Olen tehnyt levytettyjä tekstejä eräälle artistille. Kappaleiden säveltäjällä on kustannussopimus, minulla ei. Miten teoksista saatavat tulot nyt jakautuvat? Kuulunko automaattisesti toisen henkilön kustannussopimuksen piiriin eli osuuteni lasketaan kokanaistuotosta miinus kustantajan osuus jaettuna minun ja säveltäjän kesken. Tällöinhän olisi sama vaikka tekisin kustannussopimuksen heti itsekin. Kysyn tätä täällä syystä, että jos sattumalta olisin sopimuksen puuttumisen vuoksi edullisemmassa asemassa, en halua kustantajalta kysymällä antaa heille aihetta "pakottaa" minua sopimukseen heti tulevaisuuden projekteja ajatellen vaan solmisin sopiksen mahdollisesti sitten kun tilanne sitä josatin syystä omalta kohdaltani vaatisi. |
Olen tehnyt levytettyjä tekstejä eräälle artistille. Kappaleiden säveltäjällä on kustannussopimus, minulla ei. Miten teoksista saatavat tulot nyt jakautuvat? Kuulunko automaattisesti toisen henkilön kustannussopimuksen piiriin eli osuuteni lasketaan kokanaistuotosta miinus kustantajan osuus jaettuna minun ja säveltäjän kesken. Tällöinhän olisi sama vaikka tekisin kustannussopimuksen heti itsekin. Kysyn tätä täällä syystä, että jos sattumalta olisin sopimuksen puuttumisen vuoksi edullisemmassa asemassa, en halua kustantajalta kysymällä antaa heille aihetta "pakottaa" minua sopimukseen heti tulevaisuuden projekteja ajatellen vaan solmisin sopiksen mahdollisesti sitten kun tilanne sitä josatin syystä omalta kohdaltani vaatisi. Säveltäjällä ei voi olla mitään koko tuotantoa sitovaa kustannussopimusta, koska kustannussopimus tehdään aina kappalekohtaisesti. Eli yhdessä tekemistänne kappaleista ei ole kustannussopimusta, jos et sellaista ole allekirjoittanut. Sillä mitä levyssä lukee ei ole mitään sidettä todellisuuteen. Kappaleet saattavat aivan hyvin olla osin kustantamattomia, vaikka levyssä lukisi (P) Hirmuhitit Oy. Eihän levyissä tarvitse olla oikieita tekijätietojakaan. Nuo oikeat tiedot pitää kyllä laittaa kaavakkeisiin, mutta ne eivät välttämättä ole julkista tietoa. |