Aihe: teosto ja mekanisointimaksut
1
heiska
20.03.2005 01:05:51 (muokattu 20.03.2005 01:50:11)

Levytämme pienelle ulkomaiselle levy-yhtiölle. Levymyynti on maailmanlaajuisesti muutaman tuhannen kappaleen luokkaa. Viimeisin täyspitkä levymme ilmestyi toukokuussa 2004.

Joulukuun teosto-tilityksissä ei mekanisointimaksuja kuitenkaan näkynyt. Tästä syystä laitoin mekanisointimaksuista seurantapyynnön Teostolle, jossa veikattiin että korvaukset tulevat todennäköisesti vasta kesäkuun 2005 tilityksissä, mutta lupasivat selvittää asioita.

Mitäs sitten jos korvauksia ei tulekaan ? Jos ulkomainen levy-yhtiö ei maksa osuuttaan? Onko kenellekään käynyt näin ?

Onko tietoa kuinka ahkerasti Teosto karhuaa saataviaan ulkomailta tällaisissa tapauksissa, joissa levy-yhtiö saattaa jättää mekanisointimaksuja suorittamatta? Levyt on tietääkseni painettu Itävallassa, joka kuitenkin on EU-maa. Eikös levyprässäämöiden velvollisuus ole ilmoittaa painetut levyt tekijänoikeusjärjestöille ?
konehes
20.03.2005 21:58:16
Mitäs sitten jos korvauksia ei tulekaan ? Jos ulkomainen levy-yhtiö ei maksa osuuttaan? Onko kenellekään käynyt näin? Onko tietoa kuinka ahkerasti Teosto karhuaa saataviaan ulkomailta tällaisissa tapauksissa, joissa levy-yhtiö saattaa jättää mekanisointimaksuja suorittamatta? Levyt on tietääkseni painettu Itävallassa, joka kuitenkin on EU-maa. Eikös levyprässäämöiden velvollisuus ole ilmoittaa painetut levyt tekijänoikeusjärjestöille ?

Onhan se levynpainajien velvollisuus ilmoittaa asiasta. Suomessa ainakaan ei paineta, jos ei tuo asia ole selvä. Isojen levy-yhtiöiden ja prässäämöiden kohdalla mitään vilppiä ei ainakaan pitäisi tapahtua. Pikkufirmoista ei tietenkään tiedä.

Teosto varmaan kyllä puolustaa sinua asiassa. Voithan tietenkin ottaa itse yhteyttä NCB:n päämajaan, olisikohan se nyt Tanskassa.
heiska
20.03.2005 23:00:16

Kiitos vastauksesta. Pitänee odottaa kesäkuuta ja katsoa miten käy.
LordHeikkinen
14.12.2005 10:57:49

Mekanisointi asioiden ihmettelyn uudelleen nostaminen.

Meillä on about samanluokkaista tuo levyjen myynti. Viides levy tehdään samalle yhiölle piakkoin. Minä vain tiedän, että mekanisoinnit on maksettu aikoja sitten NCB:lle ja levylafkan kotomaan Teostolle.

Mutta missä rahat??? Nehän ovat jääneet jumittumaan Tanska / Belgia akselille. Suatana :(

Korvauksia saadaan neljän edellisen levyn biiseistä täysin sattumanvaraisesti. Ilman minkäänlaista logiikkaa. Viime joukuussa tippui tilille vuoden 1999 levyn biiseistä mekanisointi maksuja. Vuoden 1999!!!

Ihmettelen suuresti tätä NCB:n toimintaa. Ja Teosto ei voi asiassa auttaa, koska asia on NCB:n hoidossa.

Yleisesti voinkin sanoa, että ei kannata odotella rahojaan vasta kuin viiden vuoden kuluttua julkaisusta. Jos silloinkaan. Jos onnekas olet, niin saat armopalan silloin tällöin.

Perseestähän NCB on, mutta silti parempi kuin ei mitään. Nykyään on vaan niin paljon bändejä, jotta hyvin monet levy-yhtiöt tiputtavat pois Teostoon kuuluvia yhtyeitä. Ja myös jättävät signaamatta bändejä, jotka kuuluvat Teostoon. Tämä on tosi.
LordHeikkinen
14.12.2005 11:01:50

Niin,

NCB korvauksien saanti nopeutuu huomattavasti, jos tekee sen tutkintapyynnön ja on aktiivinen asian suhteen. Nyt unohdin tehdä sen.

Mutta on se kumma, kun artistien etujärjestötö eivät tee artistien eteen mitään, ennekuin itse alkaa ravistelemaan ja vaatimalla vaatimaan itselleen kuuluvia osinkoja.

nim. Vituttaa....
kivi
14.12.2005 11:25:11 (muokattu 14.12.2005 11:26:51)
Lord Heikkinen:
Perseestähän NCB on, mutta silti parempi kuin ei mitään. Nykyään on vaan niin paljon bändejä, jotta hyvin monet levy-yhtiöt tiputtavat pois Teostoon kuuluvia yhtyeitä. Ja myös jättävät signaamatta bändejä, jotka kuuluvat Teostoon. Tämä on tosi.asian suhteen. Nyt unohdin tehdä sen.
---
Mutta on se kumma, kun artistien etujärjestötö eivät tee artistien eteen mitään, ennekuin itse alkaa ravistelemaan ja vaatimalla vaatimaan itselleen kuuluvia osinkoja.

nim. Vituttaa....

Pari pikkujuttua, jotka kyllä tiedät, mutta korostetaan nyt muillekin:

Teostoon kuuluminen tai kuulumattomuus ei vapauta levy-yhtiötä tekijänoikeuskorvauksesta.

Teosto ei ole artistien etujärjestö.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
LordHeikkinen
14.12.2005 11:56:39

Jep,

Mutta hätäpäissään monet pienet yhtyeet jättävät teosten oikeudet levy-yhtiöille. Uhkana levysopimuksen tekemättä jättäminen. Olen avittanut montaa pikkubändiä, kun ovat kysyneet aiheesta. AINA kannattaa pitää biisien oikeudet itsellään. Siis sävellykset itsessään. Levylle tehdyt kopiot omistaa levy-yhtiö ( vai?) tietyn sopimuksessa lukevan ajan.

Toki toiminta on vaikeaa, jos yhtiö on esim Argentiinassa ja oikeuksia haetaan Suomesta käsin. Näin oli meillä vuonna 1997. Vieläkin painavat uusintapainoksia Etelä - Amerikassa. Me saimme ilmaislevyinä korvauksen ensi painoksesta, loput piti tulla rahana. Tavalklinen tapoa pienille yhtiöille. Sopimuksessa luki, että sopimus jatkuu niin kauan kuin levyä painetaan. ainakin kolme uusintapainosta tiedän. Teosto on laittanut yhtiölle säännöllisin väliajoin selvityspyynnön, mutta eipä se paljon ole auttanut. Argentiina on Teoston jäsenmaa.

Mä olen aina luullut, että Teosto ajaa artistien / säveltäjien etuja??? Höh+?? Siis on etujärjestö??? ööö??

Miten saat sinulle kuuluvat korvaukset, jos et kuulu Teostoon tai johonkin sen maajärjestöön?? Gema jne...
varakeef
14.12.2005 12:26:33
Mä olen aina luullut, että Teosto ajaa artistien / säveltäjien etuja??? Höh+?? Siis on etujärjestö??? ööö??

Käsitteellistä sekamelskaa:

Tekijä=säveltäjä, sanoittaja, sovittaja (tai näiden oikeuksien haltijana tuottaja)
Artisti = esittävä taiteilija: muusikko, solisti

Tässä merkityksessä Teosto valvoo tekijöiden etuja, Gramex esittäjien taiteilijoiden, artistien oikeuksia.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
heiska
23.12.2005 22:40:15 (muokattu 23.12.2005 22:40:52)

Niin,

NCB korvauksien saanti nopeutuu huomattavasti, jos tekee sen tutkintapyynnön ja on aktiivinen asian suhteen. Nyt unohdin tehdä sen.
nim. Vituttaa....

No joo, tutkintapyyntö lähti viime keväänä, ja ei ollut mekanisointeja kesäkuussa eikä joulukuussa. Laitoin molempina kertoina mailin etujärjestöön kysyen että miten asiaa nyt viimeisen puolen vuoden aikana on edistetty. Saa nähdä miten käy. Kuulemma muutaman vuoden viive on "ihan normaalia."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)