Aihe: Levy yhtiön saatekirjeet
1 2
kivi
08.12.2004 12:05:22 (muokattu 08.12.2004 12:08:13)
Niin, kaipa niitä joku lukee. Se kai nyt lähinnä riippuu siitä, miten kiire on. Saattaapi olla että nauhoja kuunnellessa on muutakin tekemistä kuin kirjeiden tai oheispapereiden lueskelu. Tämä pätee ainakin meikäläiseen, vaikken levy-yhtiössä olekaan töissä...

Heh, toi on aivan eri asia. Noita levy-yhtiön ja jakelijan "ammattimaisia" promokirjeitä mitä sulle tulee, ei lue pirukaan:

"Nämä neljä tyttöä valitsivat itselleen nimen kuvastamaan iloista kesämeininkiä, ja samaa iloista kesämeininki linjaa jatkaa myös uudenuutukainen Happy Inna Sun single, joka saa syksyllä peräänsä albumin. Tsekkaa Happy Inna Sun ja ole sinäkin kesämeiningin keskipisteessä!"

"Moro! Tässä Rääväkallojen uusi esikoinen. Rääväkallot on lahtelainen Toni 15, vihtiläinen Joni 15 ja peräluhtilainen Koni 36. Musiikki on räväkkää glampunkkia, kuten kannestakin näkyy. Keikkoja on tehty niin Lahden Kasisalissa kuin Peräluhdin navetassa, ja yleisö hurmattu. Rääväkallot on Hämeen uusi toivo. Sano sinäkin että Moro."
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Feggy
08.12.2004 12:57:40

Heh, toi on aivan eri asia. Noita levy-yhtiön ja jakelijan "ammattimaisia" promokirjeitä mitä sulle tulee, ei lue pirukaan:

"Nämä neljä tyttöä valitsivat itselleen nimen kuvastamaan iloista kesämeininkiä, ja samaa iloista kesämeininki linjaa jatkaa myös uudenuutukainen Happy Inna Sun single, joka saa syksyllä peräänsä albumin. Tsekkaa Happy Inna Sun ja ole sinäkin kesämeiningin keskipisteessä!"

"Moro! Tässä Rääväkallojen uusi esikoinen. Rääväkallot on lahtelainen Toni 15, vihtiläinen Joni 15 ja peräluhtilainen Koni 36. Musiikki on räväkkää glampunkkia, kuten kannestakin näkyy. Keikkoja on tehty niin Lahden Kasisalissa kuin Peräluhdin navetassa, ja yleisö hurmattu. Rääväkallot on Hämeen uusi toivo. Sano sinäkin että Moro."

Noo, kyllä aika paljon tulee omakustanteitakin, joissa on soittajien omat saatekirjelmät. Itse asiassa tämän vuoden parhaan kuulemani omakustanteen, The Prisondreamin, mukana tuli pieni paperinpala, jossa luki jotain Moi. Tässois musaa meidän bändiltä ja puhelinnumero.
Less is more.
Bonham
08.12.2004 13:01:13
Noo, kyllä aika paljon tulee omakustanteitakin, joissa on soittajien omat saatekirjelmät. Itse asiassa tämän vuoden parhaan kuulemani omakustanteen, The Prisondreamin, mukana tuli pieni paperinpala, jossa luki jotain Moi. Tässois musaa meidän bändiltä ja puhelinnumero.

Oli sentään numero... tulee niitäkin, joissa ei mitään yhteystietoja...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
folkkari
08.12.2004 20:12:36

Promokirjeen kirjoittaminen on musta tärkeä osa koko hommaa. Jos yhtiö toimii edes jotenkin ammattimaisesti, niin kyllä ne saatekirjeet luetaan ja niille joko nauretaan kippurassa tai niistä saadan jonkunlainen käsitys asiasta.

Niitten (promokirjeitten) kirjoittaminen on mitä viheliäisintä hommaa: vaikeaa, aikaavievää ja hermojaraastavaa!
Mutta kannattavaa. Vaikka olisikin rok tai punk.
Tulevat sanomaan, että olet väärällä tiellä, jos kuljet omaasi.
gnar138
11.12.2004 15:10:24 (muokattu 11.12.2004 15:10:50)
Niitten (promokirjeitten) kirjoittaminen on mitä viheliäisintä hommaa: vaikeaa, aikaavievää ja hermojaraastavaa!
Mutta kannattavaa. Vaikka olisikin rok tai punk.

Punkkia jos soitetaan niin levyt julkastaan useimmiten ite mun käsittääkseni. Mihin sitä levy-yhtiötä siinä tarttee? Seiskatuumanen vinyyli on onneksi suhteellisen halpaa. TSI aka DIY.
fuck you heros, i'm about to have a nervous breakdown.
kivi
12.12.2004 14:45:11
Punkkia jos soitetaan niin levyt julkastaan useimmiten ite mun käsittääkseni. Mihin sitä levy-yhtiötä siinä tarttee? Seiskatuumanen vinyyli on onneksi suhteellisen halpaa. TSI aka DIY.

Levy-yhtiö vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan, kuin että ne levyt fyysisenä esineenä ovat olemassa. Kaikki ne asiat eivät ole kaikille tavoiteltavia (esim. isommat keikat, paremmat liksat, ulkomaanlisensointi, tv...) tai ne pystyy hankkimaan toisinkin, mutta oikealla yhtiöllä oleminen on helppo tapa saada "laatuleima" bändin kylkeen.

Tää on puhuttu jo niin monta kertaa läpi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
gnar138
13.12.2004 14:22:35
Levy-yhtiö vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan, kuin että ne levyt fyysisenä esineenä ovat olemassa. Kaikki ne asiat eivät ole kaikille tavoiteltavia (esim. isommat keikat, paremmat liksat, ulkomaanlisensointi, tv...) tai ne pystyy hankkimaan toisinkin, mutta oikealla yhtiöllä oleminen on helppo tapa saada "laatuleima" bändin kylkeen.

Tää on puhuttu jo niin monta kertaa läpi.

Noi isommat liksat, tv, ulkomaanlisensöinti yms. ei tosiaan ole sitä mitä mä haen soittamisesta, eikä noi kuulu siihen kuvaan mikä mulla on punkista. Tosin mun kuva perustuu aika pitkälle just TSI meininkiin, jossa lähes kaikki hoidetaan itse bändin voimin. Tästä on se etu, että saa tehä sitä mitä haluaa omilla ehdoilla. Helppous ei ole mulle tässä mielessä ainakaan mikään itseisarvo.
fuck you heros, i'm about to have a nervous breakdown.
murjaani
15.12.2004 14:00:37

Se riippuu taas niin paljon siitä, kuka niitä kirjekuoria avaa. Jos itse olisin kyseisessä tehtävässä, lukisin varmasti. Se on vähän kuin lähettäisi työhakemusta; mitä parempi duuni (ja mitä enemmän sitä haluaa), sitä enemmän kaikkiin pikkuseikkoihin on kiinnitettävä huomiota.

Joo, mutta muusikolle on tärkeintä toki se musiikki, jota hän tuottaa. Samahan se levy-yhtiön kannalta on jos tyyppi on maailman huonoin suomen kielessä mutta nerokas muusikko -musiikkiahan sitä ennekaikkea"kuunnellaan suurennuslasilla", eikä suinkaan saatekirjettä.

Asia on toinen, jos sama tyyppi -muusikko siis- on kirjoittanut kirjan, ja lähettää sen WSOY:lle toiveena sen julkistaminen. Tosin musiikilliset ansiot tietysti painavat siinäkin tapauksessa, ja kirjakustantomassa arvioidaan, moniko muusikon faneista olisi valmis ostamaan hänen surkean tekstinsä ja näkemään sen nerokkaana luomuksena, joka on vain näennäisesti puettu surkeaan kirjalliseen muottiin, mutta joka pitää sisäällään "oikeasti" (tai oikeasti)hämmästyttäviä henkisiä arvoja pinnan alla -vrt- vaikka naivismia musiikissa, joka ei olekkaan enää naiivia, kun pinta hieman raapaisee. Tai siiten on...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)