![]() 24.08.2008 15:48:22 | |
---|---|
Kyllä.. Tuhoon tuomittu ajatus... Minä ainakin hakisin amk tason koulutuksen heti johonkin sopivaan musiikilliseen ammattiin vaikka väkisin jos laki muuttuisi. Jäisin koulun jälkeen nauttimaan näitä tukirahoja ja teksiin silkkaa paskaa jota kukaan ei noteeraisi. Pari keikkaa välillä vaikka tyhjille seinille jossain pikkupupissa kaljapalkalla ja taas vääntäsin pakollisen levyn "jatsia"... Taidetta (teko sellaista) isolla T:llä niin kyllä taiteesta pitää tuet saada ja mitä lunnaisiin tulee, kaippa siitä 100e maksettais. Oho, lunnaat olikin yli sen eli levyä ei tarviikkaan julkaista. Tehään uus ja koitetaan uudestaan. Sit voikin jo koittaa vanhempaa levyä tuupata ilmoille uudemman kerran. Ja kansalaispalkka, ei aavistustakaan mitä tämä on mutta jokusen euron kuussa sitäkin voisi nauttia. Pimeinä viraapelin hommina päivät voinkin sit vaikka rakennella taloja... Tuota kun 10-v vääntäisi, niin kai sitä jonkun Janus Antusen maineen saisi. Kuulostaa aika muusikon elämältä.. Itseasiassa rupeen lämpenemään ajatukselle! (koita kaivaa se sarkasmi, ajatuskin tästä alkaa kiehuttamaan sappea) | |
![]() 11.09.2008 02:12:56 | |
Aihe kiinnosta vaan olen vasta sivulla 7 ja kello on mitä on. Päivätöihin pitää mennä ja pää hajoaa sinne. Muutama kommentti kuitenkin aiheesta: Keskustelu aiheesta on tärkeää ja tekijänoikeuslaki on tietyiltä osin vinoutunut, mutta tuo muilla asioilla tienaaminen on ihan aivopierua. Raksaduunari-analogia ei toimi, koska hän saa rahansa tehdystä työstä. Kukaan ei maksa säveltäjälle palkkaa säveltämisestä eikä kirjailija saa rahaa kirjoittamisesta. Tai jos joku on oikeasti päässyt kuukausipalkoille säveltänä, niin otan mieluusti vinkkejä työpaikoista. Alat eivät ole vertailukelpoisia. Olisihan se hassua, jos duunari saisi pennin joka kerta, kun joku astuu lattialaatan päälle. Nämä alat eivät ole tässä mielessä vertailukelpoisia. Musiikki ammattina on taasen yksi maailman vaativimmista, ainakin omasta mielestäni. Alan ammatilliseen tai korkeakouluopetukseen hakee ihmiset, jotka ovat yleensä alaa, tavalla tai toisella, jo vuosia harjoittaneet. Itselläni musisointivuosia on takana 21 ja muodollista koulutusta minulla ei vielä ole. Tekijänoikeuksien positaminen tai radikaali vähentäminen johtaisi tilanteeseen, jossa musiikin tuottajat, levy-yhtiöt ja muusikot, olisivat altavastaavina. Rahastajina toimisivat jakelupuolen yritykset. Itse koen ongelmana tässä sen, että tekijänoikeuksia voi olla muillakin kuin luonnollisilla henkilöillä. Tekijänoikeuslaki on kirjapainojen ja levy-yhtiöiden kirjoittamaa. Tämän takia tulee tilanteita vastaan, jossa suuret elokuvayhtiöt tms. voivat pantata vanhoja teoksiaan(jotka siis on tehty ihan jonkun ihmisen toimesta). 70 vuotta kuoleman jälkeen on jo aika absurdia, mutta kyllä mielestäni tekijällä pitää olla oikeus päättää omasta teoksestaan omana elinaikanaan, ja turvata toimeentulonsa siitä. Mielestäni tewkijänoikeuden tulisi koskettaa lähinnä kaupallista käyttöä, josta luonnollisesti pitää maksaa osuus tekijälle. Tällä hetkellä pyritään kriminalisoimaan kuluttajaa niin, että kuluttajan pitäisi itse varmistua siitä, että tuotteen alkuperä on ns. laillinen. Tämä johtaa sellaisiin tilanteisiin, joissa ravintolan asiakkaat syyllistyvät tekijänoikeusrikkomukseen, jos ravintola jättää teostomaksut maksamatta. Kulttuuri kuuluu kaikille siinä vaiheessa kun tosiaan apurahoja oikeasti maksetaan muillekin kuin Juicen kaltaisille artisteille. Tässä vaiheessa vertaan raksaduunariin. Yhtä hyvin voitaisiin väittää, että kaikki asunnot ovat yhteistä omaisuutta. Kukahan niitä taloja enää rakentaisi ja mistä saisi raukkaparka duunari enää palkkaa? Taiteilija-apurahoista? Product palecementit ja mainosten myynnit ovat ihan kiva ajatus, muttakun niitä metallicoja ja Radioheadeja on vaan se kourallinen. Perähikiän torvisoittokunnan sivujen kävijämäärä tuskin on sitä tasoa, että yhdenkään mainostajan kannattaa mainostaa. Ja sitten viel se, että soittolaitteet maksavat sellaisia summia, että ei tässä kohtuu hyvin toimeentuleva toiminnanjohtaja osta kuukausipalkoilla ja keikkapalkkioilla unelmasoittimiaan. Vaikka sitä helposti tulee mieleen kaikenlaista kivaa, kuten kulttuuri, jota tahtoo ilmaiseksi, niin on sekin rakaa työtä ja bisnestä. Lopuksi lista asioista musiikin saralla, josta minulle ei makseta: - Roudaaminen - Treenaaminen - Markkinointi - Soittolaitteiden huolto ja säätö - Esiintymisvaatteiden suunnittelu, hankkiminen ja huolto - kaikki ne asiat, joita en muista mainita Hiukan väsynyt, joten kiitoksia ja anteeksi... Teksti saatta olla paikoittain epäselvää ja kirotusvireistä. :) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)