![]() 17.09.2009 10:25:22 | |
---|---|
Meillä on kanssa tällainen hanke ollut menossa jonkin aikaa. Itse olen sitä mieltä, että musiikin laadulla ei ole mitään merkitystä siinä, mikä on tällaisen omakustannushankkeen taloudellinen lopputulos. Myyntihinta ja myyntivolyymi perustuu markkinointiin ja myyntitaitoon sekä sopivaan hinnoitteluun eikä missään määrin tuotteen "laatuun", mitä se sitten ikinä musiikkibisneksessä tarkoittaakin. Kuten musiikkibisneksessä muutenkin. Me olemme laskeneet tämän asian niin, että kaikkein merkittävin taloudellinen faktori on kustannusten pitäminen minimissä, koska taloudellinen "voitto" on niin naurettava vaikka sen laskisi millä tahansa kriteereillä. Se nyt on tietysti kohteliasta asiakasta kohtaan, että äänitys, miksaus ja masterointi on tehty suunnilleen niin, että musiikista saa selvää. Nyt kun te mietitte niitä levynkansia, niin täytyy miettiä, mikä teidän potentiaalinen kohdeyleisö on ja mikä on myyntitilanne, jossa tuotetta yritetään kaupitella. Sukulaisille ja kavereillehan myynti tapahtuu joko suoran tai epäsuoran uhkauksen avulla (sukulaiset ovat siitä hyviä asiakkaita, että he tuskin kuuntelevat esitystä eivätkä siis käy valittamaan) , vieraamman ihmisen täytyy nyt vain jostain syystä vakuuttua, että tämä juuri teidän levy kannattaa ostaa, henkeen tai terveyteen osoitettu uhkaus ei välttämättä toimi näissä tapauksissa, ja voi johtaa helpommin tekemisiin lain kanssa. Tässä toimii parhaiten markkinoinnillinen imago, jossa levynkansi lienee ratkaiseva. Koska teillä tuskin on varaa mihinkään markkinointikonsultointiin, niin asia on kokonaan teidän myynnillisen näkemyksen varassa. Sitä joko on tai ei ole. Toivottavasti kukaan ei loukkaannu kirjoituksen lievästä ironiasta, jossa puhutaan lähinnä meidän hankkeesta, jonka luulemme perustuvan tietynlaiseen realismiin. | |
![]() 17.09.2009 19:53:44 | |
Björn E. Borg: Toivottavasti kukaan ei loukkaannu kirjoituksen lievästä ironiasta, jossa puhutaan lähinnä meidän hankkeesta, jonka luulemme perustuvan tietynlaiseen realismiin. Jos loukkaantuu niin oma häpeä. Hyvä oli kirjoitus, annoin plussat. Pitääpä harkita jos lähtisi sukulaisille myymään, toisaalta niille vois myydä sitten tyhjiä cd:tä:-DD | |
![]() 18.09.2009 09:31:29 | |
Simo78: Jos loukkaantuu niin oma häpeä. Hyvä oli kirjoitus, annoin plussat. Pitääpä harkita jos lähtisi sukulaisille myymään, toisaalta niille vois myydä sitten tyhjiä cd:tä:-DD Pisnesmiehen luovuus on rajaton voimavara :) | |
![]() 18.09.2009 13:30:10 | |
Timo JM: Olisko esimerkiksi 10 € sopiva hinta asiallisesti tehdystä täyspitkästä CD-R albumista? Kymppi on mun mielestä sopiva. Varsinkin jos sitä myydään baarissa keikkojen yhteydessä. Helpottaa myyntiä ja kännissä mikään ei maksa mitään. :) Postimyyntinä 10e sisältäen postikulut. Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa. | |
![]() 22.09.2009 13:22:33 (muokattu 22.09.2009 13:23:37) | |
Kertaalleen Nierleltä halpis cd-ärriä tilanneena en suosittele kenellekään. Kiinnostaako kokeilla vaikka pikku 100 levyn painos levy levyltä? Totta vitussa kiinnostaa! Tuli fiilis että noita myydään ihan arvalla. Tilattiin viime platta cd-ärrinä tehtaalta, kulut katetaan niin ja näin, kun tuli otettuu fiilispäissään digipakkina. Mut ei kaduta, niin on siistiä jälki. nii ja aiheeseen, repustamyyntihinta on 7e, kaupasta 7,90. Musta ihan ok hinta tehdas-cd-ärrälle. puusormi: Jos haluaa itse tehdä, niin tarvii -printattavia cd-levyjä, hinta on Nierleltä luokkaa 0,15e kappale -slimkotelot ovat 0,16e/kpl samasta paikasta - Nierleltä saa myös tarvikemusteita ainakin Canonin printtereille 3e/kasetti eli 12e koko setti. Niillä tulostaa ainakin 200 levyä per setti, eli musteet = 0,06e per levy. | |
![]() 22.09.2009 14:44:02 (muokattu 22.09.2009 14:45:27) | |
Pitkavirta: Kertaalleen Nierleltä halpis cd-ärriä tilanneena en suosittele kenellekään. Kiinnostaako kokeilla vaikka pikku 100 levyn painos levy levyltä? Totta vitussa kiinnostaa! Tuli fiilis että noita myydään ihan arvalla. Tilattiin viime platta cd-ärrinä tehtaalta, kulut katetaan niin ja näin, kun tuli otettuu fiilispäissään digipakkina. Mut ei kaduta, niin on siistiä jälki. nii ja aiheeseen, repustamyyntihinta on 7e, kaupasta 7,90. Musta ihan ok hinta tehdas-cd-ärrälle. Ostinpa tossa just Diablon viime vuotisen levyn 6€:llä;-). Näitä levyjä tuntuu vaan nykyään saavan ihan hillittömän halvalle....(Ei sillä etteikö tuokin hinta ole ihan jees, ainakin keikoilla) | |
![]() 05.10.2009 15:21:47 | |
Simo78: Ostinpa tossa just Diablon viime vuotisen levyn 6€:llä;-). Näitä levyjä tuntuu vaan nykyään saavan ihan hillittömän halvalle....(Ei sillä etteikö tuokin hinta ole ihan jees, ainakin keikoilla) Joo, oikeita levyjä saattaa löytää uutena kymmenestä sentistä kymmeniin euroihin, eikä hinta vissiin kuitenkaan korreloi levyn fyysisen laadun kanssa. Mut ne onkin CD:itä. :) | |
![]() 05.10.2009 19:22:17 | |
Pitkavirta: Joo, oikeita levyjä saattaa löytää uutena kymmenestä sentistä kymmeniin euroihin, eikä hinta vissiin kuitenkaan korreloi levyn fyysisen laadun kanssa. Mut ne onkin CD:itä. :) Oisko sitten pitänyt sanoa ihan hyviä levyjä saa tuohon hintaan? Ai niin se ois voinut loukata:-D | |
![]() 11.02.2010 12:11:45 | |
itse myin oman albumin cd-r levyt kaikki 100kpl 10eur hintaan. | |
![]() 11.02.2010 13:03:05 | |
Tää on tällainen ikuisuusongelma. Me myytiin edellistä 5 biisin äänitettä vitosella kappale. cdr mutta tehdasversio kuitenkin, eli neliväripainatukset kanteen ja labeliin. Itestä toikin tutui vähän kalliilta, mutta levyt loppui "kesken" noin vuodessa. Tavallaan harmittikin kun olishan noita kiva olla just keikoilla tarjolla. En tiedä sitten mitä tän seuraavan kanssa tehdään. Painos oli 300 kpl. Mun mielestä näissä omakustanteissa ja demoissa sitä hintaa ei voi nostaa vaikka biisien määrä tosta nousisi täysmittaiseksi. Vaikka se olis tupla niin se ei sitä muuta miksikään että kyseessä on repusta myytävä "demo" tai omakustanne. Ihan sekin että jos kaupasta ostaa levyn ja siinä on vikaa, esim. joku painohäiriö, niin sen voi palauttaa ja saada uuden tilalle. Nää omakustannehommat on aina yksityisten välisiä kauppoja ja varsinkin jos baarista on joltain ostanut levyn, niin voi olla hankala lähteä edes metsästämään sitä myyjää vaikka se olis sit halukaskin vaihtamaan sen viallisen kappaleen ehjään. Kotona poltettuja myytiin tota ennen sit kolmella eurolla. Niistä se hinta on mun mielestä oltava enemmän tommonen nimellinen. Tyyliin "tarjoo vaikka kalja" -osatolla. | |
![]() 11.02.2010 23:26:43 | |
Torniojaws: Aika hasardihinta, kun pienten painosmäärien (50-100) ostohinta on helposti 4-5 euroa / levy (offset-lakat levyssä, 8-sivuinen 4/1 kansi ja 4/0 takakansi). Jos tarkoitus on pelkästään levittää musiikin ilosanomaa, niin internet-jakelu sopii siihen huomattavasti paremmin, tehokkaammin ja halvemmin. tässähän se juju onkin. pitäisi ottaa niin iso painos, että voisi myydä halvalla ja saisi silti omansa pois. pieniä painosmääriä ei ainakaan myyntitarkoituksessa kannata tehdä. ilmaiseksi jaettavaksi sitten ehkä. ihan anekdoottina: Wigwamin kosketinsoittaja olisi myynyt omaa "sinfonista progelevyään" vitosella. Olisin ostanut jos olisi ollut käteistä. Tuntemattoman nobody-bändin cdr-levystä en itse vitosta enempää maksais. vaikka itse jeesus laulaisi levyllä. viina. hanuri. ja naiset. | |
![]() 12.02.2010 00:41:18 | |
olen sitä mieltä, että 5e on sopiva hinta.. | |
![]() 12.02.2010 11:00:02 | |
ganesha: tässähän se juju onkin. pitäisi ottaa niin iso painos, että voisi myydä halvalla ja saisi silti omansa pois. pieniä painosmääriä ei ainakaan myyntitarkoituksessa kannata tehdä. ilmaiseksi jaettavaksi sitten ehkä. ihan anekdoottina: Wigwamin kosketinsoittaja olisi myynyt omaa "sinfonista progelevyään" vitosella. Olisin ostanut jos olisi ollut käteistä. Tuntemattoman nobody-bändin cdr-levystä en itse vitosta enempää maksais. vaikka itse jeesus laulaisi levyllä. Toisaalta jos jeesuksen saisi solistiksi, niin bändi tuskin kauaa olisi tuntematon. Hehe. Nojoo. Olen tässä useamman vuoden jo mietiskellyt, että mielestäni tässä on ristiriita tässä kun bändien "oikeat" levyt on jengin mielestä liian kalliita, mutta itse sitten hinnoitellaan omat cdr-tuotokset kuitenkin sen liian kalliin hinnan mukaan vähän siitä nipistäen. Jos vaikka tolla radiosoittokelpoisella äänenlaadulla vois erottua massasta ja perustella sillä korkeampi hinta, mutta kun kaikki alkaa olla siinä mielessä radiosoittokelpoista. Se että tekee hyvää soundia ei ole enää mikään huippujuttu, vaan se on lähtökohta. Ne biisit pitäisi olla radiosoittokelpoisia myös. | |
![]() 08.04.2010 00:40:02 | |
Me tehtiin omakustanne, josta 100 kpl painos. Hinnaksi studio-, monistamiskustannuksineen ja teostomaksuineen (kovereita) runsaat 600. Ei siitä mitään bisnestä tarkoitettu mutta ne joko lahjoitetaan tai myydään 10:llä. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 26.04.2010 23:52:02 | |
Jos bändillä x on myytävänä levy, joka on sekä musiikkillisesti että ulkonäöltään hieno kokonaisuus. Miksi haluat maksaa levystä vähemmän jos kyseessä on cd-r? Mikä on se oleellinen ero lasimasterin kautta painetussa tuotteessa, jotta siitä voi maksaa muutaman euron enemmän? | |
![]() 27.04.2010 08:16:21 | |
MelliW: Jos bändillä x on myytävänä levy, joka on sekä musiikkillisesti että ulkonäöltään hieno kokonaisuus. Miksi haluat maksaa levystä vähemmän jos kyseessä on cd-r? Mikä on se oleellinen ero lasimasterin kautta painetussa tuotteessa, jotta siitä voi maksaa muutaman euron enemmän? Henk. koht. kyse taitaa olla lopulta siitä että tietää kuinka paljon halvempaa sen cdr-painoksen teko on. "Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet
"Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen | |
![]() 27.04.2010 10:28:16 | |
reos: Henk. koht. kyse taitaa olla lopulta siitä että tietää kuinka paljon halvempaa sen cdr-painoksen teko on. Niin, onhan se tietty ikävää jos se hyvä bändi x sattuu jopa saamaan voittoa levystään muutaman euron verran:P Itse kyllä ostan mielummin sen cd-r:n jos se tarkoittaa että se hyvä bändi x vuosien harjoittelun jälkeen pystyy vihdoin tekemään sellaisen keikan, joka ei jää ihan persnetolle. (Jos siis leikitään että bändi x on keikalla ja ostan sieltä keikalta sen levyn.) | |
![]() 27.04.2010 11:13:06 (muokattu 27.04.2010 11:14:39) | |
MelliW: Niin, onhan se tietty ikävää jos se hyvä bändi x sattuu jopa saamaan voittoa levystään muutaman euron verran:P Itse kyllä ostan mielummin sen cd-r:n jos se tarkoittaa että se hyvä bändi x vuosien harjoittelun jälkeen pystyy vihdoin tekemään sellaisen keikan, joka ei jää ihan persnetolle. (Jos siis leikitään että bändi x on keikalla ja ostan sieltä keikalta sen levyn.) Toi on kyllä hyvä pointti! Mutta ei mulla mitään voittoa tekemistä vastaan ole missään nimessä, mutta jotenkin vaan mielummin maksan siitä keikasta sen femman ylimääräistä saati 10e cdr läpykästä (varsinkin kun olisivat samalla hinnalla voineet tehdä sen levyn vinyylille!). Mutta nyt kun sä sanoit sen noin niin tokihan pienten bändien kannattaiskin tehdä vaan cdrriä ja myydä ne samaan hintaan ku myisivät prässätyt levyt, miksen oo ajatellu tätä ennenmmin... E. Meinasin lisätä järkeilyä tuosta hinnastosta, mutta en nyt jaksa jaaritella. Voi olla silti jo että 5e cdrstäkin on jo hyvin voittoa tuottavaa, mene ja tiedä. "Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet
"Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen | |
![]() 27.04.2010 14:59:08 | |
MelliW: Jos bändillä x on myytävänä levy, joka on sekä musiikkillisesti että ulkonäöltään hieno kokonaisuus. Miksi haluat maksaa levystä vähemmän jos kyseessä on cd-r? Mikä on se oleellinen ero lasimasterin kautta painetussa tuotteessa, jotta siitä voi maksaa muutaman euron enemmän? Valonkestävyys. Ero on sama kuin painotuotteella ja siitä otetulla valokopiolla; CD-R:llä on rajallinen elinikä, lasimasteroitu kestää jos sitä ei tahallaan riko. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 06.07.2010 12:47:33 | |
Otsikko on oikein, sisältö hieman eri mutta laitetaan silti tähän topikkiin. Mikä olisi sopiva myyntihinta jakelijan kautta? Itse kustannettu levy tulee syksyllä pihalle ja jakelun hoitaa indielafkan kautta Playground. Ongelma on hinnan määrittely. Alustavasti päätin hinnoittelun näin: Jakelija myy kaupalle hintaan: 7.68€ ja ohjehinta myyntiin on 13.38€. Jakelija maksaa mulle 5.29€. 5.29€ on niin vähän että vaikka koko ensipainoksen 500kpl myytäisiin niin tappiota tulisi 1200-1500€. Jakelijan kautta tuskin kuitenkaan paljoa myydään ja muut myytäisiin suoraan "repusta" ja keikoilla hintaan 10€. Jakelijan kautta myytäviin levyihin ei hirveästi hintaa viittisi nostaa. 10€ on mun mielestä sopuhinta CD levystä muutenkin. Mutta vaikka levyn ohjehinta kaupalle olisi 13.38€ niin nehän saa myydä sitä mihin hintaan vaan. Olisi aika sääli jos joku pyytäisi siitä 15-20€. Indiefirma jonka kautta jakelu tulee myy omat levynsä niin että suositushinta on n.20€. Levyä tullaan markkinoimaan niin paljon kuin vaan on mahdollista (eli kuinka paljon löytyy rahaa) ja promoamisen hoitaa ammattilainen. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)