Aihe: Äänitteen tekoon liittyvät velvoitteet
1
weikka
06.08.2006 15:26:51
Tätä asiaa on täällä jo puitu, mutta mielessä on muutamia epäselviä asioita, joten ajattelin kääntyä tämän palstan puoleen, jos joku ehtisi neuvoa.
Missä järjestyksesssä äänitteen tekemisen mukana tuomat velvoitteet kulkevat?
1. ISRC-koodi, maksaa 25 euroa,saa tunnukset.

2. Tallennuslupahakemus? Teostosta? Minkä mukaan summa määräytyy ja kuinka se kannattaa tehdä? Esim. tuleeko summa levymäärän mukaan?Siis siitä kappalemäärästä, jonka tuottaja/bändi myy itse, niin siitä kotelovähennyksen jälkeen 7,4%. Esim jos bändi ajattelee myyvänsä 500 kpl itse, esim. 15 euroa kpl ilman alv, niin siitä 500kpl:sta otetaan 7,4%?

3. Teosilmoitus kappalekohtaisesti? Tuleeko jokaisen säveltäjän ja sovittajan bändissä ilmoittautua itse teoston jäseneksi, jos haluaa korvauksia jälkeenpäin?
Voiko esim. sovittaja ilmoittautua jäseneksi myöhemmin?

4. Ilmoitus GRAMEX:iin. Ilmainen.

5. Entä cd-monistamo, kuinka tarkistetaan, että monistamo on tehnyt sopimuksen teoston kanssa?

Voisiko joku ystävällisesti auttaa, kun olen vähän pihalla? Puuttuuko listasta jotakin? Kiitokset kaikille vastanneille!
kivi
06.08.2006 15:56:35
Tätä asiaa on täällä jo puitu, mutta mielessä on muutamia epäselviä asioita, joten ajattelin kääntyä tämän palstan puoleen, jos joku ehtisi neuvoa.
Missä järjestyksesssä äänitteen tekemisen mukana tuomat velvoitteet kulkevat?
1. ISRC-koodi, maksaa 25 euroa,saa tunnukset.

Ei ole pakollinen. En muista mitä maksaa, mutta rahalla saa yhtiötunuksen, jolla sitten tekee kuinka monta levyä vaan.

2. Tallennuslupahakemus? Teostosta? Minkä mukaan summa määräytyy ja kuinka se kannattaa tehdä? Esim. tuleeko summa levymäärän mukaan?Siis siitä kappalemäärästä, jonka tuottaja/bändi myy itse, niin siitä kotelovähennyksen jälkeen 7,4%. Esim jos bändi ajattelee myyvänsä 500 kpl itse, esim. 15 euroa kpl ilman alv, niin siitä 500kpl:sta otetaan 7,4%?

Mekanisoimismaksun suuruuden voitte sopia Teoston kanssa, ja jos kyse on bändin itse myymisistä niin minimimaksuilla pitäisi mennä. Lisäksi ensimmäisestä painoksesta saa promoamista varten 300 levyn erän ilman maksuja.

3. Teosilmoitus kappalekohtaisesti? Tuleeko jokaisen säveltäjän ja sovittajan bändissä ilmoittautua itse teoston jäseneksi, jos haluaa korvauksia jälkeenpäin?
Voiko esim. sovittaja ilmoittautua jäseneksi myöhemmin?

Voi ilmoittautua myöhemmin, tai vaikka jättää ilmoittautumatta jos ei se 1/16 rahasta kiinnosta. Kaikkien nimet ja allekirjoitukset mukaan kuitenkin. Rahaa säilytetään vähintään 4 vuotta, ja jos kirjanpito on kunnossa, voi saamisia löytyä liki kymmenen vuoden takaa.

4. Ilmoitus GRAMEX:iin. Ilmainen.

Mahdollisimman pian levyn valmistuttua pitää Gramexiin saada lista siitä, keitä kaikkia levyllä on soittanut ja heidän osuuksistaan, sekä tuottajien osituksista.

5. Entä cd-monistamo, kuinka tarkistetaan, että monistamo on tehnyt sopimuksen teoston kanssa?

Ei sitä tarvitse tarkistaa. Ongelma on toisinpäinen - useimmat monistamot vaativat vakuutuksen että materiaali on omaa - joko juhlallisen vakuutuksen tai kopion Teostolle tehdystä ääniteilmoituksesta.

Voisiko joku ystävällisesti auttaa, kun olen vähän pihalla? Puuttuuko listasta jotakin? Kiitokset kaikille vastanneille!

Kannattaa muistaa että oman pikkulevyn tekeminen on nappikauppaa, ja muistuttaa Teostoakin siitä. Hehän eivät voi tietää, kuinka suuri koneisto kulloinkin on liikkeellä - voisihan kyseessä olla vaikka Nokian vuosikertomus rock-oopperana.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
weikka
06.08.2006 16:37:49
Kiitokset vastauksestasi! Jos tuosta listasta puuttuu jotain vielä, niin heittäkää rohkeasti kommentilla. Ja muutenkin olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä äänitysprosessin kulusta.
Nelikielipiru
07.08.2006 08:21:51

Mekanisoimismaksun suuruuden voitte sopia Teoston kanssa, ja jos kyse on bändin itse myymisistä niin minimimaksuilla pitäisi mennä. Lisäksi ensimmäisestä painoksesta saa promoamista varten 300 levyn erän ilman maksuja.

Tässä kohtaa oli jokin pieni hölmöys, muistaakseni minimimaksu tais olla jotain n. 50-70e joka taas ylittää esim. 200 levyn maksut jos on esim. 500 painos. Jotenkin tälleen kummallisesti tais mennä.
Luulin joskus että soolojen soittamiseen tarvitaan soolokitara.
larinparaske
08.08.2006 09:26:13

Tässä kohtaa oli jokin pieni hölmöys, muistaakseni minimimaksu tais olla jotain n. 50-70e joka taas ylittää esim. 200 levyn maksut jos on esim. 500 painos. Jotenkin tälleen kummallisesti tais mennä.

Sen takia se on nimeltään minimimaksu. Eikös hölmöys olisi jos minimimaksu olisi niin pieni, että vaikka kuinka pienellä painoksella aina joutuisi maksamaan enemmän :)
I want to be the king and queen of cheese
Nelikielipiru
08.08.2006 11:17:28

Sen takia se on nimeltään minimimaksu. Eikös hölmöys olisi jos minimimaksu olisi niin pieni, että vaikka kuinka pienellä painoksella aina joutuisi maksamaan enemmän :)

Harhar... Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus!
Luulin joskus että soolojen soittamiseen tarvitaan soolokitara.
artodaguitarist
20.08.2006 13:56:33 (muokattu 20.08.2006 13:58:11)
Ajattelin nyt samointein tähän topicciin jatkaa etten tee uutta.
Elikkäs tuolla mainittiin tuosta tallennuslupahakemuksesta eli onko se siis pakollinen vaikkei kuulu Teostoon?

Minkä suuruinen tuo Gramexiin liittyvä korvaus on?
onko mitään hyötyä liittyä jos tekisin bändin ekan demo-EP:n jota varmaan tulee olemaan 200 levyn painos?

ja vielä Teostosta kysyisin sen verran, että kannattaako liittyä jos teemme yllä mainitun demo-EP:n. ja jos olisi luvassa about päälle 10 keikkaa ensi vuoden puolella. kun olen kuullut tuosta, että Teosto maksaa korvauksia myös keikalla soittamisesta (voin olla hyvinkin väärässä) niin miten se todistetaan, että on biisit soittanut keikalla? onko teostoon liittymismaksu 100€ vai joka vuosi se 100€ maksu?

pitääkö jotain arvonlisäveroa pulittaa tuollaisesta omasta pikku demosta? ja miten se homma hoituu?

jos näihinkin pystytte vastaamaan olisin todella kiitollinen!
kivi
20.08.2006 19:15:14 (muokattu 20.08.2006 19:15:45)
jos näihinkin pystytte vastaamaan olisin todella kiitollinen!

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=50157

On vastattu jo:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)