Bentley 05.07.2005 11:52:01 (muokattu 06.07.2005 11:19:10) | |
---|
Moorientes. Tuli vaan mieleen sellainen asia kun olen yhdessä kesäteatterissa mukana ja ohjaaja on tilannut multa uudet sovitukset joihinki jo valmiina oleviin biiseihin joissa on sovitukset (Teostoon kuuluvia) niin tarvinko mä luvan siihen joltaki, että mä voin tehdä uuden sovituksen? Tuottaja on hoidellu kyllä kaikki teostojutut ja sitä kautta tulee luvat et sitä saa esittää ja tällaista mutta tuli tällainenki asia sit kyseenalaiseksi, kun nyt ei ole tavallisesta sovittamisesta kyse kuitenkaan.. EDIT: Ei taida olla vissii muute oikealla palstalla tämä keskustelun aihe.. For those who can't be without the music! |
Juutas 05.07.2005 16:41:53 | |
---|
Moorientes. Tuli vaan mieleen sellainen asia kun olen yhdessä kesäteatterissa mukana ja ohjaaja on tilannut multa uudet sovitukset joihinki jo valmiina oleviin biiseihin joissa on sovitukset (Teostoon kuuluvia) niin tarvinko mä luvan siihen joltaki, että mä voin tehdä uuden sovituksen? Tuottaja on hoidellu kyllä kaikki teostojutut ja sitä kautta tulee luvat et sitä saa esittää ja tällaista mutta tuli tällainenki asia sit kyseenalaiseksi, kun nyt ei ole tavallisesta sovittamisesta kyse kuitenkaan.. En ole tästä AIVAN 100% varma, mutta 99% seuraavalla tavalla: mikäli et halua sovittamisestasi mitään teosto- korvauksia, kappaleet voi vain "esittää uudelleen", jolloin Teostot menee luonnollisesti kokonaisuudessaaan alkuperäisille tekijöille. Jos taas olet hanakka saamaan teosto-korvauksia sovitustyöstäsi, pitää sinun saada lupa sovittamiseen kappaleen alkuperäiseltä tekijältä. Tuo "kesäteatteri" hieman hämää eli ei ihan käy ilmi kuinka jatkuvaa ja professionaalista toiminta on. Pienemmissä proggiksissa kannattanee sopia sovituspalkkio, jonka maksaa tilaaja. Ostan Rolandin GI-10:n - halvalla tietysti! =) |
Bentley 06.07.2005 08:15:19 (muokattu 06.07.2005 08:18:40) | |
---|
En ole tästä AIVAN 100% varma, mutta 99% seuraavalla tavalla: mikäli et halua sovittamisestasi mitään teosto- korvauksia, kappaleet voi vain "esittää uudelleen", jolloin Teostot menee luonnollisesti kokonaisuudessaaan alkuperäisille tekijöille. Jos taas olet hanakka saamaan teosto-korvauksia sovitustyöstäsi, pitää sinun saada lupa sovittamiseen kappaleen alkuperäiseltä tekijältä. Ok. Tässä vaiheessa ei nyt kuitenkaa ole mistään maailmaa mullistavista sovituksista kyse ja en tässä tapauksessa ole myöskään niin hanakka saamaan teosto-korvauksia, varsinkin kun sinne pitäisi liittyä, mikä ei ehkä vielä mun tapauksessani ole varsin järkevä ajatus. Tuo "kesäteatteri" hieman hämää eli ei ihan käy ilmi kuinka jatkuvaa ja professionaalista toiminta on. Pienemmissä proggiksissa kannattanee sopia sovituspalkkio, jonka maksaa tilaaja. Meillä on 10 näytöstä kaikenkaikkiaan ja se on harrastusteatterin pohjalta, mutta sillä nyt ei ole merkitystä, onko se harrastus vai aikuisten oikea teatteri..? Ja mitä tuohon sovituspalkkioon.. se on ihan ok juttu mutta nyt kun on kyse harrastusteatterista niin mä en ala vaatimaankaa mitää palkkiota, kun ei kukaan muukaan saa. Kaupunki sais kyllä maksaaki jotain kun me pidetään kulttuuritoimintaa yllä täällä hikisessä Vaasassa. Mutta tässä tapauksessa on tärkeintä kuitenki ehkä se meriitin saaminen ja kokemus mikä siitä tulee ja toistaiseksi arvokas kokemus onkin ollut. For those who can't be without the music! |
Juutas 06.07.2005 12:37:35 | |
---|
Jeps, hieman jäi alkuperäisestä viestistäsi varsinainen kysymys epäselväksi. Joten tiivistettynä: jos et halua rahaa, etkä mainetta, etkä mitään muutakaan mikä loukkaa tekijän oikeuksia, niin mitään lupia ei tarvita. Kyseessä on kappaleen tulkinta, ei sovitus. Ostan Rolandin GI-10:n - halvalla tietysti! =) |
Bentley 06.07.2005 12:40:44 | |
---|
Jeps, hieman jäi alkuperäisestä viestistäsi varsinainen kysymys epäselväksi. Joten tiivistettynä: jos et halua rahaa, etkä mainetta, etkä mitään muutakaan mikä loukkaa tekijän oikeuksia, niin mitään lupia ei tarvita. Kyseessä on kappaleen tulkinta, ei sovitus. Ok, tämä selvä. Joo hyvä ku kysyt jos joku jää epäselväks nii yritän kertoa aina tarkemmin sit, vaikka tekstin tuottaminen ei olekaa mikää helppo juttu meikäläiselle missään asiassa mutta eiköhän se siitä. For those who can't be without the music! |