Aihe: Vielä teostosta.. 1 | |
---|---|
![]() 22.12.2003 18:29:02 | |
Varmaan aika aloittelijamainen kysymys, mutta kannattaisiko ilmoittautua teostoon, jos bändin kanssa heitetään koulu-nuorisotalo tasoista keikkaa? Keikkapalkkiot ovat mehu-pulla-lämmin kädenpuristus-tasoa.. Olen ymmärtänyt että teosto maksaa korvauksia esitetyistä biiseistä, vai? Niin ja vielä jos ilmottautuisin teostoon, niin miten pitäisi menetellä yhden kappaleeni kanssa? Biisin pohjana toimii Bob Marleyn No Women no cry:n sointukuvio, joka on kieltämättä helvetin yleinen.. Alkaisiko teosto hyppimään siitä silmille? (kappaletta ei kyllä tunnista mitenkään No women no cry:ksi).. | |
![]() 23.12.2003 04:06:17 | |
Biisin pohjana toimii Bob Marleyn No Women no cry:n sointukuvio, joka on kieltämättä helvetin yleinen.. D|A|Hm|Gm, A jos en väärin muista? Eiköhän tuo oo tuttu mistä vain kappaleesta, jotka ovat (eri) tekijöidensä nimissä. Tuskin kannattaa kantaa tuosta huolta. Ja toisaalta, turha liittyä Teostoon silloin, kun haitat ovat etuja suurempia. Toistaiseksi teille lienee ilmainen demoaminen tärkeämpää kuin tekijänoikeustulo. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 23.12.2003 12:15:25 | |
Tämä Teosto/Gramex pakka näyttää tosiaan olevan levällään joka leirissä. Musiikin kuuntelijat ovat hämillään; jos nyt kuuntelen musiikkia joudunkohan maksamaan siitä jollekin vielä lisää. Siis levyhintojen, lupamaksujen (TV) ... lisäksi. Vai joudunko linnaan. Musiikin säveltäjät ja esittäjät ovat hämillään; eikö minun pitäisi saada jostain rahaa, kun olen tehnyt hienon kappaleen ja kun kerran olen sen jo esittänyt ja tallentanutkin. Vai pitaisikö minun loppujenlopuksi maksaa jollekulle. Etujärjestöt ovat hämillään; joka sentti on saatava kiskottua ulos, vaikka tuhkaluukusta ja heti. Väliäkö sillä, jos siinä samalla kuolee lypsävä lehmä. Samalla tässä sirkuksessa unohtuu tärkein. Musiikista saatava ilo. Ainakaan mulle, sillä ei ole hintaa. Eikä yksikään Gramex/Teosto korvaus ole edes hippaissut sitä tunnetta, kun uusi biisi on valmis tai kun yleisö taputtaa mun kitaran soitolle. Ammattilaisille ammattilaisten palkka, mutta muuten voitaisiin ottaa rennommin tässä raha-asiassa. Teosto/Grameksin ei tarvitsisi napata tikkaria lapselta, muusikon ei tarvitsisi odottaa dollarivirtaa ensinmäisestä soitetusta nuotista ja kuuntelijan ei tarvitsisi tuntea, että tekee rikoksen, kun kuuntelee musiikkia. Pappani sanoi, että ahneus voittaa aina lopulta. Toivon hänen olleen väärässä. Toivottavasti musiikki voittaa. Born to lose, live to win | |
![]() 23.12.2003 12:48:17 | |
Kyllä tää systeemi on menny ihan perseelleen... Hyvä juttuhan se on että muusikot saavat korvauksia, mutta juuri se että rahaa nyhdetään teoston suuntaan takaisin vaikka mistä on huono juttu... No, ehkäpä voisin unohtaa nämä huolet ja keskittyä tuleviin keikkoihin ja siihen demoon, mikä ollaan bändin kanssa aateltu tehdä... Muuten, jos jotain demoa/omakustannetta saa tyrkytettyä johonkin levyliikkeeseen ja se liike jopa myisikin sitä pari kappaletta, pitääkö silloin muistaa vanha kunnon teosto/gramex? | |
![]() 23.12.2003 14:09:56 | |
Muuten, jos jotain demoa/omakustannetta saa tyrkytettyä johonkin levyliikkeeseen ja se liike jopa myisikin sitä pari kappaletta, pitääkö silloin muistaa vanha kunnon teosto/gramex? Tästä juuri Fast Eddie puhui - kun ei tiedetä niin maalataan piruja seinälle. Kerrohan, miten se levyn kauppaan päätyminen sun mielestäsi Teostoon tai Gramexiin vaikuttaa? Muuttuuko se levy joksikin siitä, jos sä itse viet sen kauppaan, tai roktoimittaja vie sen käytettynä kauppaan? Kas, jos sä olet Teostoj tai Gramexin asiakas, sun pitää joka tapauksessa pitää huoli siitä, ettet ainakaan vasiten päästä musiikkiasi sellaisille levyille, joista mekanisoimismaksua ei ole maksettu. Niitä näet kutsutaan piraateiksi, ja kun kerran olet antanut valvontavaltakirjan, on aika kova vaatimus mennä selittämään, että: "tätä saa valvoa, mutta tätä ja tätä ei..." Ja aina ensimmäinen kysymys on: joudunko maksamaan. Todennäköisesti et. Paitsi kustantajan statuksessa mekanisoimismaksun, ja keikan järjestäjän statuksessa esityskorvauksen. Todennäköisesti noiden maksaja et kuitenkaan ole sinä, vaan joku muu, se työnantajasi. Luulen, että hommaa on sekoittanut isojen mediatalojen liikkeelle laskema savuverhokampanja, jolla on tietoisesti tehty tekijänoikeusjärjestöistä tarinan roistoja. Tää on ihan samaa kamaa, kuin ammattiyhdistystaistelut kautta historian. Valitettavasti homma on oikeastikin sen verran sekavaa, että esim. Teosto on ansainnutkin osan pyyhkeistä. Mikään vertaimevä vampyyri se ei silti ole, onpahan vain uusien formaattien kanssa vähän pyörällä päästään. Kannattaa kysyä Teostosta itsestään, he ihan oikeasti kertovat ja neuvovat mielellään. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 23.12.2003 20:01:30 | |
Niinpä... Kiitoksia vaan neuvoista, kyllä sitä oppii kun asian kanssa joutuu oikeasti alkaa säätämään... Sitä ennen voisi varmaan keskittyä olennaiseen, niinkuin FastEddie totesi: musiikista syntyvään iloon! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)