Aihe: km-korvaukset 1 | |
---|---|
![]() 04.01.2004 03:14:18 | |
Olen yhdessä bändissä kosketinsoittajana, en ole vakiteuinen jäsen vaan olen vieraileva jäsen kiinnityksellä "special quest" siinä jo ollut yli 1/2 vuotta. Bändin muut jäsenet ostivat 6000 tuhannen euron keikkabussin n. 2-3 kk sitten itselleen ja alkoivat lyhentää sen kuluja omista keikkaliksoistaan. Meillä oli alusta asti erilaiset prosentit joiden kautta minä jäin alusta asti vähimmälle 8 % kuin loput bändin jäsenet. Tämä prosentti tuli kuulemma kilometrikorvaukstista vain. Bändin sisällä alkusyksystä ostettiin 1200 euon pa-kamat bändiin. Niitä sitten kolme bändin jäsentä maksoi osamaksulla netoten itselleen omistukseen. Nyt kun ne on jo ajat sitten netottu niin sama prosenttijako jatkuu. Nyt kun on tulossa bändille parikin pitkää keikkamatkaa Suomen sisällä Tammikuussa ja toinen Helmikuussa tulee kilometrikorvaukset olemaan suuria. Tuleva keikka Suomessa Joensuuhun maksaa n. 70 euroa / bändin jäsen kilometrikorvauksina. Kuulin vähän aikaa sitten että minun km-korvaukset menee heille (lopuille bändin jäsenille, jotka maksaa osamaksulla autoa itselleen). Lisäksi basistin faija on maksanut tästä autosta jo melkein puolet valmiiksi. Niin lopuilla bändin jäsenillä ei ole paljon enää jäljellä maksettavaa. Homma on nyt siinä että jos minä en omista pa-kamoja enkä keikkabussia. Niin luonnollisesti minun ei kuulu maksaa bensakuluja kuten heidän kautta ollaan vakuutettu. Mutta onko km-korvaukset vain niille henkilöille jotka omistavat firman (bändin) ajoneuvon ? Koska bändissä on minun lisäksi miksaaja joka ei omista keikkabussista mitään kuuten en minäkään. Jos miksaajamme saa km-korvauksen pitkältä Suomen keikka matkalla ja minä en niin silloin tämä peli on minun vedätystä näiden muiden bändin jätkien toimesta. Tiedän kuitenkin että tämän erijaon on suunnitellut vain yksi jäsen yhtyeestä. Ohjelmatoimisto laksee keikkaliksat niin miten bändin kautta käsketään. Eli jos tämän bändin kautta ilmoitetaan että yhdelle bändin jäsenelle ei makseta kuin vähiten prosentteja, niin nollataan hänen kilometrikorvaukset myös ja pistetään jakoon loput neljän bändin jäsenen kesken ja maksetaan auton osamaksuvelkaa pois minun kustannuksella. Tämä bändi lisäksi ei ole kuin harrastelijapainotteinen. Eli siinä kukaan ei ole toista yhtään valovoimaisempi artisti joka nousisi toisen edelle oikeuttaen toiselle enemmän. Siinä vaan toimii eriarvoinen vedätys minun kustannuksella. Koska en ole esim. bändin vakituinen jäsen. Syitä näihin maksujaotteluihin kyllä keksitään tekosyiksi jos asiasta ottaa puheen bändipalaverissa. Luulen että asiaa ei saada oikaistua bändin sisällä ollenkaan, koska bändin raha ja talousasioiden menettelyistä ei pystytä puhumaan läpinäkyvästi miten sen kuuluisi olla. Joudun sitten omatoimisesti lähtemään tästä. Sillä vieraileva muusikko on kohta saanut tarpeeksi tästä taloudellisesta hyväksikäytöstä ja vedätyksestä. Toivottavasti joku osaisi kertoa näistä bändin talousasioista tarkemmin nimenomaan tarkoitan kilometrikorvauksia (kenelle ne kuuluu ?) ovatko km-korvaukset jokaiselle muusikolle kuuluvia henkilökohtaisia keikkaliksassa maksettuja osia. | |
![]() 04.01.2004 03:55:30 | |
Kuulin vähän aikaa sitten että minun km-korvaukset menee heille (lopuille bändin jäsenille, jotka maksaa osamaksulla autoa itselleen --- Homma on nyt siinä että jos minä en omista pa-kamoja enkä keikkabussia. Niin luonnollisesti minun ei kuulu maksaa bensakuluja kuten heidän kautta ollaan vakuutettu. Mutta onko km-korvaukset vain niille henkilöille jotka omistavat firman (bändin) ajoneuvon ? Kilometrikorvauksilla laskuttaminen on tapa saada matkaan menevät kulut verottomina. Tariffin mukainen kilometrikorvaus on ajoneuvolta 0,38e /km, minkä lisäksi jokaisesta kyydissä olevasta henkilöstä 0,01e/km ja mukana kuljetettavasta kalustosta 0,01e/80kg /km Kilometrikorvauksista maksetaan yleensä ensin polttoainekulut, sen jälkeen ajoneuvon korjaukset. Harvoin siitä niin paljon jää, että pelkillä kilometrikorvauksilla ajoneuvoa kokonaan maksaisi. Muistathan, että km-korvauksen lisäksi muita verottomia tuloja on soittajakohtainen päiväraha, 28e/vuorokausi, puolipäiväraha 13e. Näiden lisäksi on mahdollista sopia ateriahyvitys jos keikkapaikalla ei saa lämmintä ruokaa, 7e, ja jos keikkapaikkojen välistä matkaa joudutaan tekemään yöllä, yölisä 6e. Nämä siis jokaiselta keikkapäivältä, per soittaja. Koska bändissä on minun lisäksi miksaaja joka ei omista keikkabussista mitään kuuten en minäkään. Jos miksaajamme saa km-korvauksen pitkältä Suomen keikka matkalla ja minä en niin silloin tämä peli on minun vedätystä näiden muiden bändin jätkien toimesta. Jaa? Millainen mahtaa olla miksaajan km-korvaus, jos tämä matkustaa samassa autossa? 0,01e/km ? Yleensähän on tapana, että miksaaja saa kiinteän palkan joka päivältä, hän kun on bändillä palkattuna työntekijänä, eikä soittaja. Miksaajan liksat maksetaan kokonaisina siinäkin tapauksessa, että kenellekään soittajista ei sitten jää rahaa. Sinänsä, jos olet palkattu ulkopuolinen jäsen, sinulle pitäisi kaiksen järjen mukaan myös maksaa palkkaa, vaikka rahaa ei sitten varsinaisille bändiläisille jäisikään. Hehän saavat hommasta sen kunnian ja maineen, ja heidän yritystään ja uraansa siinä ollaan edistämässä. Tästä teidän pitää erikseen keskustella. ovatko km-korvaukset jokaiselle muusikolle kuuluvia henkilökohtaisia keikkaliksassa maksettuja osia. Ei, kilometrikorvaukset ovat nimenomaan ajoneuvon kuluihin. Päiväraha, ruokaraha ja yömatkalisä ovat henkilökohtaisia rahoja, jotka työnantajan (sinun tapauksessasi bändi tai sen ohjelmatoimisto, ei keikkajärjestäjä) pitäisi sinulle maksaa. Auttoiko yhtään? Saattaa olla, että myöhäisestä ajankohdasta johtuen en ymmärtänyt ihan kaikkea oikein. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 04.01.2004 12:15:22 (muokattu 04.01.2004 13:24:15) | |
Ohjelmatoimisto laksee keikkaliksat niin miten bändin kautta käsketään. Eli jos tämän bändin kautta ilmoitetaan että yhdelle bändin jäsenelle ei makseta kuin vähiten prosentteja, niin nollataan hänen kilometrikorvaukset myös ja pistetään jakoon loput neljän bändin jäsenen kesken ja maksetaan auton osamaksuvelkaa pois minun kustannuksella. Miten teillä on sovittu: keikkapalkkiosta pois ensin kulut eli ohjelmatoimiston osuus, mahdolliset laitevuokrat ja km-korvaukset tai muut ajoneuvokustannukset (= todelliset matkasta aiheutuneet kustannukset kts. Kivi yllä). Soittajat ja muu henkilöstö laskuttaa myös päivä-/ruokarahat & lopuista (jos vielä jää) joku sovittu prosenttijako, jonka mukaan ohjelmatoimisto tilittää kullekin osuutensa. Vierailija voi sopia myös kiinteästä keikkaliksasta (kuten Kivi esitti). Noin se tuntuisi olevan aivan asiallista. Tekeekö jokainen keikalla ollut bändijäsen-vierailija-miksaaja oman matkalaskun ohjelmatoimistolle so. jossa näkyy matkan ajankohta, reitti ja käytetty kulkuväline. Niiden perusteella määrittyy oikeus verottomiin korvauksiin, jotka Kivi yllä esitteli. Jokainen saa omansa _lainmukaisesti_. Keikka-auton omistajat sopikoot keskenään, että laskuttavatko km-korvaukset esim. vuoronperään ja laittavat siitä tulevat rahat "yhteiseen autokassaan" "Veronkiertokikkailut" varsinkaan jos asiasta ei ymmärrä kannattaa jättää muiden hommiksi eikä sotkea itseään niihin. Esim. että jokainen bändijäsen laskuttaa itselle kuulumattomia km-korvauksia yhteensä keikkapalkkion tappiin asti & sen jälkeen aletaan tappelemaan rahoista mikä kenellekin kuuluu milläkin perusteella. Vaikka arvaankin, että ohjelmatoimistot suosivat tuon tyyppisiä kikkailuja kun heitä ei kiinnosta soittajien todelliset palkat ja varsinkaan oheiskustannusten maksaminen (ja satunnaista soittajaakin lämmittää enemmän jos eläke tulee joskus päivätyön mukaan). Eli ei veloiteta km-kuluja oman auton käytöstä ellei ole käyttänyt matkoihin omaa autoa. On sitten "työsopimusneuvotteukysymys", että millä liksallä lähtee mukaan so. että 1) tää on mun työtä ja tarviin ennalta sovitun riittävän/liiton mukaisen palkkion + päivärahat yleisten sopimusten mukaan 2) on kiva päästä väliin pois kotoa ja vielä mukavampaa jos siitä vielä vähän joskus maksetaankin vaikka ei sillä niin väliä. Jos homma tuntuu paskalta niin mitäs siinä roikkumaan. Edit: PA-kamoista kannattaa myös sopia joku vuokrahinta, jonka mukaan laitteiston omistavat bändijäsenet saavat "kulut" päältä. On sitten jo korkeampaa matematiikkaa, varsinkin epäsäännöllisesti keikkailevalla bändillä, että mikä on oikea vuokraliksa. Miäkäli on vain keikkakamat kannattaa verrata vuokrafirmojen hintoihin - kovin paljon kalliimmallahan ei kannata laitteita omistamattomien bändijäsenten kannalta niistä maksaa - mielummin päinvastoin. Muistetaan, että kuoletusaika on joku kohtuullinen so. että joskus myydessäkin niillä on vielä arvoa, mutta ikääntyvät ja vaativat ehkä huoltoakin. Ja jos vielä jatkatte niin tehkää paperille selvä sopimus & siitä kappale itselle sekä kopio maksatusohjeeksi ohjelmatoimistolle. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)