steven 16.02.2005 21:57:42 (muokattu 16.02.2005 22:00:18) | |
---|
Tai paremminkin tarkka muodostusmenetelmä kiinnostaa. Nyt sinkkulistalle on noussut muutamia yllätysnimiä - ainakin minulle. Kertokaapas viisaammat, miten viralliset TOP 20 sinkkulista ja TOP 40 albumilistat muodostetaan. Järjestävältä taholta en ole tähän vastausta saanut. Olen aikoinani lukenut mitattavista levyliikkeistä ja niiden "kertoimista", mutta en muista oliko tässä kyseessä nimenomaan virallinen lista. Edustaako tämä virallinen albumi ja singlelista lukuja, joita levyjä ja sinkkuja on myyty liikkeistä kuluttajille (ainoa oikea mitattava asia, ei nykyaikana edes vaikea toteuttaa) vai kenties jakelua tukusta / jakelijalta jälleenmyyntiliikkeille (joka pitäisi lailla kieltää listan muodostusperiaatteena, jos näin on)? Onko siis itse jälleenmyyjille levyään myyvällä bändillä mahdollisuuksia päästä sinkkulistalle vai vaaditaanko aina tukkuri / jakelija, jonka jakeluluvut tuodaan listalle? Käytännössähän on kyse siitä, onko kyseessä isojen poikien / lafkojen (maksettu) peli siitä kuka on listalla vai oikea myyntilista. P.S. haulla en löytänyt tästä threadeja... http://www.stupido.fi/shop/catalog.php?lang=fin&action=search&keywords=messageboardz |
Blue Moon 16.02.2005 23:09:58 (muokattu 16.02.2005 23:15:48) | |
---|
Edustaako tämä virallinen albumi ja singlelista lukuja, joita levyjä ja sinkkuja on myyty liikkeistä kuluttajille Eiköhän se noin ole. Käsittääkseni tiedot kerätään ns. "listaliikkeistä" online-systeemillä. Liekö jollakulla täällä asiasta tarkempaa tietoa? - You can shake it you can break it you can hang it on the wall - |
Torniojaws 16.02.2005 23:44:20 (muokattu 16.02.2005 23:44:37) | |
---|
Käsittääkseni ne perustuvat juuri listaliikkeiden myyntiin. So sweet the hour, so calm the time,
I feel it more than half a crime,
When Nature sleeps and stars are mute,
To mar the silence ev'n with lute. |
kivi 17.02.2005 00:10:47 | |
---|
Onko siis itse jälleenmyyjille levyään myyvällä bändillä mahdollisuuksia päästä sinkkulistalle Joo ja ei, mikäli mä olen käsittänyt. Joo sikäli, että jakelijan osuus ei ole välttämätön, ei sikäli, että a) yleensä ne levykaupat joiden kautta omakustannemateriaalia leviää, eivät ole noita listaliikkeitä ja b) myyntitiliin otetut levyt eivät ole kai noissa laskuissa edes mukana. Jakelijan osuuden ei-niin-välttämättömyyteen vaikuttaa sekin, että usein isoimmilla levykaupoilla, esim Anttilan Top Tenillä, on oma suoraostonsa ja oma tukkunsa, ja he hoitavat aina asiat jakeluyhtiön ohi suoraan julkaisijan kanssa. Näin olen käsittänyt. |
Jarkko. 17.02.2005 13:10:27 | |
---|
Vanha Radiomafian aikainen lista löytyy osoitteesta http://www.yle.fi/radiomafia/lista ja siellä kohdassa 'Listaliikkeet' on listaliikkeet lueteltu. Myös Info-osio sisältää hieman tietoja listan muodostamisperiaatteista. Tilanne on tietysti tuosta voinut vielä elää. |
Janne F 17.02.2005 14:00:14 (muokattu 17.02.2005 14:02:46) | |
---|
Eiköhän se noin ole. Käsittääkseni tiedot kerätään ns. "listaliikkeistä" online-systeemillä. Mun tietääkseni myyntitietoja ei kerätä mitenkään automaattisesti online-systeemillä, vaan ne perustuvat kauppiaiden omiin raportteihin. |
hirvoksi 18.02.2005 14:58:05 | |
---|
"Suomen virallisen listan" tuottaa YLEX:lle Suomen ääni- ja kuvatallennetuottajat ÄKT, joka nettisivujensa ( http://www.ifpi.fi) mukaan "tilastoi jäsenyhtiöidensä ilmoittamaa äänitemyyntiä kuukausittain". En kyllä nyt täysin ymmärrä, sillä onhan tuolla listalla muitakin kuin ÄKT:n jäsenten julkaisuja. Joka tapauksessa aina on spekuloitu sillä, että jos anttila ottaa myyntiin jotain levyä vaikka 5000kpl niin näkyyhän se listoilla. Sitten levyä myydään aluksi vaikka 3000 ja loput 2000 sitten pilkkahintaan alelaarista parin vuoden päästä. Eli tilastollinen myynti ja todellinen myynti eivät aina tarkoitakaan samaa asiaa. - Pete |
steven 18.02.2005 15:57:57 | |
---|
Niin, vähän epäselvyyttä on edelleen. Tietäisikö kukaan prikulleen miten lista nykyään muodostetaan? Mites, jos ostaa esim omaa sinkkuaan riittävästi (mikä ei ole paljoa sinkkujen myyntifiguureilla) listaliikkeestä, pitäisi mennä suoraan listalle? (ei sillä että itse moiseen sortuisin, EIPÄ ; -) ; - ) ) http://www.stupido.fi/shop/catalog.php?lang=fin&action=search&keywords=messageboardz |
JPQ 22.02.2005 16:36:35 | |
---|
Se on pakko sanoa nykyisten levykauppojen valikoima tai oikeasti sen puute tekee näin kehnon levymyynti listan suomeen joukoon eksyisi musiikkiakin jos sitä normaali levykaupasta löytyisi helposti tilaamatta.:( joten ehdotankin jos musa pääsee listoille niin se laitetaan tilaus kaman puolelle ja jotain eksoottista otetaan tilalle tyyliin katri helena vaihdettaisiin vaikka tangerine dreamiin.:) PS. levykauppojen valikoima vääristää levymyyntiä enemmän kuin mikään muu koska ihmiset ei tiedä paremmasta.:) |
kivi 22.02.2005 19:17:08 (muokattu 22.02.2005 19:17:21) | |
---|
PS. levykauppojen valikoima vääristää levymyyntiä enemmän kuin mikään muu koska ihmiset ei tiedä paremmasta.:) Tän mä ymmärsin, vaikka muu osa kirjoituksesta jäi vähän hämäräksi. :-) Levykauppojen valikoima vääristää sikälikin, että ne ostajat jotka ymmärtävät kysyä (saati sitten tilata) etsimänsä levyn, ovat mitättömän pieni vähemmistö. Suurin osa ostaa jonkin muun levyn, joka hyllyssä sattuu olemaan. |
Zammy 22.02.2005 22:24:04 | |
---|
levykauppojen valikoima vääristää levymyyntiä enemmän kuin mikään muu koska ihmiset ei tiedä paremmasta.:) Niin, minkälainen valikoima sitten ei vääristäisi? Musiikkikaupan ovella kyllä voitaisiin jatkossa edellyttää jonkinlaista todistusta riittävästä musiikin tuntemuksesta, tyhmille ei myydä. Mulla on pappatunturi. Sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään - sen sorttinen. |
Lennu 22.02.2005 22:34:42 | |
---|
Musiikkikaupan ovella kyllä voitaisiin jatkossa edellyttää jonkinlaista todistusta riittävästä musiikin tuntemuksesta, tyhmille ei myydä. Totta. Tai kaupoilla pitäisi olla joka asiakkaalle jokin tukihenkilö. Että ei aina joka joulu tarttuisi käteen se tuttu ja turvallinen smurffi tai joku vastaava mamba. "Pipari on kaunista, kun sitä jaetaan rakkaudella.", -Fortune. |
Janne F 23.02.2005 15:23:40 | |
---|
Levykauppojen valikoima vääristää sikälikin, että ne ostajat jotka ymmärtävät kysyä (saati sitten tilata) etsimänsä levyn, ovat mitättömän pieni vähemmistö. Suurin osa ostaa jonkin muun levyn, joka hyllyssä sattuu olemaan. Joo, ja vaalien ehdokaslistat vääristävät demokratiaa. |
Janne F 23.02.2005 15:25:28 (muokattu 23.02.2005 15:32:34) | |
---|
Mites, jos ostaa esim omaa sinkkuaan riittävästi (mikä ei ole paljoa sinkkujen myyntifiguureilla) listaliikkeestä, pitäisi mennä suoraan listalle? Onhan tota tehty, sekä Suomessa että maailmalla. Täällä sinkkulistan muutama ensimmäinen levy saattaa myydä vähän enemmän, mutta top kymppiin pääsee hiljaisilla viikoilla aika naurettavan pienellä levymyynnillä. Joka tapauksessa aina on spekuloitu sillä, että jos anttila ottaa myyntiin jotain levyä vaikka 5000kpl niin näkyyhän se listoilla. Sitten levyä myydään aluksi vaikka 3000 ja loput 2000 sitten pilkkahintaan alelaarista parin vuoden päästä. Eli tilastollinen myynti ja todellinen myynti eivät aina tarkoitakaan samaa asiaa. Listat tehdään sen mukaan, paljonko niitä levyjä myydään kaupoissa. Siis että montako levyä lyödään kassakoneeseen joka viikko. Sen sijaan kultalevyt jaetaan sen perusteella, kuinka paljon levyjä lähtee levy-yhtiön varastosta. Kai muistat, kuinka Indx "myi platinaa", vaikkei levy yltänyt kahdella ekalla listaviikolla edes top kahteenkymppiin. Iskelmäpuolella tota on ainakin joskus käytetty aika härskisti markkinointikeinona. Levyjä on "pumpattu" kauppoihin ja kaiken maailman huoltsikoille halvalla tukkuhinnalla, jonka jälkeen on voitu kehua retostella mainoksissa kulta- ja platinalevyillä. Sitten niitä onkin parin kuukauden päästä myyty alelaareista tikkataulun tai frisbeen hinnalla. |
JCM 23.02.2005 18:32:53 (muokattu 23.02.2005 18:33:15) | |
---|
Käytännössähän on kyse siitä, onko kyseessä isojen poikien / lafkojen (maksettu) peli siitä kuka on listalla vai oikea myyntilista. P.S. haulla en löytänyt tästä threadeja... Tästä on ollut hyvää keskustelua aiemminkin, haku nyt vaan ei toimi hyvin. Joka tapauksessa itse aiheeseen sanon mä, että bisnestä se on listojen laatiminen, uskon näin. Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. |
steven 23.02.2005 20:47:29 | |
---|
Jepulis. Olen itsekin aivan vakuuttunut että tätä "itsensä sinkkulistalle ostamista" tehdään, kun katsoo sinkkulistaa ja näitä muutamia yllätyksiä mitä sinne on silloin tällöin päätynyt. Hauskaa että ollaan näin pieni maa ja tällainen on mahdollista - toinen asia on, olisiko jostain 5 sijasta oikeasti hyötyä myynnin kannalta jatkossa - mene ja tiedä :) http://www.stupido.fi/shop/catalog.php?lang=fin&action=search&keywords=messageboardz |
Blue Moon 05.03.2005 06:52:02 (muokattu 05.03.2005 06:52:36) | |
---|
Jepulis. Olen itsekin aivan vakuuttunut että tätä "itsensä sinkkulistalle ostamista" tehdään, kun katsoo sinkkulistaa ja näitä muutamia yllätyksiä mitä sinne on silloin tällöin päätynyt. Hauskaa että ollaan näin pieni maa ja tällainen on mahdollista - toinen asia on, olisiko jostain 5 sijasta oikeasti hyötyä myynnin kannalta jatkossa - mene ja tiedä :) Asiaan väljästi liittyen; En nyt muista mistä julkaisusta vastikään luin, että Suomen virallisella singlelistalle saattaa sopivana ajankohtana nousta jopa muutaman kymmenen levyn viikkomyynnillä. - You can shake it you can break it you can hang it on the wall - |
Johnny Buzz 05.03.2005 10:50:11 | |
---|
Asiaan väljästi liittyen; En nyt muista mistä julkaisusta vastikään luin, että Suomen virallisella singlelistalle saattaa sopivana ajankohtana nousta jopa muutaman kymmenen levyn viikkomyynnillä. Varmaankin ihan mahdollista. Suomessa toi sinkkumyynti on kuitenkin aika vähäistä. |
Citymoonika 17.03.2005 22:47:46 | |
---|
Senpä vuoksi kaikkia levyjä ei julkaista juuri ennen joulua, vaan jotkut jätetään raakasti esim. alkuvuoteen, jolloin on julkaisujen suhteen muutoin hiljaista - ja saadaan se listasijoitus aikaan. Mitä tulee levykauppojen valikoiman vaikutuksesta kysyntään, on niitä erilaisiakin kauppoja kuin tavaratalojen levyosastot tai muut, joista ne listakamat löytää ensimmäisinä. Tuppaa vaan tuo levymyynti olemaan niin pientä nykyisin, ja paljousalennuksetkin ovat vähän eri luokkaa kuin jollain Keskolla, joka hankkii Anttiloiden levyt. (Esim. 10% alennusta jos ostat sata levyä, tai 5% alennusta jos ostat kaksikymmentä...) Ja ovat varmaan nämä isot tavarataloketjuja varten perustetut tukut tekemisissä suoraan levy-yhtiöiden kanssa siinä mielessä, että levyjen ennakkotilaukset jätetään suoraan l-y:lle. Tavara taas tulee joissakin tapauksissa silti levy-yhtiöiden perustaman tukun kautta, koska niiden varasto on siellä. Ihmisen pitää varoa mitä haluaa. Sen voi vaikka saada. |
konehes 21.03.2005 19:19:21 | |
---|
Pitääköhän paikkansa kun kuulin, että sinkkulistan top 20 joukkoon voi päästä noin 30 kappaleen myynnillä jos on suotuisa viikko? Aika hullulta tuntuu.. |