Aihe: Levyttävien bändien demojen tekijänoikeuksista
1
Sampo-Ukko
04.05.2007 11:28:02
Mietin sellaista, että kuuluuko levyttävien artistien ennen sopimuksen sitomista tehdyt demot samalla tavalla teoston tms. piiriin automaattisesti, kuin yhtiöllä levytetyt tuotokset? Vai voiko näitä demoja soittaa teostovapaasti julkisesti (tietenkin niin, että kyseinen artisti/kollektiivi on myöntänyt tähän luvan)?

Quick n' dirty!
Joo kyl toi menee! Oota, mä lisään vähän säröä.....
kivi
04.05.2007 12:58:33
Mietin sellaista, että kuuluuko levyttävien artistien ennen sopimuksen sitomista tehdyt demot samalla tavalla teoston tms. piiriin automaattisesti, kuin yhtiöllä levytetyt tuotokset? Vai voiko näitä demoja soittaa teostovapaasti julkisesti (tietenkin niin, että kyseinen artisti/kollektiivi on myöntänyt tähän luvan)

Levytyssopimuksella ei ole mitään tekemistä Teoston kanssa, vaan anoessaan Teoston asiakkuutta musiikintekijä palkkaa Teoston valvomaan kaikkea tuotantoaan, esitettiinpä kappaleet sitten demoilla, keikoilla tai levyillä.

Teostovapaus on myöskin omituinen käsite, koska tekijänoikeus on pyhä ja loukkaamaton perusoikeus, joka ei siitä muutu palkkasinpa oikeuksieni puolustajaksi Teoston, naapurin Lassen tai virolaisen motoristijengin. Kyseessä on hauras herrasmiessopimus jossa tekijä lupautuu olemaan ottamatta palkkaa työstään toistaiseksi, mielen muuttuessa materiaali kuitenkin muuttuu Teoston alaiseksi myös takautuvasti.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Roksennus
04.05.2007 13:46:13
Levytyssopimuksella ei ole mitään tekemistä Teoston kanssa, vaan anoessaan Teoston asiakkuutta musiikintekijä palkkaa Teoston valvomaan kaikkea tuotantoaan, esitettiinpä kappaleet sitten demoilla, keikoilla tai levyillä.

Teostovapaus on myöskin omituinen käsite, koska tekijänoikeus on pyhä ja loukkaamaton perusoikeus, joka ei siitä muutu palkkasinpa oikeuksieni puolustajaksi Teoston, naapurin Lassen tai virolaisen motoristijengin. Kyseessä on hauras herrasmiessopimus jossa tekijä lupautuu olemaan ottamatta palkkaa työstään toistaiseksi, mielen muuttuessa materiaali kuitenkin muuttuu Teoston alaiseksi myös takautuvasti.

Eli jos/kun bändini demoa on esitetty julkisesti esim. televisiossa joku vuosi sitten niin saan siitä korvauksia kun liityn teoston asiakkaaksi vaikkapa huomenna?

Saatoin tietty käsittää asian ihan viärin...
"Time's never wasted when you're wasted all the time!"
kivi
04.05.2007 13:55:13
Eli jos/kun bändini demoa on esitetty julkisesti esim. televisiossa joku vuosi sitten niin saan siitä korvauksia kun liityn teoston asiakkaaksi vaikkapa huomenna?

Saatoin tietty käsittää asian ihan viärin...

Periaatteessa kyllä. Siihen aikaan kun mä liityin Teoston asiakkaaksi, mä sain samalla listata kalentereistani vanhat esitykset 10 vuoden ajalta, sen mukaan kuin mulla niistä oli tietoa, ja Teoston kirjanpidosta etsittiin esitykset joista heillä oli tietoa, ja ne sitten maksettiin mulle siinä seuraavassa tilityksessä.

Nykyään tiedon määrä on niin suuri, että Teosto ei enää takaa löytävänsä tietoja kauempaa kuin 4-6 edelliseltä vuodelta.

On tietysti mahdollista että tv-väki sanoo: "Ei makseta kun ei oltu sovittu." Noilla isoilla maksajlla on usein ihan ikiomat tavat ja tariffit. Sitten en tiedä, miten olisi järkevintä toimia, nuollako haavansa vai hakeako juristi?
;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Roksennus
04.05.2007 14:03:05
Periaatteessa kyllä. Siihen aikaan kun mä liityin Teoston asiakkaaksi, mä sain samalla listata kalentereistani vanhat esitykset 10 vuoden ajalta, sen mukaan kuin mulla niistä oli tietoa, ja Teoston kirjanpidosta etsittiin esitykset joista heillä oli tietoa, ja ne sitten maksettiin mulle siinä seuraavassa tilityksessä.

Nykyään tiedon määrä on niin suuri, että Teosto ei enää takaa löytävänsä tietoja kauempaa kuin 4-6 edelliseltä vuodelta.

On tietysti mahdollista että tv-väki sanoo: "Ei makseta kun ei oltu sovittu." Noilla isoilla maksajlla on usein ihan ikiomat tavat ja tariffit. Sitten en tiedä, miten olisi järkevintä toimia, nuollako haavansa vai hakeako juristi?
;-)

Jes! kiitos tiedosta =)
"Time's never wasted when you're wasted all the time!"
Sampo-Ukko
04.05.2007 14:51:09 (muokattu 04.05.2007 15:13:19)

;-)

Eli periaatteessa Esim. Stam1nan(tässä vaiheessa nimellä Stamina) ensimmäisen demon Wake Up-kappaleen radiosoitosta pamahtaa samalla tavalla teostot, kuin Kadonneet kolme sanaa-sinkun soitostakin?

Kyllähän creative commons lisenssin alla julkaistaan musiikkiakin, ei se tietysti tarkoita sitä että artisti luovuttaa kaikki oikeutensa kappaleisiin. Antaa vain enemmän vapauksia levittää musiikkia.."Katos juippi, tää on nykyaikaa!"

Sitä minä olen miettinyt, kun itunesistakin löytyy paljon selvästi nollabudjetilla tehtyjä podcasteja, joissa soi tekijänoikeusjärjestojen alaista musiikkia.. onko tässä kyse piratismista vai onko tällainen mahdollista laillisesti ILMAN, että tarvitsee maksaa korvauksia?

EDIT: ILMAN lisätty :)
kivi
04.05.2007 15:28:54 (muokattu 04.05.2007 15:31:11)
Eli periaatteessa Esim. Stam1nan(tässä vaiheessa nimellä Stamina) ensimmäisen demon Wake Up-kappaleen radiosoitosta pamahtaa samalla tavalla teostot, kuin Kadonneet kolme sanaa-sinkun soitostakin?

Kyllä.

Kyllähän creative commons lisenssin alla julkaistaan musiikkiakin, ei se tietysti tarkoita sitä että artisti luovuttaa kaikki oikeutensa kappaleisiin...

Äläpä nyt sotke Creative Commonsia ja tässä puhuttua ns. teostovapautta keskenään. Teoskohtaiset CC-lisenssit ovat ihan oma lukunsa, ja niitä on kolmen perustypin lisäksi räätälöitävissä vaikka mihin.

Sitä minä olen miettinyt, kun itunesistakin löytyy paljon selvästi nollabudjetilla tehtyjä podcasteja, joissa soi tekijänoikeusjärjestojen alaista musiikkia.. onko tässä kyse piratismista vai onko tällainen mahdollista laillisesti ILMAN, että tarvitsee maksaa korvauksia? EDIT: ILMAN lisätty :)

On mahdollista eräin ehdoin, tosin ei varmastikaan meillä. MySpacen kotisivuilla soiva musiikki on laillista edellyttäen että sivu on musiikin tekijän (säv/san) kotisivu ja sellaiseksi määritelty, käytännössä tässä on kyseessä aika väljä syyttämättäjättämispäätös jonka perusteella musan annetaan olla sivuilla kun kyseessä on selvästi artistia edustava sivu ja musiikki on käytössä tekijän luvalla - muut poistetaan kun löydetään. Podcasting taas on nettiradiopalvelu ja sellaisena kuulijamäärään suhteutetun tekijänoikeusmaksun alainen. Luonnollisesti maksuun vaikuttaa minkä maalainen lähetys on, ja minkä maalaista musiikki.
(Handsome Dick Manitoba)
Sampo-Ukko
04.05.2007 20:09:38
Kyllä.

Äläpä nyt sotke Creative Commonsia ja tässä puhuttua ns. teostovapautta keskenään. Teoskohtaiset CC-lisenssit ovat ihan oma lukunsa, ja niitä on kolmen perustypin lisäksi räätälöitävissä vaikka mihin.

joo aidat/aidanseipäät-veto tuo CC, minulta oli, myönnän! Täytyy myöntää että tuo Creative Commons lisenssi-systeemi kuulostaa sellaiselle, että sen toivoisi yleistyvän...

On mahdollista eräin ehdoin, tosin ei varmastikaan meillä. MySpacen kotisivuilla soiva musiikki on laillista edellyttäen että sivu on musiikin tekijän (säv/san) kotisivu ja sellaiseksi määritelty, käytännössä tässä on kyseessä aika väljä syyttämättäjättämispäätös jonka perusteella musan annetaan olla sivuilla kun kyseessä on selvästi artistia edustava sivu ja musiikki on käytössä tekijän luvalla - muut poistetaan kun löydetään. Podcasting taas on nettiradiopalvelu ja sellaisena kuulijamäärään suhteutetun tekijänoikeusmaksun alainen. Luonnollisesti maksuun vaikuttaa minkä maalainen lähetys on, ja minkä maalaista musiikki.

Mitenkäs, onko artistilla/levy-yhtiöllä valtuuksia vapauttaa tietty taho tekijänoikeuskorvauksista vai lankeaako ne automaattisesti maksuun?

Tuo kuulijamäärään suhteutettu tekijänoikeusmaksu kuullostaa aika vittumaiselle, kuitenkin taitaa iso osa podcast-toiminnasta olla ihan amatöörihommia (sellaista tässä itsekin olen toteuttamassa, siksi kyselen ettei tule ongelmia).
kivi
04.05.2007 20:24:15 (muokattu 04.05.2007 20:25:23)

Mitenkäs, onko artistilla/levy-yhtiöllä valtuuksia vapauttaa tietty taho tekijänoikeuskorvauksista vai lankeaako ne automaattisesti maksuun?

Artistilla tai levy-yhtiöllä ei ole MITÄÄN tekemistä tekijänoikeuksien kanssa, eikä kumpikaan ole edes kappaleen tekijä.

Kappaleen tekijöitä ovat säveltäjä ja sanoittaja, pienemmällä osuudella mahdollisesti myös sovittaja ja suomentaja.

Tuo kuulijamäärään suhteutettu tekijänoikeusmaksu kuullostaa aika vittumaiselle, kuitenkin taitaa iso osa podcast-toiminnasta olla ihan amatöörihommia (sellaista tässä itsekin olen toteuttamassa, siksi kyselen ettei tule ongelmia).

Eikös se päin vastoin kuulosta aika hyvältä, sulla kun ei varmaan ole kaistanleveyttä kovin monelle kuulijalle
:-D

Mun täytyy kyllä sanoa, että olet edelleen aika metsässä kysymystesi kanssa. Suosittelen ehdottomasti ottamaan selvää enemmän. Meinaan mm. sitä, ettei Teosto ole ainoa laskuttaja, kun ruvetaan biisejä julkituomaan.
(Handsome Dick Manitoba)
Sampo-Ukko
04.05.2007 20:46:19
Mun täytyy kyllä sanoa, että olet edelleen aika metsässä kysymystesi kanssa. Suosittelen ehdottomasti ottamaan selvää enemmän.

Sitä tässä ollaan tekemässä. :)
Näyttäisi siltä että olen sortunut oikaisemaan sieltä mistä aita on matalin. Palaan ketjuun sitten, kun olen viisaampi :D

Kaistan leveys pitäisi riittää, ei tässä kotikoneelta tms. tarvitse onneksi ohjelmia jakaa... ja eihän niitä jokatapauksessa streamina pusketa..
Mohla
05.05.2007 17:51:31 (muokattu 05.05.2007 17:53:53)

On myös olemassa Podsafe systeemi, johon artistit voivat laittaa biisejä käytettäväksi Podcasteissa ihan laillisesti. Eli siis jos artisti X on laittanut biisinsä jollekin Podsafe sivustolle, saat käyttää sitä Podcast lähetyksessäsi, kunhan ilmoitat sivustolle mitä musaa olet soittanut jne. Wikistä löytyy lisää tietoa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Podsafe
Adamantium Studios
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)