Taala tai euro - sopivan pyöreä summa - ainakin jos maksetaan kolikolla vessaan tms. Minusta hinta on aika kallis. Ok - jos verrataan, että ostaa pelkän yhden suosikkibiisin vuoksi sinkun tai täysimittaisen cd:n Kuitenkin: 20 kpl 3 minuutin biisejä (melkein ceedeellinen) on 20,- - - pyöritään kaupasta ostetun levyn hinnoissa. Toki sisällön on voinut täysin itse valita. Toisaalta mukaan pitää laskea mediakustannus (cd-aihio, kovalevysoitin, muistikortti + sitä pyörittävä rauta, nettiyhteys) - ilman jää mm. kansitaidetta jne. Eli: tietotekniikan tuoma jakelukustannusten (en tähän hätään löytänyt lukuja, mutta tukku- ja vähittäiskaupan osuus cd:n hinnasta on varsin suuri) säästö ei päädy kuluttajalle asti - - huonoa tekniikkaa tai joku vetää välistä. Jos systeemi toimisi hyvin, niin hyötyä voisivat: 1) artistit - parempi palkko per biisi (tekijät, muusikot) 2) kustantajat/tuottajat - vara ottaa isompi siivu 3) kuluttajat - halvempi musiikki Taitaa raha valua jakelijalle so. verkkomyyntipalvelun ylläpitäjälle - kilpailua alalle siis!! |
Taala tai euro - sopivan pyöreä summa - ainakin jos maksetaan kolikolla vessaan tms. Mukavan pyorea summa, mutta ainakin mulle liian kallis, koska haluan kuunnella CDt kokonaisuuksina, artistin tarkoittamalla tavalla. En hittipotpurreina, sita lajia saa ilmaiseksi radiosta. Ilman monistusta, pakkauskustannuksia, tavaran kuljetuskustannuksia ja vahittaismyyntipalkkiota hinnan pitaisi olla alempi. Ja jos haluaa polttaa musiikkinsa CDlle, itse aihion (CD) lisaksi saa maksaa tekijanoikeusviranomaisille "kasettimaksun" rikotuista tekijanoikeuksista. Kaikenlisaksi audio on pakattua. Muistaako kukaan kiistelya 16-bittisen ja 24-bittisen aanen eroista? Born to lose, live to win |