Aihe: Aalto-yliopisto ei pidä tekijänoikeusjärjestöistä 1 | |
---|---|
![]() 11.11.2011 20:52:17 | |
Tänään Aalto-yliopisto julkisti kilpailun uuden äänilogonsa suunnittelemiseksi. Äänilogon olisi tarkoitus tukea koko suuren ja uljaan Aalto-yliopiston nuorekasta brändiä. Kuinka ollakaan kilpailun sivustoilta löytyy seuraava lause: "Note: You have to own all rights to your composition(s). The license applied to the winning entry is an exclusive buy-out license. You are eligible to participate in the contest if you're not a member of any copyright society (ie. ASCAP in the United States; TEOSTO in Finland)." (http://aalto.audiodraft.com/faq) Mielenkiintoista huomata, miten pääosin valtion rahoittama kulttuurialan vaikuttaja suhtautuu taiteilijoiden tekijänoikeuksiin. | |
![]() 11.11.2011 22:34:03 | |
Kudelski: Tänään Aalto-yliopisto julkisti kilpailun uuden äänilogonsa suunnittelemiseksi. Äänilogon olisi tarkoitus tukea koko suuren ja uljaan Aalto-yliopiston nuorekasta brändiä. Kuinka ollakaan kilpailun sivustoilta löytyy seuraava lause: "Note: You have to own all rights to your composition(s). The license applied to the winning entry is an exclusive buy-out license. You are eligible to participate in the contest if you're not a member of any copyright society (ie. ASCAP in the United States; TEOSTO in Finland)." (http://aalto.audiodraft.com/faq) Mielenkiintoista huomata, miten pääosin valtion rahoittama kulttuurialan vaikuttaja suhtautuu taiteilijoiden tekijänoikeuksiin. Noi ehdothan tulee Audiodrafitn kautta eikä niinkään Aalto-yliopistolta. Toisaalta hassua rajata Teoston jäsenet ulos, koska kyllä järjestön jäsenillä on mahdollista myydä kaikki oikeudet biisiin, jos siltä tuntuu. Etenkin kun tässä on kyse äänilogosta eikä varsinaisesta kappaleesta. | |
![]() 12.11.2011 23:09:56 (muokattu 12.11.2011 23:10:25) | |
Johnny Buzz: Noi ehdothan tulee Audiodrafitn kautta eikä niinkään Aalto-yliopistolta. Toisaalta hassua rajata Teoston asiakkaat ulos, koska kyllä järjestön asiakkailla on mahdollista myydä kaikki oikeudet biisiin, jos siltä tuntuu. Etenkin kun tässä on kyse äänilogosta eikä varsinaisesta kappaleesta. http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/ | |
![]() 13.11.2011 16:33:12 | |
Tää on ihan hanurista - teostollakin kuten jo todettiin on mahdollisuus tehdä itsehallinnointisopimus teos kerrallaan, jolloin biisin voi myydä kerralla ulos. Ehkä kilpailuun ei sitten haluta tiettyä ryhmää osallistujiksi, tai sitten eivät vaivautuneet ottamaan selvää esim. Suomen teoston nykyisistä toimintatavoista. Pistetäänpäs tähän Aalto-Yliopiston arvot: Intohimo uuden etsimiseen Vapaus luovuuteen ja kriittisyyteen Rohkeus vaikuttaa ja menestyä Vastuu välittää, suvaita ja innostaa Perustana eettisyys, avoimuus ja tasa-arvo Ja strategisina tavoitteina taiteen osalta: Taiteellinen toiminta: Aalto-yliopistossa kehitetään monialaista taiteellista ja tutkimuksellista yhteistyötä yli tieteen- ja taiteenalarajojen. Yliopisto on kansainvälisesti arvostettu taiteen, arkkitehtuurin ja muotoilun edelläkävijä. Jep. "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 14.11.2011 07:26:56 | |
Yritysmaailmassa nyt vain sattuu olemaan vallalla sellainen ajatusmalli, että "taiteilijoille" ei tarvitse maksaa näiden hengentuotteista. Noita Audio Draftin kilpailuja on tullut seurattua sivusta jo pidemmän aikaa - ja oon huomannut, etteivät noi firmat jotka etsivät biisejä milloin mihinkin tarkoitukseen ole valmiita niistä kovinkaan paljon maksamaan. Tiedä sitten kuvittelevatko insinöörit, että joku parin-kolmenkin minuutin biisi/tunnari syntyy ihan tuosta vain kuin nappia painamalla. http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/ | |
![]() 14.11.2011 21:08:07 | |
ganesha: Yritysmaailmassa nyt vain sattuu olemaan vallalla sellainen ajatusmalli, että "taiteilijoille" ei tarvitse maksaa näiden hengentuotteista. Noita Audio Draftin kilpailuja on tullut seurattua sivusta jo pidemmän aikaa - ja oon huomannut, etteivät noi firmat jotka etsivät biisejä milloin mihinkin tarkoitukseen ole valmiita niistä kovinkaan paljon maksamaan. Tiedä sitten kuvittelevatko insinöörit, että joku parin-kolmenkin minuutin biisi/tunnari syntyy ihan tuosta vain kuin nappia painamalla. Ei kannata yleistää. Olin jossain vaiheessa Teoston listalla 65 ja suurin osa näistä tekijänoikeustuloista tuli firmoilta ja mainostajilta, joille olin musaa tehnyt. Tekijänoikeusmaksut ovat isoille lafkoille hyttysenpaskan kokoinen menoerä ja ne mieluummin hoitavat mainettaan reiluina luovan talouden tukijoina kuin alkavat inistä pikkuasioista. Siksi Aalto-yliopiston veto on aika yllättävä. Paitsi että kaupalliset toimijat maksoivat ihan mukavasti kertakorvauksen, tämän jälkeen euroja tippui ihan mukavasti vielä televisiomainoksista ja yritysfilmeistä ja niiden esityksistä. Ongelmaksi onkin alkanut nousta pikemminkin nämä tietämättömät alan "robinhoodit", kaikenmaailman audiodraftit etunenässä, jotka kuvittelevat edistävänsä luovaa teollisuutta ja tekemisen vapautta vesittämällä taloudelliset oikeudet tekijöiltä. Näin audiodraftien sponssaustilaisuuden pari vuotta sitten Uneton48-skaban yhteydessä tuolla Mediakeskus Lumessa ja keskeisin sanoma taisi olla lähinnä nykyisen tekijänoikeuslainsäädännön kaataminen. Ei liene yllätys, ettei draftien listoilta löydy yhtäkään musiikilla itseään työkseen elättävää henkilöä. | |
![]() 15.11.2011 07:29:48 | |
Kudelski: Ei kannata yleistää. Olin jossain vaiheessa Teoston listalla 65 ja suurin osa näistä tekijänoikeustuloista tuli firmoilta ja mainostajilta, joille olin musaa tehnyt. Tekijänoikeusmaksut ovat isoille lafkoille hyttysenpaskan kokoinen menoerä ja ne mieluummin hoitavat mainettaan reiluina luovan talouden tukijoina kuin alkavat inistä pikkuasioista. Siksi Aalto-yliopiston veto on aika yllättävä. Paitsi että kaupalliset toimijat maksoivat ihan mukavasti kertakorvauksen, tämän jälkeen euroja tippui ihan mukavasti vielä televisiomainoksista ja yritysfilmeistä ja niiden esityksistä. Ongelmaksi onkin alkanut nousta pikemminkin nämä tietämättömät alan "robinhoodit", kaikenmaailman audiodraftit etunenässä, jotka kuvittelevat edistävänsä luovaa teollisuutta ja tekemisen vapautta vesittämällä taloudelliset oikeudet tekijöiltä. Näin audiodraftien sponssaustilaisuuden pari vuotta sitten Uneton48-skaban yhteydessä tuolla Mediakeskus Lumessa ja keskeisin sanoma taisi olla lähinnä nykyisen tekijänoikeuslainsäädännön kaataminen. Ei liene yllätys, ettei draftien listoilta löydy yhtäkään musiikilla itseään työkseen elättävää henkilöä. Audiodraftin kautta on isotkin firmat etsineet musiikkia yritysvideoihin yms. judansseihinsa ja korvaukset ovat olleet luokkaa muutamia satasia parhaimmillaankin. Joo, todellakin hyttysenpaskan kokoisia menoeriä - kun liikevaihto huitelee jossain kymmenien ellei satojen miljoonien luokassa. Voihan se toki olla niinkin, että varsinainen syyllinen on tuo välikäsi tuossa. Itse vinkkasin Audiodraftin jannuja tuosta itsehallinnointisopimuksesta jo vuosi sitten, mut ilmeisesti siis porukan agendalla on sivuuttaa Teosto tyystin. Sikälihän tuo on jännä konsepti: Jos ei "ammattilaisille" haluta maksaa asianmukaisia korvauksia niin tuossahan tulee käymään niin, että Audiodraft jää täysin aloittelevien kotimuusikoiden kanavaksi tienata muutamia kymppejä uransa alkutaipaleella. Luulis, ainakin tälleen maalaisjärjellä ajateltuna, ettei yritystenkään etuja aja se, että hyväksikäytetään hieman yksinkertaisia amatöörejä. Toisaalta tulee mieleen eräänkin tunnetun tuotteistamisgurun taannoinen blogi, joka aiheutti myrskyn vesilasissa. Insinöörit kun näemmä tuppaavat ajatella KOVINKIN yleisesti, ettei jostain niinkin immateriaalista kuin musiikista tarvitse oikeasti maksaa tekijälle mitään: taiteilijat kun tekevät vain itseilmaisun ilosta sitä taidettaan... http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/ | |
![]() 16.11.2011 16:09:58 | |
Kudelski, hyvä että nostit tämän esiin. Olen asian ytimestä samaa mieltä kanssasi, ja aion ottaa puheeksi, jos ja kun tapaan Aalto-yliopiston ihmisiä luovien alojen tilaisuuksissa tms., missä jonkun verran päiväduunini kautta pyörin. | |
![]() 16.11.2011 17:43:28 | |
Mäkin laitoin viestiä menemään muutamaa kanavaa pitkin. Ajat on nykyään sellaiset, että just tolla itsehallinnointisopimuksella pystytään myymään musaa könttähinnalla kaikkien oikeuksineen ulos vaikka olisikin teoston asiakas. Jos sitten myy itsensä liian halvalla, niin se on tietysti vaan oma moka ja puukotusta yleisesti muille ammatinharjoittajille. "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 16.11.2011 19:59:32 | |
Itsekin olen Taikin kasvatteja, enkä millään muotoa voi hyväksyä entisen opinahjoni ja työnantajani menettelyä näinkin tärkeässä asiassa. Muuten juuri sähköpostitse saamani tiedon mukaan Teosto aikoo olla asiasta yhteydessä Aalto-yliopistoon. Katsotaan mihin asia johtaa, vai johtaako mihinkään. Dr Dominant: Mäkin laitoin viestiä menemään muutamaa kanavaa pitkin. Ajat on nykyään sellaiset, että just tolla itsehallinnointisopimuksella pystytään myymään musaa könttähinnalla kaikkien oikeuksineen ulos vaikka olisikin teoston asiakas. Jos sitten myy itsensä liian halvalla, niin se on tietysti vaan oma moka ja puukotusta yleisesti muille ammatinharjoittajille. | |
![]() 17.11.2011 07:37:38 | |
^^ juu, mä sain teostosta samanlaista palautetta. Ei sillä että itse osallistuisin, mutta ihan periaatteesta! "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 28.11.2011 13:15:44 | |
Kaikkien Teoston ulkopuolisten (ja myöskin jäsenten) tahojen olisi hieman ainakin suhtauduttava teoston toimintaan kriitisesti. Miettikääpä hetki: -Jakaako teosto tulonsa oikeudenmukaisesti soittojen määrän suhteessa? -Onko kohtuullista, että kyseisen byroon pyörittämiseen palaa 18% yhdistyksen tuloista? -Onko oikein, että teoston valitsee itse jäsenensä parhaiksi katsomistaan asiakkaista? Ymmärrän hyvin Aaltoa, joka haluaa minimoida byrogratian ja välttää joutusta vahingossakaan ENEMPÄÄ teoston maksuautomaatiksi. | |
![]() 28.11.2011 21:17:23 | |
Thuneberg: Kaikkien Teoston ulkopuolisten (ja myöskin jäsenten) tahojen olisi hieman ainakin suhtauduttava teoston toimintaan kriitisesti. Miettikääpä hetki: -Jakaako teosto tulonsa oikeudenmukaisesti soittojen määrän suhteessa? -Onko kohtuullista, että kyseisen byroon pyörittämiseen palaa 18% yhdistyksen tuloista? -Onko oikein, että teoston valitsee itse jäsenensä parhaiksi katsomistaan asiakkaista? Ymmärrän hyvin Aaltoa, joka haluaa minimoida byrogratian ja välttää joutusta vahingossakaan ENEMPÄÄ teoston maksuautomaatiksi. kuka sit valvoisi musiikintekijöiden etua? sinäkö? Aalto-yliopisto? Teosto on sortunut mielestäni muutaman kerran hienoisiin ylilyönteihin, mut mikäpä vastaavanlainen virallinen instanssi ei olisi...silti: ilman Teostoa kovin moni ei musiikintekemisellä pystyisi itseään elättämään. Mistä muuten bongasit tuon 18%-lukeman? Kuulostaa hieman isolta prosenttiosuudelta...Yritykset jotka haluavat toisten ihmisten luovaa panosta omassa toiminnassaan hyödyntää, tuskin kovin altruistisesti olisivat omatoimisesti sitä rahaa jakamassa, jos ei joku Iso Paha Susi valvoisi. Onhan se nähty että mitä isompi firma, sitä psykopaattisemmin ne haluavat ottaa toisten luovasta panoksesta hyödyn korvaamatta sitä mitenkään. http://ganesha-firstnewraysoftherisingsun.blogspot.com/ | |
![]() 29.11.2011 08:23:41 | |
Sain 18% Teoston viime vuoden toimintakertomuksesta. Teoston monopoliasema antaa sille mahdollisuuden ja sen eläminen isojen levy-yhtiöiden talutusnuorassa ohjaa sen toimintaa sellaiseen suuntaan, että se voi oikeasti jaella nappeja pienelle musiikintekijälle ja tulouttaa isot rahat haluamiinsa kohteisiin, käyttää kuluihinsa lähes viidenneksen tuloistaan ja maksaa mm. johtokunnalleen lähes kakskyt tonnia vuosittain nuppia kohden. Teoston suurin saavutus viime vuosilta on 70 vuoden suoja aika. Kertokaa, miten se auttaa oikeasti musiikin tekijää. Minä en ole se, joka pientä muusikkoa auttaa, minua vain harmittaa kuinka sinisilmäisesti muusikot suhtautuvat asioidensa ajajaan. | |
![]() 29.11.2011 12:33:52 | |
Niin, ehkä tekijäiden suhde teoston suuntaan näyttäytyy sinisilmäisyytenä, ymmärrän kyllä sen. Varmasti sitäkin on liikkeellä. Tää on vähän tällainen loose-loose tyyppinen tilanne. On vaikeaa kuvitella miten pärjäisi paremmin jos ei olisi teoston asiakas ... jos pitäis itse hoitaa kaikki lisensoinnit ja valvonta eri medioiden suuntaan yms., silloin tietty ei iso paha susi vie välistä, mutta välttämättä ei pääse kyllä sitten samanlaiseen ajankäytön hyötysuhteeseen kuin teoston kanssa asioidessa. Eli toistaiseksi omasta näkökulmastani tilanne on näyttäytynyt silleen että pienempi paha on asioida teoston kanssa kuin lähteä umpihankeen. Itse kuulisin kiinnostuneena realistisista hyvistä vaihtoehdoista teostolle. Tämä ei ole piikittelyä vaan ihan vilpitön kysymys. En ole itse sieltä välkyimmästä päästä ja aikani on rajallista, joten jos joku on keksinyt paremman tavan, kuulisin siitä todella mielelläni. Itse esim. olen kyllä esittänyt kritiikkiä teoston suuntaan havaitsemistani epäkohdista, ja pari esimerkkiä mainitakseni esim. juuri tämä itsehallinnointisopimuksen mahdollisuus, plus se että saa julkaista omakustanteen maksamatta tallennuskorvauksia ovat asioita joissa teosto on parantanut juoksuaan kuunneltuaan asiakkaitaan. Mut tää on mun mielestä vähän tätä nykyajan polarisoitumistyyppistä vääntöä. Asiasta kuin asiasta tuntuu että mennään mielellään keskustelussa sinne ääripäihin vääntämään, että esim. teosto on joko hanurista tai parhautta. Eiköhän totuus ole useimmiten aina jossain siellä keskivaiheilla jossain kohti. "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 29.11.2011 12:39:40 | |
Thuneberg: Teoston monopoliasema antaa sille mahdollisuuden ja sen eläminen isojen levy-yhtiöiden talutusnuorassa ohjaa sen toimintaa sellaiseen suuntaan, että se voi oikeasti jaella nappeja pienelle musiikintekijälle ja tulouttaa isot rahat haluamiinsa kohteisiin Hmm, mitä tarkoitat tällä että teosto tulouttaa isot rahat haluamiinsa kohteisiin? Teostollahan on jakosääntö jonka perusteella rahaa jaetaan. Kirjoituksestasi saa vaikutelman että teosto toimii jotensakin mielivaltaisesti ja jakaa hyvää levy-yhtiöiden päästessä manipuloimaan toimintaa? Ehkä ylitulkitsen mutta mikäli on niin että teoston toiminta ei tässä mielessä ole päivänvalon kestävää, tietäisin siitä mielelläni koska taatusti käyn koputtelemassa teoston etuovea asian tiimoilta jos näin todella on. Ja edelleen, ihan vilpittömästi kysyn, en yritä näsäillä. "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 29.11.2011 15:18:27 | |
Tykkään provosoida ja aamulla unisena saatoin kirjoittaa huolimattomasti. Mutta tuossa on erään muusikon kertomaa: http://www.elvisry.fi/022001/martti.html Ja tässä hdenlainen levy-yhtiön näkemys: http://blog.piraattipuolue.fi/2009/08/pienlevy-yhtiot-ja-teosto/ Ehdottomasti tekijämiehen kannattaa taloudellisesti olla Teoston asiakas. Itse yritän ajattella asiaa laajemmin kuin omaan napaan tuijottaen. Teoston jakosäännöllä ei tän asian kanssa ole tekemistä juurikaan, vaan koko teoston kakun jakaminen kun vain ei kestä päivänvaloa. Jos kestäisi, se olisi selkeästi julkista tietoa. Valitettavasti en tiedä järkevää vaihtoehtoa, mutta eiköhän sellainenkin vielä ilmene. Sen tiedän, että moni tekee levynsä ulkomailla maksaakseen edullisemmat mekanisointimaksut tai jättääkseen kokonaan ne maksamatta. Niin ja itse en ole Teoston asiakas, mutta aion katsoa miten käy, kun pyydän heiltä itselleni kuuluvat tekijänoikeusmaksut tietäen, että sävellyksiäni, sanoituksiani ja sovituksiani soitetaan satunnaisesti tampereen yössä... | |
![]() 29.11.2011 17:18:53 | |
Thuneberg: Tykkään provosoida ja aamulla unisena saatoin kirjoittaa huolimattomasti. Juu no hätä. Mutta tuossa on erään muusikon kertomaa: Joo, tää on tuttu keissi kun itse olen pyörinyt elviksen kuvioissa ja seurannut tiedotusta... tääkin on onneksi nykyään paremmalla tolalla. Ja tässä hdenlainen levy-yhtiön näkemys: http://blog.piraattipuolue.fi/2009/08/pienlevy-yhtiot-ja-teosto/ Enpäs ole koskaan ajatellut tota CD:n monistus versus tallennuslupa-asiaa tuolta kantilta. On tietysti ongelmallista, että ne jotka eivät ole teoston asiakkaita eivät saisi vapailla markkinoilla teetättää levyjä. Jos joku pelkää piratismia tässä kohden, niin eiköhän tänkin vois ihan sopimusmenettelyllä hoitaa, nimet paperiin että tallennetaan tavaraa johon itsellä on oikeudet. Jos turoilee niin sitten on dokumenttia johon voi vedota jos tarttee oikeutta alkaa jakamaan ... vaan koko teoston kakun jakaminen kun vain ei kestä päivänvaloa. Jos kestäisi, se olisi selkeästi julkista tietoa. Juu, itse voin kyllä lämpimästi kannattaa avoimuutta jakoasiassa. Olenko ymmärtänyt väärin, vai onko tuo 3 "kadonnutta" miljoonaa mitenkään tekemisissä kansallisten varojen kanssa? Kansallisiin varoihin muistaakseni sai pidättää maksimissaan 10% kertyneista tilityksistä, jotka sitten jaetaan erityyppisinä apurahoina tukemaan alaa. Kuulostaa vaan jotenkin toi 3 miljoonaa 39 miljoonasta sen kokoiselta summalta että se ois kansallisten varojen kokoinen potti. Valitettavasti en tiedä järkevää vaihtoehtoa, mutta eiköhän sellainenkin vielä ilmene. Sen tiedän, että moni tekee levynsä ulkomailla maksaakseen edullisemmat mekanisointimaksut tai jättääkseen kokonaan ne maksamatta. Hmm, ymmärrän näkökulman kyllä, mutta itse pohdin tuossa vaan sitten tekijäpuolen tulonsaantia, siis säv/san/sov osastoa. Jos ei makseta mekanisointimaksuja lainkaan, mistä tekijät saavat liksaa levymyynnistä? Ymmärtääkseni tää johtais tilanteeseen jossa esim. levy-yhtiö voisi hyvällä biisillä tehdä bisnestä ilman että tekijöille tarttis maksaa mitään? Niin ja itse en ole Teoston asiakas, mutta aion katsoa miten käy, kun pyydän heiltä itselleni kuuluvat tekijänoikeusmaksut tietäen, että sävellyksiäni, sanoituksiani ja sovituksiani soitetaan satunnaisesti tampereen yössä... Viitannet siihen, että teosto kerää tilaisuuden järjestäjiltä niistä rahaa mutta koska sinä et ole asiakas, ei tilitä näitä eteenpäin? Ymmärrän siinä tapauksessa näkökulmasi kyllä, mutta teoston näkökulmasta he myyvät lisenssi omien asiakkaidensa teoksille ja eivät ajattele edes perineensä korvausta sinun teostesi esittämisestä. Jos en nyt ihan metsässä ole, niin tapahtuman järjestäjän vastuullahan on lopulta tietää, että jos tekee bisnestä jonkun muun hengentuotteilla, tekijä on oikeutettu siivuun, oli tekijä sitten tekijänoikeusjärjestön asiakas tai ei. Perusteet tähän ovat tekijänoikeuslaissa. Täytyy rehellisyyden nimessä todeta että en tiedä yhtään keissiä jossa tekijänoikeusjärjestöön kuulumaton tekijä hoitaisi itse oikeuksiensa valvonnan ... olis kyllä ihan mielenkiintoista kuulla sellaisia tapauksia. Mutta onhan se tietysti totta ettei teosto ole täydellinen. Se vähä mitä olen hieman teoston toimintaan viime aikoina tutustunut, on ainakin itselleni ollut rohkaisevaa - näyttäisi siis siltä että suomen teosto on tällä hetkellä hyvissä käsissä. Saa nähdä kauanko meillä enää on suomessa oma teosto ... "Dr. Dominant, I presume?" | |
![]() 29.11.2011 20:49:30 | |
Thuneberg: -Onko kohtuullista, että kyseisen byroon pyörittämiseen palaa 18% yhdistyksen tuloista? Muistaaksen Punaisella Ristillä kulut ovat tuota suuremmat, ja se sentään pyörittää toimintaansa paljolti vapaaehtoistyöllä joten ei tuo kovin iso rosentti tosiaankaan ole. Epäilemättä Teoston toiminnassa on paljonkin kritisoitavaa, riippuen tietysti aina katsantokannasta, mutta niin on kaikessa toiminnassa maailmassa. Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)