Juho L 11.11.2002 22:04:02 | |
---|
Minua on aina mietityttänyt, että mikä on tuottajan toimenkuva. Säveltäjä? Soittaja? Vaikko liituraitapuvussa keikaroiva pömpöösi henkilö, joka maksattaa kaiken lystin? |
Aerodactev 11.11.2002 22:06:00 | |
---|
Minua on aina mietityttänyt, että mikä on tuottajan toimenkuva. Säveltäjä? Soittaja? Vaikko liituraitapuvussa keikaroiva pömpöösi henkilö, joka maksattaa kaiken lystin? Eikö tuottajaksi kutsuta yleensä sitä herraa joka miksaa ja masteroi levyt? Mene ja tiedä. Ma olen küüniline lurjus/ ma olen kehastunud kurjus/ ma tahaksin teid kõiki maha tappa / aga ma ei saa... |
niko 12.11.2002 07:47:09 | |
---|
Minua on aina mietityttänyt, että mikä on tuottajan toimenkuva. Eikös maatalousliittokin jo mainoksissaan painota, että laatu alkaa tuottajalta? Mutta tässä asiaa on kuvattu vähän tarkemmin: http://www.prosoundweb.com/recording/mm/week1/mm.php Dokumentistä selviävät tuottajan lisäksi käsitteet cotton, wigga ja fatty. |
kivi 12.11.2002 10:47:51 | |
---|
Tuottaja tarkoittaa useampaakin asiaa, ja tuo PSW:n mainio dokumentti on vain jäävuoren huippua. Tuottajan tärkein vastuualue on ääniteilmoituksen tekeminen. Tuottajan pitää huolehtia, että kaikkien levyllä soittavien ja laulavien osuudet on merkitty oikein. Tuottajan työhön saattaa kuulua mikä tahansa biisien tuottamisesta "laulajaa vaille valmiiksi" aina henkisenä valmentajana toimimiseen. Monet tuottajat myös hoitavat äänittäjän tontin - ainakin kaikkien tuottajien pitäisi osata äänittää, jo ihan että tietävät mitä tekevät. Parempi ja laajempi lähde on vaikkapa Richard James Burgessin "The Art of Record Production" (Omnibus Press) Tuottajan rooli on nähdä kokonaiskuva ja pitää elementit ruodussa:-) |