![]() 15.04.2012 20:10:21 | |
---|---|
TEOSTO haluaa sulta biisistä yhden ilmoituksen. Jos biisi muuttuu merkittävästi sävellykseltään, sovitukseltaan tai sanoituksiltaan niin sitten ilmoitetaan uusi versio joka eroitetaan uusilla prosenttiosuuksilla. Korvaako uusi versio vanhan? Haen tässä takaa sitä että jos ihan omalla toiminnalla tarkoituksella pidän kappaleesta kahta eri versiota olemassa niin miten tämä käyttäytyy? Jos siis teoksesta on versio jonka prosenttiosuudet ovat 100% henkilö A, ja toinen versio 80% A ja 20% henkilö B, ja molempia esitetään livenä, toisiaan poissulkematta. | |
![]() 16.04.2012 10:10:13 | |
eleeton: Korvaako uusi versio vanhan? Haen tässä takaa sitä että jos ihan omalla toiminnalla tarkoituksella pidän kappaleesta kahta eri versiota olemassa niin miten tämä käyttäytyy? Jos siis teoksesta on versio jonka prosenttiosuudet ovat 100% henkilö A, ja toinen versio 80% A ja 20% henkilö B, ja molempia esitetään livenä, toisiaan poissulkematta. Uusi ei korvaa vanhaa ellet niin halua. Ilmoita selkeästi vain TEOSTOlle että kyseessä kaksi eri kappaletta. Esim. The Biisi ja The Biisi part 2 vaikkapa. Suoraan sanoen voisit hieman valaista tätä asiaa, koska minusta tässä ei ole tällä hetkellä mitään järkeä. Mikä erottaa biisit 1 ja 2 toisistaan muut muin prosenttiosuudet? Oletko varma, että rumpalille kuuluu prosenttiosuudet? Rumpukomppeja kun ei yleensä kyllä säveltämiseksi lasketa perus rokissa. Anna hieman infoa tarkasti niin osataan neuvoa paremmin. | |
![]() 16.04.2012 10:19:26 | |
Niin, onhan mahdollista, että kappaleesta on kantaversio ja siitä poikkeavia erikseen rekisteröityjä versioita (eri sovituksia esimerkiksi, joihin voi kyllä ujuttaa erilaisia prosenttiosuuksia tekijöiden välisen sopimuksen perusteella). "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 16.04.2012 11:56:11 | |
Mikä erottaa biisit 1 ja 2 toisistaan muut muin prosenttiosuudet? Oletko varma, että rumpalille kuuluu prosenttiosuudet? Rumpukomppeja kun ei yleensä kyllä säveltämiseksi lasketa perus rokissa. No jos progempaa tavaraa yritellään niin mielelläni käsittelisin myös rumpuja yhtä lailla sävellettävänä instrumenttina. Vaikkei Teoston kannalta asialla olisikaan merkitystä. Voidaanhan rummutkin nuotittaa ja teos olla tehtynä pelkästään nuotteina eikä koskaan äänitetty tai esitetty. Mutta siksi puhuin sovittamisesta alkuperäisessä kysymyksessä. Kokeillaan vielä selkiytystä. Jos MINUN mieletä kyse on samasta biisistä, mutta siitä teen ITSE kaksi sovitusta. Prosenttiosuudet ovat 100% ja 100% minulle molemmista versioista, mutta toisen pituus on 5min ja toisen 10min. Kyse on samasta kappaleesta, samalla nimellä, mutta sovitus eroaa vaikka tuon pituuden osalta. Minuuttikestollahan oli merkitystä Teoston kannalta? Ja kumpikaan ei korvaa toista, molempia saatetaan esittää säännöllisesti livenä, eli molemmista tehdään esitysilmoituksia rinta rinnan. Nämä tapaukset ovat nyt hieman teoreettisia, mutta yritän siis ymmärtää teosten hallinnoinnin logiikkaa Teoston kanssa asioidessa. Vaikka MINUN mielestä onkin kyse samasta teoksesta mutta eri versiosta, niin pitäisikö Teostolle puhua vain eri biisistä, esim. biisin nimi v1 ja biisin nimi v2 ? | |
![]() 16.04.2012 12:20:42 | |
eleeton: No jos progempaa tavaraa yritellään niin mielelläni käsittelisin myös rumpuja yhtä lailla sävellettävänä instrumenttina. Vaikkei Teoston kannalta asialla olisikaan merkitystä. Voidaanhan rummutkin nuotittaa ja teos olla tehtynä pelkästään nuotteina eikä koskaan äänitetty tai esitetty. Rummut on vallan sävellyskelpoinen instrumentti juu. Mut yleensä rumpujen soittaminen olemassa olevaan biisiin on rumpujen soittamista, ei säveltämistä tai sovittamista. Mutta siksi puhuin sovittamisesta alkuperäisessä kysymyksessä. Kokeillaan vielä selkiytystä. Jos MINUN mieletä kyse on samasta biisistä, mutta siitä teen ITSE kaksi sovitusta. Prosenttiosuudet ovat 100% ja 100% minulle molemmista versioista, mutta toisen pituus on 5min ja toisen 10min. Kyse on samasta kappaleesta, samalla nimellä, mutta sovitus eroaa vaikka tuon pituuden osalta. Minuuttikestollahan oli merkitystä Teoston kannalta? Ja kumpikaan ei korvaa toista, molempia saatetaan esittää säännöllisesti livenä, eli molemmista tehdään esitysilmoituksia rinta rinnan. Nämä tapaukset ovat nyt hieman teoreettisia, mutta yritän siis ymmärtää teosten hallinnoinnin logiikkaa Teoston kanssa asioidessa. Vaikka MINUN mielestä onkin kyse samasta teoksesta mutta eri versiosta, niin pitäisikö Teostolle puhua vain eri biisistä, esim. biisin nimi v1 ja biisin nimi v2 ? Mietihän nyt itse. Keikalla esitetään biisi X. Kannaltasi on ihan herttaisen yhdentekevää kumpi versio. Jos tahdot esittää biisin X kaksi kertaa, niin siitä vaan. Eroa asiaan tulee, jos on olemassa luvallasi tehty sovitus 2. Sovituksen 2 tekijälle menee silloin sovituspennoset sen sovituksen tekijälle. One kind of music only - the good kind | |
![]() 16.04.2012 13:06:37 (muokattu 16.04.2012 13:12:38) | |
Mietihän nyt itse. Keikalla esitetään biisi X. Kannaltasi on ihan herttaisen yhdentekevää kumpi versio. Jos tahdot esittää biisin X kaksi kertaa, niin siitä vaan. Mietin mietin ja kysyn myös. Ilmeisesti biisin pituudella ei sitten esitysilmoituksessa ole merkitystä.. EDIT: Näemmä OHJELMAILMOITUS TEOSTOLLE lomakkeessa kysytään myös Säveltäjä/Sovittaja/Tekstinkirjoittaja. Sit voisi kysyä tyhmiä että mites jos (vaikkapa epähuomiossa) kirjoittaa nuo tiedot poikkeavasti miten teos on ilmoitettu? Mutta enpä taida vänkää siitä.. | |
![]() 16.04.2012 15:05:02 | |
eleeton: Mietin mietin ja kysyn myös. Ilmeisesti biisin pituudella ei sitten esitysilmoituksessa ole merkitystä.. Itse asiassa sillä on merkitystä. Esitysilmoitukseen voi kirjoittaa kantaversiosta poikkeavan mitan, kappaleen pituus kuuteen minuuttiin saakka vaikuttaa korvauksen määrään. (Mutta jos tässä on pubikiertueesta kyse, ei ihan millimetrioikeudenmukaisuuteen kyllä päästä.) Sit voisi kysyä tyhmiä että mites jos (vaikkapa epähuomiossa) kirjoittaa nuo tiedot poikkeavasti miten teos on ilmoitettu? Mutta enpä taida vänkää siitä.. Varmaan suurin osa tehdyistä esitysilmoituksista on jotenkin pielessä, kaivavat kyllä tietokannoistaan teosilmoituksen mukaiset tiedot. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 16.04.2012 16:37:16 | |
varakeef: Itse asiassa sillä on merkitystä. Esitysilmoitukseen voi kirjoittaa kantaversiosta poikkeavan mitan, kappaleen pituus kuuteen minuuttiin saakka vaikuttaa korvauksen määrään. (Mutta jos tässä on pubikiertueesta kyse, ei ihan millimetrioikeudenmukaisuuteen kyllä päästä.) Kiitos, tätä hain takaa teoreettisella kysymykselläni joka kenties konkretisoituu joskus. | |
![]() 16.04.2012 17:20:34 | |
rintapek: Rummut on vallan sävellyskelpoinen instrumentti juu. Mut yleensä rumpujen soittaminen olemassa olevaan biisiin on rumpujen soittamista, ei säveltämistä tai sovittamista. Tähän yhteenveto. Jos rumpali vain soittaa ja sä olet säveltänyt biisin niin sulle 100% oikeudet. Sitten jos rumpali myös oikeasti on säveltänyt juttuja niin sitten voitto kahden kesken sopia prosenteista. Sitten tämä biisi seikka. Aika harvinaista on, että sama biisi olisi sekä 3min että 8min versiona. Yleensä tässä vaiheessa säveltäjä on aina sama henkilö mutta puhutaan sittemmin vain radio editeistä yms muista termeistä. Tähän seikkaan auttaa se, että ilmoitetaan Biisi nro. 1 TEOSTOon sekä Biisi nro.1 (Radio Edit) nimellä TEOSTOon. Prosentit pysyy samoina mutta minuuttien määrä muuttuu. Tai voihan siellä muuttua ne prosentitkin mikäli niin haluaa. | |
![]() 16.05.2012 01:58:32 | |
Milloin tulee se lappu jossa kerrotaan paljonko on rahaa luvassa? "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 | |
![]() 16.05.2012 09:57:38 | |
Epämuusikko: Milloin tulee se lappu jossa kerrotaan paljonko on rahaa luvassa? Ei tule lappua, verkossa pelataan. Tilityksiä tulee pitkin vuotta vähän siitä riippuen, mistä lähteistä olevista rahoista on kyse. Juhannuksen tienoilla perinteisesti on ollut sellainen isompi tili (yleisradiosoitot, peruskeikat). "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 15.06.2012 10:57:26 | |
Joo teostosta saa soittamalla selville vasta päivää ennen maksupäivää et paljonko ois tuloillaa. gramexihan lähettää laput jo pari viikkoa ennen. sit kysymys: tietääkö kukaan mistä näkis tarkat summat et paljonko teosto maksaa per/min televisioesityksistä? eli siis kun musavideo pyörii esim voicella ni paljonko on minuuttikorvaus (tai sekuntikorvaus. en tiedä kumminpäin se lasketaan) ? | |
![]() 15.06.2012 17:31:16 | |
aApÅ: Joo teostosta saa soittamalla selville vasta päivää ennen maksupäivää et paljonko ois tuloillaa. gramexihan lähettää laput jo pari viikkoa ennen. sit kysymys: tietääkö kukaan mistä näkis tarkat summat et paljonko teosto maksaa per/min televisioesityksistä? eli siis kun musavideo pyörii esim voicella ni paljonko on minuuttikorvaus (tai sekuntikorvaus. en tiedä kumminpäin se lasketaan) ? www.teosto.fi on vastaus kaikkeen jos olet TEOSTOn asiakas. Ja kyllä TEOSTO laittaa ainakin mulle viestiä mailiin, että rahaa on tulossa ja summat selviää sitten netistä. En tiedä muita summia kun TEOSTOn sivuilta muistaakseni radiosoitto Ylex prime time korvaus per minuutti on 20e. Tämänkin saatan muistaa väärin. Ne ei ole yksiselitteisiä juttuja ne mitä sieltä tulee. Mutta jos taas tarkoitit paljonko TEOSTO maksaa sulle niin se näkyy taas tilityksissä eriteltynä www.teosto.fi osoitteessa. | |
![]() 20.09.2012 17:58:35 | |
Voinko olla sekä Gramexin ettäTeoston jäsen, ja täten saada kummaltakin järjestöltä korvaukset esim. radiossa soivasta tekemästäni biisistä? | |
![]() 20.09.2012 23:54:05 | |
FrisCo: Voinko olla sekä Gramexin ettäTeoston jäsen, ja täten saada kummaltakin järjestöltä korvaukset esim. radiossa soivasta tekemästäni biisistä? Voit... Kuitenkaan Gramex-korvausten kannalta tekijyydelläsi ei ole merkitystä ( eikä Teosto-korvausten kannalta esittäjyydelläsi). "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 24.09.2012 23:00:01 | |
FrisCo: Voinko olla sekä Gramexin ettäTeoston jäsen, ja täten saada kummaltakin järjestöltä korvaukset esim. radiossa soivasta tekemästäni biisistä? Useimmat ovat, mutta ne korvaukset - kuten Varakeef jo sanoi - eivät tule samasta asiasta. Gramex maksaa siitä että olet esiintynyt biisiä äänitettäessä, Teosto siitä että olet tehnyt biisin. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 10.10.2012 18:43:10 | |
kivi: Useimmat ovat, mutta ne korvaukset - kuten Varakeef jo sanoi - eivät tule samasta asiasta. Gramex maksaa siitä että olet esiintynyt biisiä äänitettäessä, Teosto siitä että olet tehnyt biisin. Ja jos maailmanlaajuisesti mietitään niin voit vain olla yhden tekijänoikeusseuran (esim. TEOSTOn) jäsen kerrallaan. Et voi siis kuulua sekä TEOSTOon, että STIMiin (Ruotsi). | |
![]() 11.10.2012 02:49:50 (muokattu 11.10.2012 02:58:50) | |
Jooba: Ja jos maailmanlaajuisesti mietitään niin voit vain olla yhden tekijänoikeusseuran (esim. TEOSTOn) jäsen kerrallaan. Et voi siis kuulua sekä TEOSTOon, että STIMiin (Ruotsi). Onko noin? Mun ymmärtääkseni noi vapautui jossain vaiheessa, ja aika moni Suomen artisteista on esim saksalaisen Geman asiakkaita. Joka tapauksessa ihan satavarmaa on, että silloin kun päällekkäisyyttä ei ole, on mahdollista kuulua useampaan TO-järjestöön ihan Suomessakin. Mä itse olen niin Kopioston, Teoston, Gramexin kuin Sanastonkin asiakas. Mutta tuohan on helppo tarkistaa. EDIT: Oon melko varma että olet väärässä, koska esim kutakuinkin kaikki amerikkalaiset artistit kuuluu sekä ASCAPiin että BMI:hin. Mutta tarkistetaan... EDIT2: Voisitko Jooba kertoa, mistä sä tuon tiedon olet kuullut? Mä en tähän hätään löydä mitään mikä estäisi kuulumasta vaikka kuinka monen TO-järjestön asiakkaisiin, ja kun kaikki Teoston asiakkaat ovat asiakkuutensa nojalla myös N(C)B:n asiakkaita... "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 11.10.2012 17:42:05 | |
Bändimme biisit soi radiossa, olen ainoana henkilönä bändissämme teoston/gramexin jäsen, saadaanko yhtä iso korvaus soitoista -(Minulle koko korvaus biiseistä ja jaan osingot itse bändin kesken)- näin kuin niin että kaikki jäsenet olisivat jäseninä teostossa/gramexissa -(Kaikille lohkottaisiin omat korvaukset jo järjetön päässä)- vai jääkö järjetön ulkopuolisten henkilöiden korvaukset saamatta? | |
![]() 11.10.2012 20:51:10 (muokattu 11.10.2012 20:54:19) | |
FrisCo: Bändimme biisit soi radiossa, olen ainoana henkilönä bändissämme teoston/gramexin jäsen, saadaanko yhtä iso korvaus soitoista -(Minulle koko korvaus biiseistä ja jaan osingot itse bändin kesken)- näin kuin niin että kaikki jäsenet olisivat jäseninä teostossa/gramexissa -(Kaikille lohkottaisiin omat korvaukset jo järjetön päässä)- vai jääkö järjetön ulkopuolisten henkilöiden korvaukset saamatta? Kaikkien osuudet jaetaan jo järjestön päässä (sen mukaan kuin tekemässäsi teosilmoituksessa osuuksiksi mainitaan) ja jätetään odottamaan että korvausten saajat hakeutuvat asiakkaiksi. Nykyään näitä rahoja säilytetään kai 3-5 vuotta. (Vaikka teosilmoituksen voi täyttää aika vapaasti, oon silti sitä mieltä että parempi laittaa kaikki osuudet "oikein" vaikka rahaa jäisi välittömästi saamatta, silloin ongelma on jokaisen itse ratkaistavissa. Muuten tulee helposti jatkossa riitaa kun vuosien jälkeen mietitään kuka oikeastaan teki minkäkin osan.) PS. Vaikka sä et tätä kysykään, niin sanonpa silti että omista keikoista saattaa helposti saada enemmän teostorahaa kuin radiosoitosta, ja että Teostoon ja Gramexiin hakeudutaan asiakkaisi, ei jäseniksi (ennen kuin järjestön taholta sitten joskus ehkä kutsutaan jäseniksi). "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)