Aihe: Teosto vs. Lennart-Irmeli. 1 2 | |
---|---|
![]() 06.06.2005 10:08:00 | |
Ei Kiven kommenttia tarvitse pitää v-tuiluna! Sähköposti/keskusteluryhmät ovat vain luettavissa niin monella eri tavalla. Yks näkee hjuumoria, toinen sviduilua, kolmas asiaa.Tää onkin niitä uuden teknologian harvoja miinuspuolia. Tietoa kyllä löytyy lähes joka pulmaan, kunhan sen vain suodattaa, mieluummin hymyillen ;o) "rikaskin on vain köyhä jolla on paljon rahaa" | |
![]() 06.06.2005 11:45:25 (muokattu 06.06.2005 11:47:03) | |
onko asia todella mahdollista hoitaa Kiven neuvomalla tavalla -siis niin, että ilmoitan Teostolle vain nettilafkan osoitteen (jonka alla kaikki biisit sijaitsevat), jonka jälkeen musiikkia on luvallista pitää ilmaiseksi online. Et käsittääkseni voi ilmoittaa nettilafkan osoitetta, vaan sivujen pitää olla "sinun". Sen sijaan täyspitkiä biisejä saa kyllä laittaa, niitä ei tarvitse mitenkään pätkiä. , että saman henkilön pitäisi pystyä oikealla nimellään tekemään Teostonalaista toimintaa eri tahoille sekä julkaista ilmaiseksi internetissä omalla henkilöllisyydellä pelkäämättä että Teosto perii lafkalta järjettömiä rahoja. Mielestäni tässä kohtaa Teoston pykälistössä todella on epäkohta, koska tämä käytännössä pakottaa kymmeniä tuntemiani artisteja pidättäytymään Teoston asiakkuudesta koska he haluavat olla mukana myös ilmaisessa internet-toiminnassa. Ei tässä ole mitään epäkohtaa, sun vain pitää keskittää biisisi yhdelle sivulle. Kohtuullinen vaatimus, mielestäni. En tiedä, mistä olet kuullut ettei Teoston kanssa voisi tulla ongelmia, et ainakaan täältä. Täällä on aina tarkkaan muistutettu, että niin kauan kuin haluat promota kaikilla kanavilla ilmaiseksi, aiheuttaa pelkkää byrokraattista ongelmaa olla samaan aikaan Teoston asiakas. Sen asiakkuuden aika on vasta sitten, kun musiikista alkaa tulla ihan oikeaa rahaa. Mutta kun nyt olet Teoston asiakas, sun täytyy pelata korttisi niinkuin ne on jaettu. Ei se ole mahdotonta tai edes vaikeaa, ihan pelkkä maalaisjärki riittää Teoston toiminnan ymmärtämiseen mainiosti ...sitä pitää vain olla. Tekijänoikeusjärjestöjen toiminta on ylipäätäänkin hyvin loogista. Ei mulla ole ollut vaikeuksia seurata itselle vieraampaakaan keskustelua edes aikoinaan kattojärjestö Kopioston hallituskokouksissa istuessani. Helpompaa se on kuin opetella nettisivun teko, luulisin. ;-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 06.06.2005 21:27:58 | |
Mielestäni tässä kohtaa Teoston pykälistössä todella on epäkohta, koska tämä käytännössä pakottaa kymmeniä tuntemiani artisteja pidättäytymään Teoston asiakkuudesta koska he haluavat olla mukana myös ilmaisessa internet-toiminnassa. Kiven mainitsema ilmoita-sivu-Teostolle-ja-se-on-ok mun pitää siis vielä tarkistaa Teoston suunnalta, vähän tuntuu että siinäkin tulee vielä joku ongelma vastaan. mielenkiintoista, että kun joku kyselee kriittisesti Teoston asioista niin ensimmäiset vastaukset tuovat mieleen 70-luvun raksalla - koulupoikana kun olin demarikirvesmiehen repsikkana niin oli hyvä näköalapaikka seurata miten skdl-kirvesmiehet yrittivät tätä "individualistia" painostaa ruotuun... - - vähän edes yritystä ymmärtää mitä avauksessa oli eikä kategorisesti dissata...! Sainetta komppaan tässä - musiikintekijällä pitäisi olla oikeus määrittää teos-/biisikohtaisesti, että antaako sen Teoston valvontaan vai johonkin muuhun levitykseen. Sen, että jos asia on Teostolle hankalampaa ja teettää työtä ei pitäisi olla este (varsinkaan nykyisen tietotekniikan aikana) - Teostonhan pitäisi palvella asiakkaitaan ja kehittää asiakkaiden kannalta hyviä toimintamuotoja eikä mustasukkaisesti varjella reviiriään so. oman kakun kasvattamista. ... mutta tuota se teettää kun putiikin päätöksenteko on virkamies- ja apurahamuusikoiden käsissä. Milestäni ei ole muutenkaan Teoston asia ryhtyä valvomaan, että millaisilla sopimuksilla joku töitä tekee - riitää kun hoitaa annetut teosvalvontatehtävät. Meitä on niin moneen lähtöön - toiset tekevät ammatikseen ja toiset omaksi huvikseen - itselläni on jonkun verran musiikkia netissä ilmaislevityksessä - olen tällä alalla siinä vaiheessa varmaan lopun ikäänikin, että riemastuttaa ja riittää kun huomaa jonkun kiinnostuneen kuuntelun/latauksen verran ja mahdollisesti antanut palautettakin. ... nojoo... olihan siinä Kiven kirjoituksessa malli miten toimia. Ja kun kerran on biisit Teostolle ilmoittanut ei niitä edestakaisin ole kohtuullista vekslata - kun "vahinko" on tapahtunut niin on. joopa joo | |
![]() 10.06.2005 16:10:28 | |
Jos en nyt väärin muista, niin ainoa rajoitus mitä Teostosta tulee on se, ettet voi enää soittaa Teostoon kuulumattomien henkilöiden kanssa samalla virallisella julkaisulla. heheheh!!! ethän ollut tosissas ! rok rok !!! | |
![]() 12.06.2005 20:31:45 | |
Osallistun sen verran että jos nyt olen oikein ymmärtänyt, teoston asiakkaana teosto valvoo KAIKKIEN teoksieni etuja? Tällöin olen velvollinen ilmoittamaan kaikista teoksistani tiedot teostolle jotta voivat niitä valvoa? Eli muuten asiat ovat ok, mutta kyllä pitäisi asiakkaan voida itse valita mitkä teoksensa haluaa kenenkin vahdittavaksi. Esim. palkkaan vartijan kotini ulkopuolelle vahtimaan ketä sinne tulee ja menee, mutta omistan puiston jonne en hanki vahtia vaan siellä saa käydä kaikki vapaasti (ja kannan tällöin myös esim. vandalismista tulevat seuraukset). ja takaisin sorvin ääreen... Lähdön Aika mp3-sivu -- Verkkokauppasi on patentoitu! | |
![]() 12.06.2005 21:02:34 | |
Osallistun sen verran että jos nyt olen oikein ymmärtänyt, teoston asiakkaana teosto valvoo KAIKKIEN teoksieni etuja? Tällöin olen velvollinen ilmoittamaan kaikista teoksistani tiedot teostolle jotta voivat niitä valvoa? Eli muuten asiat ovat ok, mutta kyllä pitäisi asiakkaan voida itse valita mitkä teoksensa haluaa kenenkin vahdittavaksi. Esim. palkkaan vartijan kotini ulkopuolelle vahtimaan ketä sinne tulee ja menee, mutta omistan puiston jonne en hanki vahtia vaan siellä saa käydä kaikki vapaasti (ja kannan tällöin myös esim. vandalismista tulevat seuraukset). voi hyvänen aika!!! rok rok !!! | |
![]() 12.06.2005 21:59:16 | |
voi hyvänen aika!!! En tajunnu ja takaisin sorvin ääreen... Lähdön Aika mp3-sivu -- Verkkokauppasi on patentoitu! | |
![]() 18.06.2005 01:36:24 | |
Osallistun sen verran että jos nyt olen oikein ymmärtänyt, teoston asiakkaana teosto valvoo KAIKKIEN teoksieni etuja? Tällöin olen velvollinen ilmoittamaan kaikista teoksistani tiedot teostolle jotta voivat niitä valvoa? Eli muuten asiat ovat ok, mutta kyllä pitäisi asiakkaan voida itse valita mitkä teoksensa haluaa kenenkin vahdittavaksi. Esim. palkkaan vartijan kotini ulkopuolelle vahtimaan ketä sinne tulee ja menee, mutta omistan puiston jonne en hanki vahtia vaan siellä saa käydä kaikki vapaasti (ja kannan tällöin myös esim. vandalismista tulevat seuraukset). en minäkään ! rok rok !!! | |
![]() 18.06.2005 10:25:07 | |
Osallistun sen verran että jos nyt olen oikein ymmärtänyt, teoston asiakkaana teosto valvoo KAIKKIEN teoksieni etuja? Tällöin olen velvollinen ilmoittamaan kaikista teoksistani tiedot teostolle jotta voivat niitä valvoa? Eli muuten asiat ovat ok, mutta kyllä pitäisi asiakkaan voida itse valita mitkä teoksensa haluaa kenenkin vahdittavaksi. Esim. palkkaan vartijan kotini ulkopuolelle vahtimaan ketä sinne tulee ja menee, mutta omistan puiston jonne en hanki vahtia vaan siellä saa käydä kaikki vapaasti (ja kannan tällöin myös esim. vandalismista tulevat seuraukset). Teille ei sit enää tuu ketään.Kaikki menee kuselle ja dokaan sinne puistoon. | |
![]() 14.08.2005 20:34:38 | |
Ongelma olisi kuitenkin helpohkosti ratkaistu Mulla on vähän vastaavanlainen ongelma.. Yksi biisimme on menossa julkaisulle jonka odotellaan myyvän ns. järkeviä määriä (~5000 olisi tavoitteena), ja lisäksi ko. lättyä käytetään esim. Helsinki Design weekin virallisena äänimaisemana, eli radiosoitosta ja tapahtumien taustamusamaksuista kilahtaisi Teoston kautta todennäköisesti jo jonkinlainen summa. Koska mulla on edelleen esim. Mikseri.netissä useita eri artistinimillä olevia projekteja, haluaisin tietää, onko Teostoon liittymisen jälkeen käytännössä pakko vetää ne kaikki pois Mikseri.netistä (koska eikö Teosto valvo käytännössä kaikki projekteja jotka olet tehnyt) vai onko olemassa mitään tapaa millä tälläiset ns. päännollausprojektit (joiden hostaamiseen/jakeluun omilla nettisivuillani mulla ei ole mitään intressejä) voidaan ilmoittaa Teoston piiriin kuulumattomiksi, tai onko mahdollista jättää ko. taidepläjäykset kokonaan ilmoittamatta Teostolle rikkomatta jotain lakia? Viisaammat valaiskoot..? ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. | |
![]() 16.08.2005 09:42:56 (muokattu 16.08.2005 09:44:05) | |
Tuli vain mieleeni, että Teoston asiakkaana / jäsenenä voisi kai sitä silti tehdä lyhyeksi musanäyteeksi biisin, josta ei vain tee teosilmoitusta eli se on vain vapaa näyte ja se sitten nettiin kuultavaksi omista taidoitaan ja osaamisestaan. Eikö? taky 30! | |
![]() 16.08.2005 11:49:34 (muokattu 16.08.2005 11:50:15) | |
Tuli vain mieleeni, että Teoston asiakkaana / jäsenenä voisi kai sitä silti tehdä lyhyeksi musanäyteeksi biisin, josta ei vain tee teosilmoitusta eli se on vain vapaa näyte ja se sitten nettiin kuultavaksi omista taidoitaan ja osaamisestaan. Eikö? taky 30! Sertso-setä liikkuu nyt ohuilla (ja huomattavan liukkailla) jäillä :-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 16.08.2005 12:26:54 | |
Sertso-setä liikkuu nyt ohuilla (ja huomattavan liukkailla) jäillä :-) Ei sitten! Mutta kuitenki, jospa tekisin jonkun rapellyksen (esim. (29s ja fade out) ja laittaisin sen nettiin, niin tuskin mua siitä Teoston osalta "hirtettäisiin", en tekisi vain siitä teosilmoitusta. (tuskin innostun kuitenkaan asiasta) | |
![]() 16.08.2005 12:45:38 | |
onko Teostoon liittymisen jälkeen käytännössä pakko vetää ne kaikki pois Mikseri.netistä (koska eikö Teosto valvo käytännössä kaikki projekteja jotka olet tehnyt) vai onko olemassa mitään tapaa millä tälläiset ns. päännollausprojektit (joiden hostaamiseen/jakeluun omilla nettisivuillani mulla ei ole mitään intressejä) voidaan ilmoittaa Teoston piiriin kuulumattomiksi, tai onko mahdollista jättää ko. taidepläjäykset kokonaan ilmoittamatta Teostolle rikkomatta jotain lakia? Tätä minäkin kysyn. Käsitykseni on että ei ole mitään tapaa tehdä tätä. (pitää biisejä mikserissä ja olla teoston jäsen). ja takaisin sorvin ääreen... Lähdön Aika mp3-sivu -- Verkkokauppasi on patentoitu! | |
![]() 16.08.2005 12:57:30 | |
Sami Sumea: Mulla on vähän vastaavanlainen ongelma.. Yksi biisimme on menossa julkaisulle jonka odotellaan myyvän ns. järkeviä määriä (~5000 olisi tavoitteena), ja lisäksi ko. lättyä käytetään esim. Helsinki Design weekin virallisena äänimaisemana, eli radiosoitosta ja tapahtumien taustamusamaksuista kilahtaisi Teoston kautta todennäköisesti jo jonkinlainen summa. Koska mulla on edelleen esim. Mikseri.netissä useita eri artistinimillä olevia projekteja, haluaisin tietää, onko Teostoon liittymisen jälkeen käytännössä pakko vetää ne kaikki pois Mikseri.netistä (koska eikö Teosto valvo käytännössä kaikki projekteja jotka olet tehnyt) vai onko olemassa mitään tapaa millä tälläiset ns. päännollausprojektit (joiden hostaamiseen/jakeluun omilla nettisivuillani mulla ei ole mitään intressejä) voidaan ilmoittaa Teoston piiriin kuulumattomiksi, tai onko mahdollista jättää ko. taidepläjäykset kokonaan ilmoittamatta Teostolle rikkomatta jotain lakia? Viisaammat valaiskoot..? Viisaampi tuskin olen, mutta mietittyäni tässä aikani, en oikein keksi kuin muutaman ratkaisun: 1) että sen yhden kappaleen, jonka nyt saatte levitykseen, laitat jonkun muun nimiin: äidin, veljen, puolison tms. ja otat asian harkittavaksi uudestaan jos menestys jatkuu. Tällöin tietty äidin tai puolison pitäisi hakeutua Teostoon asiakkaaksi kuittaamaan rahat, eli sun osuutesi biisistä pitäisi olla selvästi yli 100 euroa. Tekijätietoja voi myös muuttaa myöhemmin tekemällä uuden teosilmoituksen, kun joskus koet tarpeelliseksi hakeutua Teoston asiakkaaksi. Toinen vaihtoehto 2) olisi jättää liittymättä Teoston asiakkaaksi mutta pitää tarkkaa kirjaa koska kappaletta esitetään ja missä, tämän kirjanpidon avulla voit hakea takautuvasti tulojasi Teoston avulla jopa 9 vuoden päästä. Kolmas vaihtoehto 3) olisi myydä biisi könttäsumalla jollekin instanssille. Tästä tietänee esim Notefix enemmän. Onnea. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 26.08.2005 12:59:49 | |
...että sen yhden kappaleen, jonka nyt saatte levitykseen, laitat jonkun muun nimiin: äidin, veljen, puolison tms. ja otat asian harkittavaksi uudestaan jos menestys jatkuu... Jep, tarkoituksena on julkaista ko. bändillä kokopitkä lätty myöhemmin, mutta ongelmana ei ole niinkään se, saanko tuon Teostoon uhraamani 100€ takaisin tuosta yhdestä julkaisusta vai en (koska meidän levy(t)hän myy tietenkin myöhemmin miljoonia ja ne soivat radiossa kyllästymiseen asti :), vaan se, pitääkö mun teostoon liittymisen jälkeen poistella kaikki muut häröprojektini ympäri maailmaa netistä vai voiko ne hyvällä omallatunnolla jättää ilmoittamatta Teostolle? ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. | |
![]() 26.08.2005 13:58:23 | |
pitääkö mun teostoon liittymisen jälkeen poistella kaikki muut häröprojektini ympäri maailmaa netistä vai voiko ne hyvällä omallatunnolla jättää ilmoittamatta Teostolle? Entäs jos häröprojekti ottaakin tulta, ja siitä tulee se rahasampo? Ei olis ensi kerta. Mieti sitäkin. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 27.08.2005 14:36:53 | |
Entäs jos häröprojekti ottaakin tulta, ja siitä tulee se rahasampo? Ei olis ensi kerta. Se on hyvin epätodennäköistä ... Anyway, tuskin jollain random-taiteilijanimellä julkaistuista teoksista kukaan koskaan tulee kyselemään, joten ne voinee ilmoittaa Teostolle vasta siinä vaiheessa jos niistä oikeasti lähtee jotain liikkeelle. ... "On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v. | |
![]() 27.08.2005 15:03:55 (muokattu 27.08.2005 15:13:04) | |
Viisaampi tuskin olen, mutta mietittyäni tässä aikani, en oikein keksi kuin muutaman ratkaisun: 1) että sen yhden kappaleen, jonka nyt saatte levitykseen, laitat jonkun muun nimiin: äidin, veljen, puolison tms. ja otat asian harkittavaksi uudestaan jos menestys jatkuu. Tällöin tietty äidin tai puolison pitäisi hakeutua Teostoon asiakkaaksi kuittaamaan rahat, eli sun osuutesi biisistä pitäisi olla selvästi yli 100 euroa. Musta on edelleen aivan järjetöntä, että saadakseen yhdestä biisitä rahaa, pitää kikkailla tällätavalla. Monien muiden tapaan mielestäni Teoston säännöissä olisi edelleen parantamisen varaa. Miksi artisti ei voi itse päättää mistä hän rahansa saa? Mikä logiikka on siinä, että jos joku haluaa antaa jotain ilmaiseksi pois, niin sitten hänen onkin annettava KAIKKI ilmaiseksi pois, tai sitten hän ei saa antaa MITÄÄN ilmaiseksi pois? Itse olen myös juuri liittymässä teostoon (No joo, olen samassa proggiksessa Sami_sumean kanssa), mutta silti minuakin ihmetyttää vähän tämä asia teoston toiminnassa. EDIT: Niin, ja olen kyllä tietoinen siitä että omaa musaa saa levittää oman sivun kautta, mutta esim. ilman mikseri.nettiä ei luultavasti olisi tätä nyt tullutta diiliäkään koskaan syntynyt. Tuntuu typerältä, että sen takia että yksi projekti menestyy, niin loppujenlopuksi kaikki muut projektit kärsivät. Mitä rankaistavaa on siinä, että joku tarjoaa ilmaista serveritilaa oman muusiikkinsa levittämiseen? Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty | |
![]() 27.08.2005 15:51:55 (muokattu 27.08.2005 15:52:12) | |
Musta on edelleen aivan järjetöntä, että saadakseen yhdestä biisitä rahaa, pitää kikkailla tällätavalla. Monien muiden tapaan mielestäni Teoston säännöissä olisi edelleen parantamisen varaa. Varmasti olisikin, mutta eihän Teosto ole ylhäältä säädetty instanssi joka käskee sua, vaan instanssi jonka itse palkkaat etujasi valvomaan. En tiedä, olisiko jokin muu tekijänoikeuden edunvalvontajärjestö säännöiltään sopivampi. Kaipa sitä vois liittyä vaikka Ruotsin tai Albanian "Teostoon" - tai miksei suoraan Tanskaan n(c)b:hen ilman Teostoa välikätenä... Niin, muuten... Jos tulisi kyllin hyviä ideoita Teoston toiminnan kehittämiseen, niin vois ottaa asiaksi välittää ne Teoston päättäjien tietoon... :-D "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)