Aihe: Ohjelmatoimiston hyödyt/haitat
1
juha_korhonen
30.03.2003 15:22:22
Joku on pelotellut, että levytyssopimusta vailla olevan bändin ei vielä kannata solmia sopimusta ohjelmatoimiston kanssa. Miten on? Saako bändi enää itse myydä keikkoja esim. omaan kotikaupunkiin kun sopimus o-toimiston kanssa on solmittu? Entä bändikilpailut ja vastaavat? Mitä muita rajoitteita sopimus yleensä asettaa?

Tietysti toimisto pystyy suhteillaan hommaamaan isonpia ja rahakkaampia keikkoja, mutta mitä muuta ohjelmatoimiston ottamaan n. 20 % provikkaan kuuluu? Pitääkö PA, bensat, autot ja hotellit maksaa itse? Jos tulee vielä verot päälle niin jääkö käteen enää paljonkaan? Noniin, siinä tuli jo tarpeeksi kyssäreitä, että joku voi tehdä FAQ:n.
Roberto
30.03.2003 20:19:07

Saako bändi enää itse myydä keikkoja esim. omaan kotikaupunkiin kun sopimus o-toimiston kanssa on solmittu? Entä bändikilpailut ja vastaavat?

Riippuu sopimuksesta. Useimmiten myyntioikeudet siirtyvät toimistolle, mutta ne tuskin välittävät kilpailuista, ellei niistä saa rahaa...

mitä muuta ohjelmatoimiston ottamaan n. 20 % provikkaan kuuluu?

Riippuu jälleen sopimuksesta, 15% lienee lähempänä normaaliprovikaa?

Pitääkö PA, bensat, autot ja hotellit maksaa itse?

Yleensä, ellette onnistu vedättämään esim. majoituksia keikkapaikan piikkiin.

Jos tulee vielä verot päälle niin jääkö käteen enää paljonkaan?

Kun tulee, niin yleensä ei juurikaan.
Basismi
31.03.2003 11:24:16
Saako bändi enää itse myydä keikkoja esim. omaan kotikaupunkiin kun sopimus o-toimiston kanssa on solmittu?

Saa, mutta niistä menee sama provikka kuin toimiston myymistäkin.

Tietysti toimisto pystyy suhteillaan hommaamaan isonpia ja rahakkaampia keikkoja

Mahdollisesti, tai sitten ei. Tuntematonta bändiä ei isokaan toimisto pysty myymään mihinkään muuta kuin pilkkahintaan.

mutta mitä muuta ohjelmatoimiston ottamaan n. 20 % provikkaan kuuluu?

Provikka lienee välillä 15%-25%. Vähimmillään tuo sisältää laskutuksen keikkapaikasta ja liksan maksun orkesterille. Enimmillään toimisto myös myy keikan :. Keikkajulisteet maksaa bändi, toimisto ja levy-yhtiö kimpassa.

Pitääkö PA, bensat, autot ja hotellit maksaa itse? Jos tulee vielä verot päälle niin jääkö käteen enää paljonkaan?

Käteen ei jää paljoakaan. Yleisesti keikkasopimus sisältää ruoan, joskus ehkä hotellin. Kaikki muu vähennetään orkesterin osuudesta. PA, miksaaja ja matkakustannukset syökin jo aika reilun siivun.
Hermanni
07.04.2003 12:30:29
Pitääkö PA, bensat, autot ja hotellit maksaa itse? Jos tulee vielä verot päälle niin jääkö käteen enää paljonkaan?

kyl kannattaa aina ainakin matkakorvauksia kysästä. harvoin on itse bensoja tarvinnut maksaa. siinä vaiheessa kun jotain sopimusta tekee niin kannattaa noi ottaa huomioon. ja sopia palkka sillä tavalla että jotain jää käteenkin. itsellä on ollut sillä tavalla että ensin sovitaan palkka niin että se on aina se sama ja muut kulut on siitä erillisiä... majotuksista ja ruuista voi sitten aina keskustella tilanteen mukaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)