Aihe: Levyyhtiö hakusessa
1
Mikhail78
27.01.2006 18:31:32
Mulle suhteellisen tuntematon osaalue.

Kaipaisin vinkkejä miten lähestyä levyyhtiöitä.

Kriteerejä, argumentteja. Master-diiili?, Jakelu yms yms.
kivi
27.01.2006 18:49:11 (muokattu 27.01.2006 18:51:38)
Mulle suhteellisen tuntematon osaalue.

Kaipaisin vinkkejä miten lähestyä levyyhtiöitä.

Kriteerejä, argumentteja. Master-diiili?, Jakelu yms yms.

Ou est 'le vyyhtiö'? Je ne comprendez pas.

Kylläpä kysyit laajan kysymyksen. Mutta ei hätää, me ollaan käytetty täällä tuhansia työtunteja tuohon kysymykseen vastaamiseen, kannattaa lukea vanhoja ketjuja.

Joku muu saa laittaa linkkiä. Mulla on vähän kiire.

Ai niin, lue myös Jukka Junttilan mainiot demo-ohjeet http://www.hiljaiset.sci.fi/demos.htm
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Mikhail78
28.01.2006 12:25:23
Jeps. Threadeja on vaikka millä mitalla.

Ei ole aikaa harrastaa Data-miningia.

Tuohon kysymykseen on kai mahdotonta vastata kauhean yksiselitteisesti mutta kiinnostaa tietää miten Suomalaiset levyyhtiöt suhtautuu esim. "demotason" bändien lähentymisiin.
xerxes
28.01.2006 13:11:38
Jeps. Threadeja on vaikka millä mitalla.

Ei ole aikaa harrastaa Data-miningia.

Jos ei kerta kiinnosta tarpeeksi, niin miksi vaivautua?
Relax.
kivi
28.01.2006 13:34:46
Tuohon kysymykseen on kai mahdotonta vastata kauhean yksiselitteisesti mutta kiinnostaa tietää miten Suomalaiset levyyhtiöt suhtautuu esim. "demotason" bändien lähentymisiin.

Atte Blom (Love, Johanna, Megamania...) sanoi mulle viitisentoista vuotta sitten, että hänen koko pitkän historiansa ainoa demon pohjalta kiinnitetty bändi oli Leevi and the Leavings. Mutta on kai demolla saanut muutamakin bändi sopparin, tosin se on about yhtä yleistä kuin kanan hampaat.

Sen sijaan se on aika varmaa, että sitä sopparia ei saa, jos ei ole demoa tehtynä. Hyvin tehty demo on yksi kynnyskysymyksistä, joilla mitataan kannattaako artistiin ylipäänsä panostaa, jos ei artisti viitsi panostaa kunnon demoon niin mahtaneeko panostaa sitten yhtiöllä ollessaan niihin levyihinkään.

Asiallinen ja kohtelias käytös kannattaa aina. Jos musiikki vielä on hyvää ja mielenkiintoista, ja keikoilla käy innokasta yleisöä salin täydeltä, ollaan voiton puolella (mikä ei kuitenkaan vielä takaa mitään).

Se sana muuten on Levy-yhtiö. Tuollai väliviivalla kirjoitettuna.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Ukko
28.01.2006 13:51:37

Atte Blom (Love, Johanna, Megamania...) sanoi mulle viitisentoista vuotta sitten, että hänen koko pitkän historiansa ainoa demon pohjalta kiinnitetty bändi oli Leevi and the Leavings. Mutta on kai demolla saanut muutamakin bändi sopparin, tosin se on about yhtä yleistä kuin kanan hampaat.

Onhan se aika selvää että mieluiten levy-yhtiö satsaa bändiin/artistiin jolla on jo olemassaoleva ostovalmis yleisö kuin että lähtee hukkaamaan valuuttaa markkinointiin tuotteen kanssa jota ei kukaan tunne. Se on se riski bisneksessä mikä pitää minimoida.
Mikhail78
28.01.2006 13:52:54
No näin oletinkin sen menevän. Mulla ei ole koskaan käynyt edes mielessä lähestyä oman bändini kanssa levy-yhtiöitä ( nyt meni oikein). Tiedän levy-yhtiöiden kynnyksen olevan niin korkea. Kyseessä on kuitenki investointi, jolle asetetaan myynti- ja tuottoodotuksia ( en tiedä menikö oikein) nimim. yhdyssanaseppo. Lisäksi ns. indie-bändeille suunnattujen levy-yhtiöiden määrä on ainakin minun laskelmien mukaan vähentynyt tai ns. potentiaalisten levy-yhtiöiden määrä. Toki näitä mies ja koira-firmoja riittää mutta niiden toimintaa rajoittaa käytettävän rahan puute.

Omakustanteiden kanssa olen pelannut mutta ilman kunnollista jakelua homma ei toimi ja lisäksi levykauppojen suhtautuminen omakustanteisiin on aika nihkeä.

No poikkeuksiakin on. Levyvirastohan ottaa nykyään levyjä myyntiin. Toisaalta myyntivolyymi ei ole hirmuinen.

Asiasta toiseen:

Me taidettiin muuten tavata Vastavirta-klubilla 7.10. 2005, ellen ole aivan väärässä?
kivi
28.01.2006 14:31:22 (muokattu 28.01.2006 14:32:44)
No näin oletinkin sen menevän. Mulla ei ole koskaan käynyt edes mielessä lähestyä oman bändini kanssa levy-yhtiöitä ( nyt meni oikein). Tiedän levy-yhtiöiden kynnyksen olevan niin korkea. Kyseessä on kuitenki investointi, jolle asetetaan myynti- ja tuottoodotuksia ( en tiedä menikö oikein) nimim. yhdyssanaseppo. Lisäksi ns. indie-bändeille suunnattujen levy-yhtiöiden määrä on ainakin minun laskelmien mukaan vähentynyt tai ns. potentiaalisten levy-yhtiöiden määrä. Toki näitä mies ja koira-firmoja riittää mutta niiden toimintaa rajoittaa käytettävän rahan puute.

Olit ihan oikeassa, ei mennyt:-) Tuotto-odotuksia olis oikein
:-)

Sen sijaan mun nähdäkseni pienlevy-yhtiöiden määrä on vain kasvanut, ja niiden kesken jakautuu koko ajan entistä isompi osa kokonaisbulkista, tosin yksittäisten yhtiöiden osuus ei välttämättä kasva. Tätä voi kutsua vaikka pirstaloitumiseksi - sama kokonaismyynti jakautuu erikoistuneempiin lajeihin.

Omakustanteiden kanssa olen pelannut mutta ilman kunnollista jakelua homma ei toimi ja lisäksi levykauppojen suhtautuminen omakustanteisiin on aika nihkeä.

Little is who little does, sanos englantilainen. "Oikean" levyn ja omakustanteen raja on aika häilyvä, ellei nyt ihan CD-R -osastolle mennä.

No poikkeuksiakin on. Levyvirastohan ottaa nykyään levyjä myyntiin. Toisaalta myyntivolyymi ei ole hirmuinen.

Levyviraston vastaava, Antti Peisa, kertoi että enin osa digiostoista ja latauksista tapahtuu bändien kotisivujen kautta, ja samalla saattaa ostaja innostua hankkimaan muitakin tallenteita. Levyvirasto eroaa muista myös siinä, että sieltä saa aina kokonaisen, zipatun äänitteen kaikkineen, myynti ei siis panostu irtobiiseihin.

Me taidettiin muuten tavata Vastavirta-klubilla 7.10. 2005, ellen ole aivan väärässä?

Converse-klubilla? Jep, varmaan, ja luulenpa että myös Semifinalissa viime Converseissa. Sä soitit Ratpackissa? Taisin missata teidän vedon ikävä kyllä, me tultiin omalta keikalta kesken iltaa vasta.
Mikhail78
28.01.2006 14:42:15 (muokattu 30.01.2006 12:27:05)
En soittanut vielä siihen aikaan yhtyeessä. Ratpack-pesti alkoi vasta joulukuussa ja ensimmäisen keikan soitin 25.12. Loviisassa. Toisaalta soitan aika monessa muussakin projektissa. Vaihtelu virkistää.

Kaikki tuo mitä mainitsit, pitää paikkansa. Pirstaloitumista on tapahtunut. Fullsteam taitaa olla hyvä esimerkki siitä, miten ns Indie-toimintakin voi olla tehokasta. Ne tekee sitä 100% ja niillä on näkyvyyttä ja huomaa, että ne panostaa bändeihin vaikka tosin taiteellinen ulosanti rajoittuukin pelkästään Englanninkielisiin akteihin (muutama poikkeuskin saattaa olla. Abduktio?).

Tarkoitin siis sitä, että nämä tietyt levy-yhtiöt ovat liian profiloituneita ja tuottavat vain tiettyyn kategoriaan lukkiutuvia akteja. Ja senkin olen huomannut että vaikka kyseessä onkin sitoutumaton yhtiö, niin silti "haistellaan" trendejä, vaikka kyseessä olisikin näennäisen epätrendikästä musiikkia.
BV2
01.02.2006 14:18:33
on kai demolla saanut muutamakin bändi sopparin, tosin se on about yhtä yleistä kuin kanan hampaat.

Hmm, riippunee levy-yhtiöstä? ;) Esim www.badvugum.com/bv2 :n kymmenestä levyttäneestä bändistä kuusi on valittu demojen tai suhtvalmiiden äänitysten perusteella.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)