Aihe: Helppo ohjelma julisteitten tekoon? 1 2 | |
---|---|
![]() 28.07.2007 01:16:33 | |
Ilmainen ja ihan kätevä: http://www.inkscape.org/ "I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica. | |
![]() 28.07.2007 12:32:40 | |
Ai kun häntä kehotettiin tekemään julisteensa vahaliidulla käärepaperille? Ottaen huomioon, että tietokonepohjainen suunnittelu ei kuulema luista ja edellyttäen, että liidut pysyvät käsissä, juuri näin. ...relevantti vastaus voisi olla vaikkapa "Mitä jos soittaisit sahalla, siinä on näet tappavampi meininki kuin kitarassa"? Mielenkiintoinen kokeiluhan tuo voisi olla, mutta jos kitaran soitto ei luonnista, niin olen aika varma, että sahasta ei tuu soundia senkään edestä. "Matki" ja "kato kuvista" sekä "älä hätäile" voisivat olla parempia vastauksia. ... tietokone on työkalu siinä missä vahaliidutkin... Juuri näin. | |
![]() 28.07.2007 13:24:51 (muokattu 28.07.2007 16:10:43) | |
Ottaen huomioon, että tietokonepohjainen suunnittelu ei kuulema luista ja edellyttäen, että liidut pysyvät käsissä, juuri näin. Ja millähän tavalla kukaan koskaan oppii käyttämään (edes jotenkuten, saati sitten kunnolla) kuvankäsittely- tms. graafiseen suunnitteluun soveltuvaa tietokoneohjelmaa, jos ensimmäiseksi neuvotaan piirtämään liiduilla? Eikös jokaisen (käyttäjälleen) uuden työvälineen käytön harjoittelu kannatta kuitenkin aloittaa kyseisellä välineellä, eikä jollain muulla? Eihän autokoulussakaan pistetä uutta oppilasta polkupyörän tai mopon selkään ja sanota, että "Ajele nyt tolla jos osaat kun et autoa hallitse" :D. "Matki" ja "kato kuvista" sekä "älä hätäile" voisivat olla parempia vastauksia. Ne ovat mielestäni valitettavasti myös melko tylyjä vastauksia, eivätkä kerro kysyjälle muuta kuin sen, että tietämättömyys on paha asia ja sen tunnustaminen tyhmää ja noloa : (. EDIT: Korjailin muotoseikkoja "I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" | |
![]() 28.07.2007 19:04:06 | |
Ja millähän tavalla kukaan koskaan oppii käyttämään (edes jotenkuten, saati sitten kunnolla) kuvankäsittely- tms. graafiseen suunnitteluun soveltuvaa tietokoneohjelmaa, jos ensimmäiseksi neuvotaan piirtämään liiduilla? Eikös jokaisen (käyttäjälleen) uuden työvälineen käytön harjoittelu kannatta kuitenkin aloittaa kyseisellä välineellä, eikä jollain muulla? Ei. Mä olen vuosikaudet opettanut graafikoita ammattiin, ja aina niille tulee yhtä suurena yllätyksenä se, että duuni pitää ensin suunnitella vaikkapa lyijykynällä, ja tietokone on sitten vasta väline sen toteuttamiseen. Kyllä, myös Wacomeja ja muita piirtopöytiä käytettäessä homma menee näin. Ensin hyvä idea, sitten työsuunnitelma ja luonnos - ja sitten vasta tietokone. Tietokoneella on kumminkin vasta 20 vuotta käyttöliittymän kehittelyä takana. Kynällä vastaavaa historiaa on 20 000 vuotta. :-) Tietokoneella tehdessä tulee helposti 20 eri versiota jotka on melkein mutta ei ihan. Kuningastoteutukseen tarvitsee näkemyksen, jonka pitää olla syvemmällä kuin nätti ulkoasu. Ikävä kyllä. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 28.07.2007 19:19:21 | |
Näin koulutettuna graafikkona tekee mieli raastaa hiuksia ja hakata nyrkillä seinää... Tais "Loopiksen" kysymys osua johonkin pinnalla olevaan hermoon Kivessä. Ymmärtäisin kuitenkin että Loopis haluaa vain yksinkertaisesti saada jonkun yksinkertaisen perusjulisteen aikaiseksi eikä tavoittele tässä mitään taideluomusta. Kyllä mä jättäisin suosiolla ne väriliidut sikseen ja tekisin sen homman koneella kun se pitää joka tapauksessa jossain vaiheessa saada digitaaliseen muotoon. Joku perus ja ilmaisversio mistä tahansa grafiikka/kuvankäsittelyohjelmasta ja siitä sitten mielellään PDF'ksi ennen printtausta jollain ilmaisella ohjelmalla. G strings are for strippers! | |
![]() 28.07.2007 20:03:16 | |
Mä olen vuosikaudet opettanut graafikoita ammattiin, ja aina niille tulee yhtä suurena yllätyksenä se, että duuni pitää ensin suunnitella vaikkapa lyijykynällä, ja tietokone on sitten vasta väline sen toteuttamiseen. ...myös Wacomeja ja muita piirtopöytiä käytettäessä homma menee näin. Ensin hyvä idea, sitten työsuunnitelma ja luonnos - ja sitten vasta tietokone. Nyt joko ymmärrät (tahallasi?) tekstini väärin, tai sitten minulla on harvinaisen huono ulosanti. Myönnän, etten tunne graafisen suunnittelun jargonia ollenkaan, eli saatan käyttää (sinulle tuttuakin tutumpaa) ammattisanastoa ja/ tai -käsitteistöä väärin, mutta sen ei pitäisi mielestäni sekoittaa perusviestiäni ihan näin pahasti. Ymmärrän hyvin, että minkä tahansa kuvallisen esityksen suunnittelu(prosessi) kannattaa/ täytyy aloittaa kynällä ja paperilla (niin minäkin teen), mutta siitähän viesteissäni ei ole missään vaiheessa ollut kysymys. Olen koko ajan pyrkinyt puhumaan työn (tässä tapauksessa julisteen) lopullisesta toteuttamisesta ja siihen käytettävästä välineistöstä. Toistonkin uhalla lainaan edellistä viestiäni lyhyesti : Eikös jokaisen (käyttäjälleen) uuden työvälineen käytön harjoittelu kannata kuitenkin aloittaa kyseisellä välineellä, eikä jollain muulla? Eli kynällä tai liiduilla piirtämällä ei opi käyttämään kuvankäsittelyohjelmaa, vaan se täytyy opetella itse ohjelmaa käyttämällä. Jos siis haluaa tehdä/ toteuttaa bändijulisteensa nimenomaan tietokoneella, täytyy sitä(kin) harjoitella, vaikka lopullista toteutusta edeltäisikin viikojen ideointi ja luonnostelu kynällä ja paperilla, eikö totta? Onhan tuolla sinunkin prosessikuvauksesi viimeisenä vaiheena tietokone, idean, työsuunnitelman ja luonnoksen jälkeen. Kuningastoteutukseen tarvitsee näkemyksen, jonka pitää olla syvemmällä kuin nätti ulkoasu. Tietenkin, tästä olemme alusta asti olleet samaa mieltä, enkä ole mielestäni missään vaiheessa muuta väittänytkään. Olen siis (edelleen) pahoillani, jos olen ilmaissut itseni huonosti. Tarkoitukseni ei todellakaan ole ollut dissata ketään keskusteluun osallistunutta : (. "I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" | |
![]() 28.07.2007 21:52:48 (muokattu 28.07.2007 21:55:13) | |
Ja millähän tavalla kukaan koskaan oppii käyttämään (edes jotenkuten, saati sitten kunnolla) kuvankäsittely- tms. graafiseen suunnitteluun soveltuvaa tietokoneohjelmaa, jos ensimmäiseksi neuvotaan piirtämään liiduilla? Opettelemalla käyttään sitä välinettä. Avausviestissähän ei nyt kumminkaan puhuttu opettelusta mitään vaan siitä, että piti tehdä käyttökelpoinen juliste jollain helpolla ohjelmalla, mitä ei tarvitse osata. Nyt kun olet saivarrellut seuraavilla askelilla, sahoilla ja autokouluilla sanomatta vielä mitään, mikä liittyy jotenkin asiaan, niin jospa lukisit esmes avausviestin, vastaukset ja miettisit, mitä kirjoitat. Poppamies: ...yksinkertaisen perusjulisteen aikaiseksi eikä tavoittele tässä mitään taideluomusta... Mitähän tääkin on tarkoittavinaan. | |
![]() 28.07.2007 21:58:43 (muokattu 28.07.2007 22:00:45) | |
Ne ovat mielestäni valitettavasti myös melko tylyjä vastauksia, eivätkä kerro kysyjälle muuta kuin sen, että tietämättömyys on paha asia ja sen tunnustaminen tyhmää ja noloa. Ja parempi on siis nolata kertomalla, että kaikki on OK, kunhan ostat sen tai sen vekottimen sen sijaan, että antaa vastauksia, jotka on oikeesti testattu satoja ja satoja kertoja käytännössä ja joista on hyötyä? Toivottavasti et oikeesti ole missään tekemisissä kasvatustyön kanssa. | |
![]() 29.07.2007 00:55:38 (muokattu 29.07.2007 01:01:01) | |
Sormunen ehkä nyt polttaa käämejään turhaan, en tiedä. Itse olen omalla alallani vetänyt erimittaisia koulutustapahtumia ympäri maita ja mantuja melko pitkään. Ei niin kovin kauan sitten homma luonnistui tussatuilla kalvoilla ja luentokopioilla. Kalvoton mies on kelvoton mies. Kuuden viikon mittaisen kurssin kalvosarjan tekee kolmella väritussilla yhdessä työpäivässä, kun tietää mitä on tekemässä. Sitten kun firma ilmoittaa, että tussatut kalvot on out ja prklpoint on in. Ja lapuista/sivuista pitää löytyä firman logot, värit ja fontit. Tasan tarkkaan tietää mitä on tekemässä, vaan kun ajatusmaailma ei kulje yksissä tuon nörttien ajatustenjuoksun kanssa, niin tulos on sitten kymmenen sekundaa ja ehkä yksi siedettävä. Ja ei kun kurssille. Viimeksi hain firmassa kurssille kymmenen vuotta sitten ja haun jälkeen minua pyydettiin sinne opettajaksi, niin en ole tässä muutamaan vuoteen kursseille viitsinyt hakea. Tästä ketjusta ei minulle valkene onko kysyjällä ongelma siinä, että miten keikkajulisteita yleensä tehdään, vai siinä, että kokeillut ohjelmat eivät tahdo taipua tekemään sitä mitä halutaan, niinkuin itselläni tuppaa olemaan. E: vrheet One kind of music only - the good kind | |
![]() 29.07.2007 10:25:10 (muokattu 29.07.2007 12:19:22) | |
Opettelemalla käyttään sitä välinettä. Enkös minä kirjoittanut juuri noin tässä edellisessä viestissäni: Eli kynällä tai liiduilla piirtämällä ei opi käyttämään kuvankäsittelyohjelmaa, vaan se täytyy opetella itse ohjelmaa käyttämällä. ? Avausviestissähän ei nyt kumminkaan puhuttu opettelusta mitään vaan siitä, että piti tehdä käyttökelpoinen juliste jollain helpolla ohjelmalla, mitä ei tarvitse osata. Niin, avausviestin kirjoittaja pyysi suosittelemaan nimenomaan "suht helppokäyttöistä (tietokone)ohjelmaa, jolla saisi tehtyä perusjulisteita", ja heti ensimmäisessä vastauksessa häntä kehotettiin tekemään julisteensa liiduilla, mikä oli minusta (silloin) hieman outoa. Uskon kuitenkin ymmärtäväni nyt (jatkukeskustelujen seurauksena) Kiven näkemystä (ja suhtautumista alkuperäiseen viestiin) paremmin. Myöhemmässä keskustelussa nousivat sitten esille mm. kysymykset kuvantekemisen prosessista ja sen vaiheista, prosessissa käytettävistä välineistä, niiden hallinnasta ja hallinnan opettelusta jne. Nyt kun olet saivarrellut seuraavilla askelilla, sahoilla ja autokouluilla sanomatta vielä mitään, mikä liittyy jotenkin asiaan... Kuka saa päättää, mikä liittyy asiaan ja mikä ei, sinäkö? Eikö avoimessa keskustelussa saakaan esittää omia mielipiteitään vapaasti kunhan pyrkii perustelemaan ne mahdollisimman relevantisti? Mitä tulee noihin askeliin, sahoihin ja autokouluihin, käytin niitä metaforana, kielikuvana, jolla pyrin selventämään esittämiäni ajatuksia, ilmeisen huonoin tuloksin. Sori. Ja parempi on siis nolata kertomalla, että kaikki on OK, kunhan ostat sen tai sen vekottimen sen sijaan, että antaa vastauksia, jotka on oikeesti testattu satoja ja satoja kertoja käytännössä ja joista on hyötyä? En ole mielestäni missään vaiheessa kehottanut ketään ostamaan mitään, tosin suosittelin ketjun aloittajalle käyntiä kirjastossa. En myöskään ymmärrä, miten jonkun tietokoneohjelman suositteleminen voisi nolata ketään? ...niin jospa lukisit esmes avausviestin, vastaukset ja miettisit, mitä kirjoitat. Toivottavasti et oikeesti ole missään tekemisissä kasvatustyön kanssa. Olen lukenut kaikki ketjun viestit huolellisesti, ja koettanut pohtia omien postausteni sisältöä ja muotoa mahdollisimman tarkasti. Olen myös omissa puheenvuoroissani yrittänyt olla menemättä henkilökohtaisuuksiin. Ja kyllä, työskentelen ihan (aikuisten) oikeasti alakoulussa opettajana - olen jopa saanut siihen koulutuksen. EDIT: Muokkasin paria lausetta kielellisesti sujuvammaksi... "I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" | |
![]() 29.07.2007 11:57:02 | |
Poppamies: ...yksinkertaisen perusjulisteen aikaiseksi eikä tavoittele tässä mitään taideluomusta... Mitähän tääkin on tarkoittavinaan. Tarkoittaa täsmälleen mitä siinä lukee! Jos haluaa vain sellaisen perusjullarin voi hyvinkin tehdä millä tahansa grafiikkaohjelmalla ilman suunnittelematta sen kummemmin. Tulee mitä tulee mutta kyllä sellainen toimittaa tehtävänsä. Jos taas haluaa luoda taidetta olen kyllä Kiven kanssa samaa mieltä että kannattaisi ekaks suunnitella koko homma värikynillä paperille. G strings are for strippers! | |
![]() 29.07.2007 16:38:17 | |
Tarkoittaa täsmälleen mitä siinä lukee! Jos haluaa vain sellaisen perusjullarin voi hyvinkin tehdä millä tahansa grafiikkaohjelmalla ilman suunnittelematta sen kummemmin. Tulee mitä tulee mutta kyllä sellainen toimittaa tehtävänsä. Jos taas haluaa luoda taidetta olen kyllä Kiven kanssa samaa mieltä että kannattaisi ekaks suunnitella koko homma värikynillä paperille. Etkös sä ollut siviilissä kirjapainoesimies? Se tarkoittaa sitä, että sulla on väistämättä tarvittava tietotaito perusjulisteen tekoon (etkä siis kaikesta hyvästä tahdostasi huolimatta pysty kuvittelemaan millaista on kun oikeasti ei osaa. et vaikka teilläkin on varmasti kammottavia tee-se-itse -asiakkaita). Mä ihan oikeasti suosittelisin, että jos ei kuvankäsittely ohjelmallisesti taitu, tekee sitten ennemmin julisteen elementit yksi kerrallaan tietokoneella, ja kokoaa julisteen leikaten ja liimaten. Lopuksi sen voi skannata sisään, jos tarvitsee digitaalista versiota, tai vaihtoehtoisesti ottaa lopputuloksesta suoraan valokopioita. Jos oikein todella todella todella ei osaa, niin kannattaa muistaa että joka ikisessä kopiofirmassa (julistehan kopioidaan tai digitulostetaan ammattilaisilla, right?) ja tulostamossa on jonkin tason ammattilainen joka osaa neuvoa asiakkaita perusasioissa ja tarvittaessa kokoaa tulosteen itse, joko ilmaiseksi työn kylkiäispalveluna, tai kalliilla palkalla, paikasta riippuen. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 29.07.2007 19:14:09 | |
Mä ihan oikeasti suosittelisin, että jos ei kuvankäsittely ohjelmallisesti taitu, tekee sitten ennemmin julisteen elementit yksi kerrallaan tietokoneella, ja kokoaa julisteen leikaten ja liimaten. Lopuksi sen voi skannata sisään, jos tarvitsee digitaalista versiota, tai vaihtoehtoisesti ottaa lopputuloksesta suoraan valokopioita. Jos oikein todella todella todella ei osaa, niin kannattaa muistaa että joka ikisessä kopiofirmassa (julistehan kopioidaan tai digitulostetaan ammattilaisilla, right?) ja tulostamossa on jonkin tason ammattilainen joka osaa neuvoa asiakkaita perusasioissa ja tarvittaessa kokoaa tulosteen itse, joko ilmaiseksi työn kylkiäispalveluna, tai kalliilla palkalla, paikasta riippuen. Tästä kultakimpaleesta Kivelle plussa! Toivottavasti myös ketjun aloittaja lukee viestin. Ja vielä kerran anteeksi, jos joku on ottanut sekavista sepustuksistani nokkiinsa - ei kovia tunteita? "I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" | |
![]() 30.07.2007 12:13:42 | |
Mä ihan oikeasti suosittelisin, että jos ei kuvankäsittely ohjelmallisesti taitu, tekee sitten ennemmin julisteen elementit yksi kerrallaan tietokoneella, ja kokoaa julisteen leikaten ja liimaten. Lopuksi sen voi skannata sisään, jos tarvitsee digitaalista versiota, tai vaihtoehtoisesti ottaa lopputuloksesta suoraan valokopioita. Jos oikein todella todella todella ei osaa, niin kannattaa muistaa että joka ikisessä kopiofirmassa (julistehan kopioidaan tai digitulostetaan ammattilaisilla, right?) ja tulostamossa on jonkin tason ammattilainen joka osaa neuvoa asiakkaita perusasioissa ja tarvittaessa kokoaa tulosteen itse, joko ilmaiseksi työn kylkiäispalveluna, tai kalliilla palkalla, paikasta riippuen. ... professionaalia tärkeilevyyttä?? voisiko enää yhtään vaikeammaksi hommaa tehdä? - alkuperäinen kysymyshän oli: Jees eli onko olemassa suht helppokäyttöstä ohjelmaa jolla sais tehtyä ihan perusjulisteita? Eli sais taustavärin ja siihen muutamat kuvat importattua. Ja logon ja tekstiä. Ihan perusjulisteita. Itse kun en ole mikään Photoshop osaaja. kuten edellä on todettu niin ei niiden julisteiden tekemiseen Photoshoppia tarvita | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)