Aihe: Laskutuksen sietämätön vaikeus! 1 | |
---|---|
![]() 16.04.2003 12:52:31 | |
Miten te hoidatte asian, jos teidät keikalle tilannut iso, vakavarainen firma ei maksa laskua eräpäivään mennessä eikä tilillä näy suoritusta tehdystä työstä vielä kuukauden kuluttuakaan? Mulla alkaa mennä hermo! Mitä suurempi lafka, sitä hitaammin tulle liksa! Kaikenlaisia selityksiä olen kuullut, kun olen soitellut rahojeni perään. Haluatteko kuulla? "Ai, mä ajattelin, että ei tällä niin kiire ole" Eräpäivästä oli kulunut neljä viikkoa. "Joo, kyllä se mulla tässä pöydällä on, täytyy maksaa" Eräpäivästä kulunut puolitoista kuukautta. "Minun täytyi kysyä päälliköltä, saako tämän maksaa" Eräpäivästä kulunut kuukausi. Tällaisia vstauksia olen saanut kysellessäni rahoja puhelimitse. Huomatkaa, että laskut on toimitettu maksajalle ajoissa ja niissä on maksuaikaa. Niin että kuinka te toimitte? Onko ainoa vaihtoehto alkaa riehumaan ja lähettää korollinen karhukirje? | |
![]() 16.04.2003 13:27:22 | |
Miten te hoidatte asian, jos teidät keikalle tilannut iso, vakavarainen firma ei maksa laskua eräpäivään mennessä eikä tilillä näy suoritusta tehdystä työstä vielä kuukauden kuluttuakaan? Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ehkä lähtisin tästä: selkeä ja ystävällinen ja kohtelias mutta kuitenkin tiukka _kirjallinen_ muistutus asianosaiselle tai sen esimiehelle tai molemmille. Kannattaa mainita päivät eli milloin keikka on ollut, milloin omasta mielestä maksun on pitänyt olla, milloin on puhelimessa muistutettu, muistutettu uudestaan, vielä kerran muistutettu ja niin edelleen. Miksei karhukirjekin, sehän on osin vastaavanlainen. Tärkeintä olisi kuitenkin pysyä (ulospäin) tyynenä ja olla kohtelias, riehumisesta on hyvin hyvin harvoin apua. http://kuoppamaki.cjb.net/ | |
![]() 16.04.2003 14:11:22 | |
Miten te hoidatte asian, jos teidät keikalle tilannut iso, vakavarainen firma ei maksa laskua eräpäivään mennessä eikä tilillä näy suoritusta tehdystä työstä vielä kuukauden kuluttuakaan? Muutaman kerran on (joviaali jätkä kun olen) tullut laitettua aina 16% viivästyskorkoa joka laskuun, ja lisälksi 12 euroa pienlaskutuslisää joka muistutuksesta. Yleensä parin tuollaisen karhun jälkeen alkaa rahaa tulla;-) Perusteeksi olen liittänyt, että "näinhän tekin yrityksenä toimitte". Ei ole heillä ollut varaa suuttua tuosta:-D "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 17.04.2003 09:13:58 | |
No, tuo on pientä! Mulla on erään ison mediayrityksen kanssa pelkät neuvottelut kestäneet marraskuusta! Viime viikolla sain laskun menemään, mutta kaikenlaista paskaa ja todistusta, allekirjoitusta yms. joutu vielä tälläkin viikolla pistämään. Saas nährä maksaavatko vihdoin... Isoimmat firmat ovat niitä pahimpia...ja niiden lakimiehet! Siinä alkaa kyllä tuntea oman pienuutensa. ja kaikki hymyilee koko ajan...prkl! | |
![]() 17.04.2003 09:19:21 | |
No, tuo on pientä! Huhhuh, kuullostaa pelottavalta. Ilmeisesti kannattaa tutustua yritysjuridisiin asioisin laskutuksen osalta. Hoitaa hommat asiallisesti. Ongelmatilanteissa sitten vain Karpo asialle! hähä | |
![]() 17.04.2003 11:23:09 | |
Muutaman kerran on (joviaali jätkä kun olen) tullut laitettua aina 16% viivästyskorkoa joka laskuun kannattaa ehkä kuitenkin pysytellä lain puitteissa ;) -- ylin viivästyskorko nääs määräytyy jonkin virallisen tahon kulloistenkin standardien mukaan; 16% se oli ehkä 10 vuotta sitten, ja nykyään 11%... | |
![]() 17.04.2003 14:57:46 | |
kannattaa ehkä kuitenkin pysytellä lain puitteissa ;) -- ylin viivästyskorko nääs määräytyy jonkin virallisen tahon kulloistenkin standardien mukaan; 16% se oli ehkä 10 vuotta sitten, ja nykyään 11%... Oletko varma että kivi ei oo tota korkoa laittanu 10v sitten? "Mutta jos [sota] tulee, niin toivottavasti kukaan ei kuole eikä haavoitu pahasti." - Eclipse | |
![]() 17.04.2003 15:12:00 | |
Oletko varma että kivi ei oo tota korkoa laittanu 10v sitten? Itse asiassa niin taitaa olla. viime vuonna pistin muistaakseni just 11% kun tarkemmin ajattelen. Että noin. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 17.04.2003 17:28:23 | |
Miten te hoidatte asian, jos teidät keikalle tilannut iso, vakavarainen firma ei maksa laskua eräpäivään mennessä eikä tilillä näy suoritusta tehdystä työstä vielä kuukauden kuluttuakaan? Pistä niille mukaan tiedote jossa lupaat olla kertomatta julkisesti ko. yrityksen huonosta kassatilanteesta mikäli maksavat laskunsa heti. | |
![]() 19.04.2003 22:09:56 | |
Siinä alkaa kyllä tuntea oman pienuutensa. ja kaikki hymyilee koko ajan...prkl! Olen joskus pohtinut, että tartis perustaa konsulttifirma, joka erikoistuisi muusikoiden talousasioiden hoitoon. Kysyntää ja varsinkin tarvetta olisi. Sen verran pihalla porukka on noissa raha- ja sopimusasioissa. Mutta en taida viitsiä, kun eihän muusikoilla olisi kuiteskaan varaa maksaa kunnon palkkioita ja idealismilla ei elä. Hähää. Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen. | |
![]() 19.04.2003 23:00:32 | |
Olen joskus pohtinut, että tartis perustaa konsulttifirma, joka erikoistuisi muusikoiden talousasioiden hoitoon. Hmpf, mulla on aika paljon apua tuohon...lakimiehestä lähtien. Silti tuo tuntuu olevan aina joskus hankalaa. Varsinkin tiettyjen firmojen kanssa, jotka ovat suunnilleen kaikki ideansa ottaneet jenkeistä. Toisaalta, jos peliin menee niin sen kestäköön. Joko on mukana tai sitten on ulkona. | |
![]() 27.04.2003 11:23:30 | |
Pistä niille mukaan tiedote jossa lupaat olla kertomatta julkisesti ko. yrityksen huonosta kassatilanteesta mikäli maksavat laskunsa heti. Hoho. Mutta asiantynkääkin tuossa on, jos musiikkihommissa asiat menevät samoin kuin muuallakin (ja eiköhän näin liene), monestihan suureen ääneen toimintaansa pitävät nuoret firmat (kapakat, matkailuyritykset jne.) pysyvät pystyssä sen lyhyen elinkaarensa ajan vain puljaamalla laskujen kanssa ja jättämällä omasta mielestään "turhat" maksamatta. Musiikkipuolella on toki hankalaa käyttää tätä, mutta isäni huoltofirmalla on ihan kylmästi sellainen taktiikka, että kun alkaa näyttää, ettei laskua makseta, niin seuraavaan huoltopyyntöön vastataan vasta kun rahat kolahtavat tilille. Tämä toimii, kun on jonkinlainen "monopoli", eli lähiseudulla ei muita saman alan yrityksiä ole. Mutta tokihan sana kannattaa pistää kiertämään kavereille ja muille saman alan firmoille, virallisia mustia listojahan pitävät veroviranomaiset (?), Kauppalehdestä voi lukea, mutta kyllä siinä tulee paineita maksaa laskunsa, jos suurkeittiöuuni on kolmatta viikkoa paskana eikä kukaan suostu korjaamaan :) Toki on eri asia, jos laskutettava on halukas neuvottelemaan ja rahaa ei ole koko laskun maksuun kerralla, tällöinhän on vain hyvää asiakaspalvelua tehdä osamaksusopimus tai muu erikoisjärjestely, mutta kun nykyään näyttää monilla firmoilla (ja yksityishenkilöillä) olevan vain sellainen hälläväliä-mentaliteetti, että niitä laskuja ei makseta ihan periaatteestakaan, vaikka rahaa olisikin. Sitten firma tupsahtaa nurin ja vaihdetaan paikkakuntaa ja puljataa uusi kepuliyritys pystyyn. Mutta näistäkin veijareista sana kuulemma kiertää aika hyvin ammattipiireissä, ainoa joita vielä huijataan ovat kuntien ja kaupunkien hallinnot, jotka sinisilmäisesti lupaavat rahaa "uudelle lupaavalle yrittäjälle". | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)