Lueskelin tässä kaikenlaisia kiinnostavia kirjoituksia asioita liittyen demo coverbiiseistä, ja paljon sain jo selvillekin samantyyppisistä treadeistä. Yksi lisäkysymys kuitenkin olisi samaan aiheeseen. Olen itse tuottamassa omaa pientä projektiani joka sisältää muutaman toisen artistin kappaleen ja yritän nyt selvittää miten kyseisen tuotoksen voisi "julkaista" halvalla (mieluiten maksuttomasti) ja RISKITTÖMÄSTI. Sen verran sain selville että teosto sallii 20 kappaleen erän, jos sitä ei soita julkisesti tai lähetä radioon, eli esim. jakelee kavereille. Mutta mitä tapahtuu jos joku noista kavereista levittäisi äänityksen nettiin, ja joku paha setä alkuperäis yhtyeestä löytää biisin netistä?? Kun jokin on levinnyt nettiin niin se sitähän on periaatteessa mahdoton poistaa. Voiko käydä niin että joutuisi maksamaan itse korvauksia tästä artistille tai tekijänoikeusjärjestöille? En usko että näin tulee käymään, eikä levy luultasti leviä sen kummemmin, mutta ei koskaan tiedä mitä yllätyksiä tulee vastaan. Koska kyseessä on eka ja pieni projekti ei varmaan kannata liittyä heti mihinkään teostoon ja maksaa jotain 100e maksuja ja sen lisäksi jotain julkaisulupia anoa ym ym ym. 2. kysymys, saako levyn kansissa ilmaista alkuperäis esittäjän nimeä? sanoja ei ainakaan saa siihen väsätä vissin.. Jos on jotain muuta lisättävää niin kuuntelen mielelläni..:) |
2. kysymys, saako levyn kansissa ilmaista alkuperäis esittäjän nimeä? sanoja ei ainakaan saa siihen väsätä vissin.. Säveltäjän ja sanoittajan nimet ainakin _pitää_ mainita. Vaikea mun on kuvitella, että sulle mitään suuria sanktioita ja vastuita tulis, jos kolmas osapuoli tuollaisen äänitteen julkisuuteen päästää. Edellyttäen tietysti, ettet itse oo siihen millään lailla osallisena. Aina on demoille tehty covereita ilman lupia, oli laki mikä tahansa. |
Vaikea mun on kuvitella, että sulle mitään suuria sanktioita ja vastuita tulis, jos kolmas osapuoli tuollaisen äänitteen julkisuuteen päästää. Edellyttäen tietysti, ettet itse oo siihen millään lailla osallisena. Aina on demoille tehty covereita ilman lupia, oli laki mikä tahansa. Kiitti kommentista! Sitä minäkin, eihän noita varmaan kukaan loppupeleissä jaksa valvoa, siis pieniä kellariprojekteja. Se on vähän sama kuin mettästä hakee tikun jolla paistaa makkaraa nuotiolla, ei siinä kukaan mitään lupaa kysy maanomistajalta jos saa yhen oksan katkoa. Democoveri vois vastata tuota oksaa..tai jotain vastaavaa...Muuten aika jännä vertailukohde omasta mielestäni hehe :) |