Aihe: Televisio ja teostovapaa musiikki
1 2 3
Mikaelo
17.01.2007 21:10:17

Onko sitä?

Kun teen kaupunki-teeveelle sellaista ohjelmaa, ja ollaan ajateltu että olisi kiva ryydittää haastatteluja musiikinpätkillä. Tuottajalla on teostovapaita "katalogi-looppeja", mutta entä ihan oikeat biisit? Teosto yms muita maksuja ei ole mahkuja maksaa.

Pahoittelen kun asiasta on kuitenkin ollut aiemminkin puhetta. Olen uusi tällä alueella.
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane. -Homer Simpson ,Romantikkoitkijät #41
kivi
17.01.2007 22:05:42
Onko sitä?

Teostovapaasta musiikista puhutaan, kun tarkoitetaan sellaisten ihmisten musiikkia, jotka eivät ole Teoston asiakkaita.

Mä olen kuitenkin alkanut miettiä, voiko musiikki olla maksuvapaata sen mukaan onko tekijä tekijänoikeusjärjestön asiakas. Juridisesti ajatellen ei voi, ja periaatteessa on jopa niin, että jos Teostolla katsotaan olevan monopoliasema, se on velvollinen keräämään ja tilittämään tekijänoikeusmaksut muillekin kuin asiakkailleen. Missään tapauksessa Teoston asiakkuus ei voi olla ratkaisevana tekijänä siinä, maksetaanko tekijänoikeusmaksuja vai ei, tariffihinnoitteluun se tietysti voisi ehkä vaikuttaa.

Sulla on kuitenkin melkoinen musiikin aarreaitta käytettävissäsi ihan teostovapaasti, se on fakta. Nimittäin kaikki sellainen musiikki, jonka tekijöiden kuolemasta on yli 75 vuotta. Klassista musiikkia, epäilet? Jep ja jep, mutta klasaria on moneen junaan, varhaisbarokin folkpopista rokokoon progeen ja barokin kirkkometalliin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
loosah
18.01.2007 00:48:30 (muokattu 18.01.2007 00:53:01)
Hitusen korjaan/ tarkennan edelliseen:

Teostovapaasta musiikista puhutaan, kun tarkoitetaan sellaisten ihmisten musiikkia, jotka eivät ole Teoston asiakkaita.

Yleensä "teostovapaasta" musiikista puhutaan TV-maailmassa silloin kun tarkoitetaan ns. katalogi/arkistomusiikkia (extreme, bmg tms. librarymus-katalogit), joka otetaan kyseisiltä levyiltä. Tästäkin musiikista joutuu tietenkin maksamaan. Siitä maksetaan arkistomusiikin tuottaneelle levy-yhtiölle tietty summa käytön mukaan. Olkoon vaikka esim. 250e / 30 sek. Teostolle ei erikseen makseta kuitenkaan mitään tallennekorvauksia.

Mutta myös tietenkin "teostovapaata" musaa voi tuottaa ihminen, joka ei ole teoston jäsen, kuten Kivi heitti. Joten ei muuta ku pyytämään joku hyväuskoinen kaveri duunamaan ilmaiseksi musat = )

Sulla on kuitenkin melkoinen musiikin aarreaitta käytettävissäsi ihan teostovapaasti, se on fakta. Nimittäin kaikki sellainen musiikki, jonka tekijöiden kuolemasta on yli 75 vuotta. Klassista musiikkia, epäilet? Jep ja jep, mutta klasaria on moneen junaan, varhaisbarokin folkpopista rokokoon progeen ja barokin kirkkometalliin.

... Kunhan muistat tuottaa/soittaa musan itse. Et tietenkään voi miltään äänitteeltä käyttää vaikkapa Mozartia, koska levytyksillä on omat copyrightinsa.

Edit: Ja vielä kysymykseesi "entä ihan oikeat biisit?"... Unohda ne, jos et tee YLE:lle ohjelmaa. Tallennusmaksuja et pääse kuitenkaan karkuun. Löydät kuitenkin halutessasi kaikki tiedot ja hinnastot teoston sivuilta www.teosto.fi.
GIGO
Simo78
18.01.2007 08:13:09
Onko sitä?

Kun teen kaupunki-teeveelle sellaista ohjelmaa, ja ollaan ajateltu että olisi kiva ryydittää haastatteluja musiikinpätkillä. Tuottajalla on teostovapaita "katalogi-looppeja", mutta entä ihan oikeat biisit? Teosto yms muita maksuja ei ole mahkuja maksaa.

Pahoittelen kun asiasta on kuitenkin ollut aiemminkin puhetta. Olen uusi tällä alueella.

Niin ja sitten on se helpompi vaihtoehto! Ota yhteyttä demobändeihin(jotka eivät ole teostossa), niin varmasti irtoaa musaa, ja vielä hyvää sellaista, ilman teostokorvauksia. Eli myspacesta tms. bongailemaan mieleisiä bändejä, vaivaa saattaa joutua näkemään jonkin verran. Ainakin meitin bändiin saa ottaa yhteyttä=)
Neljä Ruuvia
18.01.2007 11:23:49
Niin ja sitten on se helpompi vaihtoehto! Ota yhteyttä demobändeihin(jotka eivät ole teostossa), niin varmasti irtoaa musaa, ja vielä hyvää sellaista, ilman teostokorvauksia. Eli myspacesta tms. bongailemaan mieleisiä bändejä, vaivaa saattaa joutua näkemään jonkin verran. Ainakin meitin bändiin saa ottaa yhteyttä=)

On ilmeisesti olemassa oma taso ja genre; demobändit? Se onkin hienoa kun välillä pläräilee noita "pändien" sivuja. Olemme tehneet jo 4 promo cd:tä ja kaikista ovat vallankin ystävät tykäneet.
Ja tälleen.

Miten olis niin että jos ei oo rahaa musaan ni ei oo... Eiks tuotannossa/budjetissa oo sitä vertaa massia?
Mihin näitä dokkareita tehdään ja millä budjetilla?
Mä en tajuu tätä maailmaa.
Ai niin ,onneks tän kesk.alueen nimi on musiikkibusiness.Euron voi aina vaihtaa euroon,business se on sekin.Ei kyl kovin hyvä.
Simo78
18.01.2007 11:44:44
On ilmeisesti olemassa oma taso ja genre; demobändit? Se onkin hienoa kun välillä pläräilee noita "pändien" sivuja. Olemme tehneet jo 4 promo cd:tä ja kaikista ovat vallankin ystävät tykäneet.
Ja tälleen.

Miten olis niin että jos ei oo rahaa musaan ni ei oo... Eiks tuotannossa/budjetissa oo sitä vertaa massia?
Mihin näitä dokkareita tehdään ja millä budjetilla?
Mä en tajuu tätä maailmaa.
Ai niin ,onneks tän kesk.alueen nimi on musiikkibusiness.Euron voi aina vaihtaa euroon,business se on sekin.Ei kyl kovin hyvä.

Ja missä on tämänkin kirjoituksen idea? Mä en tajua tätä kirjoitusta
kivi
18.01.2007 12:52:28 (muokattu 18.01.2007 12:56:09)
Ja missä on tämänkin kirjoituksen idea? Mä en tajua tätä kirjoitusta

Olisko siinä, ettei se teidänkään bändi aina oo demobändi?

Tai sitten siinä, ettei se sun musas mitään tekijänoikeusmaksuista vapaata ole, vaikket nyt tällä hetkellä laskuttaisikaan. Minkä voi päätellä siitäkin, että jos liityt Teoston asiakkaaksi, voit esittää pyynnön sulle eräytyneiden maksujen keräämisestä vaikka edeltävältä 10 vuodelta.

:-D

Mä muuten tein niin. Aikoinaan oli aika hauska fiilis maksaa se 500 markan asiakkuusmaksu, kun vastaukseksi tuli: "Tästä tulisi vielä takaisinkin ...ainakin sellainen 2500 markkaa vanhoja korvauksiasi on täällä odottamassa..."

Että sikäli.

Tai sitten pointti oli niin yksinkertainen, kuin että 'työstä pitää saada palkka'. ja sehän on tosiasia, että jos musiikille määritellään hinta, sitä ei saa polkea sen mukaan onko homma harrastus vai duuni. Aivan kuten sä et voi mennä raksalle kysymään, saisitko sä huviksesi kantaa noi säkit tosta, et varsinkaan niin että seurauksena mestari antaa sille palkalliselle säkinkantajalle kenkää.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
cray_band
18.01.2007 14:10:58
Tai sitten pointti oli niin yksinkertainen, kuin että 'työstä pitää saada palkka'. ja sehän on tosiasia, että jos musiikille määritellään hinta, sitä ei saa polkea sen mukaan onko homma harrastus vai duuni. Aivan kuten sä et voi mennä raksalle kysymään, saisitko sä huviksesi kantaa noi säkit tosta, et varsinkaan niin että seurauksena mestari antaa sille palkalliselle säkinkantajalle kenkää.

Samaa mieltä tuosta säkinkantoasiasta.

Sitten alkuperäiseen aiheeseen. Jos kyse on ohjelmasta jonka nimenomaisena tarkoituksena ei ole siinä olevan musiikin tekijöiden tuotannon mainostaminen, niin silloin ehdottomasti on saatava korvaus.

Korvaus on myös saatava muissakin tapauksissa, sitä en kiistä mitenkään. Toisin kuitenkin esille myös toisenlaista näkökantaa: entäpä jos tehtynä on materiaalia, jota voisi käyttää, mutta kukaan ei ota sitä käyttöönsä? Tullaan tilanteeseen jossa ollaan valmiita "tinkimään" esityskorvauksista. Tässä siis tarkoitan tilanteita jossa on tarkoitus vain "promota" omaa tuotantoa.
Simo78
18.01.2007 15:04:15 (muokattu 18.01.2007 15:05:27)
Olisko siinä, ettei se teidänkään bändi aina oo demobändi?

Tai sitten siinä, ettei se sun musas mitään tekijänoikeusmaksuista vapaata ole, vaikket nyt tällä hetkellä laskuttaisikaan. Minkä voi päätellä siitäkin, että jos liityt Teoston asiakkaaksi, voit esittää pyynnön sulle eräytyneiden maksujen keräämisestä vaikka edeltävältä 10 vuodelta.

:-D

Mä muuten tein niin. Aikoinaan oli aika hauska fiilis maksaa se 500 markan asiakkuusmaksu, kun vastaukseksi tuli: "Tästä tulisi vielä takaisinkin ...ainakin sellainen 2500 markkaa vanhoja korvauksiasi on täällä odottamassa..."

Että sikäli.

No tämä selvensi asiaa selvästi! Mutta en kyllä osannut tuota aikaisemman kirjoituksen perusteella lukea... Kivi perkele, mä olin just menossa kantamaan säkkejä ilmaseksi=) Offtopic: Jos haluat tehdä musiikkia ilmaiseksi, mene keikalle ravintola idan--> lisää täällä http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=45&t=116123&o=20 scrollaa ihan alas, vähän äijän(minun) mieli muuttunut...
Ukko
18.01.2007 15:17:52

Aivan kuten sä et voi mennä raksalle kysymään, saisitko sä huviksesi kantaa noi säkit tosta, et varsinkaan niin että seurauksena mestari antaa sille palkalliselle säkinkantajalle kenkää.

Paitsi jos se palkallinen säkinkantaja on vuokra ( lue orja ) firmasta. Sehän saa kenkää niin että heilahtaa :/
varakeef
18.01.2007 15:29:30
Tai sitten siinä, ettei se sun musas mitään tekijänoikeusmaksuista vapaata ole, vaikket nyt tällä hetkellä laskuttaisikaan. Minkä voi päätellä siitäkin, että jos liityt Teoston asiakkaaksi, voit esittää pyynnön sulle eräytyneiden maksujen keräämisestä vaikka edeltävältä 10 vuodelta..

Toisaalta on kyllä myös ihan sopimusoikeudellisten sääntöjen perusteella selvää, että jos olen "vapaina taiteilijavuosinani" antanut jollekulle oikeuden käyttää sävellystäni tiettyyn tarkoitukseen ilmaiseksi, en voi tätä sopimusta mitätöidä liittymällä teostoon.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sama teos jossain muussa käytössä tai jonkun muun käyttämänä olisi maksullista.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Mikaelo
23.01.2007 09:42:01

Kiitoksia vastauksista. Taidanpa pistää Wanted-osastolle ilmoituksen.
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane. -Homer Simpson ,Romantikkoitkijät #41
larinparaske
25.01.2007 12:03:40

Toisaalta on kyllä myös ihan sopimusoikeudellisten sääntöjen perusteella selvää, että jos olen "vapaina taiteilijavuosinani" antanut jollekulle oikeuden käyttää sävellystäni tiettyyn tarkoitukseen ilmaiseksi, en voi tätä sopimusta mitätöidä liittymällä teostoon.

Näin oikke. Ne Kiven 2500 mk olivat esim keikkapaikkojen tilittämiä teostomaksuja, tms joka tapauksessa biiseistä valmiiksi maksettuja korvauksia, jotka vaan vartoilivat korvausten saajan teostoon liittymistä.

Jos olen ennen teostoon liittymistäni tehnyt sopimuksen jolla annan luvan soittaa biisiäni jossain ohjelmassa kertakorvauksella tai vaikka ilman, ei ainakaan minun oikeustajuuni mahdu, että Teoston kanssa tekemäni uusi sopimus jotenkin mitätöisi edellisen sopimuksen.
I want to be the king and queen of cheese
Halsu
28.01.2007 02:43:20 (muokattu 28.01.2007 02:43:59)

Aika harvassa dokumenttituotannossa on varaa ostaa "oikeaa" musiikkia. On se vaan sen verran kallista lystiä suhteessa siihen mitä ohjelmasta maksetaan.

Joissain tapauksissa musiikin ostamisen jälkeen ei jäisi senttiäkään itse ohjelman tuotantoon, minuutti musaa voi maksaa tekijälle enemmän kuin mitä TV-kanava (tai muu asiakas) maksaa minuutista valmista ohjelmaa... jossa siis on sekä kuva että ääni.
CU -- Eki
Neljä Ruuvia
28.01.2007 20:52:21
Aika harvassa dokumenttituotannossa on varaa ostaa "oikeaa" musiikkia. On se vaan sen verran kallista lystiä suhteessa siihen mitä ohjelmasta maksetaan.

Joissain tapauksissa musiikin ostamisen jälkeen ei jäisi senttiäkään itse ohjelman tuotantoon, minuutti musaa voi maksaa tekijälle enemmän kuin mitä TV-kanava (tai muu asiakas) maksaa minuutista valmista ohjelmaa... jossa siis on sekä kuva että ääni.

Tv-kanavia kumminkin pitäis sitoa diili minkä mukaan niitten pitäis tsekata niitten alihankkijoiden toimia silleen ettei makseta ihan mitä sattuu liksoja.Mut ei ne oikein noudata sit sitä ,kait...
Halsu
29.01.2007 00:23:35 (muokattu 29.01.2007 01:07:41)

Tv-kanavia kumminkin pitäis sitoa diili minkä mukaan niitten pitäis tsekata niitten alihankkijoiden toimia silleen ettei makseta ihan mitä sattuu liksoja.Mut ei ne oikein noudata sit sitä ,kait...

Nyt en oikein taida ymmärtää mitä tuolla tarkoitat... kyllä niissä tiukankin budjetin duuneissa tekijät yleensä savat ihan OK liksan menetetystä vapaa-ajastaan, jos sitä meinasit?

Tiukka budjetti vaan tarkoittaa sitä, että käytetään yksinkertaisesti vähemän aikaa sen duunin tekemiseen. Eli tehdään yksinkertaisimmalla mahdollisella tavalla, pienimmällä mahdollisella ryhmällä, halvimmalla mahdollisella kalustolla, turhia hieromatta.

Ja toisaalta säästetään tietysti myös kaikissa ulkopuolisissa kuluissa, kuten juuri esim. musiikissa.
CU -- Eki
Halsu
29.01.2007 00:43:38 (muokattu 29.01.2007 01:31:15)

Hypoteettinen käytännön esimerkki:

Oletetaan että "Reinon Kalastustarvike" tilaa minulta kymmenminuuttisen esittelyvideon uudesta vieheestään.

Päätetään, että käyn yhtenä päivänä kuvaamassa Reinon kaupassa ja läheisellä rannalla kun Reino esittelee ylpeänä tuotettaan. Tästä leikkaan päivässä yksinkertaisen koosteen ja käräytän DVD:lle ja Reino voi näyttää sitä kauppiaspäivillä.

Könttähinnaksi sovitaan tonni, sisältäen kalustokulut (teen tämän hypoteettisen keikan hypoteettisesti omistamallani tuotantokalustolla joka on jo maksettu).

Ihan kiva liksa, viisisataa per päivä. Jee. Okei, kun sivukulut ottaa huomioon niin vähän vähemmän, mutta silti ihan OK helposta hommasta.

Tässä vaiheessa Reino kertoo että haluaisi taustalle koko ajaksi Teoston ja GRAMEXin jäsenenä olevan suosikkihumppabändinsä musiikkia.

Jepujee... Teoston hinnaston

http://tinyurl.com/yzxu8b

mukaan mekanisointimaksu musiikista (10 min) tähän, eli yritysvideokäyttöön, olisi 1242 euroa.

Ei enää niin jee. Joko Reinon maksama hinta pompsahtaa, tai minä videon tuottajana teen 242 euron tappion, sen sijaan että saisin palkkaa tehdystä työstä.

Juu ja tosiaan - GRAMEX vaatii myös osansa. Tähän käyttöön kulut olisivat gramexin hinnaston

http://www.gramex.fi/?mid=548

mukaan vielä 768 euroa lisää. Eli tappioni nousee jo 1010 euroon (tai Reinon maksama hinta pompsahtaa alkuperäisestä 1000 eurosta 3010 euroon).

Kuten huomaat, vaikka tuotanto olisi vähän isompikin, esim. tupla- tai triplabudjetilla, musiikin osuus olisi silti sangen iso pala kokonaiskakkua.

Itseasiassa vasta tuossa 3000 euron triplabudjetissa minulle jäisi senttiäkään liksaa.

Eipä ihme että päädymme Reinon kanssa siihen, että otetaan sitä musaa katalogilevyltä... tai että teen itse Teoston ulkopuolisena tekijänä vaikkapa yhdessä viidensadan euron lisäpäivässä Reiskalle hissimusaa videon taustalle läppärilläni. Tai että tyydytään linnunlauluun tällä kertaa.

Heh - kun tuota kuviota miettii, tulisi todennäköisesti halvemmaksi tilata ihan normiliksalla ammattistudiomuusikoista koostuva trio soittamaan kolmensoinnun bluesjamittelua (trad.) ihan normiliksalla maksettuun studioon muutamaksi tunniksi, kuin käyttää levyltä valmista musaa.
CU -- Eki
cray_band
29.01.2007 09:09:57
Itseasiassa vasta tuossa 3000 euron triplabudjetissa minulle jäisi senttiäkään liksaa.

Eipä ihme että päädymme Reinon kanssa siihen, että otetaan sitä musaa katalogilevyltä... tai että teen itse Teoston ulkopuolisena tekijänä vaikkapa yhdessä viidensadan euron lisäpäivässä Reiskalle hissimusaa videon taustalle läppärilläni. Tai että tyydytään linnunlauluun tällä kertaa.

Heh - kun tuota kuviota miettii, tulisi todennäköisesti halvemmaksi tilata ihan normiliksalla ammattistudiomuusikoista koostuva trio soittamaan kolmensoinnun bluesjamittelua (trad.) ihan normiliksalla maksettuun studioon muutamaksi tunniksi, kuin käyttää levyltä valmista musaa.

Loistava esimerkki kulurakenteesta. Nuo hinnoittelut ovat juuri sellaisia joilla saadaan homma kiville.
kivi
29.01.2007 09:29:41 (muokattu 29.01.2007 09:58:59)
Loistava esimerkki kulurakenteesta. Nuo hinnoittelut ovat juuri sellaisia joilla saadaan homma kiville.

Siinäkö se ongelma sinusta on?

Reino voi tosiaan suhtautua teokseensa elokuvana. Tosiasia kuitenkin on, että se on mainos, ja liikkuvan mainoksen paikka on televisio.

Reino voi ostaa mainokselleen tilaa televisiosta. Paikallis-kaapelikanavalla Reino maksaa 75e / 30 sekuntia / näyttökerta ohjelmapeitolla 0-5 (ei juuri katsojia, esim aamuyön uutisluuppi) eli 1500 euroa per näyttökerta. Jos Reino haluaa mainoksensa keskelle Kotikatua (paljon katsojia), on MTV3:n mainoshinta 10 000 e / 30 sekuntia / näyttökerta, eli 200 000 euroa palaa joka kerta kun Reinon video pyörähtää.

http://www.spotti.mtv3.fi/servlet/a … vat2007/ohjelmaviikot/pdf_index.htt

Ok, kukaan Reino ei pyöritä kymmenen minuutin videota keskellä Kotikatua, johan sen kieltää lakikin (mainosminuuttien prosenttiosuus on rajattu), mutta kukaan ei myöskään näytä mainosta vain yhtä kertaa.

Kannattaa muistaa millaisissa luvuissa pyöritään, ja sitten miettiä, oliko se oikeasti se säveltäjä joka teki uutta aineistoa, ehkä ainoana ellei ohjaajan panosta lasketa, ja tämäkö teki kaupasta kannattamattoman. Mikähän kumma siinä on, että kaikki muut kyllä ovat palkkansa ansainneet, mutta se on aina puheissa se ahnein ja ilkein syntipukki, jonka työ on luovinta ja palkka helposti pienin?
(Handsome Dick Manitoba)
Torniojaws
29.01.2007 09:41:00

Siinäkö se ongelma sinusta on?

Ei siitä paljoa mainosiloa ole (Teosto & Gramex-) bändeille tuollaisilla hinnoilla kun keskivertomainoksen budjetti ei taida edes riittää biisin sisällyttämiseen. Mikäli noita hintoja saataisiin alaspäin - vaikkapa kolmasosaan nykyisestä - voisi mainosmusiikki olla hyvä mahdollisuus bändeille saada mainosta. Tuskin kovin moni mainostaja ottaa tuntemattomampia bändejä tuollaisilla hinnoilla, vaan mikäli hänellä on varaa noihin hintoihin, ottaa hän mielummin sitten sen turvallisemman ison bändin biisin.

Tietysti se sitten avaa hyvän raon sellaisille bändeille, joiden jäsenet eivät ole Teoston ja Gramexin jäseniä :)
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)