Aihe: Paljonko pyytää liksaa, soitto, äänitys ja miksaus kotistudiossa 1 | |
---|---|
![]() 20.06.2006 22:16:42 | |
Minulla on ongelma. Eräs henkilö haluaa että tuotan hänelle äänitteen jossa on 10 kpl hänen sanoittamiaan ja minun säveltämiäni kappaleita. Soittaisin ja laulaisin itse koko levyn, äänityksestä vastaisi puoliammattilainen äänittäjä/miksaaja jolla on ihan hyvä kotistudio. Äänite ei ole menossa sen kummempaan levitykseen, mutta sillähän ei pitäisi kai tässä tilanteessa olla merkitystä. En pidä itseäni vielä aivan täysverisenä ammattimuusikkona (opinnot kesken jne) mutta äänitteestä tulisi kuitenkin aivan kelvollinen. Millaisia liksoja tälläisestä projektista kehtaisi pyytää, kyse on vieläpä sukulaisestani (ei tosin kovin läheisestä)? Toisaalta haluan arvostaa työtäni, toisaalta en kehtaa pyytää edes minimipalkkaa vaikka maksukykyä maksajalta löytyykin, ja halua maksaa. Lisätietona mainittakoon että olen noihin runoihin säveltänyt kappaleet ihan palkalla, joka tosin ei ollut aivan minimitasoon yltävä. Let Jay Play! | |
![]() 23.06.2006 11:28:30 (muokattu 23.06.2006 11:38:00) | |
Minulla on ongelma. Eräs henkilö haluaa että tuotan hänelle äänitteen jossa on 10 kpl hänen sanoittamiaan ja minun säveltämiäni kappaleita. Soittaisin ja laulaisin itse koko levyn, äänityksestä vastaisi puoliammattilainen äänittäjä/miksaaja jolla on ihan hyvä kotistudio. Eikö äänittäjä/miksaajalla sit ole mitään toivomusta palkkiosta ton projektin suhteen? Luulis, että hän määrittelee, mihin hintaan antaa käyttöön laitteistonsa, tietotaitonsa ja aikansa. Äänite ei ole menossa sen kummempaan levitykseen, mutta sillähän ei pitäisi kai tässä tilanteessa olla merkitystä. En pidä itseäni vielä aivan täysverisenä ammattimuusikkona (opinnot kesken jne) mutta äänitteestä tulisi kuitenkin aivan kelvollinen. Millaisia liksoja tälläisestä projektista kehtaisi pyytää, kyse on vieläpä sukulaisestani (ei tosin kovin läheisestä)? Toisaalta haluan arvostaa työtäni, toisaalta en kehtaa pyytää edes minimipalkkaa vaikka maksukykyä maksajalta löytyykin, ja halua maksaa. Muusikkojen liiton sivuilla (www.musicfinland.com/sml) on tosiaan liksalista, jossa on mm. normaalin studiomuusikkotyön suositus/minimihinnat. Mut toi kuulostais siltä, että jos "asiakas" ei tee tota äänitettä sun kanssas, niin ei se tekis sitä kenenkään muunkaan kanssa. Eli ts. voit pyytää projektista tasan yhtä paljon tai vähän kuin huvittaa - et ole viemässä "muitten duuneja" eikä hintakilpailusta kannata stressata. Lisätietona mainittakoon että olen noihin runoihin säveltänyt kappaleet ihan palkalla, joka tosin ei ollut aivan minimitasoon yltävä. Mä pitäisin saman linjan äänityksen suhteen - ehkä minimiliksa studiopäivistä *) soiton suhteen miinus samaa luokkaa oleva "alennus". Äänittäjä/miksaaja määrittelee oman palkkauksensa/sovitaan erikseen. *) EDIT: Tai tuntipalkoillahan noi menee. Arvioi, miten monta tuntia/päivää (à 8h) tohon proggikseen menis, laske hinta ja tee tarjous haluamallasi summalla. | |
![]() 26.06.2006 11:50:10 | |
Ilmeisesti siis ite soiton ja laulun lisäksi myös sovittaisit, miksaisit ja masteroisit? Vai kuuluuko miksaus/masterointi tuolle äänittäjälle? Näin "paskarokkarina" mua tietenkin heti kummastuttaa tässä se, että olisit pyytämässä palkkaa siitä, että oikeastaan teet täysin oman levyn. Normaalisti rokkikuvioissa tää homma menee vähän toisin päin... =) Mutta siis oikeasti - kyseessä on sun sävellykset (josta oot jo saanut palkkaa), sun sovitus, sun toteutus --> sun musa. Mä näen homman niin, että sä teet tuossa omaa äänitettä, johon sulla on melkein kaikki oikeudet sanoituksia lukuunottamatta. Sulle kuuluu jatkossa lähes kaikki royaltit ja teostotulot. Sen lisäksi sulla on omaa musiikkia taltioituna, josta voit olla ylpeä. Mahdollisista myyntuloista voisit kattaa kuluja jne. Ymmärsinkö kaiken oikein? Aika kiero kuvio kyllä, tavallaan tietenkin ymmärrän, että voit asettua tässä studiomuusikon rooliin. Eli jos jostain kumman syystä tämä sanoittajakaverisi haluaa maksaa sinulle tästä äänitteestä, niin voisit ottaa selvää, paljon pienessä studiossa sama homma maksaisi. Kymmenen biisiä vaatisi vähintään muutaman päivän eli homma olisi noin 500 eurosta ylöspäin. | |
![]() 26.06.2006 14:03:39 (muokattu 26.06.2006 14:09:06) | |
Näin "paskarokkarina" mua tietenkin heti kummastuttaa tässä se, että olisit pyytämässä palkkaa siitä, että oikeastaan teet täysin oman levyn. Ei nyt ihan noinkaan. Toi kuulostais siltä, että "levyä" tuskin tulisi tehtyä, jos biisien sanoittaja ei sitä haluaisi, eli kyllä kyseessä on selkeesti tilaustyö. Normaalisti rokkikuvioissa tää homma menee vähän toisin päin... =) Mutta siis oikeasti - kyseessä on sun sävellykset (josta oot jo saanut palkkaa), Palkka on tullut säveltämisestä, ei taltioinnista/tuotannosta. sun sovitus, sun toteutus --> sun musa. Mä näen homman niin, että sä teet tuossa omaa äänitettä, johon sulla on melkein kaikki oikeudet sanoituksia lukuunottamatta. Mä en näkis, että jos säveltää ja äänittää levyllisen jonkun elävän runoilijan runoja, olisi automaattisesti kaikki oikeudet tehdä äänitteelle vapaasti ihan mitä haluaa. Esim. myydä sitä tai edes soittaa julkisesti. Tässä on toisena puolena nimenomaan se sanoittaja. Sulle kuuluu jatkossa lähes kaikki royaltit ja teostotulot. ... Mahdollisista myyntuloista voisit kattaa kuluja jne. Olettaen, että äänitettä olisi tarkoitus myydä. Teosto-osuuksista normaali jako taitaa säveltäjän ja sanoittajan välillä olla 50/50. Sen lisäksi sulla on omaa musiikkia taltioituna, josta voit olla ylpeä. "Arvokasta työkokemusta ja henkistä pääomaa". Hoho. (Toi kommentti yleisellä tasolla, ei nyt ollut sulle kohdistettu, paavi.) EDIT: ajatusvirhe korjattu | |
![]() 26.06.2006 15:07:15 | |
"Arvokasta työkokemusta ja henkistä pääomaa". Hoho. (Toi kommentti yleisellä tasolla, ei nyt ollut sulle kohdistettu, paavi.) Hoho! Toi lainaus vois olla mun allekirjoitus. Sillä on menty ja sillä kai mennään vastedeskin. Kyllä mä ymmärrän tuon. Se on vain niin absurdi tilanne meikäläiselle. Entä jos nimimerkki Let J olisikin vain halunnut sanoitukset biiseihinsä? Silloin tilanne olisi aivan sama sillä erotuksella, että raha kulkisi toiseen suuntaan. | |
![]() 29.06.2006 11:36:51 | |
Kiitoksia vastanneille näkökulmista! Tämä auttoi jo paljon. Let Jay Play! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)