Aihe: Teoston suhtautuminen p2p-verkkoihin ja nettisivuihin
1
Jibbe
04.04.2004 20:16:42
Kaikkialla muistetaan aina toitottaa, että musiikin laiton jakelu netissä on piratismia, moraalitonta, väärin jne. Mutta mikä on Teoston kanta musiikin _lailliseen_ jakeluun p2p-verkoissa?

Yritin hakea vastausta Teoston nettisivuilta, ja ainoa asiaa käsittelevä sivu löytyi varustettuna otsikolla Musiikki tietoverkoissa ja mobiililaitteissa:

http://www.teosto.fi/teosto/webpage … w2/D35271714221C297C22569BD0037E6EA

p2p-verkkoja ei suoraan tuollakaan mainita, mutta ne menevät oletettavasti Musiikki verkkojakelussa (download)-kohdan alle. Tällöin Teoston korvaus olisi 12% verottomasta kuluttajahinnasta, vähintään 10 senttiä per lataus (tätä kohtaa monet verkot eivät pysty toteuttamaan, koska latausten määrää on mahdoton seurata).

Olenko totaalisen väärässä, ja jos olen niin voiko musiikkia johon omistaa itse kaikki oikeudet levittää _laillisesti_ ja ilman mitään maksujen maksamista p2p-verkoissa? Kysymys alkoi kiinnostaa minua ihan teoreettisella tasolla, käytännössä Teostoa ei varmaan kiinnosta / ei ole resursseja tarkkailla jos joku pikkubändi biisejään levittää esim. SoulSeekin tai Bittorrentin kautta.

Myös Musiikki kotisivuilla-kohdassa on pieni hämäävä kohta: Käyttölupa on maksuton tekijäasiakkaan omille sivuille ja _kustantamattomille_ teoksille. Entäpä kustannetut teokset, menevätkö ne esim. Markkinointi-kohdan alle jolloin hinta on tapauskohtainen?

Syy, miksen ota suoraan Teostoon yhteyttä on, että asia ei omalla kohdalla ole vielä ajankohtainen koska kukaan bändistämme ei ole Teoston jäsen (ainakaan vielä) eikä mitään ole tarkoitus levittää vielä missään muodossa, sekä myös yleinen keskustelu aiheesta kiinnostaa. P2P-verkot kun eivät välttämättä ole Iso Paha Asia.
sormunen
04.04.2004 21:33:31
Jos valvot itse oikeuksiasi, niin voit tietysti tehdä niinkus huvittaa. Jos palkkaat Teoston (tai vaikka korkeimman oikeuden tuomarin Eeva Vuoren tai piispa Jukka Paarman tai pikkusiskosi poikaystävän) niitä valvomaan, niin teillä on diili, jota myös sinun pitää noudattaa. Ei siin sen kummempaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)