LNA 12.12.2005 15:00:34 (muokattu 12.12.2005 15:00:56) | |
---|
Sellaista tuli mieleeni että jos bänditoiminnassa laulaja "sovittaa" omat osuutensa (=tekee (säveltää?) melodiat kohtiin joihin säveltäjä on tehnyt harmoniat), niin onko laulaja osallistunut sovitus-/sävellystyöhön vai kuuluuko tuo työ laulajan hommiin ns. pakollisena pahana josta korvauksia ei heru esim. teostosta tms.? Tacere's new promo-CD "Eras - Reveries" out now! Life's a beach and then you dive. |
varakeef 12.12.2005 15:24:03 | |
---|
Jos laulaja keksi kappaleeseen melodian, hän on yksi kappaleen säveltäjistä. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
LNA 12.12.2005 15:31:27 | |
---|
Jos laulaja keksi kappaleeseen melodian, hän on yksi kappaleen säveltäjistä. Hyvä tietää. Minua kusetetaan. Tacere's new promo-CD "Eras - Reveries" out now! Life's a beach and then you dive. |
Bentley 12.12.2005 15:53:42 | |
---|
Sellaista tuli mieleeni että jos bänditoiminnassa laulaja "sovittaa" omat osuutensa (=tekee (säveltää?) melodiat kohtiin joihin säveltäjä on tehnyt harmoniat), niin onko laulaja osallistunut sovitus-/sävellystyöhön vai kuuluuko tuo työ laulajan hommiin ns. pakollisena pahana josta korvauksia ei heru esim. teostosta tms.? Eli siis on olemassa biisi jossa säveltäjä on tehnyt lauluraidan mutta siinä on myös joku osa joka on vain harmonia osuus? Ja tälle harmonia osuudelle olet tehnyt oman laulumelodiapätkän? Jos näin on niin mun mielestä se on säveltäjän armoilla minkälaiset krediitit hän haluaa siitä antaa. Tässä voi olla sellainen kyseessä että sinne ollaan tavallaa "ohjattu" se lauluraita vaikka säveltäjä ei sitä itse laulumelodiaa olekaan tehnyt vaan hän on ohjannut sen sinne niillä harmonioilla (ja muilla mahdollisilla elementeillä, esim. kitararifeillä?) Hmm.. Itse rupesin miettimään asiaa siltä kantilta että jos tekisin biisin ja siinä olisi laulumelodia kokonaisuudessaan ja joku tekisi sinne harmoniat niin silloin sille harmonioiden tekijälle tulisi sovituskrediitit (moraalisesti oikein?) Mutta jos esim. kertosäkeestä puuttuisi osa jossa olisi pelkät harmoniat ja joku muu tekisi sen lauluraidan sinne niin se voi olla sellainen asia että se alkuperäinen säveltäjä voi sanella minkälaiset krediitit se haluaa siitä myöntää kyseiselle tekijälle. Itse varmaan moraalin sun muiden hyvien tapojen mukaan en voisi elää jos en antaisi sävellyskrediittejä tuosta pienestä pätkästä. Vaan nuohan voi ilmoittaa prosenteilla sen mukaan et minkälaisen panostuksen on biisiin tehny, myös sävellyksen osalta.. eikö? Viisaammat valaskoon enemmän.. For those who can't be without the music! |
JCM 12.12.2005 16:44:08 | |
---|
Kyllähän laulaja toimii sovittajana, jos hän itse tekee sanat ja laulumelodian. Totta helvetissä minä laitan teostoilmoitukseen laulajan sovittajana ja osin biisin tekijänäkin joissain tapauksessa. Laulusovitukset ovat sovitustyötä, yllätyn täydellisesti jos joku väittää muuta, ja vielä enemmän jos hän on oikeassa. |
Ukko 12.12.2005 16:48:01 | |
---|
Kyllähän laulaja toimii sovittajana, jos hän itse tekee sanat ja laulumelodian. Totta helvetissä minä laitan teostoilmoitukseen laulajan sovittajana ja osin biisin tekijänäkin joissain tapauksessa. Laulusovitukset ovat sovitustyötä, yllätyn täydellisesti jos joku väittää muuta, ja vielä enemmän jos hän on oikeassa. Taidat yllättyä. Laulumelodian teko on säveltämistä ja orkesterin sovittaminen siihen on sovittamista. |
JCM 12.12.2005 16:49:41 | |
---|
Taidat yllättyä. Laulumelodian teko on säveltämistä ja orkesterin sovittaminen siihen on sovittamista. Laulumelodian teko on säveltämistä, kyllä. Laulun (sanojen/melodian) sovittaminen biisiin on sovittamista.. eiks je? Eihän musaa soviteta aina lauluun, joskus sovitetaan laulu musaan. |
Zammy 12.12.2005 16:59:11 | |
---|
Susikoira Roi Orbison |
hoffe 12.12.2005 18:36:54 | |
---|
"Kaikkien kukkien puutarhassa vallitsee rikkaruohojen tyrannia." |
Ukko 12.12.2005 22:53:29 | |
---|
Laulumelodian teko on säveltämistä, kyllä. Laulun (sanojen/melodian) sovittaminen biisiin on sovittamista.. eiks je? Eihän musaa soviteta aina lauluun, joskus sovitetaan laulu musaan. Sanojen teko on sanoittamista eikä sovittamista kun tarkkoja ollaan. Tarkoittanet tuolla laulun musaan sovittamisella että bändillä on biitti ja sointukuvio valmiina. Kyllä se joka tekee melodian siihen, on säveltäjä. Valmista taustaa kutsutaan sovitukseksi. Se on oma juttunsa kuinka bändi haluaa jakaa mahd. tekijöille suunnatut tuotot mutta melodian tekijä on säveltäjä, sanojen tekijä on sanoittaja ja loppu menee sovituksen piikkiin. Klasaripuolella homma menee vähän erilailla koska siellä säveltäjä on myös samalla sovittaja, yleensä. No joskus voi myös orkesteroijakin duunata sitä sovitusta kasaan mutta noinnikäänkuin periaatteessa. |
kivi 13.12.2005 08:29:03 (muokattu 13.12.2005 08:31:10) | |
---|
Hyvä tietää. Minua kusetetaan. Oman instrumenttinsa melodian laittaminen kappaleeseen ei kuitenkaan ole säveltämistä, sovittamista se voi ollakin. Eli se, että laulat toisen tekemään kappaleeseen omasta päästäsi, ei ole säveltämistä. |
LNA 13.12.2005 09:19:34 | |
---|
Oman instrumenttinsa melodian laittaminen kappaleeseen ei kuitenkaan ole säveltämistä, sovittamista se voi ollakin. Eli se, että laulat toisen tekemään kappaleeseen omasta päästäsi, ei ole säveltämistä. Niin, vaan tätä voi verrata soolon soittamiseen? Tacere's new promo-CD "Eras - Reveries" out now! Life's a beach and then you dive. |
kivi 13.12.2005 09:43:49 (muokattu 13.12.2005 09:45:56) | |
---|
Niin, vaan tätä voi verrata soolon soittamiseen? Periatteessa kyllä. Tää on niin veteen piirretty viiva, jonka arviointikriteerinä vois käyttää lähinnä sitä, kuinka paljon osuutesi muuttaa sitä biisiä. Sopimuksenvarainen juttu. Ja otetaanpa tällainen ajatusleikki, että saat nyt sitten sävellyskrediitin biisinikkarikaveriltasi yhteisessä bändissänne. Mutta sitten päätätkin lähteä toiseen bändiin, ja he ottavat uuden laulajan, myös naispuolisen, joka laulaa hiukan eri tavalla mutta biisien sovitukset pysyvät samoina. Voiko tässä vaiheessa pyyhkiä nimesi biisin tekijätiedoista ja lisätä sen uuden laulajan niihin? Ei tää oo mikään helppo ja yksiselitteinen kysymys. Sopimuksenvaraisista asioista puhutaan, mutta aika lailla kitsaasti mä itse ainakin olen jakanut sävellyskrediittejä, aina vain aiheesta enkä tavan vuoksi, sovituskrediittien kanssa mä taas olen ylenpalttisen höveli ja niitä riittää kaikille. Se on mun ratkaisuni, jollakulla muulla homma lienee toisin. (Mä en myöskään anna sanoituskrediittiä siitä, että laulaja vaihtaa biisistä sanoja suuhunsa paremmin sopiviksi, jos biisin sisältö ei siitä olennaisesti muutu. Jos muuttuu, sitten toki pannaan krediitit kokonaan uuteen jakoon, ja näin on joskus tehtykin.) |
jawalami 13.12.2005 09:48:54 (muokattu 13.12.2005 10:45:30) | |
---|
Niin, vaan tätä voi verrata soolon soittamiseen? Näkisin asian myös näin. Sävelteoksen keskeisiä elementtejä ovat melodia, harmonia ja rytmi. Kevyessä musiikissa ainakin kitaralla säveltäminen on usein rytmin ja harmonian kehittelyä riffien ja sointurakenteen muotoon. Laulumelodian luominen kitarariffiin tai sointukierron päälle on säveltämistä. Tuli mieleen tapaus, jossa ystäväni soitti U2:n Where The Streets Have No Name -kappaletta klassista musiikkia harrastavalle tutulleen. Pitkän kosketin- ja kitaraintron jälkeen komppi lähti vihdoin käyntiin, ja hetken kappaletta kuunneltuaan klasarimuusikko totesi: "Mutta eihän tässä ole ollenkaan melodiaa!" Ja kyllähän Bono kappaleeseen melodian hetken päästä mukaan toi. Mielestäni esimerkki kuvaa hyvin laulajan osuutta säveltämiseen bändityössä. Joskus kappale on aluksi vain riffinpalanen, josta tulee ensin ehkä komppi, sitten sointukierto ja lopuksi laulumelodian avulla ehjä sävelteos. Toinen tapaus muistuu mieleen Tom Pettyn Storytellers -jaksosta. Hän kertoi Free Fallin' -kappaleen syntyhistorian. Ukko oli ensin soitellut kappaleen pääteemaa (läpi kappaleen jauhava kosketin- / kitarariffi) huvikseen syntikalla ja koittanut keksiä sanoja, joilla saisi kaverinsa Jeff Lynnen nauramaan. Jeff oli kuunnellut korvat höröllä, ja tokaissut väliin aina "hyvä" tai "jatka". Lopuksi Lynne vielä ehdotti, että kertosäkeessä melodia nostettaisiin ylempään oktaaviin, jotta lauluun saataisiin voimaa. Näin tehtiin, ja sävellys on merkitty tietääkseni yhteisiin nimiin. Jalo Walamies |
takamine 14.12.2005 10:37:29 | |
---|
Mulla on aina ollu periaatteena pistää koko poppoo sovituskohtaan, vaikka useimmiten teenkin lähes kokonaan sovitukset, sävellykset ja sanoitukset. Ihan vaan herrasmiessääntönä sekä bändin yhteisen harmonian ylläpitämiseksi. Ja toisaalta jos toinen kitaristi keksii yhdenkin uuden riffin biisin, niin laitan aina säveltäjäksi myös, vaikka muuten olisin tehnyt sen kokonaan. Ei se raha, vaan yhteispeli ja henki!! Kyllä livenä lähtee! |
BenGlenton 14.12.2005 14:34:44 | |
---|
Näistä vaiheista kun alkaa bändin sisällä tulemaan riitaa, on jotain pielessä. Se joka on tehnyt biisin on säveltäjä, sanoittaja on rustannut laulun tekstit ja koko bändi sovittaa biisin. Näin se homma etenee. www.supremecourtband.fi |
varakeef 14.12.2005 14:45:11 | |
---|
...koko bändi sovittaa biisin. Näin se homma etenee. Itse asiassa se, että jokainen bändissä soittava keksii itse osuutensa ei tee jokaisesta soittotapahtumaan osallistuvasta sovittajaa. Toisaalta sovituskrediittien jakaminen on aina lopulta säveltäjän hyväntahtoisuudesta kiinni: sovittamien tapahtuu aina säveltäjän luvalla. Näin ollen mikään ei estä säveltäjää antamasta sovituskrediittejä haluamilleen tahoille - vaikkapa biisissä soittaville. Kyse on myös aika pitkälle siitä, mitä sovitaan. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
JCM 14.12.2005 15:51:01 | |
---|
Itse asiassa se, että jokainen bändissä soittava keksii itse osuutensa ei tee jokaisesta soittotapahtumaan osallistuvasta sovittajaa. Mutta jos minä haluan laittaa jokeisen bändissä soittavan sovittajaksi, vaikka ei laita tikkua ristiin, niin minä myöskin saan laittaa heidät sovittajaksi! Eikö niin? |
porcupine 14.12.2005 15:57:33 | |
---|
Sitä minä en vaan voi käsittää, että jos kitarasankari tietää, miten biisin laulumelodia menee, niin miksi sitä ei voi kertoa laulajalle, vaan tämän pitää säveltää se itse? Vaikka soittamalla yhdellä kielellä diudiutyyliin? Silloin melodia on kitaristin säveltämä. Mutta jos kyseessä on pelkkä sointukierto tai riffi, niin... Emmie tiijä, ko mie oon Lappeenrannasta. |
varakeef 14.12.2005 16:32:10 | |
---|
Mutta jos minä haluan laittaa jokeisen bändissä soittavan sovittajaksi, vaikka ei laita tikkua ristiin, niin minä myöskin saan laittaa heidät sovittajaksi! Eikö niin? Nimenomaan. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |