Aihe: Edunvalvojamme tienaavat mukavasti - kohtuullistako?
1 2
Eki C
05.11.2007 12:48:38
Teoston tj. ansiotulot 154 000 €, Gramex tj. 111 000 €.
Aika hyvin monopolijärjestöjen byrokraateille.
En ole aivan varma, haluanko olla mukana maksamassa noita palkkoja.
JCM
05.11.2007 13:10:17

Työmies on palkkansa ansainnut.

Olisin kuvitellut, että tienaavat vielä enemmän.
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
uruttaja
05.11.2007 13:19:01

Miten ajattelit boikottisi noin niinkuin käytännössä järjestää?
Leikari
05.11.2007 13:39:25 (muokattu 05.11.2007 13:40:12)
Teoston voi mieltää eräänlaiseksi "pääkonttoriksi" - siihen nähden, että tuotanto on ulkoistettu so. varsinainen bisness tapahtuu "asiakkaiden" toimesta ja Teosto vain laskuttaa niin melko tehoton ja massiivinen Teoston organisaatio on.

Teoston liikevaihdon perusteella toimarin palkka ei ole erityisen tavaton, mutta käytännössä epävirallisena "valtion virastona" päällikön palkka on kyllä kova. Tässä huomaa, että käytännössä omistajattomassa putiikissa johto voi tehdä mitä vaan. Teoston jäsenet ja etenkin heidän valitsemansa apurahasäveltäjien muodostama johtokunta ei kykene tai haluakaan muuttaa "asiakkaiden" maksaman lintukodon mukavia oloja. Veikkaan, että johtokunnan jäsenillä ei kenelläkään ole munaa sanoa "ei" Teoston toimarille, joka voi siis elää kuin pellossa...
Sertzo S
05.11.2007 18:57:13 (muokattu 05.11.2007 18:57:45)

Oho! Tuo oli yllätys minullekin Teoston jäsenenä ja Gramexin asiakkaana.
En kuitenkaan ala hirveästi kadehtiin noita, kun muitakaan vaihtoehtoja ei ole biisejään suojata ja niistä näin ollen jonkin verran tekijäinoikeuspalkkioita vuodessa kuitatessani. Kovat ovat liksat heillä.
reos
05.11.2007 20:15:10

Mistä nuo summat ovat tai lähinnä ovatko niissä muistakin duuneista tulevat tulot vaan vain mainituilta tahoilta?
basso / 2 vuotta. Lyömäsoitin se on eikä keräilytavara.
Neljä Ruuvia
06.11.2007 06:07:57
Mä vastaavasti olen iloinen että hommia hoitavat jotkut ammattilaiset. Homma liittyy sen verran rahan kanssa toimiseen että ei olis kiva jos joku luokanopettaja niitä hoitelis siinä kokeiden korjailun lomassa.
Thomy
06.11.2007 08:39:29
Teoston jäsenet ja etenkin heidän valitsemansa apurahasäveltäjien muodostama johtokunta ei kykene tai haluakaan muuttaa "asiakkaiden" maksaman lintukodon mukavia oloja. Veikkaan, että johtokunnan jäsenillä ei kenelläkään ole munaa sanoa "ei" Teoston toimarille, joka voi siis elää kuin pellossa...

Veikkaile ihan rauhassa mitä lystäät, tietoahan sulla ei tästäkään asiasta ole. Sä se jaksat räksyttää tota samaa litaniaa apurahasäveltäjistä jne. Ehkä se sitten edustaa sulle sitä "munaa". Musta se kuulostaa lähinnä säälittävältä, katkeroituneelta ja tietämättömältä paskanjauhannalta. Tässä Teoston "munattoman" johtokunnan kokoonpano, revi siitä lisää:

Jani Uhlenius, säveltäjä, puheenjohtaja

Tom Frisk, kustantaja, varapuheenjohtaja

Mikko Heiniö, säveltäjä, varapuheenjohtaja

Markus Fagerudd, säveltäjä

Timo Forsström, säveltäjä

Ari Nieminen, kustantaja

Georg Nummelin, sanoittaja

Hannu Saha, säveltäjä

Arto Tamminen, säveltäjä

Tapio Tuomela, säveltäjä
Leikari
06.11.2007 09:22:36 (muokattu 06.11.2007 09:27:30)
Tässä Teoston "munattoman" johtokunnan kokoonpano..

lista on kyllä tuttu

nämä etabloituneet säveltäjät yms. ovat yhtä paljon arkisen musatyöläisen takana kuin demarit duunarin - Teostossa on jämähdetty jonnekin YYA-aikaan (kuten siis olen monesti todennut - mutta eipä tuota asiantilaa ole kukaan muuksikaan osoittanut) - - maripaita päälle ja rauhanmarssille suuryrityksiä tuomitsemaan - vanha kaanon!!

edit: tähän kun vielä lisätään "yhteistyökykyinen" OPM:n Jukka Liedes niin eipä ole ollut ihme, että äänitemyynti on laskenut, piratismi ja laiton nettilaitailu ovat voimissaan ja elinkeinoelämän puolella syntyi ajatus siirtää tekijänoikeusasiat KTM:öön. - - monopoliasemassa on helppoa kasvaa mammutiksi, jonka reagointikyky voi osoittautua heikoksi ja kohtalokkaaksi
reos
06.11.2007 09:45:05
lista on kyllä tuttu

nämä etabloituneet säveltäjät yms. ovat yhtä paljon arkisen musatyöläisen takana kuin demarit duunarin - Teostossa on jämähdetty jonnekin YYA-aikaan (kuten siis olen monesti todennut - mutta eipä tuota asiantilaa ole kukaan muuksikaan osoittanut) - - maripaita päälle ja rauhanmarssille suuryrityksiä tuomitsemaan - vanha kaanon!!

edit: tähän kun vielä lisätään "yhteistyökykyinen" OPM:n Jukka Liedes niin eipä ole ollut ihme, että äänitemyynti on laskenut, piratismi ja laiton nettilaitailu ovat voimissaan ja elinkeinoelämän puolella syntyi ajatus siirtää tekijänoikeusasiat KTM:öön. - - monopoliasemassa on helppoa kasvaa mammutiksi, jonka reagointikyky voi osoittautua heikoksi ja kohtalokkaaksi

Kannattaa siis valvoo itte etujansa, niinku mä teen.
Leikari
06.11.2007 10:05:31

se minua musiikintekijäporukassa ihmetyttää, että sokeasti luotetaan johonkin Teostoon, Gramexiin tms. - mitään kritiikkiä ei osata/uskalleta esittää - kait se koetaan olevan niin "Meidän puolella", että on aivan sama mitä ja miten ne edunvalvonnan hoitaa...

edunvalvonnan tarpeellisuutta sinänsä en koskaan ole mitenkään kiistänyt

Teoston suhteen merkittävimmät ongelmat ovat:

- monopoliasema: ei innovatiivisuutta
- musiikintekijät ovat vain asiakkaita so. maksavat Teostolle etujensa valvomisesta - miten Teosto sen tekee jne. niin siihen ei voi vaikuttaa mitenkään - valtaa käyttävät Teoston jäsenet, joita ovat "apurahamuusikot" yms. musiikkialan establishmentti - kutsusta sinne voi päästä eli yleensä ei. Parempi tapa hallinnon demokratisoimiseksi olisi esim. että Teosto olisi vaikkapa osuuskunta.
reos
06.11.2007 10:28:46
se minua musiikintekijäporukassa ihmetyttää, että sokeasti luotetaan johonkin Teostoon, Gramexiin tms. - mitään kritiikkiä ei osata/uskalleta esittää - kait se koetaan olevan niin "Meidän puolella", että on aivan sama mitä ja miten ne edunvalvonnan hoitaa...

edunvalvonnan tarpeellisuutta sinänsä en koskaan ole mitenkään kiistänyt

Teoston suhteen merkittävimmät ongelmat ovat:

- monopoliasema: ei innovatiivisuutta
- musiikintekijät ovat vain asiakkaita so. maksavat Teostolle etujensa valvomisesta - miten Teosto sen tekee jne. niin siihen ei voi vaikuttaa mitenkään - valtaa käyttävät Teoston jäsenet, joita ovat "apurahamuusikot" yms. musiikkialan establishmentti - kutsusta sinne voi päästä eli yleensä ei. Parempi tapa hallinnon demokratisoimiseksi olisi esim. että Teosto olisi vaikkapa osuuskunta.

Ja itse ilmaisen kantani liittymättä, pääasiassa sen takia että toimintatavat eivät minulle sovi. Kilpailu olisi kyllä tervetullutta, kai, mutta luulenpa että siinä yhteydessä muutama ympäröivä organisaatio saa myös vähän uudistua.
Sertzo S
06.11.2007 11:18:20 (muokattu 06.11.2007 18:40:01)
Yksi noista uudistujista voisi olla vaikkapa Yle musiikkipolitiikassaan.
Sehän on pääosin ylikansallisten levy-yhtiöiden temmelyskenttä.
Pientuottajilla sinne ei ole juurikaan asiaa, joiden musiikista teostotuloja tekijöilleen kertyisi.

Kyllä Teostoa voi arvostella ja tarvitessa pitääkin, mutta miten ne arvostelut otetaan vastaan onkin jo toinen asia. Yksi asia minua ainakin riipoi jokin aika sitten, kun kirjoittamaani asiallista kritiikkiä eräästä musiikkitapahtumasta ja siellä tapahtunutta tekijäinoikeusten polkemisesta ei julkaistu Teostory-lehdessä, eikä otettu mitään kantaa ilmoittamalla minulle, että mistä se johtui. Muutoin olen pääosin ollut Teoston toimintaan kohtuullisen tyytyväinen.
Thomy
06.11.2007 17:44:33

Oletko itse Teoston jäsen ? Ilmeisesti et, tai sitten et ainakaan ole osallistunut viime vuosina kokouksiin. Ainakaan sä et kirjoittelujesi mukaan tiedä mitään Teoston sisäisistä kuohunnoista, kritiikeistä, tai mistään muistakaan systeemeistä. Kunhan vihjailet ja oletat. Kaipa silläkin sitten on joku tarkoitus.
Thomy
06.11.2007 19:53:37
- valtaa käyttävät Teoston jäsenet, joita ovat "apurahamuusikot" yms. musiikkialan establishmentti - kutsusta sinne voi päästä eli yleensä ei.

Roskapuhetta tämäkin. Teoston asiakas voi päästä jäseneksi tekemällä jäsenhakemuksen. Sen hyväksyntään vaikuttaa yksinomaan tekemisen ammattimaisuus. Eli suomeksi sanottuna: asiaan liittyvät rahalliset ansiot. Toisin kuin Leikari väittää, ketään ei kutsuta jäseneksi.
Thomy
06.11.2007 20:05:28

Sehän riippuu tietysti siitä, miltä pohjalta arvotat tuon "kannattavuuden". Mä olen ainakin toistaiseksi käyttänyt asian mittarina ihan tuota perinteistä kaupankäynnin välinettä, jota rahaksi kutsutaan. Ja näissä musiikkihommissa Teosto ja Gramex ovat niiden kanssa tekemieni sopimusten pohjalta makselleet sitä mulle huomattavasti tuntuvampia määriä, kuin mitä omin voimin olisin pystynyt etujeni valvomisella saamaan. Mutta jos toisenlainen malli sopii sulle paremmin, niin siitä vaan. Kukin tyylillään.
Sertzo S
07.11.2007 07:49:09 (muokattu 07.11.2007 07:50:19)
Mulle kävi jännästi tuossa jäsenasiassa aikoinaan. Anoin Teoston jäsenyyttä, mutta ei hyväksytty näyttöjen puutteessa. Asiakkaana olin ollut jo vuosia.
Sain sitten TV 2-kanavalle tehtyä ekan musajuttuni Pikku Kakkoseen erääsen sarjaan, niin jonkin ajan kuluttua tulikin ilmoitus jäseneksi hyväksymisestä ilman uutta anomusta.
reos
07.11.2007 09:27:31
Sehän riippuu tietysti siitä, miltä pohjalta arvotat tuon "kannattavuuden". Mä olen ainakin toistaiseksi käyttänyt asian mittarina ihan tuota perinteistä kaupankäynnin välinettä, jota rahaksi kutsutaan. Ja näissä musiikkihommissa Teosto ja Gramex ovat niiden kanssa tekemieni sopimusten pohjalta makselleet sitä mulle huomattavasti tuntuvampia määriä, kuin mitä omin voimin olisin pystynyt etujeni valvomisella saamaan. Mutta jos toisenlainen malli sopii sulle paremmin, niin siitä vaan. Kukin tyylillään.

Leikarille tarkoitettu vastaukseni sisälsi ehkä hippusen myös sarkasmia hänen kommenttiinsa liittyen. Mutta ilman gramexejä ja teostoja on vinyylille nauhotettu ja annettu kipaleita ulkolaiselle lafkalle julkaistavaks ja oon kokenut että edellä mainittujen jäsenenä se ei oliskaan ihan niin yksiselitteistä hommaa, mutta tää taitaa olla ihan toinen juttu jatketaan kuuntelua kun Leikari selittää miksi teosto on paha.
Thomy
07.11.2007 09:46:03
Mutta ilman gramexejä ja teostoja on vinyylille nauhotettu ja annettu kipaleita ulkolaiselle lafkalle julkaistavaks

Suits you, sir !
reos
07.11.2007 10:06:35
Suits you, sir !

...mutta myönnän kyllä että täs jatkossa pitäis oikeen urakalla tutkia molempia ja kelata uusiks kaikki vaihtoehdot, mailma muuttuu ja pitäis itekki.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)