Onko kenelläkään kokemuksi kokoelmalevyn tekemisestä? Tarkoitus olisi tehdä mäntässä paikallisten bändien kokoelmalevy. Bändejä olisi noin 12 kappaletta. Ja bändit itse maksaisivat levyn kustannukset. Levyä tulisi joku 300-800 kappaletta. Teosto ja muut asiat on vähän epäselvänä! Pitää vielä lähettää Teostoon mailia ja kysellä sieltä, mutta kysytään täältäkin vähän apua mitä kaikkea pitäisi huomioida? Eniten minua mietityttää se, jos levylle tulee sekaisin bändejä: jotka kuuluvat Teostoon, ja sellaisia jotka eivät kuulu. Ja joillain on levytyssopimus ja toisilla ei. Eli jos jotkut ovat tehneet aikaisemmin vastaavaa "projektia", niin pientä listausta voisi laittaa asioista mitä pitäisi muistaa huomioida. Kiitos! |
Muutamia vastaavia projekteja sivusta seuranneena... Kannattaa muistaa, että kun levy on saatu painosta ulos ja käsissä on useita satoja lättyjä, niin se työ vasta alkaa - tai niin ainakin pitäisi olla. Itse olen nähnyt, että tuossa vaiheessa usein huokaistaan ja ollaan tyytyväisiä kun iso projekti on hoidettu. Jos siis haluaa levyllä oikeasti promota orkestereita ja saada sitä kaupaksi/jaetuksi muillekin kuin yhtyeiden ja organisaattoreiden lähipiireille, pitää levyä markkinoida. Ja kun rahalla tehtävää mainostusta ei usein voi isolla volyymillä tehdä, niin sitten muut keinot käyttöön. Eikun kovaa tyrkytystä alan lehdille ja sähköisille medioille. Soitto Ylen paikallisen maakuntaradion tuottajalle ja totta kai myös valtakunnallisille (ei siinä mitään menetä). Tällä tavoin on edes mahdollista saada aikaansaannoksille kuulijoita myös lähipiirin ulkopuolelta. Totta kai levyä kannatta lähettää myös keikka- ja festarijärkkäreille ja levy-yhtiölle. Nuo tahot tietysti saavat vinot pinot levyjä koko ajan, mutta kyllä ne siellä kuunnellaan ja helmetkin usein löydetään. Läheskään aina ei keikkaa tai juttua onnistu saamaan, mutta jäämällä levyjen kanssa vain odottelemaan saavutetaan vielä vähemmän. Tämä siis sillä oletuksella, että noille bändeille halutaan tarjota promootiota. Jos taas vaan halutaan eräänlainen fyysinen dokumentti paikkakunnan bändiskenestä vuodelta 2006, ei sinäkään mitään vikaa ole. Hello Cleveland! |