Kalmo 28.03.2007 14:21:39 | |
---|
Olen tätä eri muodoissa toistellut siellä sun täällä: Mielestäni suomen- ja englanninkielisen (etenkin rock-) sanoituksen perusero on siinä, että suomenkielessä ei ole noita vakiintuneita hokemia "shake it baby" yms. Suomeksi ei vain kukaan kehtaa tehdä biisiä, jonka ainoa sisältö on " Vippaa peffaa, soot hyvännäköne, tytisytä tissii, soot kuumakuuma". Englanninkielellä se menee täydestä. Rap ja hip-hop ovat taas oma lukunsa. Ratsastavat muka katu-uskottavuudella ja yhteiskuntatietoisuudella, mutta tekstit ovat seksististä paskaa suurimmaksi osaksi. Jos joku hip-hop biisin teksti yhtäkkiä vaihtuisi suomenkieliseksi kesken kaiken, niin eiköhän naispuoliset häviäisi tanssilattialta ja miespuoliset punastuisi, kun kaiuttimista tulisi jotain "mä haluun nuolla sun reites ja päästä sun hameen alle" tai "mee likka kontilles, sen sä osaat". Ei-englanninkieliset tuottajat (saksa-ruotsi lähinnä) tekevät kansainväliseen levitykseen englanninkielisiä tekstejä, jotka ovat yleensä hiottuja, mutta äimäyksinkertaisia, koska suurin osa kuuntelijoistakaan ei ymmärrä kieltä kovin hyvin. Laatutekstejä löytyy yleensä sieltä, missä kirjoittaja toimii äidinkielellään. |
gösplstorm 29.03.2007 12:32:39 | |
---|
Kyl on Somerjoki itse biisejään kirjoittanut, vaikka ovatkin ollut suomennoksia. Ei käsittääkseni kuitenkaan jokaista. Mitäs mitäs, eikös se paratiisi ole somerjoen jonku tiaisen kanssa yhdessä tekemä, ja tähdet, tähdet on ainakin kokonaan herran itsensä säveltämä ja sanoittama. Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö. |
eleeton 29.03.2007 19:22:33 | |
---|
Mikä sinun mielestäsi on esim. radioissa soivien lyriikoiden taso? Radio, mikä se on? En harrasta sellaista. Luultavasti taso on enimmäkseen huono.. |
Janus 04.04.2007 20:44:45 (muokattu 04.04.2007 20:46:36) | |
---|
|
BobHope 09.04.2007 23:04:49 (muokattu 09.04.2007 23:05:36) | |
---|
Kuka on suomalainen arvostettava räp-artisti? ..itse en ole vielä törmännyt moiseen.. Arvostettavia suomenkielisesti räppääviä on aikasta vähän, mutta englanniksi lyyrikoivia löytyy, Paleface ylivoimaisena esimerkkinä. Suomen kieli ei taivu räppiin. Se ei vaan kuulosta luonnolliselta. Sori offtopic. Saa poistaa jos jotain vituttaa. Asiahan nyt on vaan niin ettei joka jannu halua kuunnella lyriikoita. Päivittelin tässä äitimuorilleni iskelmälyriikoiden tasoa ja hän sanoi ettei KOSKAAN kuuntele sanoja ja kun hänen lempiartistinsa on Matti ja Teppo niin... Jos suurin osa Suomen kansasta on musiikillisesti/lyriikoiden osalta tällä tasolla, ei ole mikään ihme ettei hyvä lyriikka myy. Monille musiikki kun on vain taustahälyä. >>Ihminen sanoi: Tehkäämme jumala, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, niin että voimme hyvin tekosyin hallita kaikkea mitä maan päällä liikkuu>> |
oo-p 10.04.2007 08:22:32 | |
---|
Monille musiikki kun on vain taustahälyä. Tai, monille Sanat ovat vain taustahälyä. Kun kertosäe on yksinkertainen ja päähän jäävä, on ilmeisesti aivan sama mitä siinä lauletaan. Puhumattakaan normisäkeistöistä.. Terve, ja kiitos kaloista! |
mikainen 10.04.2007 11:07:57 | |
---|
Monille musiikki kun on vain taustahälyä. Ja sitten on niitä joille musiikki on niin paljon tärkeämpää kuin lyriikka. Hyvä biisi on hyvä biisi vaikka siinä laulettaisiin siansaksaa. Instrumentaaleista tietenkin puhumattakaan. Itse asiassa siansaksa voisi joskus olla parempi kun huonot lyriikat. :) Lyriikka voi tuoda lisäarvoa biisille tottakai, teenhän itsekin sanoituksia. joskus onnistunkin. :) |
BobHope 10.04.2007 17:16:15 (muokattu 10.04.2007 17:18:44) | |
---|
Ja sitten on niitä joille musiikki on niin paljon tärkeämpää kuin lyriikka. Hyvä biisi on hyvä biisi vaikka siinä laulettaisiin siansaksaa. Instrumentaaleista tietenkin puhumattakaan. Itse asiassa siansaksa voisi joskus olla parempi kun huonot lyriikat. :) Lyriikka voi tuoda lisäarvoa biisille tottakai, teenhän itsekin sanoituksia. joskus onnistunkin. :) Itse pidän sekä biiseistä jotka pohjautuvat hyviin sanoituksiin että biiseistä joissa ei ole sanoja laisinkaan... Myös "huone sataviis - saavu sinne siis taat taat tiitattatta" tyyliset lyriikat uppoavat jos musa on tarpeeksi kovaa :D Edit: Eli ei kaiken lyriikan tarvitse olla hyvää. Ikävää tosin on, että valtamedioissa kuulee erittäin harvoin laatulyriikkaa... >>Ihminen sanoi: Tehkäämme jumala, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, niin että voimme hyvin tekosyin hallita kaikkea mitä maan päällä liikkuu>> |
oo-p 13.04.2007 23:11:18 | |
---|
Ja sitten on niitä joille musiikki on niin paljon tärkeämpää kuin lyriikka. Hyvä biisi on hyvä biisi vaikka siinä laulettaisiin siansaksaa. Instrumentaaleista tietenkin puhumattakaan. Itse asiassa siansaksa voisi joskus olla parempi kun huonot lyriikat. :) Lyriikka voi tuoda lisäarvoa biisille tottakai, teenhän itsekin sanoituksia. joskus onnistunkin. :) Sanat ovat tärkeimpiä jopa instrumentaalisessa musiikissa tai siansaksaksi lauletussa. Musiikilla (nimen omaan Musiikilla) jolla ei ole mitään sanottavaa, ei ole mitään merkitystä. Jos sisältö puuttuu, puuttuu sielu, ja jos sielu puuttuu, puuttuu se, mikä musiikissa on tärkeintä. Toki lyriikka on nimenomaan niitä sanoja, jotka sanotaan ääneen, mutta mielellään nekin voisivat viestittää jotain. Kai "tutti frutti"kin tarkoittaa vapautta ja hyvää tunnetta, se on sen merkitys. Terve, ja kiitos kaloista! |
mikainen 14.04.2007 23:06:31 | |
---|
Sanat ovat tärkeimpiä jopa instrumentaalisessa musiikissa tai siansaksaksi lauletussa. Musiikilla (nimen omaan Musiikilla) jolla ei ole mitään sanottavaa, ei ole mitään merkitystä. Jos sisältö puuttuu, puuttuu sielu, ja jos sielu puuttuu, puuttuu se, mikä musiikissa on tärkeintä. Toki lyriikka on nimenomaan niitä sanoja, jotka sanotaan ääneen, mutta mielellään nekin voisivat viestittää jotain. Kai "tutti frutti"kin tarkoittaa vapautta ja hyvää tunnetta, se on sen merkitys. Instrumentaalimusiikissa ei ole sanoja joten ei ne kovin tärkeitä ole. :) Se, että "on jotain sanottavaa" ei tarkoita sitä, että olisi jotain sanoja. Musiikkikokemuksen (lyriikattoman) voi tietysti sanallistaa aivan kuin jotain maalausta katsellessa, mutta se on eri asia. Siitä voi nauttia ilman sitä sanallistamista. Minusta musiikin sielu on juuri sitä mitä ei tarvitse sanallistaa. |
oo-p 15.04.2007 17:11:49 | |
---|
Instrumentaalimusiikissa ei ole sanoja joten ei ne kovin tärkeitä ole. :) Se, että "on jotain sanottavaa" ei tarkoita sitä, että olisi jotain sanoja. Musiikkikokemuksen (lyriikattoman) voi tietysti sanallistaa aivan kuin jotain maalausta katsellessa, mutta se on eri asia. Siitä voi nauttia ilman sitä sanallistamista. Minusta musiikin sielu on juuri sitä mitä ei tarvitse sanallistaa. ..niin, ei "sanoja" sanoina, ei ääneen. Kuvia, kuva on enemän kuin tuhat sanaa, vaikka niitä ei voisikaan pukea tekstiksi tai puheeksi. Mutta kuitenkin.. :P Terve, ja kiitos kaloista! |
mikainen 15.04.2007 19:19:47 | |
---|
..niin, ei "sanoja" sanoina, ei ääneen. Kuvia, kuva on enemän kuin tuhat sanaa, vaikka niitä ei voisikaan pukea tekstiksi tai puheeksi. Mutta kuitenkin.. :P Kiusaan vielä sen verran, että ei tarvita edes kuvia. :) Musiikin voi kokea tietysti suoraan värähtelyinä, basson jytkeenä tai väreinä tai abstrakteina muotoina. |
BobHope 16.04.2007 00:24:10 | |
---|
Kiusaan vielä sen verran, että ei tarvita edes kuvia. :) Musiikin voi kokea tietysti suoraan värähtelyinä, basson jytkeenä tai väreinä tai abstrakteina muotoina. Tästä pääsemmekin hyvin off-topicin puolelle elikkästen musiikin määrittelyyn... melodia, harmonia, rytmi plaaplaaplaa >>Ihminen sanoi: Tehkäämme jumala, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, niin että voimme hyvin tekosyin hallita kaikkea mitä maan päällä liikkuu>> |
Harveys 16.04.2007 12:10:52 | |
---|
Tai, monille Sanat ovat vain taustahälyä. Kun kertosäe on yksinkertainen ja päähän jäävä, on ilmeisesti aivan sama mitä siinä lauletaan. Puhumattakaan normisäkeistöistä.. Joo. Kyllähän mä aikanaan diggasin Hurriganesia kovinkin. |
oo-p 16.04.2007 22:12:18 | |
---|
Joo. Kyllähän mä aikanaan diggasin Hurriganesia kovinkin. Jep sama täällä. Koskee myös suurelta osin Peer Güntiä. Näissä tapauksissa tunteen ja meiningin täytyy olla todella kohdallaan, siksipä niitä tapaakin niin harvoin. Sanoma on 'Get on' tai 'I don't wanna be a rock'n'roll star', muuta ei paljon kaivata. Kuuntelen muuten molempia edelleen, varsinkin Güntiä. Terve, ja kiitos kaloista! |
Koivulahti 17.07.2007 03:08:17 | |
---|
jEP,Jep.. Niin se menee.. Se tarvitseeko sävel sanoja tai sanat säveliä on kiinni niin monista jutuista. Lisäksi jos niitä tarvitaan, niin se millaista, riippuu myös monesta asiasta. Ensinnäkin se riippuu niistä sanoista tai siitä musiikista jonka kanssa sen pitäisi pelata, ja sitten vielä tilanteesta jossa biisiä on tarkoitus esittää ja yleisöstä, mitä yleisö haluaa? Mitä enemmän asiaa miettiin sitä enemmän muuttujia on mahdollista löytää ja lopulta käteen jää vain se fiilis siitä että joku juttu joko toimii tai ei toimi.
---- Itse olen sitä mieltä että jokaisella biisillä tulisi olla jokin tarkoitus, oli siinä sanoja tai ei. Jos sillä on tarkoitus, se voi myös täyttää tehtävänsä. Sama se mihin käyttöön tai ketä varten se biisi on tehty. Pitää myös muistaa että se tarkoitus voi syntyä biisille myös myöhemmin itsestään. http://www.lyyrica.org/sanoittaja/ |
Janie Jones 13.08.2007 01:15:34 (muokattu 13.08.2007 01:16:36) | |
---|
jEP,Jep.. Niin se menee.. Se tarvitseeko sävel sanoja tai sanat säveliä on kiinni niin monista jutuista. Lisäksi jos niitä tarvitaan, niin se millaista, riippuu myös monesta asiasta. Ensinnäkin se riippuu niistä sanoista tai siitä musiikista jonka kanssa sen pitäisi pelata, ja sitten vielä tilanteesta jossa biisiä on tarkoitus esittää ja yleisöstä, mitä yleisö haluaa? Mitä enemmän asiaa miettiin sitä enemmän muuttujia on mahdollista löytää ja lopulta käteen jää vain se fiilis siitä että joku juttu joko toimii tai ei toimi.
---- Itse olen sitä mieltä että jokaisella biisillä tulisi olla jokin tarkoitus, oli siinä sanoja tai ei. Jos sillä on tarkoitus, se voi myös täyttää tehtävänsä. Sama se mihin käyttöön tai ketä varten se biisi on tehty. Pitää myös muistaa että se tarkoitus voi syntyä biisille myös myöhemmin itsestään. Samuli, tää pohdinto oli kyllä kaikkien muuttujien kuningaslistaus... Vastaus topicin kysymykseen: mä. Säännön vahvistavia poikkeuksia (eli laadukkaita, kaupaksi meneviä ja vielä eläviä suomenkielisiä) toki on. Vaikkapa PMMP, esim. uusimman levyn nimibiisin teksti on helvetin hieno. Sanottavassa, tunnelmakuvissa ja tavassa muotoilla se löytyy Vesalalta muutenkin. "There's not enough days in the week/ and the weeks go by quicker than drunks knock back liquor" (Neil Hannon, The Divine Comedy) |