Aihe: Muusikoille palkkaa 1 2 | |
---|---|
![]() 22.05.2010 11:55:41 | |
Kokemuspohja ei ole kovin laaja eri toimistoissa, mutta ainakin parin cover-juttuja välittävän lafkan kanssa homma meni niin, että heidän myymistään vetivät välistä 15-20 prossaa ja heidän laskuttamistaan, mutta meidän myymistä 7-10%. Molemmissa tapauksissa koko laskutus oli toimiston vastuulla, eli palkka tuli ihan normaalisti vaikkei tilaaja olisi maksanutkaan. Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w | |
![]() 22.05.2010 20:28:59 (muokattu 22.05.2010 20:29:59) | |
Keikkarumpali1: Jos ei käytä ohj.toimistoja on olemassa tilitoimistoja, jotka laskee palkat kuten kelle tahansa. Muusikoiden vähennykset km-korvaukset ja päivärahat ovat verottomia tuloja, eli niillä muusikko sit elää sanotusti.. Ei tilitoimisto mitään auta, vaikka se kuinka laskisi niin sille ei voi maksaa liksaa jonka se sitten hoitaisi soittajille edelleen. Vain duuniin liittyvät km-korvaukset ja päivärahat on verottomia, duuniin kuuluu että saat liksan, jollet saa liksaa et ole oikeutettu myöskään verottomiin kulukorvauksiin. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 24.05.2010 22:10:58 | |
baron: Vain duuniin liittyvät km-korvaukset ja päivärahat on verottomia, duuniin kuuluu että saat liksan, jollet saa liksaa et ole oikeutettu myöskään verottomiin kulukorvauksiin. Juu, näinhän se olisi täydellisessä maailmassa. Käytännössä se ei kuitenkaan mene ihan noin. Kyllä isotkin ohjelmatoimistot maksaa muusikon niin haluttaessaan hyvinkin suuren osan verottomina, vaikka palkan osuus näin jääkin hyvin pieneksi. Eli liksa voi olla vaikka 50€ ja loput verottomia... Täytyy olla aika kovat myyntihinnat, että pystytään maksamaan normi liksa ja siihen kaikki työntekijälle kuuluvat verottomat päälle. | |
![]() 24.05.2010 22:30:47 (muokattu 24.05.2010 22:32:28) | |
sickboy: Juu, näinhän se olisi täydellisessä maailmassa. Käytännössä se ei kuitenkaan mene ihan noin. Kyllä isotkin ohjelmatoimistot maksaa muusikon niin haluttaessaan hyvinkin suuren osan verottomina, vaikka palkan osuus näin jääkin hyvin pieneksi. Eli liksa voi olla vaikka 50€ ja loput verottomia... Täytyy olla aika kovat myyntihinnat, että pystytään maksamaan normi liksa ja siihen kaikki työntekijälle kuuluvat verottomat päälle. Mä näin tänään Palkkiopalvelun sivuilta että niitten nykyinen käytäntö on että liksan osuuden pitää olla vähintään 30 € ja loput voi olla verottomia kulukorvauksia (tietysti tosite niistä) Aikaisemmin niitten käytäntö oli että liksan osuuden pitää olla vähintään Muusikkojen TES:in minimi. Mutta oleellista on että vain duuniin voi liittyä verottomia kulukorvauksia ja duunin tunnusmerkkejä on liksa. Tietysti aina voi ja yritetään kieroilla. (Turha mulle on tästä vittuilla, mun puolesta kaikki voisivat saada verottomina kulukorvauksina kaiken ja vähän enemmänkin) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 25.05.2010 10:34:09 | |
sickboy: Juu, näinhän se olisi täydellisessä maailmassa. Käytännössä se ei kuitenkaan mene ihan noin. Kyllä isotkin ohjelmatoimistot maksaa muusikon niin haluttaessaan hyvinkin suuren osan verottomina, vaikka palkan osuus näin jääkin hyvin pieneksi. Ei o kiva sekään, jos palkat, verot ja mätkyt selviävät vasta raastuvassa. www.yle.fi/uutiset/kulttuuri/2009/1 … anmaksutavasta_kiistaa_1242799.html One kind of music only - the good kind | |
![]() 26.05.2010 23:24:04 | |
Onko täällä kellään toiminimenä/yrittäjänä kokemusta työnantajakulujen maksamisesta? Jos laskutat toiminimellä liksan, eikö periaatteessa pitäisi itse hoitaa myös ne työnantajakulut, vai? Kuinka niiden maksaminen tapahtuu käytännössä? Mitä tapahtuu, jos niitä ei makseta? | |
![]() 27.05.2010 07:01:23 | |
vasili: Onko täällä kellään toiminimenä/yrittäjänä kokemusta työnantajakulujen maksamisesta? Jos laskutat toiminimellä liksan, eikö periaatteessa pitäisi itse hoitaa myös ne työnantajakulut, vai? Kuinka niiden maksaminen tapahtuu käytännössä? Mitä tapahtuu, jos niitä ei makseta? Mulla on joskus kauan sitten. 1. Pitää maksaa ennakkoveroa 2. Pitää ottaa YEL-vakuutus Jos ei maksa suosiolla niin ne menee aikanaan ulosottoon. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 27.05.2010 09:16:10 (muokattu 27.05.2010 09:23:56) | |
Mun on jo pitkään pitäny kirjoittaa faq palkanmaksusta, myyntihinnoista jne. Mutta koska en vieläkään kerkiä, laitan ensihätään kuitenkin pari linkkiä: Portaali, jonka kautta löytyy paljon infoa pienyrittäjälle tai yritystä aloittavalle: http://www.yrityssuomi.fi/ Sieltä esim. Työnantajan info -osio: http://www.yrityssuomi.fi/default.aspx?nodeid=15528 Palkanlaskentaohjelma pientyönantajille: https://www.palkka.fi/ | |
![]() 28.05.2010 12:13:49 (muokattu 28.05.2010 12:17:35) | |
Mulla on tällä hetkellä toiminimi, jonka kautta laskutan ihan vaan muutamia kymmeniä keikkoja vuodessa. YEL-vakuuusta ei tarvitse ottaa jos omat tulot toiminimen kautta on alle 6500€ (en muista tarkkaa summaa enkä jaksa hakea). Jos maksaa muille liksaa niin pitää liittyä kaupparekisteriin. Kuukausittain pitää maksaa verottajalle prosentit muiden liksoista ja jollekkin eläkevakuutusyhtiölle eläkemaksut (esim. Ilmarinen). Verottaja haluaa kuukausittain myös valvontailmoituksen, johon kootaan maksetut palkat ja niistä maksetut sosialiturvamaksut. Vuosittain pitää sitten koota vuosi-ilmoitus, jossa kootaan koko vuoden maksetut palkat/sosiaaliturvamaksut. Omat verot pitää maksaa ennakkoveroina. Jos on ulkopuolisia työntekijöitä niin pitää ottaa myös ryhmähenkivakuutus (tosi pieni kulu). Toi YEL-vakuutus on mun mielestä pienyrittäjää/sivutulona yritävää kohtaan vähän tyhmästihoidettu. Jos haluaa kartuttaa omaa eläkettä niin toi minimisumma n. 6500€ on pienin mistä sen voi maksaa. Eli jos mulla on toiminimen kautta tuloja paljon vähemmän niin siinä ei ole mitään järkeä. Ilmarisen sivuilta löytyy lomake, johon on koottu kaikki tärkeät prosentit työnantajaa varten. Edit: Verottajalta saa lomakkeet verojen maksua varten ja Pohjolan asiakkaana minut ohjattiin käyttämään Ilmarisen palveluja työnantajan eläkekuluihin. Ilmarisen maksut hoidan Ilmarisen sivujen kautta ja verottajalle maksan nettipankin kautta. | |
![]() 29.05.2010 11:32:31 | |
sickboy: Toi YEL-vakuutus on mun mielestä pienyrittäjää/sivutulona yritävää kohtaan vähän tyhmästihoidettu. Moni freelancer / mikroyrittäjä-ihminen on mulle ihan samaa sanonut. Eikö se myös ole suhteettoman kallis, jos tulo vuodessa jää suht' pieneksi? | |
![]() 29.05.2010 14:27:45 | |
Jabe: Moni freelancer / mikroyrittäjä-ihminen on mulle ihan samaa sanonut. Eikö se myös ole suhteettoman kallis, jos tulo vuodessa jää suht' pieneksi? Silloin kun mä olin "yrittäjä" YEL:istä saattoi saada vapautuksen jos eläketurva oli muulla tavalla kondiksessa. En tiedä nykytilannetta. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 29.05.2010 17:57:22 | |
No homma on niin, että vaikka tulot olisi miten pienet, joutuu maksamaan omat eläkkeet vähintään siitä 6500€ tuloista. Kun maksan muille palkkaa, niin maksan joka kuun palkasta soittajille eläkkeet. En ymmärrä miksi tota hommaa ei voisi järjestää ilman jotain älytöntä minimimaksua. Tämän olen siis oikein selvittänyt soittamalla eläkevakuutusyhtiö Ilmariseen ja selittänyt haluavani ilman muuta kartuttaa omaa eläkettäni, mutta vuosittainen minimi josta prossat lasketaan on tosiaan toi n. 6500€. Itse päädyin seuraavaan ajatukseen: Kannattaa siis ottaa mahdollisimman suuri osa kulukorvauksina, jolloin on myös pienemmät verot. Sitten maksaa johonkin yksityiseen eläkesäästökassan saman, minkä muillekkin soittajille maksaa eläkettä. Näin eläke kuitenkin karttuu, mutta maksaa vähemmän veroja. Näin jää kylläkin tulos pieneksi ja on esim. laina-asioissa pankin silmissä todella pienituloinen. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)