Aihe: Soitto vai käynti? 1 2 | |
---|---|
![]() 28.06.2004 13:31:56 | |
Kun ei demoista paljoa kuulu takaisin, niin pitäisiköhän lähteä kierrokselle levy-yhtiöihin tai ainakin soittaa perään? Onko joku lähtenyt ja millä seurauksin? I'm just asking - Olen vain persekuningas | |
![]() 28.06.2004 13:51:57 | |
Kun ei demoista paljoa kuulu takaisin, niin pitäisiköhän lähteä kierrokselle levy-yhtiöihin tai ainakin soittaa perään? Onko joku lähtenyt ja millä seurauksin? Sekä että. Ensimmäisen soittokierroksen saa tehdä jo parin viikon kuluttua demon lähettämisestä, tosin se ei yleensä johda mihinkään, kunhan lupaavat kuunnella demon sitten joskus kun ehtivät. Puhelut ja mahdollisesti käynnitkin kuitenkin kannattavat, sikälikin, että se on osapuilleen ainoa tapa tutustua levy-yhtiöiden päättäjiin. Hyvälle tyypille näin syntyvä tuttavuus voi olla sopimusta arvokkaampaa. Älä kuitenkaan väsytä, älä painosta, äläkä ole riesaksi - heillä on töitä ja päätöksiä tehtävänä ihan tarpeeksi. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 28.06.2004 15:50:03 | |
Mitenkäs sitten yhtiöihin pääsee käymään? Pitääkö soittaa johonkin vaihteeseen ja varata aika, vai voiko soittaa suoraan esim. jollekin tuottajista? Ja mitä kannattaa sanoa, kun soittaa? Kannattaako promota heti ensimmäisen puhelun aikana, vai odottaa ensimmäiseen käyntiin asti? I'm just asking - Olen vain persekuningas | |
![]() 29.06.2004 12:24:50 | |
Itsellä kanssa askarruttaa toi soittaminen. Läheteltiin tuossa kasa demoja eteenpäin viime viikolla ja oon miettiny missä vaiheessa olis oikee aika ottaa yhteyttä levy-yhtiöihin. BMG:ltä itse asiassa tulikin jo vastuas seuravaana päivänä lähettämisestä. Tylyn kielteinen vastaus, mutta eipä sieltä paljoa voinu odottakaan. Eipä toi meidän rokki oo tarpeeks Antti Tuiskua niille. Mutta siis asiaan: kenelle noissa yhtiöissä tulis soittaa? Osan demoista laitoin tietyn ihmisen nimellä ja tässä tilanne tietysti selvä. Mutta mites ne yhtiöt, joissa en demoa osoittanut kenellekään tietylle ihmiselle? Keskukseenko vain soittoa ja siitä eteenpäin? Vois kuvitella, et yhtiöihin tulee tällasia soittoja vaikka kuinka monta päivässä. Vaikee uskoa, että porukka siellä jaksais/ehtis jatkuvasti olla vastaamassa demobändien uteluihin siitä, onko oma demo kuunneltu. Vai oonko vaan liian pessimisti? www.soulstab.com | |
![]() 29.06.2004 18:18:59 | |
Melkoinen pähkinä... ehkä lähtisin purkamaan sitä sillä tavalla, että lukisin ensin ajatuksella seuraavat demo-oppaat (eivät ole kovin pitkiä): http://www.universalmusic.fi/demot.php http://www.levy-yhtio.com/demo.htm (kohdat "Miksi levytyssopimus? ja alempana "Levytyssopimus") http://www.sonymusic.fi/demoopas.html Sitten miettisin, onko ison levy-yhtiön kaupallinen juttu se sopivin, vai kannattaisiko lähteä hieman 'pienemmin' liikkeelle: itse hankkimaan keikkoja, ehkä myymään demoa kavereille ja keikoilla, tekemään jopa demoa näyttävämmän omakustanteen jne. Helposti kun tulee ajateltua, ainakin nuorempana, että eipä tässä mitään häviäkään, ja ehkä se levy-yhtiö haluaa maksaa kaikki viulut, jolloin meidän ei tarvitse kuin käväistä studiossa ja keikoillekin tulee bussi kotiovelta hakemaan. Huonoimmassa tapauksessa se liian aikaisin levy-yhtiölle tarjottu tai jopa tyrkytetty demo kääntyykin sitten bändiä vastaan. Harvat levy-yhtiöt antavat palautetta demoista, vaan tavallisesti sieltä tulee "edustamanne musiikki ei tällä hetkellä sovellu hakemaamme" -tyylinen vastaus, jos sitäkään. 4 uutta biisiä kuultavana
Demostudio-palstalla. - http://kuoppamaki.cjb.net/ | |
![]() 30.06.2004 11:06:17 | |
Melkoinen pähkinä... ehkä lähtisin purkamaan sitä sillä tavalla, että lukisin ensin ajatuksella seuraavat demo-oppaat (eivät ole kovin pitkiä): http://www.universalmusic.fi/demot.php http://www.levy-yhtio.com/demo.htm (kohdat "Miksi levytyssopimus? ja alempana "Levytyssopimus") http://www.sonymusic.fi/demoopas.html Täänkjuu. Luin nuo oppaat ja lähetin viestiä Teharien Arskalle. Toivottavasti rupeaa asia selviämään. I'm just asking - Olen vain persekuningas | |
![]() 30.06.2004 11:15:12 | |
Juu, kyllä nuo demo-oppaat on läpi luettu, ei siinä mitään. Lähinnä kokeilu mielessä me noihin isompiin yhtiöihin lähetettiinkin, mut ei sieltä kyllä pahemmin mitään odotetakaan. Tänään tuli itse asiassa Sonyltä vastaus jopa lähetetyn demon kera. Vakio kirje sieltä tuli tyyliin: " Musiikkinne ei sopinut tämän vuoden suunnitelmiimme. Vaikka haluaisimme antaa kaikille mahdollisuuden musiikin tekemisieen, ei se käytännössä kuitenkaan ole mahdollista. Jne., jne," Eli perusvastaus, joka lähtee demolle kuin demolle. Onneks lähettivät sen levyn takasin, niin voidaan pistää se uudestaan eteenpäin johonkin muuhun yhtiöön. :) Nyt pitäis pistää mahd. pian lähetysrumba käyntiin pienempiin yhtiöihin. Sieltä voi olla hyvätkin mahdollisuudet. Täytyy vaan luottaa itteensä. Lisäuskoa anto se, että meijän demo voitti viikolla YleX:n Viikon demo tittelin. Siit on hyvä lähtee. Noihin pikkuyhtiöihin on sitte jo astetta helpompi soitella. Niille ei tuu niin paljon yhteydenottoja ja siellä muutenkin tehdään pienemmällä porukalla. Kunhan on demot saatu pienempiin yhtiöihin lähetettyä, niin enköhän sitten pistä soittokierroksen perään. www.soulstab.com | |
![]() 30.06.2004 20:32:18 | |
Ehdottomasti sitä mieltä että homma käyntiin omin voimin. Niinkun ylempänä todettiin, eli itse hommaa aluksi keikat. Itse pystyy saamaan aikaan jopa pienimuotoisen rundin kunhan ei ole liikkeellä dollarit silmissä. Joka keikalla on aina myös niitä jotka oikeesti diggaa bändistä ja muistaa kertoa siitä eteenpäinkin. Ja samanaikaisesti voi tottakai lähettää demoja levy-yhtiöihin, ei siinä mitään. Usein vaan bändien into lopahtaa silloin kun kolmen vuoden yhdessäolon jälkeen lähtee neljäs demo firmoihin, eikä mitään kuulu, eikä keikkojakaan oo kun ne perusmestat siinä 50km säteellä. Uskaltaisin väittää että koko ajan aktiivisesti toimiva (usein jo pientä fanipohjaakin omaava) bändi, on levyfirmallekin kiinnostavampi tapaus kun pelkästään demoja lähettelevä poppoo. Puhumattakaan mediasta.. On tietysti vaan mun mielipide, mutta kuitenkin.. Olen tämän vallankumouksen lipunkantaja. Kun ensimmäinen laukaus ammutaan, se osuu minuun. | |
![]() 30.06.2004 21:47:03 | |
Ehdottomasti sitä mieltä että homma käyntiin omin voimin. Niinkun ylempänä todettiin, eli itse hommaa aluksi keikat. Itse pystyy saamaan aikaan jopa pienimuotoisen rundin kunhan ei ole liikkeellä dollarit silmissä. Joka keikalla on aina myös niitä jotka oikeesti diggaa bändistä ja muistaa kertoa siitä eteenpäinkin. Ja samanaikaisesti voi tottakai lähettää demoja levy-yhtiöihin, ei siinä mitään. Usein vaan bändien into lopahtaa silloin kun kolmen vuoden yhdessäolon jälkeen lähtee neljäs demo firmoihin, eikä mitään kuulu, eikä keikkojakaan oo kun ne perusmestat siinä 50km säteellä. Uskaltaisin väittää että koko ajan aktiivisesti toimiva (usein jo pientä fanipohjaakin omaava) bändi, on levyfirmallekin kiinnostavampi tapaus kun pelkästään demoja lähettelevä poppoo. Puhumattakaan mediasta.. On tietysti vaan mun mielipide, mutta kuitenkin.. Juu, ihan asiaa puhut. Noihan se pitää mennäkin. Ainahan se on totta kai houkuttelevampaa levy-yhtiölle, jos ostavaa yleisöä on jo valmiina. Ei muuta kuin kovaa duunia ja voimia jaksaa yrittää. Kyl se vielä palkitaan jossain vaiheessa. Onnistuneiden keikkojen kautta voi aueta hyvinkin ovia, jos on oikeat ihmiset paikalla tai sitten puheet niistä keikoista kulkee oikeiden ihmisten korviin. No ei auta kuin jatkaa sitä yrittämistä. Vielä on monta demoa lähetettävänä ja monta keikkaa vedettävänä. www.soulstab.com | |
![]() 01.07.2004 12:05:24 | |
Onnistuneiden keikkojen kautta voi aueta hyvinkin ovia, jos on oikeat ihmiset paikalla tai sitten puheet niistä keikoista kulkee oikeiden ihmisten korviin. No ei auta kuin jatkaa sitä yrittämistä. Vielä on monta demoa lähetettävänä ja monta keikkaa vedettävänä. Asiaa puhut. Mutta vielä siitä yhtiöissä käynneistä; Onko joku joskus käynyt missään oikeasti sisällä tyrkyttämässä tuotostaan? I'm just asking - Olen vain persekuningas | |
![]() 01.07.2004 13:00:52 | |
Asiaa puhut. Mutta vielä siitä yhtiöissä käynneistä; Onko joku joskus käynyt missään oikeasti sisällä tyrkyttämässä tuotostaan? Ei ehkä kantsi pönöttää sisään aikaa varaamatta. Ihmiset levy-yhtiöissä ovat kiireisiä ja heillä on paljon kokouksia. Naama ja nimi eivät välttämättä jää suotuisella tavalla mieleen, jos vierailu on enemmänkin kiusallinen välikohtaus kuin pisnesvierailu. On siis aiheellista soittaa ensin. Less is more. | |
![]() 01.07.2004 14:18:02 | |
Ei ehkä kantsi pönöttää sisään aikaa varaamatta. Ihmiset levy-yhtiöissä ovat kiireisiä ja heillä on paljon kokouksia. Naama ja nimi eivät välttämättä jää suotuisella tavalla mieleen, jos vierailu on enemmänkin kiusallinen välikohtaus kuin pisnesvierailu. On siis aiheellista soittaa ensin. Eiköhän toi oo ihan totta. Puhelin käteen ja kyselmään. Jos ne on seillä yhtiössä kiinnostuneita bändin matskusta, niin kyllä ne sen puhelimessakin ilmoittaa. Jollekin glam-bändille toi paikalle pölähtäminen tapamista sopimatta vois sopiaki. Täydessä tällingissä äijät vaan levy-yhtiön respaan... ;) www.soulstab.com | |
![]() 01.07.2004 15:04:07 | |
Asiaa puhut. Mutta vielä siitä yhtiöissä käynneistä; Onko joku joskus käynyt missään oikeasti sisällä tyrkyttämässä tuotostaan? Toki, montakin kertaa. Muutama diilikin tuli. Jollain keinolla sitä aina kampesi itsensä kuultavaksi ja koskaan ei ainakaan mulla ollut huonoja kokemuksia. Tosin tuosta on jo aikaa ja nämä taitavat olla mahdollisimman huonoja aikoja tuollaiseen perinteiseen levy-yhtiödiilin metsästykseen... My name is Baron, Notefix Baron " | |
![]() 02.07.2004 09:05:50 | |
Tosin tuosta on jo aikaa ja nämä taitavat olla mahdollisimman huonoja aikoja tuollaiseen perinteiseen levy-yhtiödiilin metsästykseen... Hur så? I'm just asking - Olen vain persekuningas | |
![]() 12.07.2004 23:58:58 | |
Hur så? Asetelma on toinen, levy-yhtiöt "tietävät" mitä kansa haluaa (=heillä on keinot kontrolloida saatavilla olevaa tarjontaa) ja etsivät, muokkaavat ja tuotteistavat itse haluamansa. Synkää ja pessimististä, mutta osin tottakin. Mutta ei se mihinkään muutu, jolleivat bändit pidä päitään pystyssä ja puske läpi harmaan kiven. Kyllä tilanne muuttuu, samalla tavalla kuin liike-elämän tahti muutenkin tulee muuttumaan. Tulee katsokaas vastaan eräs luonnonlaki, jota ei pysty loputtomiin venyttämään: ihmisen rajallisuus. Kyllä rahalla saa ja tekniikalla pääsee, mutta evoluutio on ihmisen kohdalla hidas, ei pysy homo sapiens perässä. Kymmenen vuoden sisällä juna kääntyy, sanokaa minun sanoneen. "Look behind you, a three-necked guitar!" | |
![]() 14.07.2004 12:01:13 | |
Kymmenen vuoden sisällä juna kääntyy, sanokaa minun sanoneen. Toki! Kymmenen vuotta on pitkä aika ja aika moni juttu tulee muuttumaan...alkaen jakelusta :) Tosin se ei helpota nykyisiä bändejä. Diggaan juuri tuosta että pusketaan se oma juttu läpi vaikka väkisin eikä välitetä vastoinkäymisistä. Opitimismia kehiin! My name is Baron, Notefix Baron " | |
![]() 16.08.2004 12:20:51 | |
Toki! Kymmenen vuotta on pitkä aika ja aika moni juttu tulee muuttumaan...alkaen jakelusta :) Tosin se ei helpota nykyisiä bändejä. Diggaan juuri tuosta että pusketaan se oma juttu läpi vaikka väkisin eikä välitetä vastoinkäymisistä. Opitimismia kehiin! Niin totta tuokin. Pitää elää hetkessä, mutta jos nykyhetki potkii päähän, niin tekemiseen saa raivoa ja mielekkyyttä miettimällä mahdollisesti valoisampaa tulevaisuutta :) "Look behind you, a three-necked guitar!" | |
![]() 22.09.2004 13:30:35 | |
niin tuo levy-yhtiö levy-yhtiö ei enää signaa uusia bändejä! "kyllä olen ollut täällä koko ajan, olin äsken vain eri paikassa" | |
![]() 22.09.2004 15:35:44 | |
niin tuo levy-yhtiö levy-yhtiö ei enää signaa uusia bändejä! Kaikilla levy-yhtiöillä on tuollainen tilanne joskus. Älä panikoi. Myöskään Kråklund ei kuulemma ottais, vaikka tulis Elvis ja John Lennon yhdessä pyytämään sopparia. Älä usko kaikkeen mitä sanotaan:-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 23.09.2004 08:25:23 | |
Tässä on ote Reetaleena-nimisen artistin vieraskirjasta: "menin levy-yhtiöön parin kaverin kanssa laulamaan ja sieltä soittivat perääni että haluaisivat mieluummin kuulla mua yksin. Menin käymään, huoneessa oli piano, soitin ja lauloin pari omaa biisiä ja pari coveria ja tyypit innostuivat. Pari muutakin yhtiötä oli kiinnostunut, mutta Universal tuntui oikealta vaihtoehdolta. Sitten jatkoin biisien tekemistä ja pikkuhiljaa niitä alettiin purkittaa." Täytyy myöntää, että tuoksahtaa mielestäni vähintään epäilyttävältä, koska tarinassa on aukkoja. Sama ihminen kävi myös Popstarsissa ja/tai Idolsissa ja on sillä muitakin yhteyksiä melko varamasti taustalla, joten en oikein jaksa uskoa tämän legendan todenpitävyyten... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)