Aihe: Äänittjän/Tuottajan liksa
1 2
Kapane
25.07.2005 00:45:58

Mikä on noin kohtsillee äänittäjän/tuottajan tuntiliksa vähintään kohtuullisen hyvässä, levytasoista materiaalia, tekevässä studiossa?

20e tuntuu olevan alaraja ns. vähän heikkotasoisemmassa studiossa, vai olenko väärässä?
Archetype H.D
In Goth We Trust! The 666 Club #555
kivi
25.07.2005 09:39:28
Mikä on noin kohtsillee äänittäjän/tuottajan tuntiliksa vähintään kohtuullisen hyvässä, levytasoista materiaalia, tekevässä studiossa?

20e tuntuu olevan alaraja ns. vähän heikkotasoisemmassa studiossa, vai olenko väärässä?

Ei kai sitä noin voi laskea.

Päivä on pienin yksikkö, ja 100 eurosta ylöspäin mennään per päivä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Notefix
25.07.2005 21:00:12

Ei kai sitä noin voi laskea.

Päivä on pienin yksikkö, ja 100 eurosta ylöspäin mennään per päivä.

Mun mielestä about 220-250+alv/päivä pitäis ammattimaisen äänittäjän Suomessa saada.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
kivi
25.07.2005 21:15:42
Mun mielestä about 220-250+alv/päivä pitäis ammattimaisen äänittäjän Suomessa saada.

Niin pitäis, mut kun ei aina voi ottaa rahaa sieltä missä sitä ei oo.

Mut alle satasen ei saa ketään edes treenejä kuuntelemaan. Eli siitä lähdetään.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Locrian
26.07.2005 13:06:59
Niin pitäis, mut kun ei aina voi ottaa rahaa sieltä missä sitä ei oo.

Mut alle satasen ei saa ketään edes treenejä kuuntelemaan. Eli siitä lähdetään.

Ei ainakaan mua vaikka en ammattilainen vielä oo. Mutta totta tuo on. Ne asiakkaat on tällä alalla aika helvatan köyhiä. Mä oon pitänyt liksana 120-170e /päivä ja se on mukisematta maksettu jos rahaa on ollut.

Hyviin juttuihin oon lähteny halvemmallakin kas kun se arvo on niissä muuta kuin rahallista. Muutenki pitää muistaa et ainoo tapa saada niitä Rick Rubin keikkoja on todistaa että on Rick Rubin. Eli menemällä vaikka persnetolla mukaan sellaisiin projekteihin joiden onnistumismahikset on muusikoiden ja sävellysten tasosta johtuen 120%. Tällasia keikkoja tarjotaan aika vähän ja harvoinkos sitä erehtyy :)...
Tyhmästä päästä kärsii koko hippi.
milcoin
16.09.2005 00:24:54

Tarkoitatko nyt ns. demostudiota jossa vuokraat Jaskan ja hänen studionsa 20/tunti? Vai oikeasti ammattiäänittäjää?

Mua kiinnostais toisaalta tietää mitä noi suomen isokenkäiset oikeasti saavat levy-yhtiöduuneista. Per albumi tai ihan miten vaan.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
JCM
16.09.2005 00:56:43 (muokattu 16.09.2005 01:03:10)

Viimeisin setti mitä oon tehny, maksoin 225€ päivä.. ja päivät oli pitkiä... pitkiä.

Paitti, tohon sisältyi kyä miksaus ja masterointi yms... Enkä pitänyt hirveen pahana.. ottaen olosuhteet huomioon.

Normaalisti hitusen halvempaa on kyllä ollut.

Eli normipäivä ei oo ihan noin paljon, mutta toi miksaushomma teki vähän lisää.. kun se tavallaan tehtiin erikseen moneen kertan, kun oli etäsoittajia messissä.

Esim. pianot, kosketinsoittimet ja viulut saatiin purkkiin vasta reilu kuukauden päästä alkup. nauhotuksista tänne ja niitä miksailtiiin kaikessa rauhassa täällä sitten.

Eli osansa sekin tekee hintaan.

..normaali hinta ois vissiin ollu jotain 160€ päivä.
milcoin
16.09.2005 10:48:46 (muokattu 16.09.2005 10:48:55)
Viimeisin setti mitä oon tehny, maksoin 225€ päivä.. ja päivät oli pitkiä... pitkiä.

Eli 225/äänityspäivä ja sitten "kaupan päälle" miksaus/masterointi ilman varsinaista aikarajoitusta?

Vuokrasitko tohon hintaan myös kamat vai vaan ammattitaitosi?
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
JCM
16.09.2005 12:56:38

Eli 225/äänityspäivä ja sitten "kaupan päälle" miksaus/masterointi ilman varsinaista aikarajoitusta?

Kokonaisuudessaan hintaa kertyi päivälle 225. Miksaukset ja masterointi tosin tehtiin myöhemmin ja osissa. Normipäivä tossa mestassa n. 160€.

Vuokrasitko tohon hintaan myös kamat vai vaan ammattitaitosi?

Käsitinkö nyt oikein kysymyksesi?? Siis minä olin studiota ja miksaajan/äänittäjän ammattitaitoa käyttävä osapuoli, eli studion vuokraaja.

Kaikki tohon hintaan sisältyi, ainoa mitä studiolle vein oli kitarat.
Mattisan
09.06.2006 15:37:00
Niin, hieman hintavertailua...

Pesukoneen korjaaja ottaa puolentunnin kotikäynnistä 200 euroa, 2 tunnin taksimatka maksaa 230 euroa, Hedcomin huolto ottaa tunnin huoltotyöstä 150 Euroa. Äänittäjän saa kamoineen koko vuorokaudeksi 100 Eurolla:) Kannattaako moinen ala ollenkaan???

Jos vielä hieman jatkaa aihetta, niin jos meinaa maksaa eläkemaksut, palkan, verot, kaluston ylläpidon, mahdollisen uusintahankinnat, tilavuokrat, koulutusta itselle, niin saa aika monta päivää työskennellä vuodessa että 100 euroa tuottaa tulosta:) Olisiko ehkä syytä miettiä kannattaako suomessa tehdä ilmaista työtä, kun ruoka kuitenkin maksaa... (kaupankassa tienaa noin 1700 euroa kuussa, josta työnantaja maksaa eläkkeet yms muut vakuutukset, sekä tietty toimipaikan, eli jos hän olisi yrittäjä, kuten äänittäjä, hän laskuttaisi asiakastaan reilulla 3000 eurolla, eli jos äänittäjä myy itsensä, tilansa ja kamansa 30 päivää kuukaudessa, eli joka toinen kuukausi olisi 1 vapaapäivä, pääsisi hän kassan ansioille, jos kalustoa ei tarvitse huoltaa eikä puhelinta yms laitteita käyttää.. sähköäkään:) No toki, äänittäminen on kivaharrastus niin kauan kun omat (tai vaimon) rahat riittää.

Ammattilaisen päivähinta on noin 500 euroa päivä (8-10 tuntia)
Pieni rumpalipoika
09.06.2006 20:20:49

Aktiivisena taksinkäyttäjänä haluan oikaista, että kaks tuntia taksissa ei maksa 230 euroa. Taksit kulkee kilsakorvauksella, joka on about euron yhden tai kahden matkustajan ollessa kumijalalla.
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
Roberto
09.06.2006 21:04:10

Kannattaako moinen ala ollenkaan???

No miltäpä näyttää? :)
Joees
09.06.2006 22:17:23
Aktiivisena taksinkäyttäjänä haluan oikaista, että kaks tuntia taksissa ei maksa 230 euroa. Taksit kulkee kilsakorvauksella, joka on about euron yhden tai kahden matkustajan ollessa kumijalalla.

Vaan kyllähän sitä kahdessa tunnissa ajelee vaikka kuinka.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Ukko
10.06.2006 12:19:28

Vaan kyllähän sitä kahdessa tunnissa ajelee vaikka kuinka.

240 km tieliikennelain sallimalla maksiminopeudella.
sormunen
10.06.2006 23:02:22
240 km tieliikennelain sallimalla maksiminopeudella.

Luulisin, että semmosista matkoista kandee tehdä jo etukäteen joku diili?
kivi
10.06.2006 23:03:40
Luulisin, että semmosista matkoista kandee tehdä jo etukäteen joku diili?

Paluukyyti kaupungin rajalle asti ainakin on ilmainen.
:-D
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Pieni rumpalipoika
11.06.2006 02:27:51

Joo. Kilsataksa on tosiaan sen 1,10e ja odotustaksa 31,40e per tunti ja tuntitaksalla ajetaan vauhdin ollessa alle 27km/h.
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
Raimo
12.06.2006 03:28:00

Ammattilaisen päivähinta on noin 500 euroa päivä (8-10 tuntia)

Tööt.

Siis kuuluiko tohon studio? Silloin mennään viel melko halvalla... Kun taas jos puhut ihan vain äänittäjästä ilman pajaa niin tota ei moni pysty ottamaan. Tuottajistakin hyvin harva.

Jos tässä maassa tehdään ns. vimosen päälle niissä mukavimmissa äänityöstämöissä sillai et on ihan tosi hyvä äänittäjä/ miksaaja ja sit kans semmoinen tosi hyvä tuottajahahmo, molemmat jatkuvasti hommissa, niin se huutaa noin 1k€+ALV/ pv.

Siitä päästään harvoin ylöspäin ja usein alaspain. (Vrt yltiöstressaantunut ja harvoin siksi hyvä äänittäjä/ tuottaja- konsepti yms.)
Blah.
xerxes
21.06.2006 19:31:21
Niin, hieman hintavertailua...

Pesukoneen korjaaja ottaa puolentunnin kotikäynnistä 200 euroa,

Noin satasen veloitti noin kuukausi sitten. Oli vielä maahantuojan jäbä. Ei mikään 'huollamme kaikki merkit (jos satumme osaamaan)' -koijari.
Relax.
loosah
21.06.2006 22:20:27
Noin satasen veloitti noin kuukausi sitten. Oli vielä maahantuojan jäbä. Ei mikään 'huollamme kaikki merkit (jos satumme osaamaan)' -koijari.

Aha. Kiva kuulla.
GIGO
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)