Aihe: Biisien tekemisen taloudellinen kannattavuus.. 1 | |
---|---|
![]() 13.02.2013 15:38:05 | |
Hei, Kommentoisin ja kysyinsin muutaman kysymykseen liittyen allamainittuun artikkeliin. Olisin muuten kirjoittanut artikkelin yhteyteen, mutta sinne ei kovinkaan pitkiä kommentteja pysty kirjoittamaan. Elikkäs tässä tuo artikkeli: http://muusikoiden.net/artikkelit/1817 Ensimmäinen ihmetyksen aihe on tuo 10e säveltäjälle / biisikohtainen tulo muutamia euroja vuodessa. Olen itse täysin harrastelijamuusikko, mutta ne harvat kerrat kun teosto on minulle jotain maksanut, niin se on kyllä ollut vähän enemmän. Joskus aikoinaan kun bändin yhtä biisiä soitettiin muutaman kerran radiossa, ja taidettiinpa meidan keikkaa näyttää televisiossakin, niin näistä esityksistä saatu tulo yhden biisin osalta (vain yhdessä näistä biiseistä olen merkitty 1/4 säveltäjäksi) oli vuodessa kyllä jotain satasen luokkaa. Samaten joskus YLE:n joihinkin lastenohjelmiin tekemääni musiikki on tuottanut muutaman hassun euron, mutta kyllä se tuotto on ollut reippaasti enemmän kuin 10e per biisi. Joten mihin tämä oletus perustuu? Olenko mä sitten jotenkin poikkeuksellisen paljon teosto-tuloja per biisi tienaava ihminen? ;) Ja jotenkin tuntuu hassulta (jos nyt puhutaan ihan taloudellisessa mielessä) säveltää biisejä 10e odottaen teostotuloja, kun musiikkikirjastot maksavat vähintään 10x tuon summan, ja jos on oikein kova kipale niin vaikka 100x tuo summa. Toki siinä myy sitten oikeutensa samalla, mutta on se perus tulo kuitenkin parempi kuin tuo 10e vuodessa. Kolmas asia mikä minua vähän ihmetyttää on tämä ainainen valitus että musiikin tekemisestä ei oikein tienaa rahaa. Ei kyllä tienaa paljon muillakaan taiteen aloilla, ellet sattumoisin ole oman alasi huippuja. Älkää nyt käsittäkö väärin; toki toivoisin että rahaa tulisi kuin roskaa, mutta kun realiteetit nyt on vain se, että jos et satu tekemään todella mainstream taidetta (musiikki/elokuva/teatteri/kirjallisuus/tanssi/valokuvaus) , niin mitä todennäköisemmin joudut itse melkeinpä maksamaan (ainakin ilmaisen työn muodossa, jos ei muuten) että saat tehdä sitä. | |
![]() 13.02.2013 19:23:40 | |
Tuossa nyt lähinnä varmaan otettiin tarkoituksella esiin pieni summa, jolla havainnolistetaan, kuinka useista pienistäkin tuloista syntyy isompi virta. Kirjoittaja voi varmasti kommentoida ajatuksiian paremmin kun huomaa tämän ketjun. :) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)