Aihe: Levy-yhtiön aloittaminen Suomessa
1
meekz
24.02.2004 13:40:08 (muokattu 24.02.2004 14:13:01)
yritin etsiä samanlaista aihetta mutta en löytänyt..

Olisin vain kysynyt joltain joilla tietoa on, minkälaisia "ensi askeleita" pitäisi ottaa oman levymerkin/levy-yhtiön aloittamiseen?

minun kohdallani kyse olisi siitä että haluasin julkaista pari omaa UG tuotetta ja oma levymerkki olisi hieno olla. Eli aika pieni muotoisesta jutusta olisi ensin kysymys mutta asiat on hyvä tehdä oikein ihan alusta asti. olen myös ostamassa studio laitteita kotiini ja käsitykseni on että jos ne merkkaa yhtion piikkiin, niin yhtiön tuottamista tuloista ei oteta yhta paljon veroja (tai toisin sanoen laitteet katsotaan "menoiksi" jotka helpottavat vahan verotusta. )

eli aloittaisin ihan parilla aiheella/kysymyksellä::

yhtiön nimen rekisteröiminen?

yhtiön rekisteroiminen?

minkälaisia eri bisness muotoa on suomessa (esim OY:t, LTD:t ja muut)

pankki tilin avaus yhtiön nimellä?

mitä muita juttuja pitäisi tehdä etta saa homman käyntiin?

Olen opiskellut "musiikki bisnestä" yhdysvalloissa vähäsen ja tälläset asiat näyttää olevan siellä aika helppoa. myös monia kirjoja löytyy jotka kertovat/antavat infoa amerikan musiikki teollisuudesta, tuotantoyhtiöiden avaamisesta ja niin edelleen .

tietääkö kukaan onko Suomessa kukaan kirjoittanut samantapaisia kirjoja?

----------------------
lisäys: löysin tälläsen "Risto Heikkinen/ Ruma bändinpoikanen." selatessani toista topic:ia olisiko tästaä apua?
Diz
24.02.2004 15:20:42 (muokattu 24.02.2004 15:22:13)

Olisin vain kysynyt joltain joilla tietoa on, minkälaisia "ensi askeleita" pitäisi ottaa oman levymerkin/levy-yhtiön aloittamiseen?

Tämä kiinnostaa paljon minuakin. Opiskelin taannoin yritysjuridiikkaa. Kunhan pääsen tampereelle kirjojen pariin, koitan antaa selventävää vastausta.

Lait ja käytännöt elää tietysti kokoajan mutta tuskin ne nyt kovasti ovat muuttuneet..

Kenties voidaan tulevaisuudessa tehdä yhteistyötäkin... :)

tästä alkuun; http://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/Yleista.html
tuolla on kaikkea aina lomakkeista lähtien
http://www.cyanvelvetproject.tk
meekz
24.02.2004 15:34:49 (muokattu 24.02.2004 15:50:14)
Hieno juttu
kiitti, mä katon ton linkin.
---------------
ja sit mä löysin tälläset "kuvaukset yhtiömuodoista":

http://dbinteractive.dbsverige.se/Finland/Rad&tips/bolagsfo.htm

jos kiinnostaa ketään.
"Yhtiömuodot Suomessa" on kyseisen sivun alimpana.
Locrian
24.02.2004 17:40:10
Ja mä voin tulla duuniin/yhtiökumppaniksi.Äänitysvehkeitä löytyy jo vähän isompaankin/ammattimaisempaan projektiin.Taito sitten...noh emmä nyt ihan tumpelokaan ole... ;-)
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
qfleax
24.02.2004 21:37:51 (muokattu 24.02.2004 21:38:26)
Olen opiskellut "musiikki bisnestä" yhdysvalloissa vähäsen ja tälläset asiat näyttää olevan siellä aika helppoa.

No ei millään pahalla, mutta kirjoituksestasi ja kysymyksistäsi päätellen en lähtisi ns. soitellen sotaan.
Eli suosittelen hoitamaan ensin perusasiat tiedoissa kuntoon ja sitten vasta toimimaan.
Suomessa liiketoiminta on vielä suhteellisen helppoa siinä mielessä että kaikesta voidaan sopia jne. mutta Jenkeissä.. kun mennään tekijänoikeus, lisensointi tms. asioihin niin tulee äitiä ikävä.
Onnea ponnisteluille tästäkin huolimatta.
kivi
25.02.2004 00:24:33 (muokattu 25.02.2004 00:25:07)
No ei millään pahalla, mutta kirjoituksestasi ja kysymyksistäsi päätellen en lähtisi ns. soitellen sotaan.
Eli suosittelen hoitamaan ensin perusasiat tiedoissa kuntoon ja sitten vasta toimimaan.

Kyllä. Samoin oikeinkirjoituksessa pitää olla tarkka, mä tiedän monta bändiä, jotka ovat viime hetkellä vetäytyneet sopimuksesta, kun levy-yhtiön, keikkamyyjän tms. tarjouksessa olevat yhdyssanavirheet ovat saaneet hälytyskellot soimaan.

Kaikki näet tahtovat tehdä yhteistyötä itseään fiksumman ja osaavamman kanssa; jos yhteistyökumppanista jää vakutelma, että tämä on "reputtanut apukoulun", on ensimmäinen ajatus, että sellaisesta yhteistyöstä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Monilla menestyjillä on lukihäiriö, mutta he ovat kutakuinkin aina myös keksineet palkata paremman kirjoittajan editoimaan tekstit kuntoon. Epäilysen varjoakaan "pomon" älystä ei saa syntyä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Burner
25.02.2004 10:53:43
Suomessa liiketoiminta on vielä suhteellisen helppoa siinä mielessä että kaikesta voidaan sopia jne. mutta Jenkeissä.. kun mennään tekijänoikeus, lisensointi tms. asioihin niin tulee äitiä ikävä.
Onnea ponnisteluille tästäkin huolimatta.

Hyvä että joku osasi sanoa tämän kiltimmin kuin minä. Itsellekin tuli heti ekana mieleen, että jos on jo opiskellut "musiikki bisnestä", niin useimmat näistä kysymyksistä pitäisi jo olla itselle selviä.

Lisäksi olen Kiven kanssa samaa mieltä tuosta oikeinkirjoitusasiasta. Olen päässyt vilkaisemaan pariakin levytys/lisenssi/master-diiliä ja lähes jokaisessa tapauksessa teksti vilisee kirjoitusvirheitä. Se on tietyssä määrin anteeksiannettavaa, kun esim. joku japanilainen fanipohjalta julkaisee ulkomaan idolinsa levyn, mutta kun kotimaisen lafkan tarjous näyttää samalta kuin kutos-luokkalaisen "mitä tein kesällä"-aine, niin alkaa kyllä hälytyskellot soimaan. Kyseessä on kuitenkin juridinen dokumentti, jonka johdosta useampi ihminen tulee kuluttamaan kallista rahaa ja aikaa saavuttaakseen yhteisen päämäärän. Siinä ei ole hirveästi avuksi se, jos dokumentti, jolle yhteistyösuhde perustuu, on epäselvä, monimerkityksinen ja huokuu välinpitämättömyyttä.

Mutta antaakseni omat 2 senttiäni meekzille:

minun kohdallani kyse olisi siitä että haluasin julkaista pari omaa UG tuotetta ja oma levymerkki olisi hieno olla. Eli aika pieni muotoisesta jutusta olisi ensin kysymys mutta asiat on hyvä tehdä oikein ihan alusta asti.

Mikä on "oikein"? On se yhtä paljon sinun "oma levymerkki" vaikka poltat CD-riä ja tulostat itse kannet kotona kuin että prässäytät 10.000 vinyyliä Venäjällä osakeyhtiön nimiin.

olen myös ostamassa studio laitteita kotiini ja käsitykseni on että jos ne merkkaa yhtion piikkiin, niin yhtiön tuottamista tuloista ei oteta yhta paljon veroja (tai toisin sanoen laitteet katsotaan "menoiksi" jotka helpottavat vahan verotusta. )

Näin aikaisessa vaiheessa sanoisin että enemmän vaivaa kuin hyötyä. Itsekin pyörittelen kavereitten kanssa studiota harrastuspohjalta ja lähes kaikki liikenevä raha siihen syydetään (paha kollektiivinen GAS), kaverit maksavat äänityksistä suur.piirt kaljakori-pohjalta ja hauskaa on. Jotta saisit vähennettyä nuo hankinnat menoiksi, täytyy sinulla olla tulojakin, ihan reippaammaltikin, verrattuna keskiverto yhtyeen tuloihin.

Suosittelisin (yhtenä vaihtoehtona muitten joukossa), että julkaiset ensimmäisen (ja ehkä toisenkin) levyn ihan ilman mitään turhia kommervenkkejä yhtiöitten kanssa. Kyllä sinne takakanteen voit silti laittaa vaikka "Meigän Lafka, quality mjoozik since 2004", ei sillä lop. lopuksi ole väliä muille kuin sinulle itselle. Tunnen useitakin ihmisiä, jotka ovat myyneet satoja, ja jopa tuhansia kappaleita omakustanteitaan ilman että siinä mitään isompaa AB Äänite OY:tä tarvitaan väliin. Lisäksi useimmiten on niin pienistä rahoistakin kyse, että veroviranomainenkin lähinnä turhautuu kun joutuu jonkun pyötälaatikkofirman jokusen tonnin liikevaihdon kanssa plaraamaan.
Support your local deathcore dealer!! SCORCHED EARTH TACTICS
meekz
25.02.2004 13:25:59 (muokattu 25.02.2004 13:39:14)
Olen asunut ulkomailla jo pitemmän aikaa, että peritaatteessa mulla on nyt edessä Suomen musiikkiteollisuuten liittyvien käsitteiden oppiminen.

Eli, ei tässä nyt ihan "soitellen sotaan" olla menossa vaan pikemminkin yritän hankkia tietoa ja soveltaa oppimiani asioita Suomen musiikkikulttuuriin/teollisuuteen.

Olen muuten samaa mieltä siitä että pari levya kannattaa aluksi tuottaa ihan ilman sen suurempia "bisneksiä" mutta eikö toiminimen hakeminen ja nimen/tavaramerkin rekisteröiminen ole ihan fiksu idea kumminkin? Ei kai siinä ainakaan mitään häviä (?)

Mutta kiitos palautteesta tää on tosi hyvä palvelu tää muusikoiden.net

PS. Tein muuten tuossa aiemmin virheen. Eli sanomalla, "opiskelin" musiikki bisnestä, tarkoitin että otin pari "bisneskurssia" tai luokkaa muun musiikinopiskelun yhteydessä
xerxes
25.02.2004 17:51:16
olen myös ostamassa studio laitteita kotiini ja käsitykseni on että jos ne merkkaa yhtion piikkiin, niin yhtiön tuottamista tuloista ei oteta yhta paljon veroja (tai toisin sanoen laitteet katsotaan "menoiksi" jotka helpottavat vahan verotusta. )

Ei siihen mitään yhtiötä tarvita. Aluksi. Kyllä sä voit ihan samalla lailla vähentää ne kulut ko. toiminnan tuloista, vaikka homma olisikin sun henk. koht nimissä. Näin on tullut ite tehtyä ennenvanhaa laulukamojen kanssa. Ei mennyt pesoakaan veroja, kun tulot oli niin pienet. Eikä kukaan päässyt jurpottaa mistään verovilpeistäkään ;). Pitää van pistää ylös tulot ja menot. Periaatteessa samoin kuin firmojenkin, mutta ilman muotovaatimuksia.

Sitten kun hommassa alkaa olemaan tekemisen meininki, niin sitten niitä yrityksiä tekemään. Siinä vaiheessa voit sitten pistää ne kamasi siihen firmaan osana pääomasta ja silleen...

Nimimerkillä 'en sitten alkanut siihen studioon osalliseksi'
Relax.
meekz
25.02.2004 19:12:57 (muokattu 26.02.2004 00:06:14)
hienoa. kiitos selvennyksestä.

näinhän se on. mutta asioiden "opiskelu" ja kysely tälläisillä keskutelunetsivuilla ei voi muuta kuin auttaa siinä vaiheessa kun jonkun yhtiön perustaminen on edessä! vai mitä?
eli, jos alan oppia nyt asioita mitä saatan "joutua" soveltamaan viiden vuoden päästä käytännössä, niin parempi juttu mulle.
Citymoonika
25.02.2004 22:45:54
Jos meinaat tosissasi sitä yhtiötä laittaa pystyyn, kysele eri yhtiömuotojen eroista. Esim. toiminimi vs. oy. Ei tee pahaa kysyä myöskään kirjanpidon eroista tai vaikka eroavaisuuksista siinä tapauksessa jos lafka menee nurin.
Paikallinen te-keskus voi olla paljonkin hyödyksi, kuten myös jo yrittäjänä toimiva tuttukin joka kertoo mielellään asioista.
Ihmisen pitää varoa mitä haluaa. Sen voi vaikka saada.
Mortal Jane
25.03.2004 20:58:51
Beware The Furious Kissa.
g1player
31.03.2004 10:34:23

Joo ne ostamasi studiolaitteet voidaan laittaa verovähennyksiin...
"kyllä olen ollut täällä koko ajan, olin äsken vain eri paikassa"
Mohla
07.04.2004 12:51:58

Suomessa yrityksen perustamiseen tarvitaan tietty määrä tiettyjä opintoja (ihan perusjuttuja, kuten kirjanpitoa yms.) Näitä voi opiskella esim. avoimessa yliopistossa.
Jos sinulla ei näitä opintoja ole, niin voit varautua siihen, että otat jonkun osaavamman kaverin mukaan, tai palkkaat jonkun (tässä vaihtoehdossa on se miinuspuoli, että sille tyypille pitäisi maksaa sitten ihan "oikeata" palkkaa).
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Jami
18.04.2004 12:35:41

Suomessa yrityksen perustamiseen tarvitaan tietty määrä tiettyjä opintoja (ihan perusjuttuja, kuten kirjanpitoa yms.).

Ei noita kukaan vaadi. Kyllä kaikilla on oikeus ja mahdollisuus yritys perustaa. Jos ei ole entisten konkurssiväärinkäytösten takia liiketoimintakiellossa. No silloin voi perustaa vaimon nimiin. Hyvä on tietysti tietää jotain yrittämisestä ja yrityksien velvoitteista ettei kaikki tuu aivan yllätyksenä.

Yritys perustetaan siksi että voidaan toimia ja laskuttaa. Jos laskutettavaa ei ole tiedossa ei ole syytä perustaa yritystäkään. Tulee vain turhia kuluja.

Jos tarkoitus on saada tuottoa josta on myös veroseuraamuksia niin silloin on syytä perustaa yritys. Parhaiten se onnistuu kun valitsee hyvämaineisen kirjanpitofirman. Tälläinen firma hoitaa suht edulliseen hintaan kaikki perustamiseen tarvittavat asiakirjat, antaa konsultaatiota yritysmuodosta ja hoitaa kirjanpidon yhteiskuntaakin tyydyttävällä tavalla. Hintaan 1-5euroa per kuitti.
Suomalaanen ei usko ennenku näköö. Mutta härmälääsen pitää päästä koittamahan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)