En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta laitan sen tähän siksi, että tämä on pikkusen lakiasiaa. Miten on, soitimme keikan ystävieni kanssa ja tallensin keikan videonauhalle ja latasin sen myöhemmin youtubeen. Myöhemmin kun googletin omaa nimeäni, niin löysin jonkun lähes samannimisen henkilön omalta nettisaitilta tämän minun keikkani lähes kokonaan..mitä hemmettiä ?? Sielä ne nyt ovat minun ja ystävieni jammailut sekaisin jonkun toisen esteratsastusvideoiden kanssa. Lisäksi sielä oli jotain muutakin materiaalia, mikä näytti minusta laittomalta. Eli kysyn nyt, saako youtubesta ladata mitään ilman lupaa?? Onko rangaistavaa, jos lataa ilman lupaa ?? En saa nyt käsitykseni mukaan sitä materiaalia enää mitenkään pois sieltä, vaikka poistaisinkin sen youtubesta, koska joku kuuno on ladannut sen omalle sivulleen. Mutta sivuston nimi on tiedossani, sekä tämän kyseisen lataajan nimi, jos ei oo feikki. |
annananna: En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta laitan sen tähän siksi, että tämä on pikkusen lakiasiaa. Miten on, soitimme keikan ystävieni kanssa ja tallensin keikan videonauhalle ja latasin sen myöhemmin youtubeen. Myöhemmin kun googletin omaa nimeäni, niin löysin jonkun lähes samannimisen henkilön omalta nettisaitilta tämän minun keikkani lähes kokonaan..mitä hemmettiä ?? Sielä ne nyt ovat minun ja ystävieni jammailut sekaisin jonkun toisen esteratsastusvideoiden kanssa. Lisäksi sielä oli jotain muutakin materiaalia, mikä näytti minusta laittomalta. Eli kysyn nyt, saako youtubesta ladata mitään ilman lupaa?? Onko rangaistavaa, jos lataa ilman lupaa ?? En saa nyt käsitykseni mukaan sitä materiaalia enää mitenkään pois sieltä, vaikka poistaisinkin sen youtubesta, koska joku kuuno on ladannut sen omalle sivulleen. Mutta sivuston nimi on tiedossani, sekä tämän kyseisen lataajan nimi, jos ei oo feikki. Tuskin alkuperältään laillisen Youtube-pätkän linkittäminen toiselle sivulle on laitonta, kunhan siinä ei esim. väitetä tekelettä omaksi tms. Nuorgamissa esimerkiksi on jatkuvasti Youtube-ikkunoita. Oletko varma, että keikka on ladattu ja tallennettu omalle kovalevylle eikä kyseessä ole vain linkki Youtubeen? Silloinhan se ei toimi enää, jos poistat keikan. Yleisesti internetissä oletetaan, että Youtuben kautta jaettua materiaalia halutaan levittää ja keskimäärin bändit ovat vain iloisia, jos jaettu materiaali leviää nettisivustojen välityksellä Hopeakala: https://www.facebook.com/Hopeakala // http://hopeakala.bandcamp.com/ |
Jos se on vaan linkattu youtubeen, niin sen voi estää youtubessa videon asetuksista. En nyt muista miten meni suomeksi, mutta enkuks videon Info & settings -> advanced settings -> allow embedding (ruksi pois). Toi linkkaaminen on ihan sallittua ja useimmiten tosiaan toivottavaa. Tosin toi sun tapaus kuulostaa vähän joltain automaattisesti generoidulta sivulta, joka on arvatenkin täynnä mainoksia(?). Todennäköisesti siellä on puoli youtubea linkattuna. En hirveästi stressaisi. Sit taas jos se on youtube-videona, mutta joku on ladannut tiedoston koneeltaan omalle kanavalleen, voit ilmottaa youtubessa, että se rikkoo sun oikeuksia. Videon alla on se lippuikoni, jota kautta toiminto löytyy. |
Joo, eikös tuo pitäisi olla ihan poistettavissa mikäli itse olet youtubeen videon ladannut omalta tililtäsi. Jos se on jollain muulla, niin eiköhän tuo hänen kanavansa video linkkaa sinun hallinnoimaan videoon? Asiasta seittemänteen, mua ei haittaisi yhtään jos omaa bändiä markkinoitaisiin jossain muualla.. :-) Keep Calm and listen Shrapnel Storm: http://www.reverbnation.com/shrapnelstorm/ |