Aihe: Teoksien rekisteröiminen Teostoon levytyksen jälkeen?
1
JE
09.06.2005 00:11:01
Kuvitellaan tilanne vaikka puolivuotta myöhempään.

Yhtyeemme on levyttänyt kokopitkän albumin jossa kaikki teokset ovat minun säveltämiäni.

Siinä vaiheessa en vielä ajatellut Teostoon liittymistä enkä teosten rekisteröimistä Teostoon. Nyt sitten tulee mieleen, että piru vie, voiko niitä teoksiaan joita on levyttänyt/levittänyt internetissä (ja joita levyjä on vielä ehkä myynnissä, 'omakustanteena') niin rekisteröidä Teostoon?

Miten asia jälkikäteen hoituu, pitääkö jatkossa jos levyttää enemmän lisätä teostologo levyn kanteen? Ja miten pitää toimia jos haluaa teostaan kauppoihin myyntiin, niin ottaako teosto välistä jotain vaiko tuleeko korvausta itselleen myös?

Kiitos.
waxivore
09.06.2005 09:10:08
Siinä vaiheessa en vielä ajatellut Teostoon liittymistä enkä teosten rekisteröimistä Teostoon. Nyt sitten tulee mieleen, että piru vie, voiko niitä teoksiaan joita on levyttänyt/levittänyt internetissä (ja joita levyjä on vielä ehkä myynnissä, 'omakustanteena') niin rekisteröidä Teostoon?

Voi rekisteröidä. Virallisesti kun liityt teostoon, sun pitäisi ilmoittaa sinne kaikki sun materiaali mitä olet säveltänyt, myös 10 sekunnin mainospätkä tms. riippumatta siitä, julkaistaanko niitä koskaan vai ei. Teosto tilittää teostokorvaukset myös jälkikäteen, ainakin puolen vuoden takaa vielä (ja olen kuullut että parhaimmillaan ovat tilittäneet jopa 3 vuoden takaisista soitoista tietyissä tapauksissa).

Miten asia jälkikäteen hoituu, pitääkö jatkossa jos levyttää enemmän lisätä teostologo levyn kanteen? Ja miten pitää toimia jos haluaa teostaan kauppoihin myyntiin, niin ottaako teosto välistä jotain vaiko tuleeko korvausta itselleen myös?
Kiitos.

Aina kun tallentaa musiikkia johonkin medialle (CD, LP, kasetti..) pitäisi tehdä tallennelupahakemus teostolle, vaikka kyseessä olisikin omakustanne. Näinhän ei varsinkaan kotipolttoisen CD-R levyjen kohdalla ole, mutta oikeat levypainot eivät painata levyjä ellei teoston tallennelupahakeumsta ole voimassa. Tallennelupahakemus edellyttää, että käytät levyn kannessa sekä teoston logoa että n(C)b -merkintää. Olen nähnyt joitakin teoston alaisia levyjä joissa ko. merkintöjä ei ole, joten tämäkin on ilmeisesti neuvoteltavissa, mutta itse tallennelupasopimuksessa tämä logojen käyttö vaaditaan.

Teosto ei suoraan "ota" sinulta rahaa, jos myyt tuotoksesi kaupaan. Mutta tallennelupahakemusta tehdessäsi sinun pitää ilmoittaa myytkö levysi suoramyyntina vai jakelijan kautta ja ilmoittaa myös myyntihinnat. Suoramyynnistä teosto veloittaa noin 7% ja jakelun kautta myynnistä noin 9% levyn arvonlisäverottomasta hinnasta tallennuslupahakemuksessa; nämä asiat löytyvät teoston sivuilta ja siellä on myös taulukot joista voit itse katsoa luvan minimihinnat. Esim. CD-singlen/EP:n tekeminen ei maksa niin paljoa kuin pitkäsoiton tekeminen.

www.teosto.fi

Ja sieltä etsit kohdat tallennuslupa (äänite) ja hinnasto sille.

Kannattaa lukea myös tältä foorumilta löytyvä teosto faq (musiikkibisneksen ylin kohta). Ja jos on jotain epäselvää niin soita teostoon, se on ollut omalla kohdallani paras tapa saada asioista selvyyttä koska sieltä saadun tiedon nyt luulisi pitävän parhaiten paikkansa :)
Älä mene sieltä missä aita on matalin - Mene sieltä missä aitaa ei ole
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)