Aihe: Paljonko maksaa täyspitkän levyn teko jos maksaa itse kaikki?
1 2
Lucky Dreamer
15.05.2008 14:48:59

Mulla ei ole mitään käsitystä, joten osaako kukaan arvioida edes suunnilleen, kuinka paljon maksaisi 10 biisin levyn tekeminen? Tai onko joku teistä tehnyt niin että maksaa itse kaikki?

Tarvitaan siis ainakin:

- osaava taiteellinen tuottaja
- studio
- studiomuusikot hinta per päivä
- masterointi

Studiohinnoista mulla on jonkinlainen käsitys, mutta ei juuri mitään käsitystä paljonko osaava tuottaja maksaisi. Pitäisi siis sovittaa ja tuoda lisäjuttuja periaatteessa valmiisiin biiseihin. Saada ne siis hiottua ihan pro-biiseiksi.

Ja näiden hiottujen biisien perusteella sitten palkattaisiin tarvittavat studiomuusikot, jotka hoitavat biisit purkkiin ja meikä pääsee sitten laulamaan biisit.

Tyylisuuntana olisi pop, tyyliin John Mayer, Coldplay, OneRepublic jne.

Ja unohdetaan tässä vaiheessa levyjen painatus, jakelu ym. tosta laskelmasta.

Mietin vaan että kuinka paljon pitäisi pistää rahaa tiskiin. Ja tiedän että tuossa on monta muuttujaa, mutta tarvisi edes suurinpiirtein saada hahmotettua maksaisiko se 5000, 50 000 vai 500 000 euroa..
Don't be fooled by my smile, I'm so insecure
supershitty666
15.05.2008 15:12:58 (muokattu 15.05.2008 15:13:09)
500-500 000 euroa. Meneekö haarukkaan?
Conrad Lant
15.05.2008 15:55:56 (muokattu 15.05.2008 15:57:42)

Jos jostain hoidat edes osaavan tuottajan päivähinnan ja kokopitkän masteroinnin tuohon alarajaan niin kerro toki.
No one prayed for Sodom Osta levy
Lucky Dreamer
15.05.2008 16:12:03

Erittäin hyödyllinen vastaus, kiitoksia.

Jos jollain muulla on kokemusta / tietoa tästä aiheesta, niin kaikesta tiedosta olisin erittäin kiitollinen. :)
kivi
15.05.2008 16:29:41 (muokattu 15.05.2008 16:32:58)
Mulla ei ole mitään käsitystä, joten osaako kukaan arvioida edes suunnilleen, kuinka paljon maksaisi 10 biisin levyn tekeminen? Tai onko joku teistä tehnyt niin että maksaa itse kaikki?

Kyllä varmaan monikin on tehnyt niin, että "maksaa itse kaikki", mutta siinäpä se onkin se kysymys, että mikä kenellekin mitäkin maksaa. Mikään ei ole vakio, ei studion vuokrahinta (sehän on jokaiselle asiakkaalle eri) eikä tuottajan palkkio.

Viimeksi tuli muistaakseni määriteltyä oman levyn tuotantobudjetiksi noin 5000 - 10 000 euroa. Aika hyvin on hinnat siis pysyneet, koska vuonna 1992 muistan määritelleeni oman levyn tuotantobudjetiksi 30 000 - 60 000 markkaa.
:-D

Edellä mainitut hinnat siis ilman lasimasteria ja painatusta. Tietenkään vierailevia soittajia ei ihan kauheasti oo ollut noissa raameissa, jotain yksittäistä pianistia, trumpetistia ja jousisoittajaa ehkä lähinnä.

Tarvitaan siis ainakin:

- osaava taiteellinen tuottaja
- studio
- studiomuusikot hinta per päivä
- masterointi

Studiohinnoista mulla on jonkinlainen käsitys, mutta ei juuri mitään käsitystä paljonko osaava tuottaja maksaisi. Pitäisi siis sovittaa ja tuoda lisäjuttuja periaatteessa valmiisiin biiseihin. Saada ne siis hiottua ihan pro-biiseiksi.

Hm. Nyt mulla on huono aavistus siitä, miten tuo tulee toimimaan. Oletko varma, että biisejäsi kannattaa lähteä hiomaan?

Ja näiden hiottujen biisien perusteella sitten palkattaisiin tarvittavat studiomuusikot, jotka hoitavat biisit purkkiin ja meikä pääsee sitten laulamaan biisit.

Tyylisuuntana olisi pop, tyyliin John Mayer, Coldplay, OneRepublic jne.

Osaatko laulaa? Osaatko laulaa hyvin? Onko sinulla karismaa? Hiljeneekö sali kun astut sisään? Käyvätkö tuntemattomat ihmiset kimppuusi tai yrittävät lähennellä?

(Tuohon musiikkivalikoimaan en sano mitään, haluan vain muistuttaa että homma menee ns. kaivoon jos lähdetään tällä metodilla hakemaan jotain muuta kuin hittejä.)

Ja unohdetaan tässä vaiheessa levyjen painatus, jakelu ym. tosta laskelmasta.

Mietin vaan että kuinka paljon pitäisi pistää rahaa tiskiin. Ja tiedän että tuossa on monta muuttujaa, mutta tarvisi edes suurinpiirtein saada hahmotettua maksaisiko se 5000, 50 000 vai 500 000 euroa..

Parhaassa tapauksessa voi käydä niin että painatus ja jakelu ovat ainoat kohdat joissa pitää oikeasti lyödä rahaa tiskiin. Kaikkea muuta saa (joskus myös katteettomilla) lupauksilla, myymällä optioita tai esikoisensa ja antamalla sielunsa pimeässä tienristeyksessä hortoilevalle kitarateknikolle. Ehkä.

On myös sattunut, että soittajat ja tuottaja lähtevät mukaan koska uskovat artistiin ja haluavat olla mukana veikkaamassa voittajaa. Joskus.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
loosah
15.05.2008 16:34:41 (muokattu 15.05.2008 16:34:56)

Hyvin raakana arviona vois sanoa jotain...

- Hyvän taiteellisen tuottajan palkaksi voisi arvioida muutaman tonnin, ehkä 3000-6000e.
- Studiopäivä liikkuu yleensä jossain 300-600 euron päivähinnoissa äänittäjä/miksaajan kanssa. Studiopäivien määrää (äänitys/miksaus) on vaikea tietää, mutta arviolta voisi sanoa ehkä 20- 40 pv.
- Studiomuusikkojen hintoja voit katella esim. tuolta: http://www.musicfinland.com/sml/liksalista.html
- Masterointi vie yleensä yhden päivän ja kustantaa muutaman saturaation.

Hinnoista sovitaan myös jonkinlaisia könttäkorvauksia vaikkapa studion tai soittajien suhteen, joten hinnat vaihtelevat varmaan paljonkin.

Kyllä siihen siis saa helpostikin parikymmentä tonnia uppoomaan, jos hyvää jälkeä kaipaa, eikä itsellä ole soittotaitoa, äänityskalustoa tms.

Toki hyvän levyn voi tehdä myös parilla tonnilla ja talkoohengellä... Toimivan lopputuloksen voi saada aikaan yllättävänkin pienellä. Kaikki on tossa hommassa niin suhteellista.
GIGO
Lucky Dreamer
15.05.2008 17:28:25

Ourait, kiitoksia vastauksesta. :)

Hm. Nyt mulla on huono aavistus siitä, miten tuo tulee toimimaan. Oletko varma, että biisejäsi kannattaa lähteä hiomaan?

Jos tarkoitat siinä mielessä, että niiden alkuperäinen ajatus katoaa, niin sitä toki pyrin välttämään. Jos taas siinä mielessä, että ne ovat sen verran surkeita ettei niistä hyvää saa tekemälläkään, niin kyllä, olen varma. :) Kaipaavat vain pieniä tuotannollisia juttuja ja hiomista, joihin minulla itselläni ei ole tarvittavaa osaamista.

Osaatko laulaa? Osaatko laulaa hyvin? Onko sinulla karismaa? Hiljeneekö sali kun astut sisään? Käyvätkö tuntemattomat ihmiset kimppuusi tai yrittävät lähennellä?

Sillä riskillä että kuulostan omahyväiseltä niin kyllä, osaan laulaa ja hyvin. Varsinkin jos joskus pääsisi studioon niin ettei tarvisi vetää lauluja ihan kerralla purkkiin.

(Tuohon musiikkivalikoimaan en sano mitään, haluan vain muistuttaa että homma menee ns. kaivoon jos lähdetään tällä metodilla hakemaan jotain muuta kuin hittejä.)

Uskon kyllä biisieni hittipotentiaaliin varsinkin hyvin tuotettuna, mutta tarkennetaan vielä että minulla ei sinänsä ole paineita menestyä tai saada sijoittamiani rahojani takaisin. Haluan oikeasti vain tehdä hyvää musiikkia. Ja jos sillä menestyy niin mikäs siinä, mutta tärkeintä on tehdä musiikkia musiikin ehdoilla ja repiä itsestään 200% irti. Kyllä unelmista pitää olla valmis myös maksamaan. :)

Parhaassa tapauksessa voi käydä niin että painatus ja jakelu ovat ainoat kohdat joissa pitää oikeasti lyödä rahaa tiskiin. Kaikkea muuta saa (joskus myös katteettomilla) lupauksilla, myymällä optioita tai esikoisensa ja antamalla sielunsa pimeässä tienristeyksessä hortoilevalle kitarateknikolle. Ehkä.

No sehän olisi omalla tavallaan ihanteellista, jos löytyisi joku taho joka uskoisi tähän musiikkiin yhtä paljon kuin minä itse ja haluaisi osallistua tekemiseen ja kustannuksiin. Mutta, jotkut ostaa autoja, ja minä puolestani uskon omaan juttuun sen verran että maksaisin hymyissä suin seuraavat 10 vuotta siitä hyvästä että hyllystä löytyisi viimeinkin täyspitkä levy omaa musaa, viimeisen päälle tehtynä. Ja ihanteellisessa tapauksessa monen muunkin hyllystä.
Lucky Dreamer
15.05.2008 17:35:04

Kyllä siihen siis saa helpostikin parikymmentä tonnia uppoomaan, jos hyvää jälkeä kaipaa, eikä itsellä ole soittotaitoa, äänityskalustoa tms.

Toki hyvän levyn voi tehdä myös parilla tonnilla ja talkoohengellä... Toimivan lopputuloksen voi saada aikaan yllättävänkin pienellä. Kaikki on tossa hommassa niin suhteellista.

Kiitti hyvästä vastauksesta. Luulisi tosiaan että 20-40 päivää olisi enemmän kuin tarpeeksi. Joo, eli ei ehkä hirveästi ainakaan yli 20 000 € maksaisi laadukkaasti tehty levy.

Mistähän kautta muuten voisi löytää hyvän tuottajan helpoiten?
loosah
15.05.2008 17:47:07

Mistähän kautta muuten voisi löytää hyvän tuottajan helpoiten?

Diggailemiesi suomalaisten levyjen takakansista vaan nimi ylös ja puhelin kouraan.

Kävin kuuntelemassa sivuiltasi pätkiä ja matsku kuulosti oikein kivalta, ehkä vähän liiankin kivalta ja puhtoiselta. Nyt vaan etsit tuottajan, joka kaivaa siihen vähän rouheutta ja särmää lisää, jotta musa saa lisää tarttumapintaa (mun mielestä). Studiopäivien määrää kannattaa kyllä arvioida mielummin yläkanttiin kuin päinvastoin. Aina tulee kuitenkin kaikenlaisia juttuja vasta äänitys-, tai miksausvaiheessa vastaan, joiden kanssa sitten painitaan.
GIGO
Notefix
15.05.2008 19:00:12 (muokattu 15.05.2008 20:59:07)

Haluan oikeasti vain tehdä hyvää musiikkia. Ja jos sillä menestyy niin mikäs siinä, mutta tärkeintä on tehdä musiikkia musiikin ehdoilla ja repiä itsestään 200% irti.

Eikös toi ole se ainoa oikea motiivi tehdä musaa :)

10-20 hyvin tehtynä vois olla sellanen käypä jos käyttää kunnon studioita ja studiomuusikoita...riippuen tietysti monesta asiasta.

Toisaalta ihan hyvää jälkeä saa näin aikoina myös ilman että pistää ne kaikki kalleimmat ammattijepet hommiin.
"Layers of layers of shit!"
kivi
15.05.2008 20:48:28

Sillä riskillä että kuulostan omahyväiseltä niin kyllä, osaan laulaa ja hyvin. Varsinkin jos joskus pääsisi studioon niin ettei tarvisi vetää lauluja ihan kerralla purkkiin.

---

Uskon kyllä biisieni hittipotentiaaliin varsinkin hyvin tuotettuna, mutta tarkennetaan vielä että minulla ei sinänsä ole paineita menestyä tai saada sijoittamiani rahojani takaisin. Haluan oikeasti vain tehdä hyvää musiikkia. Ja jos sillä menestyy niin mikäs siinä, mutta tärkeintä on tehdä musiikkia musiikin ehdoilla ja repiä itsestään 200% irti. Kyllä unelmista pitää olla valmis myös maksamaan. :)

Ok. Mä toivon että onnistut. Vähän pelotti, että millaisilla illuusioilla ollaan liikkeellä mutta ihan oikeilla korteilla varmaan pelataan. Luulot pois ja silleen... happotestataan asenne...

Lykkyä tykö, ja kannattaa tosiaan tsiigailla sillä mielellä, että keiden kotimaisten artistien levyillä on otetta josta pidät, ja joka voisi sopia sinullekin, ja sitten otetaan selvää kenen kädenjälkeä se nimenomainen hyvyys on. Se ei ole aina tuottaja
:-)

Ei muuta ku onnea.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Ukko
16.05.2008 15:51:23

Hanki ne osaavimmat soittajat ja anna niiden soitella taustat narulle livenä studiossa. Vaikka hyvän muusikon aika maksaa enemmän kuin huonon, tulee se silti paljon halvemmaksi.
Otetaas taas.
duane
19.05.2008 13:47:47
Kävin kuuntelemassa sivuiltasi pätkiä ja matsku kuulosti oikein kivalta, ehkä vähän liiankin kivalta ja puhtoiselta. Nyt vaan etsit tuottajan, joka kaivaa siihen vähän rouheutta ja särmää lisää, jotta musa saa lisää tarttumapintaa (mun mielestä).

Samat sanat, tosin tää musa on mulle tuttua jo muutaman vuoden takaa..
"Rommilla sydämen synneistä raskaan saan hetkeksi vaikenemaan" Pienet Miehet
Simo78
23.05.2008 09:39:28
...Haluan oikeasti vain tehdä hyvää musiikkia. Ja jos sillä menestyy niin mikäs siinä, mutta tärkeintä on tehdä musiikkia musiikin ehdoilla ja repiä itsestään 200% irti. Kyllä unelmista pitää olla valmis myös maksamaan. :)

...Mutta, jotkut ostaa autoja, ja minä puolestani uskon omaan juttuun sen verran että maksaisin hymyissä suin seuraavat 10 vuotta siitä hyvästä että hyllystä löytyisi viimeinkin täyspitkä levy omaa musaa, viimeisen päälle tehtynä. Ja ihanteellisessa tapauksessa monen muunkin hyllystä.

Ei muuta kuin onnea vaan yritykseen! Aika paljon olet valmis panostamaan ja mikäs siinnä. Itse pistin rahani asuntoon, ei muuten riitä seuraavat 10 vuotta takaisin maksuun, e-hei=)
Zammy
23.05.2008 09:51:25
minä puolestani uskon omaan juttuun sen verran että maksaisin hymyissä suin seuraavat 10 vuotta siitä hyvästä että hyllystä löytyisi viimeinkin täyspitkä levy omaa musaa, viimeisen päälle tehtynä. Ja ihanteellisessa tapauksessa monen muunkin hyllystä.

Erittäin kunnioitettavaa, toivottavasti hommasi onnistuu ja palkitsee sinut.
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Ukko
23.05.2008 17:07:35

Beatles duunas ekan levynsä päivässä parissa. Boston pähkäili Amanda levynsä parissa viitisen vuotta. Tuostahan voi laskea eri vaihtoehtoja mitä levyn teko maksaa.
Otetaas taas.
duane
24.05.2008 03:41:08
Mutta, jotkut ostaa autoja, ja minä puolestani uskon omaan juttuun sen verran että maksaisin hymyissä suin seuraavat 10 vuotta siitä hyvästä että hyllystä löytyisi viimeinkin täyspitkä levy omaa musaa, viimeisen päälle tehtynä. Ja ihanteellisessa tapauksessa monen muunkin hyllystä.

Voin luvata, että tulen sen levyn sitten hankkimaan :)
"Rommilla sydämen synneistä raskaan saan hetkeksi vaikenemaan" Pienet Miehet
Krister
06.06.2008 17:13:51

Beatles duunas ekan levynsä päivässä parissa. Boston pähkäili Amanda levynsä parissa viitisen vuotta. Tuostahan voi laskea eri vaihtoehtoja mitä levyn teko maksaa.
12 tunnissa on muistaakseni tarkka inhvormaatio.
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
Jag
10.06.2008 06:20:10

Kauan eivät Apis tai Nirvanakaan väsänneet debyyttejä. Tosin ehken "hieman" yksinkertaisempaa musiikkia.

Mutta todellakin onnea koitokseen. Kunnioitan suuresti, että joku tuollaiseen ryhtyy.
" toinen teoria on se että nykyisen (varmaan tuossa 90 luvun lopulla) tuli studioiden miksaus pöytiin sellainen "radio nova" nappi, jonka kaikkein rahanahnein tuottaja painoin pohjaa aina kun biisit nauhotettiin.. " - Trey
Analuuk
04.08.2008 22:53:25
Joskus koulussa laskettiin arvio levynteolle liukuhihnatyyliin. Mukaan laskettiin kaikki mahdollinen muusikoiden palkoista ja studion vuokrasta miksaajan liksaan ja esituotannon kustannuksiin. Karkea arvio oli muistaakseni noin 40 000 euroa. Toinen mokoma kuluu helposti asialliseen markkinointiin.

Suomessa moni suht nimekäskin bändi tekee levynsä kymppitonnin budjetilla...
http://youtube.com/watch?v=U2w4ZVWb3_Y
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)