![]() 19.10.2017 15:29:47 (muokattu 19.10.2017 15:33:44) | |
---|---|
Aika mollisävytteinen otsikko, mutta oli ihan pakko sensaatiolehden tyyppisesti aloittaa. Koeta elää sen kans! :) Joten nyt ihka oikeaan asiaan. Tosiaan minulla on useita omia biisejä (ja lisää tulee vähän väliä), enkä oikein tiedä mitä tekisin. Ei niitä nyt vain omaksi iloksi kannata pitää. Mihin noita voi tarjota, että saisin niillä jopa ihan rahaa? Demoa en saa todella hyvän kuuloiseksi, kun en ole ammattilaulaja, vireongelmaa on. Haluaisin niin hoitaa koko homman kotiin äänityksineen päivineen, mutta yleensä laulu kuulostaa pikkuisen epävireiseltä, eikä tietenkään ole sellainen kuulas iskelmälaulajan ääni. Haluaisin tässä tilanteessa pukata biisit eteenpäin nuotteina. Biisejä on mm. suomalaista rokkenrollia, biittiä, humppaa, tangoa, valssia. On siellä joukossa jtn eksprementaalisiakin laulua. Mutta paljonhan tuollaista ensinmainittua Suomi-iskelmää nykyäänkin radiossa soitellaan, muttei vain isoimmilla kanavilla. Menisi varmaankin kaupaksi, kun duunattaisiin täyteläinen sovitus ja hieno laulaja tulkitsisi. "Kova kulkemaan!" | |
![]() 19.10.2017 18:39:53 | |
Hoida biiseillesi joku pätevä laulaja. Turha itse on yrittää väkisin vääntää, jos ei taitu. Jos demottelu on muuten hallussa ja saat soitettua sisään matskut ja saat ne kuulostamaan suht hyvältä, niin olet jo voiton puolella. One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva. | |
![]() 20.10.2017 22:08:06 (muokattu 20.10.2017 22:09:53) | |
Hyvä! Itse tosin olin ajatellut tuota samaa aiemmin. Minulla ei kuitenkaan ole minkäänlaisia yhteyksiä musiikkialan ammattilaisiin, niin siksi kyselen täällä. Tarkoitus olisi toimittaa kappaleita eteenpäin nuottina. Mutta mihin? Miten järjestyisi visiitti jonkin/jonkun luokse näiden nuottien pohjalta? "Kova kulkemaan!" | |
![]() 22.10.2017 23:50:10 | |
Toisaalta, ootko miettinyt, että ottaisit laulutunteja ja treenaisit. Vaikka et itse levyttäisi, saisit varmasti biisit paremmin kaupaksi, jos niistä pystyy tekemään uskottavan demon. Melkeen jokainen pystyy treenaamalla oppimaan vireessä pysymistä. Mä väittäisin, et maailma on biisejä täynnä ja pitää olla superaktiivinen, että saa omat biisit liikkeelle. Hyvistäkin biiseistä on ylitarjontaa. Tsemppiä! Pelko: https://www.facebook.com/pelkohelsinki/
https://soundcloud.com/pelko-264900760 | |
![]() 23.10.2017 00:33:38 | |
M-Sävel: Hyvä! Itse tosin olin ajatellut tuota samaa aiemmin. Minulla ei kuitenkaan ole minkäänlaisia yhteyksiä musiikkialan ammattilaisiin, niin siksi kyselen täällä. Tarkoitus olisi toimittaa kappaleita eteenpäin nuottina. Mutta mihin? Miten järjestyisi visiitti jonkin/jonkun luokse näiden nuottien pohjalta? Laitoin pikaviestin | |
![]() 27.10.2017 12:50:19 (muokattu 27.10.2017 12:51:18) | |
Objectif Lune: Toisaalta, ootko miettinyt, että ottaisit laulutunteja ja treenaisit. Vaikka et itse levyttäisi, saisit varmasti biisit paremmin kaupaksi, jos niistä pystyy tekemään uskottavan demon. Melkeen jokainen pystyy treenaamalla oppimaan vireessä pysymistä. Mä väittäisin, et maailma on biisejä täynnä ja pitää olla superaktiivinen, että saa omat biisit liikkeelle. Hyvistäkin biiseistä on ylitarjontaa. Tsemppiä! Jep, itselläni on kyllä ihan älyttömän tarkka sävelkorva, kuulen, jos vähänkään laulaa epävireisesti. Siksi se oma laulutaito vähän ärsyttääkin. Onhan se ärsyttävää, kun on biisejä kertynyt ja niitä on nykyään niin hankala saada eteenpäin. Tuskin se tämmöistä oli vielä sanotaanko 90-luvulla, että piti olla suunnilleen tuotantovalmis demo. Ehdottomasti toisena keinona pitäisi olla, että saa lähettää pelkät nuotit ja vastaanottaja järkkää siihen sitten säestyksen ja laulun. :( "Kova kulkemaan!" | |
![]() 01.11.2017 21:42:54 | |
M-Sävel: Hyvä! Itse tosin olin ajatellut tuota samaa aiemmin. Minulla ei kuitenkaan ole minkäänlaisia yhteyksiä musiikkialan ammattilaisiin, niin siksi kyselen täällä. Tarkoitus olisi toimittaa kappaleita eteenpäin nuottina. Mutta mihin? Miten järjestyisi visiitti jonkin/jonkun luokse näiden nuottien pohjalta? Jos ajateltas, että saat kasaan sellaset nuotit, joista pianisti voi soittaa, niin kyllä mun nähdäkseni aika helpolla saa selvitettyä onko kyse jostain sellaisista biiseistä, joissa erityistä potentiaalia vaikka tienestiä silmällä pitäen. Toisaalta jos ne on omaksi iloksi ja itsestä kiinnostavia, ehkä enemmän siltä pohjalta mitä saat niistä itse irti. Kyllä jos meen hakee jonkun uuden Toivelaulukirjan ja on nuotit, niin kylhän niistäkin aika pienellä testailulla kotona oman stagepianon kanssa saa selville missä on potentiaalia mihinkin yhteyteen. Soitatkos itse jotain instrumenttia? | |
![]() 01.11.2017 21:53:49 | |
Objectif Lune: Mä väittäisin, et maailma on biisejä täynnä ja pitää olla superaktiivinen, että saa omat biisit liikkeelle. Hyvistäkin biiseistä on ylitarjontaa. Tsemppiä! Tarjontaa on paljon ja on hurjasti tuotantoa, joista voi keikoille valita jos ei omia biisejä soita. Mielestäni kyse on monen palasen loksahtamisesta kohdalleen ja tänä päivänä musiikin alalla kohkataan vaikka mitä vaikkei olisi kovinkaan hyviä sävellyksiä. Paljon uskottavuutta tuo jos biisejä esittävät todella pitävät ohjelmistostaan. | |
![]() 11.11.2017 10:16:04 | |
musamies: Jos ajateltas, että saat kasaan sellaset nuotit, joista pianisti voi soittaa, niin kyllä mun nähdäkseni aika helpolla saa selvitettyä onko kyse jostain sellaisista biiseistä, joissa erityistä potentiaalia vaikka tienestiä silmällä pitäen. Toisaalta jos ne on omaksi iloksi ja itsestä kiinnostavia, ehkä enemmän siltä pohjalta mitä saat niistä itse irti. Kyllä jos meen hakee jonkun uuden Toivelaulukirjan ja on nuotit, niin kylhän niistäkin aika pienellä testailulla kotona oman stagepianon kanssa saa selville missä on potentiaalia mihinkin yhteyteen. Soitatkos itse jotain instrumenttia? Joo itse soitan pianoa/kiipparia/tietokonetta! :D Sehän tässä tosiaan on, että olisi vaan niin paljon sujuvamman oloista, jos nuotit pystyisi toimittamaan jonnekin, siellä pidettäisiin palaveri ja jos arvioija tykkäisi niin asian kanssa edettäisiin. Voi että mä kaipaan Kärjen aikaa. Vaikken silloin ollut edes syntynyt... "Kova kulkemaan!" | |
![]() 13.11.2017 19:07:43 | |
M-Sävel: Joo itse soitan pianoa/kiipparia/tietokonetta! :D Sehän tässä tosiaan on, että olisi vaan niin paljon sujuvamman oloista, jos nuotit pystyisi toimittamaan jonnekin, siellä pidettäisiin palaveri ja jos arvioija tykkäisi niin asian kanssa edettäisiin. Voi että mä kaipaan Kärjen aikaa. Vaikken silloin ollut edes syntynyt... Kyllä toi kaikki onnistuu rahaa vastaan. Tietty sä voit lähettää nuotteja levy-yhtiöihin tai levyttäville artisteille. Voi olla, että joku innostuukin niitä tutkimaan. Pelko: https://www.facebook.com/pelkohelsinki/
https://soundcloud.com/pelko-264900760 | |
![]() 22.11.2017 14:43:49 | |
Objectif Lune: Kyllä toi kaikki onnistuu rahaa vastaan. Tietty sä voit lähettää nuotteja levy-yhtiöihin tai levyttäville artisteille. Voi olla, että joku innostuukin niitä tutkimaan. Nuotit eivät kiinnosta tasan tarkkaan ketään. Lähetä demoäänite (kaksi vaihtoehtoa: joko tosi pelkistetty laulu+kitara/piano, tai sit ihan valmis tuotanto ei välimalleja, ja oikeasti hyvä ja motivoituneen kuuloinen lauluraita on molemmissa ihan perusedellytys), jos biisi kiinnostaa jotakuta niin nuotteja kysellään kyllä perästä (esim. livesoittoa tai studioäänitystä varten). | |
![]() 24.11.2017 12:48:03 (muokattu 24.11.2017 12:48:57) | |
Jos nuotit eivät kiinnosta näitä yhtiöitä tms. niin sairastahan se on. Emmehän me vähäiset määrät ihmisiä sille mitään voi, vaan suuren osan lauluntekijöistä pitäisi ajaa asian muuttamista kohtuulliseen suuntaan. Mietin vaan, miten valtavasti jää pois päteviä biisejä, kun ei ole rahkeita hankkia vaikka sitä laulajaa siihen raitaan... Vähän sama kuin keksinnöissä, joissa tilanne on vielä pahempi. Tukea et saa mistään ja monet mullistavat keksinnöt jäävät pöytälaatikkoon sen vuoksi, kun ei ole rahamies. Oikeestaan tässä musabisneksessäkin vois olla joku brittien keksintötukijärjestelmää vastaava systeemi, jossa kappaleiden tuottaminen valmiiksi on uudelle lauluntekijälle maksutonta. Jos biisit saavat ilmaa allensa, maksetaan tuotantokulut ajan mittaan pois provisioissa. Jos eivät saa, niin tukijärjestelmän kulut katetaan samoista takaisinmaksukuluista. Sama systeemi myös keksintöihin. "Kova kulkemaan!" | |
![]() 25.11.2017 12:56:44 | |
Onko se sitten ihan mahdoton ajatus, että laitat vaikka Wanted-palstalle ilmoituksen että etsitään bändi/projekti/tms.-kaver(e)i(t)a? Kummasti ne omat tuotokset jalostuu vielä paremmiksi kun porukalla pääsee miettimään, ja varsinkin jos bändiin/projektiin sattuu löytymään tyyppi joka tajuaa nauhoitustekniikastakin jotain. http://www.mikseri.net/kaarnekorpi | |
![]() 25.11.2017 13:04:01 | |
On softia joilla äänen (esim. laulun) virettä voi muokata, mutta tuskinpa hyvän demolaulajan palveluistakaan tarvitsee itseään kipeäksi maksaa. Toisaalta kaipa musiikkikustantajat ja levy-yhtiöt ilmiselvän hitin tunnistavat vaikka lauluosuus olisi demolla soitettuna. | |
![]() 25.11.2017 13:20:49 | |
Janukselta tuli edellä hyvät ohjeet. Nuoteista ei mikään levy-yhtiö yritä hittiä tunnistaa. Jos onnistut saamaan demon kuultavaksi sinulla on parikymmentä sekuntia aikaa vakuuttaa kuulija. | |
![]() 27.11.2017 00:25:18 (muokattu 27.11.2017 01:00:09) | |
11: Toisaalta kaipa musiikkikustantajat ja levy-yhtiöt ilmiselvän hitin tunnistavat vaikka lauluosuus olisi demolla soitettuna. Ei pidä paikkaansa. Ensinnäkin teksti on etenkin suomenkielisessä musiikissa ensiarvoisen tärkeä (totta kai myös englanninkielisessä, mutta kotimaan markkinoilla suomalaisten tekemälle englanninkieliselle musalle on tällä hetkellä huomattavan vähän kysyntää), joten demo ilman lyriikoita/tekstiä on levy-yhtiölle yhtä tyhjän kanssa - sellaisella voi toki kalastella potentiaalisia tekstittäjiä. Toisekseen, vaikka tekstiä ei kappaleessa vielä olisikaan, ilman sanojakin/siansaksalla (esim. K-Pop/J-Pop/Aasian markkinoille tehtäviin demoihin *pitää* tehdä ns. paskajapanilla jonkunlainen foneettinen demolauluraita, vaikka kohdemaassa natiivisti kieltä osaava ammattitekstittäjä/tiimi tekisikin lopullisen tekstin) tulkitussa melodiassa on tuhannesti enemmän tarttumapintaa kuin jollain midipianolla tikutetussa melodialinjassa. Fraseeraus, melodian painotukset, "hengitystauot"... kaikki kuulostaa ihmisäänellä paljon luontevammalta. Jos oma ääni kuulostaa vastenmieliseltä, riittävästi autotunea ja vähän säröä niin hyvä tulee. | |
![]() 27.11.2017 00:36:19 | |
M-Sävel: Oikeestaan tässä musabisneksessäkin vois olla joku brittien keksintötukijärjestelmää vastaava systeemi, jossa kappaleiden tuottaminen valmiiksi on uudelle lauluntekijälle maksutonta. Eli vero-/veikkausvoittorahoista pitäisi kustantaa sun, todennäköisesti ihan sialta kuulostavien biisien "tuotanto"? | |
![]() 27.11.2017 12:45:47 | |
^ Joo, tuo kyllä oliskin... Kun ottaa huomioon että nykyään joka toinen jamppa vääntää kerrostaloyksiössään ihan mukavan kuuloista matskua, ja hyvätkään biisintekijät ei ole mitään kovin harvinaisia ilmiöitä, vaikka radiota kuuntelemalla voikin toinen kuva välittyä. Se vaan pitää hyväksyä että musiikin tekeminen on arkipäiväistynyt. http://www.mikseri.net/kaarnekorpi | |
![]() 27.11.2017 13:27:08 (muokattu 27.11.2017 13:37:48) | |
Janus: Eli vero-/veikkausvoittorahoista pitäisi kustantaa sun, todennäköisesti ihan sialta kuulostavien biisien "tuotanto"? Oletkohan nyt ymmärtänyt asian ihan oikein? Järjestelmä siis maksaisi itse itsensä. Kun radiosoittoon tms. asti päästään, niin laulun tekijän provisiomaksuista laskutetaan ajan mittaan tuotantotukeen kuluneet varat. Tuki kohdennettaisiin vain ja ainoastaan hyvän demon tekemiseen, eikä valmiiksi levyksi saakka, milloin kulut eivät nouse kohtuuttomaksi. Ne, joiden kohdalla homma ei lähde lentoon, niin myös ne kulut veloitetaan tuotantotukijärjestelmän avulla menestyneiltä lauluntekijöiltä. Voluumia kun olisi melko paljon, niin nämä kulut eivät olisi merkittäviä. Mutta taas toisaalta, eiköhän tää nykyinen paskamusiikki tule ajan mittaan tiensä päähän, ja minun ja monen muunkin luoma hyvä musiikki pääsee taas valloittamaan ihmisten sydämiä huomattavasti suuremman kysynnän vuoksi! :D Ihan jeba argumentti muuten tolle "nykymusiikille" on siis suurten levy-yhtiöiden ja radiopomojen salaliitto. Ne istuu samoissa sätkäpöydissä ja siellä röhkien ne päättää, mitä alamaiset matoset kuuntelee! Tarjonta ruokkii kysyntää. Väitän, että vain 10 % kuulijoista tykkää näistä ihmeellisistä, tylsän kuuloisista, heikolla melodialla varustetuista ja riimittömistä tai yliriimitetyistä, tarinattomista biiseistä ja loput kuuntelee vain siksi, koska kaveri kuuntelee. Vielä 90-luvulla oli mahtavaa kotimaista musaa, josta diggas helposti 7 - 80 -vuotiaat. Suurin enemmistö tykkäsi silloin suomi-iskelmästä. Ja varmasti tykkää edelleen. "Kova kulkemaan!" | |
![]() 28.11.2017 14:03:25 | |
M-Sävel: Mutta taas toisaalta, eiköhän tää nykyinen paskamusiikki tule ajan mittaan tiensä päähän, ja minun ja monen muunkin luoma hyvä musiikki pääsee taas valloittamaan ihmisten sydämiä huomattavasti suuremman kysynnän vuoksi! :D Palan halusta kuulla tuota huippumusiikkia. Mistäköhän sitä saisi kuulla, kun kaikki nykyinen on paskaa? njuh | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)