Aihe: Keikkaliksojen & duunin hoitaminen oman yhtiön kautta? 1 2 | |
---|---|
![]() 02.07.2008 18:02:31 (muokattu 03.07.2008 01:28:34) | |
Kyllä se YEL on pakollinen, mutta sen summan määrittäminen on yrittäjän oman harkinnan varassa. Tiedän tämän siitä että olen kysynyt juuri 2vk sitten tätä YEL:ältä. Ettei olis nyt mennyt jotkut numerosarjat sekaisin? Tarkistappa vielä, mun kokemuksen mukaan yritystulon voi määritellä vapaasti, mutta sen minimitasoisen YEL:n joutuu joka tapauksessa aktiivisesti toimivasta yritystoiminnasta maksamaan. Yritystulon tason määrittelee se taso, jonka mukaisesti yrittäjän työpanoksesta pitäisi maksaa palkkaa työntekijälle. Toiseksi, kuka ihmeessä perustaa raskassoutuisen ja byrokraattisen yrityksen 500 euron kuukausiliikevaihtoon? | |
![]() 03.07.2008 19:11:39 | |
Toiseksi, kuka ihmeessä perustaa raskassoutuisen ja byrokraattisen yrityksen 500 euron kuukausiliikevaihtoon? Tuota luokkaa meikäläisen toiminimen kuukausiliikevaihto on ja kyllä ne muutamat sataset ainakin minulle rahaa ovat. Toiminimessä ei suurempia kikkailuja tarvitse, alvit kuukausittain karhulle ja ennakoverot sopimuksen mukaan. YEL-rajan allekin jäädään rutkasti, joten siitä ei tarvitse huolia, jos raja ylittyy niin sitten maksellaan. | |
![]() 03.07.2008 23:04:48 (muokattu 03.07.2008 23:06:04) | |
Tuota luokkaa meikäläisen toiminimen kuukausiliikevaihto on ja kyllä ne muutamat sataset ainakin minulle rahaa ovat. Toiminimessä ei suurempia kikkailuja tarvitse, alvit kuukausittain karhulle ja ennakoverot sopimuksen mukaan. YEL-rajan allekin jäädään rutkasti, joten siitä ei tarvitse huolia, jos raja ylittyy niin sitten maksellaan. Mikäpä se siinä. Jos toimii, niin tosi hyvä homma. Mulla on kommandiittiyhtiö perslakkarissa, eli pöytälaatikossa. Mä ajattelen jostain syystä aina ammattillisin tavoittein, että ottaisin palkkani yhtiöni kautta. Tällä hetkellä se ei kannata. Ei synny sellaisia lisäarvoja, että "kehtaisin" alkaa kirjanpitoa vaativiin promeluureihin, tilintarkastuksiin, yrittäjävastuisiin. Mun liikevaihto menis rutkasti yli YEL-rajan ja on takavuosina mennytkin. Alvia ei tarttis maksaa, koska teen vain keikkoja . Niistä aiheutuu sen verran vastuita, että annan mielelläni ne muiden kannettavaksi. Jos liiketoimintaani kuuluisi paljon muitakin tulolähteitä, niin takuulla miettisin yhtiötäkin. Tällä hetkellä kuuluu vain uruttaminen. | |
![]() 05.07.2008 13:55:26 | |
Ettei olis nyt mennyt jotkut numerosarjat sekaisin? Tarkistappa vielä, mun kokemuksen mukaan yritystulon voi määritellä vapaasti, mutta sen minimitasoisen YEL:n joutuu joka tapauksessa aktiivisesti toimivasta yritystoiminnasta maksamaan. Miksi niillä olisi tuollainen raja, jos kuitenkin joutuu maksamaan vähintään sen? Yritystulon tason määrittelee se taso, jonka mukaisesti yrittäjän työpanoksesta pitäisi maksaa palkkaa työntekijälle. Toiseksi, kuka ihmeessä perustaa raskassoutuisen ja byrokraattisen yrityksen 500 euron kuukausiliikevaihtoon? No minä esimerkiksi. Eipä tässä ole muutakaan tekemistä. Sitä paitsi en ajatellut että toiminta pysyisi pienimuotosena ikuisesti. "There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison | |
![]() 05.07.2008 17:17:37 (muokattu 05.07.2008 17:18:19) | |
Miksi niillä olisi tuollainen raja, jos kuitenkin joutuu maksamaan vähintään sen? Ne on aika mestareita soveltamaan ja tulkitsemaan.. Tuota rajaa sovelletaan tarvittaessa myös sairauspäiväraha- ja vanhemmuuspäivärahakorvauksiin. Lienee jossain 14 euron paikkeilla päivä. Se minimijuttu on tavallaan perusturvan takaaja. Vaikka sä tienaisit siitä firmastasi 80.000 euroa vuodessa, niin sä voit määritellä, tai ainakin yrittää määritellä, YEL-tuloksesi sen 6000 euroa, eli minimin. Mitä isompi sun maksama YEL-vakuutus on, sitä isommat myös muut "tuet" ovat. Tason voit siis määrätä aika vapaasti alarajan ylittävältä osalta. Yrittäjien eläketaso on tuon takia/ansiosta valovuosien päässä palkansaajien eläketasosta. | |
![]() 07.07.2008 15:37:56 | |
Ne on aika mestareita soveltamaan ja tulkitsemaan.. Tuota rajaa sovelletaan tarvittaessa myös sairauspäiväraha- ja vanhemmuuspäivärahakorvauksiin. Lienee jossain 14 euron paikkeilla päivä. Se minimijuttu on tavallaan perusturvan takaaja. Vaikka sä tienaisit siitä firmastasi 80.000 euroa vuodessa, niin sä voit määritellä, tai ainakin yrittää määritellä, YEL-tuloksesi sen 6000 euroa, eli minimin. Mitä isompi sun maksama YEL-vakuutus on, sitä isommat myös muut "tuet" ovat. Tason voit siis määrätä aika vapaasti alarajan ylittävältä osalta. Yrittäjien eläketaso on tuon takia/ansiosta valovuosien päässä palkansaajien eläketasosta. Näinhän se menee. Siksi ei olekaan kovin järkevää olla maksamatta YEL-maksuja jos on 80000 euron liikevaihto. "There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison | |
![]() 08.07.2008 10:43:57 (muokattu 08.07.2008 11:32:57) | |
Näinhän se menee. Siksi ei olekaan kovin järkevää olla maksamatta YEL-maksuja jos on 80000 euron liikevaihto. Mä en tarkoita liikevaihtoa, vaan sitä tuloa , jonka yrittäjä maksaa itselleen palkkana tai osinkona yrityksestään. Jostain syystä yrittäjät eivät maksa läheskään yhtä orjallisesti eläkevakuutustaan tulojen mukaan, kuin työntekijäpuoli. Työntekijälle eläkemaksun kanssa pelaaminen ei ole edes mahdollista. Toisaalta jotkut yrittäjät eivät nosta palkkaa/osinkoja juuri ollenkaan, mutta sen sijaan maksavat hel....vetin isoa yel-maksua. Hyödyistä en ole ihan varma. Itse olen joskus maksanut isoja mällejä yel-maksuja, jotta tilikauden tuloksen saisi pienemmäksi. Yrittäjänä pystyt kerran vuodessa muuttamaan eläkepalkkatuloasi ylös- tai alaspäin. Yrittäjien keskieläke oli muutama vuosi sitten muistaakseni 650 euron luokkaa kuukaudessa. Työntekijäpuolella, ei nyt ihan valovuosien päässä, mutta joitain satoja euroja enemmän,keskieläkke on jossain reilussa 1200 eurossa/kk. | |
![]() 08.07.2008 23:09:55 | |
Mä en tarkoita liikevaihtoa, vaan sitä tuloa , jonka yrittäjä maksaa itselleen palkkana tai osinkona yrityksestään. Jostain syystä yrittäjät eivät maksa läheskään yhtä orjallisesti eläkevakuutustaan tulojen mukaan, kuin työntekijäpuoli. Työntekijälle eläkemaksun kanssa pelaaminen ei ole edes mahdollista. Toisaalta jotkut yrittäjät eivät nosta palkkaa/osinkoja juuri ollenkaan, mutta sen sijaan maksavat hel....vetin isoa yel-maksua. Hyödyistä en ole ihan varma. Itse olen joskus maksanut isoja mällejä yel-maksuja, jotta tilikauden tuloksen saisi pienemmäksi. Yrittäjänä pystyt kerran vuodessa muuttamaan eläkepalkkatuloasi ylös- tai alaspäin. Yrittäjien keskieläke oli muutama vuosi sitten muistaakseni 650 euron luokkaa kuukaudessa. Työntekijäpuolella, ei nyt ihan valovuosien päässä, mutta joitain satoja euroja enemmän,keskieläkke on jossain reilussa 1200 eurossa/kk. Mä en ymmärrä enää mistä keskustellaan. YEL on pakollinen, mutta koska yrittäjä määrittää itse työtulonsa, sen voi määrittää alhaiseksi jos katsoo asiakseen tehdä niin. Ei ole mitään järkeä verrata yrittäjää jolla on 80000 euron työtulo ja yrittäjää jolla on 500 euron liikevaihto/kk. Työntekijän ei tarvitse arvioida omaa ansiotuloaan, koska työnantaja ilmoittaa verottajalle sen. Mulla ei ole mitään haisua miten paljon mun toiminimellä on tuloja tämän tilikauden aikana. Mutta kyllä mä mielummin valitsisin 80000e liikevaihdon ja kerryttäisin itselleni eläkettä kuin 500e/kk liikevaihdon, jolla en pysty elättämään itseäni. Bottom line: keikkaliksojen maksattaminen oman yhtiön kautta kannattaa, jos et joudu kuseen siitä. Selvitä kaikki tieto mitä saat. Ja käy vaikka yrittäjäkurssilla. ;) "There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison | |
![]() 09.07.2008 11:25:02 | |
Bottom line: keikkaliksojen maksattaminen oman yhtiön kautta kannattaa, jos et joudu kuseen siitä. Selvitä kaikki tieto mitä saat. Ja käy vaikka yrittäjäkurssilla. ;) Tuo bottomline kannattaa jokaisen yritystoimintaa harkitsevan sisäistää. Jokaisen kannattaa ihan itse miettiä kannattaako yrityksen perustaminen ja mitä sillä saavuttaa. Mun mielestä yritystä ei kannata perustaa muutaman sadan euron kuukausiliikevaihtoon. Tuon oppii myös yrittäjäkursseilla,tai TE-keskuksissa. | |
![]() 09.07.2008 15:15:41 | |
Tuo bottomline kannattaa jokaisen yritystoimintaa harkitsevan sisäistää. Jokaisen kannattaa ihan itse miettiä kannattaako yrityksen perustaminen ja mitä sillä saavuttaa. Mun mielestä yritystä ei kannata perustaa muutaman sadan euron kuukausiliikevaihtoon. Tuon oppii myös yrittäjäkursseilla,tai TE-keskuksissa. Riippuu aika paljon maantieteestä. Täällä pohjosessa melkein joka Naapurin Sedällä (TM) on toiminimi jonka kautta myy vaikka koivuhalkoja. Toisaalta käsittääkseni henkilötunnuksenkin voi ilmoittaa ennakkoperintärekisteriin..? Mulle toiminimen perustaminen ei ole tähän mennessä maksanut sentin senttiä. Ilmoittauduin Yritys- ja yhteisörekisteriin, alv-rekisteriin ja EPR:ään. Ne on kaikki ilmasia. Kaupparekisteriin en kuulu. Kun on näin vähäistä liiketoimintaa, voi kirjanpidon tehdä itse. Tilinpäätöksen ja veroilmoituksen voi ostaa erikseen tilitoimistosta jos haluaa. Se hyvä puoli toiminimessä on että toiminnan voi lakkauttaa todella helposti. En tietenkään halua kannustaa olemaan idiootti ja tekemään niin kuin minä! :D HARHARHAR "There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison | |
![]() 10.07.2008 09:47:48 (muokattu 10.07.2008 09:49:36) | |
En ymmärrä, miksei toiminimeä kannattaisi perustaa vaikka satasen vuosiliikevaihdolle - kirjanpidon voi hoitaa perusmatematiikalla ihan itse, kuluja ei ole jos toimintaakaan ei ole ja pystyy laskuttamaan - mikä on monesti kynnyskysymys, harva asiakas haluaa maksaa työnantajamaksuja, laskun maksaminen on helpompaa. Tietenkin jos on täysin kädetön apina, joka ei osaa lukea tai laskea, pitää toiminimenkin kanssa turvautua tilitoimiston apuun ja silloin toiminnassa pitää liikkua astetta enemmän rahaa. Itselläni homman ratkaisi siis se, että näitä muutaman satasen lisätuloja kuukausitasolla en saisi lainkaan, jos minulla ei olisi toiminimeä - asiakkaiden saamisen edellytyksenä oli mahdollisuus laskutukseen. Lisäksi yritykseen suhtaudutaan astetta vakavammin kuin verokortin kanssa riehuvaan epämääräiseen freelanceriin. Look behind you, a three-headed guitar! | |
![]() 11.07.2008 19:09:51 | |
En ymmärrä, miksei toiminimeä kannattaisi perustaa vaikka satasen vuosiliikevaihdolle - kirjanpidon voi hoitaa perusmatematiikalla ihan itse, kuluja ei ole jos toimintaakaan ei ole ja pystyy laskuttamaan - mikä on monesti kynnyskysymys, harva asiakas haluaa maksaa työnantajamaksuja, laskun maksaminen on helpompaa. Tietenkin jos on täysin kädetön apina, joka ei osaa lukea tai laskea, pitää toiminimenkin kanssa turvautua tilitoimiston apuun ja silloin toiminnassa pitää liikkua astetta enemmän rahaa. Itselläni homman ratkaisi siis se, että näitä muutaman satasen lisätuloja kuukausitasolla en saisi lainkaan, jos minulla ei olisi toiminimeä - asiakkaiden saamisen edellytyksenä oli mahdollisuus laskutukseen. Lisäksi yritykseen suhtaudutaan astetta vakavammin kuin verokortin kanssa riehuvaan epämääräiseen freelanceriin. Olen täsmälleen samaa mieltä. Jotkut ne vaan osaa ilmaista itseään.. + "There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison | |
![]() 12.07.2008 12:16:50 | |
Tietenkin jos on täysin kädetön apina, joka ei osaa lukea tai laskea, pitää toiminimenkin kanssa turvautua tilitoimiston apuun ja silloin toiminnassa pitää liikkua astetta enemmän rahaa. Monet menestyneetkin ja asiansa osaavat toiminimet, joilla on yrittäjänä olemisesta kokemusta enemmän kuin sinulla turvautuvat tilitoimistojen apuun kirjanpitonsa kunnossa pitämiseksi. Tietty on helppo huudella kädettömäksi, jos oma toiminta on pienempää, joka ei täyspäiväisesti sido, eikä siihen liity kirjanpidollisia erikoisuuksia. Kannattaa silti vähän funtsia minkälaisia yleistyksiä tänne kirjoittelee. "...and maybe you're right, but this is my song" | |
![]() 12.07.2008 13:39:17 | |
Monet menestyneetkin ja asiansa osaavat toiminimet, joilla on yrittäjänä olemisesta kokemusta enemmän kuin sinulla turvautuvat tilitoimistojen apuun kirjanpitonsa kunnossa pitämiseksi. Tietty on helppo huudella kädettömäksi, jos oma toiminta on pienempää, joka ei täyspäiväisesti sido, eikä siihen liity kirjanpidollisia erikoisuuksia. Kannattaa silti vähän funtsia minkälaisia yleistyksiä tänne kirjoittelee. Mä käsitän tuon edellisen kommentin kyllä vähän eri tavalla. Ei tässä musta kukaan ole ketään kädettömäksi haukkunut, mutta jos liikevaihto on kuukaudessa muutamaa sataa euroa, kädetönkin apina osaa pitää sellaisen firman kirjanpidon. Todellakin on toista sitten kun toiminta on täysipäiväistä ja päätoimista. "There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison | |
![]() 14.07.2008 00:28:13 (muokattu 14.07.2008 00:29:00) | |
Mä käsitän tuon edellisen kommentin kyllä vähän eri tavalla. Ei tässä musta kukaan ole ketään kädettömäksi haukkunut, mutta jos liikevaihto on kuukaudessa muutamaa sataa euroa, kädetönkin apina osaa pitää sellaisen firman kirjanpidon. Todellakin on toista sitten kun toiminta on täysipäiväistä ja päätoimista. Nimenomaan näin. Tarkoitus ei ollut kyseenalaistaa tilitoimistoammattilaisten tarvetta, vaan tuoda esille että pienimuotoisessa toiminnassa kirjanpidon yms. voi hoitaa ihan kuka vain, jos vähän malttaa perehtyä asioihin. Luetun ymmärtäminen on ilmeisen vaikeaa, löytäähän sitä toki merkityksiä tekstistä kuin tekstistä jos on halua vittuilla. Look behind you, a three-headed guitar! | |
![]() 14.07.2008 18:22:26 | |
Nimenomaan näin. Tarkoitus ei ollut kyseenalaistaa tilitoimistoammattilaisten tarvetta, vaan tuoda esille että pienimuotoisessa toiminnassa kirjanpidon yms. voi hoitaa ihan kuka vain, jos vähän malttaa perehtyä asioihin. Luetun ymmärtäminen on ilmeisen vaikeaa, löytäähän sitä toki merkityksiä tekstistä kuin tekstistä jos on halua vittuilla. Jes, tuosta tietty samaa mieltä. Tarkoitus ei ollut vittuilla, mutta kirjoittaessa: Tietenkin jos on täysin kädetön apina, joka ei osaa lukea tai laskea, pitää toiminimenkin kanssa turvautua tilitoimiston apuun ja silloin toiminnassa pitää liikkua astetta enemmän rahaa. on lievästi sanoen aika suuri mahdollisuus, että joku, joka ei nyt kirjoittajan ajatuksia osaa lukea tulkitsee tuon niin, että siinä yleistetään pienempi toiminta koskemaan kokonaista yritysmuotoa. "...and maybe you're right, but this is my song" | |
![]() 15.07.2008 19:09:58 | |
Juu, eipä mitiä. Monesti sitä vain tällainen simppelimpi tapaus on kirjoittaessaan vain niin omassa pienessä viitekehyksessään kommentoimassa pieniä osia isoista asioista, että tulee erheitä. Look behind you, a three-headed guitar! | |
![]() 30.07.2008 17:38:19 (muokattu 30.07.2008 17:41:05) | |
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=53&t=152017 Verottaja viimekädessä päättää, mikä on yritystoimintaa mikä ei, yritysmuodosta riippumatta. Pääsääntöjä ovat että yrityksellä on useita toimeksiantajia ja toimintaan sisältyy yrittäjäriski. Lisäksi yritykseen sijoittettu pääoma, liikehuoneisto, palkattu henkilökunta, liikevaihdon suuruus, jne ovat merkkejä todellisesta yritystoiminnasta, eikä veronkierrosta. Eipä olekaan ihan näin. Tarkista KHO2008:6. Tai tietenkin oikeasti menee näin: verotoimisto katsoo, että olet tehnyt töitä ja koitat nostaa palkkasi oy:stä osinkona -> VML28pykälä ja ansiotulona verotetaan. Vaadit oikaisua blahblahblah Lopulta hallinto-oikeus tsekkailee oikeuskäytäntöä ja huomaa, että KHO on katsonut, että jos osakeyhtiö on olemassa niin omat palkat voi nostaa osinkona --> veroasiamies hakee valituslupaa KHOon mutta evätään --> vuosien odottelun jälkeen saat palkkasi 29% mukaan verotettuna. (nyt oletan, ettei keikkailevan muusikon osakeyhtiöllä ole kovinkaan suuri tase) Herää siis kysymys: paljonko pitää ansaita palkkatuloja vuodessa, että kannattaa kanavoida palkkatulojaan osakeyhtiön kautta osingoiksi? Vastaus: sen verran paljon, ettei siinä kannata lähteä keikkaliksojen tähden paperisotimaan vaan istua sohvalla ja juoda absolut vodkaa. muokkaus: tietysti jos ajattelee että elämässä on muutakin kuin verosuunnittelu, niin firmassa on paljon järkeä. Tai jos aikoo perillistensä perintöveroja minimoida on oy oiva keino. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)