polyfonken 29.06.2004 14:12:00 | |
---|
pakko yhtyä edelliseen. "ois kiva kun kaikki on reilua mulle"-tyyppiset kirjoitukset ei ikävä kyllä kohtaa todellisuutta. tää koko ongelma on taas kohta mulla edessä kun koitan miettiä tapaa olla julkaisematta levyä omakustanteena tai jollakin niin pienellä yhtiöllä ettei ulkomaanlevitys onnistuisi / niin isolla että musiikilliset arvot unohtuisi. silti en jaksa valittaa siitä että musiikkibisnes on bisnestä jos olen liian laiska ollakseni perustamatta omaa levy-yhtiötä. kattoo nyt miten käy.. t. (http://www.polyfonken.com/ghostmonkey) |
Conrad Lant 29.06.2004 16:04:18 (muokattu 29.06.2004 16:06:41) | |
---|
Open Sourcea (eli anna käytännössä ilmaiseksi hengentuotteitaan) Höpö höpö. Termit kuntoon! Free Software != Software Gratis (ilmainen) Free Software == Software Libre (vapaa) Tunnen n kappaletta henkilöitä, jotka elättävät itsensä ja perheensä pelkästään *vapaalla kaupallisella* softalla. Omista tuloistani voin laskea ehkä n. 40-50% suoraan johtuviksi vapaan softan käytöstä (vs. suljettu poropietarikukku), ja jos se pelkästään omasta päätäntävallastani olisi kiinni, luku lähestyisi asymptoottisesti 100:a ja tulot senkun kasvaisivat. </saippualaatikko> No one prayed for Sodom |
niko 30.06.2004 21:13:48 | |
---|
Omista tuloistani voin laskea ehkä n. 40-50% suoraan johtuviksi vapaan softan käytöstä (vs. suljettu poropietarikukku), ja jos se pelkästään omasta päätäntävallastani olisi kiinni, luku lähestyisi asymptoottisesti 100:a ja tulot senkun kasvaisivat. Eli siis räätälöit Open Source tauhkaa tai käytät sitä töissäsi muutoin, jolloin joku maksaa _sinun_ työstäsi palkan. Toimit siis ikäänkuin tiskijukkana, joka soittaa netistä ilmaiseksi imuttamiaan teostovapaita biisejä palkkaa vastaan. Hyvä sinulle. Mutta kuinka paljon tienaa softan alkup. tekijä siitä, että hän on luonut käyttämäsi softan? Tämähan maistuu aivan paskalle. Ja lisäksi tässä on joku outo sivumaku. |
Mage 01.07.2004 14:22:10 | |
---|
Eli siis räätälöit Open Source tauhkaa tai käytät sitä töissäsi muutoin, jolloin joku maksaa _sinun_ työstäsi palkan. Toimit siis ikäänkuin tiskijukkana, joka soittaa netistä ilmaiseksi imuttamiaan teostovapaita biisejä palkkaa vastaan. Hyvä sinulle. Mutta kuinka paljon tienaa softan alkup. tekijä siitä, että hän on luonut käyttämäsi softan? Voi tienata vaikka triljoonan jos tekee siitä hyvän kaupallisen sovelluksen ja onnistuu markkinoimaan sen. Kaupallinen ja Open Source eivät mitenkään sulje toisiaan pois. I don't like it but I guess things happen that way. |
Henko 02.07.2004 13:52:56 | |
---|
Olipa sen verran paljon tekstiä tässä ketjussa, että vaikka vaikutti asiaakin olevan, en ehtinyt tarkkaan lukea läpi. Mutta Suomessahan asiat ei oo ihan yhtä ankeasti kuin esimerkiksi Saksassa, ja varsinkin metalliskenessä. Siellähän homma menee kuulemma jotakuinkin näin: takakannen mainos maksaa 10000e. Jos levy-yhtiö sijoittaa sen verran, tulee arvostelussa 10/10. Sisäkannen mainos on vähän halvempi. arvostelussa vähän vähemmän pisteitä. 1/4 osa sivun mustavalkomainos on halpa, mutta eipä tuu kummosia arvosteluitakaan. Jos ei laiteta mainoksia tai laskut on maksamatta, levy-yhtiön pari levyä dumpataan täysin, opetukseksi. Ai niin, kun on maksettu se hyvä arvostelu, voidaan laittaa levyn kanteen se tarra missä lukee vaikka Rock Hardin arvostelussa 9/10! Ja useinhan Suomessakin on levyarvostelijoilla niin kiire ettei niitä kaikkia levyjä ehditä kunnolla kuunnella, jolloin arvostelut kirjoitetaan promon mukana tulevan markkinointikirjeen perusteella. Eli kannattaa ennemmin luottaa omiin korviin kuin arvostelijoihin :) Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä. |
Feggy 02.07.2004 16:51:30 | |
---|
Ja useinhan Suomessakin on levyarvostelijoilla niin kiire ettei niitä kaikkia levyjä ehditä kunnolla kuunnella, jolloin arvostelut kirjoitetaan promon mukana tulevan markkinointikirjeen perusteella. Eli kannattaa ennemmin luottaa omiin korviin kuin arvostelijoihin :) Näin kannattaa tehdä aina. Arvostelija on ihminen. Mutta keskimäärin Suomessa levy-arvostelut kirjoitetaan levyn perusteella eikä hyviä arvosteluja osteta. Ei ainakaan suurimmissa lehdissä. Less is more. |
Henko 02.07.2004 18:51:24 | |
---|
Näin kannattaa tehdä aina. Arvostelija on ihminen. Mutta keskimäärin Suomessa levy-arvostelut kirjoitetaan levyn perusteella eikä hyviä arvosteluja osteta. Ei ainakaan suurimmissa lehdissä. No, luulisin kyllä että mitä pienempi lehti, sen vähemmän markkinoinnilla on vaikutusta. Vertaa vaikka Sueta ja Soundia. Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä. |
kivi 02.07.2004 21:28:29 (muokattu 02.07.2004 21:31:00) | |
---|
No, luulisin kyllä että mitä pienempi lehti, sen vähemmän markkinoinnilla on vaikutusta. Vertaa vaikka Sueta ja Soundia. Kumpi noista sun mielestä on pienempi? Soundin painos on 25 000, Suen 50 000, molemmat ovat valtakunnallisessa jakelussa. Lukijamäärät ovat varmaan aika lailla samat, about 100 000 ja 200 000 välillä. Soundi ilmoittaa lukijamääräkseen 135 000. I fail to see your point. |
Henko 03.07.2004 21:19:19 | |
---|
Kumpi noista sun mielestä on pienempi? Jotenkin musta vaan tuntuu että Soundilla on kuitenkin enemmän lukijoita. Sueta kuitenkin menee isot pinot ilmaisjakeluun. Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä. |
kivi 03.07.2004 22:26:42 | |
---|
Jotenkin musta vaan tuntuu että Soundilla on kuitenkin enemmän lukijoita. Sueta kuitenkin menee isot pinot ilmaisjakeluun. Kumpaa luetaan enemmän? Lehteä, joka tulee yhdelle ihmiselle kotiin, vai lehteä, joka kiertää kuukauden baarin pöydässä? Sillä yhtälöllä saa ilmaisia lehtiä jäädä lukemattakin. Totta kyllä, Sue ei ole tämän vuoden mediakortissa kertonut lukijamäärää. Toissa vuoden tutkimuksen mukaan se oli 115 000, eli aika lailla samaa kaliiperia Soundin kanssa. Tsekkasin viime vuoden mediakortista. |
Vilhelmus 03.07.2004 22:39:22 | |
---|
Ihan hauskana anekdoottina vain: Ikinä en ole Sue-lehteä avannut, tuskin nähnytkään. |
Henko 04.07.2004 23:48:09 (muokattu 04.07.2004 23:48:22) | |
---|
Ihan hauskana anekdoottina vain: Ikinä en ole Sue-lehteä avannut, tuskin nähnytkään. Tuota juuri tarkoitin; Soundia kyllä tulee joka kylän mutta Sue on ilmaisjakelussa lähinnä isommissa kaupungeissa. Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä. |
Burner 05.07.2004 11:27:19 | |
---|
|
Henko 05.07.2004 14:21:12 | |
---|
Eli juuri siellä missä ydinyleisökin on? Luultavasti suurin osa. Mutta varmaan osittain sen takia pienille paikkakunnille ei kovin helposti tule tietoa mistään vaihtoehtojutuista, koska niihin paikallisiin kirjastoihinkin tulee vain Soundi. Mulla vaan jostain syystä on sellainen mielikuva että Soundi voisi olla "yleisesti tunnetumpi", tai sitä pidetään jotenkin virallisempana. Ai niin, onhan nykyään tämä internet, minkä ansiosta tieto kyllä kulkee joka paikkaan, mutta ainakin minulle painettu sana on aina painettu sana. Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä. |
Feggy 05.07.2004 15:12:00 | |
---|
Luultavasti suurin osa. Mutta varmaan osittain sen takia pienille paikkakunnille ei kovin helposti tule tietoa mistään vaihtoehtojutuista, koska niihin paikallisiin kirjastoihinkin tulee vain Soundi. Mulla vaan jostain syystä on sellainen mielikuva että Soundi voisi olla "yleisesti tunnetumpi", tai sitä pidetään jotenkin virallisempana. Ai niin, onhan nykyään tämä internet, minkä ansiosta tieto kyllä kulkee joka paikkaan, mutta ainakin minulle painettu sana on aina painettu sana. Soundi on vanhimpia koko kentän musiikkijulkaisuja. Sitä julkaisee A-lehdet, jolla on iso markkinointikoneisto. Ehdota kirjastolle vaikka Rumban tai Suen tilaamista, niin tulee muita näkökulmia. Rumpalia etsitään psykeedeelis & new wave-vaikutteiseen rockbändiin Helsinkiin. Laitapa pikaviesti, niin kuulet lisää. |
Henko 05.07.2004 18:37:38 | |
---|
Soundi on vanhimpia koko kentän musiikkijulkaisuja. Sitä julkaisee A-lehdet, jolla on iso markkinointikoneisto. Ehdota kirjastolle vaikka Rumban tai Suen tilaamista, niin tulee muita näkökulmia. No, itse olen asunut Tampereella muutaman vuoden, olen Rumban tilaaja jne. mutta kaikkia muita, keiden käyttämiin kirjastoihin ei edellämainittuja lehtiä tule, kehoittaisin kyllä ehdottelemaan yhtä sun toista. Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä. |
Keikkaa 08.07.2004 03:26:28 | |
---|
Joo, oon täysin samaa mieltä tosta että isot levyt keskittyy pelkästään tohon surkeaan "britney" pop-musaan eikä anna mahdollisuutta oikeasti lahjakkaille bändeille. Mutta syyllisiä ei ole vain levy-yhtiöt vaan myös ns. "hittiradiot" jotka soittavat näitä ns. "hittejään". Jotain tiettyä biisiä soitetaan vain niin kauan että siitä tulee hitti. Eli joku levypomo on saanut artistinsa levyn tehosoittoon ja sitä sit soitetaan oli se miten paska tahansa. Hyvä esimerkki on esim. tämä kesä biisi O-Zone, Dargostea Din Tei. Ei kukaan täysijärkinen jolla on edes hieman musiikkikorvaa pidä sitä hittibiisinä, mutta kun sitä soitetaan 100 kertaa vuorokaudessa niin siinähän se hitti syntyy. Ihan helve**n rasittava biisi. Tästä ei hyvää seuraa! |
Burner 08.07.2004 11:29:23 | |
---|
Mutta syyllisiä ei ole vain levy-yhtiöt vaan myös ns. "hittiradiot" jotka soittavat näitä ns. "hittejään". Heh, tuosta tulikin mieleen Kiss FM:n jokusen vuoden takainen slogani joka meni jotenkin näin: "Olemme rohkeasti soittaneet vain suosituimpia hittejä jo viiden vuoden ajan." TODELLAKIN rohkeata toimintaa, ei voi muuta sanoa. |
niko 08.07.2004 11:34:19 (muokattu 08.07.2004 11:36:47) | |
---|
Mutta syyllisiä ei ole vain levy-yhtiöt vaan myös ns. "hittiradiot" jotka soittavat näitä ns. "hittejään". Vai onko syy kansan joka silmät päässä seisoen tapittaa jotain Dildos-show:ta ja ostaa platinan edestä mitä vaan levyä kunhan artistit valitaan puhelinäänestyksellä. Ei levy-yhtiön sedät ilkeyttään teinix-poppia kustanna, vaan ihan liiketoimintana, ainakin näin kuvittelen. Jos väki ostaisi hurmiossa "kauneimmat progepläyjäytykset 7/8 tahtilajissa" tripla-teemakokoelmia niin niitä pukkaisivat varmasti levytehtaat kolmessa vuorossa ja DJ:t selittäisivät suu vaahdossa intialaisten viritysten ylivoimaa muihin verrattuna. Että tässäpä on varttitunnin sitar-soolo, check it out. Tämähan maistuu aivan paskalle. Ja lisäksi tässä on joku outo sivumaku. Helmi sioille. |
Henko 08.07.2004 11:42:25 | |
---|
Kerran kuuntelin radiosta jotain keskustelua ohjelmaformaateista. Mikään muu ei kuulemma kannata taloudellisesti kuin tuo nykymeininki. Tampereen seudulla (n. 50km säteellä) voi toki kuunnella Radio Moreenista Vastavirta-radioa, mutta siinä määrin harvoin olen radion ääressäkään että olisin kertaakaan edes muistanut sitä. Enkä muista päivää, kellonaikaa enkä taajuutta. Loppuun pieni mainos: Kiss FM: Shit music only! Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä. |