tommythecat 05.04.2006 11:07:05 | |
---|
Löytyykö tietoa missä muualla kuin Suomessa levyä/kansia voisi painattaa? Olen kuullut että esim. Puolassa saattaisi olla edullisempaa kuin Täällä? |
Torniojaws 05.04.2006 21:28:02 | |
---|
Tsekeissäkin on jokin tehdas, muutamat ovat kuulemma jo täältäkin sitä käyttäneet ja hyvin toimii järjestelyt kuulemma. |
houdini 06.04.2006 09:11:45 | |
---|
|
chachi 24.08.2006 19:27:50 | |
---|
Onko kenelläkään tietoa/kokemusta tästä Amerikkalaisesta firmasta? http://www.dgrinc.com/ Ainakin Bestial Burstin kokoelma Thrashing Relics on tuolla painettu, siitäpä heräsi mielenkiinto. http://www.qstock.org/2006 |
Old_hag 27.08.2006 00:13:32 | |
---|
mä ainakin ostaisin mielummin levynne joka on painettu suomessa ja näin tukee suomalaista työtä. Vaikka sitten levy oiskin euron kalliimpi. Tuskin mikään suomalainen bändi haluis että me mentäis joukolla ostamaan teidän levyt virosta piraatteina (sitten kun olette kuuluisia). |
chachi 27.08.2006 05:02:04 (muokattu 27.08.2006 05:04:32) | |
---|
mä ainakin ostaisin mielummin levynne joka on painettu suomessa ja näin tukee suomalaista työtä. Vaikka sitten levy oiskin euron kalliimpi. Tuskin mikään suomalainen bändi haluis että me mentäis joukolla ostamaan teidän levyt virosta piraatteina (sitten kun olette kuuluisia). No, tuskin tässä nyt ihan PIRAATEISTA oli kyse. Lieneekö ollut humalalla asiaa kysyjän kohdalla? ;) JA alkoihan esmes Poko Rekordsin Epe painattamaan levyt Hollannissa vinyyliaikana kun kustannukset olivat reippaasti halvemmat. Neuvottelupöytään oltiin jouduttu ja kerrottu kun on niin hienoa tää kotimainen tuotanto - Epe muina miehinä todennut, että niin varmaan, mutta yksityisyrittäjänä se on ihan paskan hailee; se missä saa halvemmalla palvelee firmaa paremmin kuin se, että ajattelee kotimaataan. Näinhän tämä toimii muuallakin (paitsi että ne piraatit oikeasti vituttaa). http://www.qstock.org/2006 |
superfly 27.08.2006 10:03:31 | |
---|
Tuskin mikään suomalainen bändi haluis että me mentäis joukolla ostamaan teidän levyt virosta piraatteina (sitten kun olette kuuluisia). Ulkomailta ostaminen on siis mielestäsi rikollista touhua? "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Old_hag 27.08.2006 15:49:37 | |
---|
Ei ole rikollista painattaa ulkomailla. Mä kuitenkin kuulun siihen laajaan porukkaan joiden mielestä on järkevää tukea suomalaista työtä, ihan niinkuin suomalaisia bändejäkin. Tuo piraattilause vaan tahtoi sanoa sitä mitä tapahtuu kun annetaan rahan sanella kaiken. Mulle myös merkitsee jotain se että suomessa myrkylliset painovärijäämät ja hävikkipaperi hävitetään luontoystävällisemmin kuin köyhemmissä maissa, esim. Puolassa. Maksan mieluusti enemmän levystä (jossa tietenkin musiikin toivon olevan hyvää) jonka kansivihko on sisällöltään mielenkiintoinen ja jonka ulkoasuun on myös panostettu. Sellainen levy tuottaa keräilijälle iloa. Tietysti vielä tuo "painettu Suomessa" on taas plussaa. |
Old_hag 27.08.2006 15:51:35 | |
---|
Ainiin...vielä se unohtui mainita että järkevämpää on painon pistää painettu matsku esim. Tampereelta postin mukana Helsinkiin kuin lennättää koneella Amerikasta Suomeen...haloo |
houdini 28.08.2006 20:56:14 | |
---|
Maksan mieluusti enemmän levystä (jossa tietenkin musiikin toivon olevan hyvää) jonka kansivihko on sisällöltään mielenkiintoinen ja jonka ulkoasuun on myös panostettu. Sellainen levy tuottaa keräilijälle iloa. Tietysti vielä tuo "painettu Suomessa" on taas plussaa. Mites tämä nyt liittyy siihen missä levy on painettu? Vai onko tämä vain henk.kohtainen huomautus ohi aiheen? Jos itse teet/suunnittelet levyn bookletin, eihän painofirmalla ole mitään muuta tekemistä asian kanssa. Se tekee minkälaiset haluat. En tiedä ymmärsinkö nyt sun lauseen jotenkin väärin, mutta jotenkin nyt jäi maku ettet ihan ole tilanteessa? |
Old_hag 28.08.2006 21:31:22 | |
---|
Siis kuten tuossa aiemmassa luki, niin mulle(!) ei oo paskanhailee missä halpamaassa kaikki kama on tuotettu, muu merkitsee hintaa/rahaa enemmän (laatu, vaivannäkö, jonkinlainen ekologisuus). Ei tarvi olla samaa mieltä...gosh täällä foorumilla ei voi sanoa jotain ilman että siitä täytyy alkaa jankkaamaan. Se joka kannet tekee, yleensä valitsee painon. Suomessakin voi kilpailuttaa eri firmoja. |
kivi 28.08.2006 22:17:18 | |
---|
Mulle myös merkitsee jotain se että suomessa myrkylliset painovärijäämät ja hävikkipaperi hävitetään luontoystävällisemmin kuin köyhemmissä maissa, esim. Puolassa. En mä menis suomalaisen kirjapainotyön ekologisuudella kehumaan. Verrattuna esim Saksaan täällä käytetään sellaisia myrkkyjä ihan oletusarvoisesti koko ajan, että huh huh. Varsinkin UV-lakka jota ilman suomalainen yleisö ei osta mitään (joo, on kokeiltu jättää lakka pois, valitusta tuli urakalla kun oli niin "huonon näköistä" on aikamoista myrkkyä. Meillä tykätään ajatella että hommat on hoidettu jotenkin ekologisemmin kuin niissä "köyhissä" maissa, ja mielellään ajatellaan että Pietari se Suomenlahteakin saastuttaa, mutta kyllä me pärjätään tuossa sotkemisessa ihan hyvin. Meillä on jo maailman kalleimmat logistiikka- ja talvityökustannukset ja maailman lyhimmät satokaudet, vaikea on saada reilunkaupan hintoja normaalihintojen tasalle. Itse olen siirtynyt jo aikaa sitten ajattelemaan, että lähialuetta on koko Eurooppa, ja kotimaa on tää maailma. Paikallisen työn tukemisessa keskityn todella paikalliseen työhön, kylän säteellä jos mahdollista. |
Old_hag 28.08.2006 22:26:20 | |
---|
Uv-lakalle on muuten vaihtoehtoja. Totta se varmaan on ettei noi erot ekologisuudessa oo maata järisyttävät mutta pikkuhiljaa on tehtävä edes pieniä vastuuntuntoisia ratkaisuja. Jouduin painattamaan Taiwanissa (ei ollut vaihtoehtoa) erään duunin jonka fyysinenkin koko oli jo iso, saati sitten painosmäärä.. Taiwanissa minua "palveli" hämärä agentti joka itse ei ollut painamisen kanssa tekemisissä muuten kuin että kilpailutti siellä niitä lafkoja. Eli jos siellä oli vaikka lapsityövoimaa niin mä en olis siitä koskaan voinut tietää. Mieluummin tiedän miten/missä/kuka tuotantoa hoitaa. Mutta tää tästä aiheesta mun osalta. |
kivi 28.08.2006 23:36:56 (muokattu 28.08.2006 23:37:55) | |
---|
Uv-lakalle on muuten vaihtoehtoja. Joo niin on. Muttei kauhean realistisia. Aina ei voi suunnitella kansia sillai, että matta- tai satiinipinta rulettaa, ja esmes saksalaisten käyttämä kalvo muuttuu vanhemmiten todella rumaksi. Jouduin painattamaan Taiwanissa (ei ollut vaihtoehtoa) erään duunin jonka fyysinenkin koko oli jo iso, saati sitten painosmäärä.. Taiwanissa minua "palveli" hämärä agentti joka itse ei ollut painamisen kanssa tekemisissä muuten kuin että kilpailutti siellä niitä lafkoja. Eli jos siellä oli vaikka lapsityövoimaa niin mä en olis siitä koskaan voinut tietää. Mieluummin tiedän miten/missä/kuka tuotantoa hoitaa. Eiks toi oo siellä päin ihan tavallista, että välikäsiä tarvitaan - jo senkin takia että homma sujuu ja poliitikot ynnä rikolliset saa oman osansa ilman sähläystä? Tuskin siellä Taiwanissa lapsityövoimaa niin on, eikö siellä oo mannerkiinaan verrattuna ihan eri olot, kunhan ollaan valmiita myös oikeita hintoja maksamaan. Erään suuren kansainvälisen soitinkaupan myyntipäällikkö kertoi mulle kuinka olivat käyneet ekskursiolla Kiinan syrjäseuduilla tutustumassa valmistajien oloihin, ja siellähän niitä tehtiin Suomenkin lapsille rumpusettejä jouluksi, lattialla ilman työtasoja ja työkaluina räsyihin käärityt tiiliskivenpuolikkaat. Sanoi, ettei siitä tehtaasta ainakaan ostettu mitään, mut minkäs teet jos kilpailu pakottaa 3,5 dollarilla tekemään rumpusetin... Mutta tää tästä aiheesta mun osalta. Sä oot aika aggressiivinen keskustelija. Ei pidä ihmetellä jos keskustelukumppanit hermostuu. Graafikko saa kyllä kilpailuttaa painot, ja usein joutuukin sen tekemään, mutta kyllä budjetin päättää asiakas, ja sen puitteissa toimitaan. |
superfly 29.08.2006 00:04:14 | |
---|
Ei tarvi olla samaa mieltä...gosh täällä foorumilla ei voi sanoa jotain ilman että siitä täytyy alkaa jankkaamaan. Iiisisti vaan, ei tarvitse hermostua. Kyllä sun täytyy hyväksyä se että keskustelupalstalla on muitakin mielipiteitä kuin omasi. Jokainen on varmasti sitä mieltä että se oma mielipide on se oikea. Näin se vaan menee. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |