Aihe: Parhaat sanoittajat
1 2 3 4 512 13 14 15 16 17
mikainen
02.01.2010 12:26:55
Koivulahti: Yrjänän lyriikahan on lähempänä 'normaalia' runoutta kuin laululyriikkaa ja hänen ilmaisustaan on todella vaikea saada mitään, ellei suhtaudu siihen samalla tavalla kuin kirjalliseen runouteen suhtaudutaan.

Nauttiakseen pitäisi siis ensin hyväksyä ajatus siitä, ettei lyriikkaa välttämälttä tarvitsekaan ymmärtää.

Sama juttu on myös monissa Samuli Putron, Essi Wuorelan, Anni Sinnemäen tai vaikkapa joissain J.Karjalaisenkin sanoituksissa.

Tietystikin Yrjänä poikkeaa porukasta myös äärimmäisyyksiin viedyllä metaforisuudellaan, mikä luo illuusion siitä että avaimet tekstin käsittämiseksi olisivatkin olemassa (ehkä välillä ovatkin). Lisäksi, ainakin välillä tuntuu siltä, että tekstit ovat tarkoituksellisesti silkkaa onomatopoetiikkaa ja välittävät vahvoja mielikuvia / tunnelmia olematta kuitenkaan millään lailla järjellisiä.
- Tämä siis mun näkemykseni.

Aika osuvasti mielestäni nähty. Unethan tuntuvat olevan Yrjänälle tärkeitä ja niissähän on tuota samaa: "vahvoja mielikuvia / tunnelmia olematta kuitenkaan (välttämättä) millään lailla järjellisiä."
Calliope
02.01.2010 15:12:20
Koivulahti: Eppu Normaali (Martti Syrjä), Klamydia (Vesku Jokinen) ja Tapio (Juha-Pekka Pellinen)?!

Kyllä huumori on tosi tärkeä juttu mullekin, vaikka toisaalta pelkkää huumorimusaakaan on vaikee ottaa vakavasti. Eniten kolahtaa biisit jotka ravistelee tunteita laidasta laitaan, joskaan jokaisen biisin ei tarvitse käsitellä koka skaalaa, vaan painopisteet saa vaihdella.

Jos Eppu Normaali on punkia, niin minä olen Napoleon..
"Your mind makes a promise that your body can't fill"
Koivulahti
02.01.2010 16:51:02 (muokattu 02.01.2010 16:57:20)

Calliope: Jos Eppu Normaali on punkia, niin minä olen Napoleon..

"Poliisi pamputtaa" on punkkia.
"Suolaista sadetta" ei ole.
- Epuista en sano mitään ;)

mikainen: Aika osuvasti mielestäni nähty. Unethan tuntuvat olevan Yrjänälle tärkeitä ja niissähän on tuota samaa: "vahvoja mielikuvia / tunnelmia olematta kuitenkaan (välttämättä) millään lailla järjellisiä."

Totta. Itsellekin unet ovat tärkeitä, joskin ammennan niistä useammin vapaamuotoiseen lyriikkaan ja kuvataiteeseen kuin biiseihin.
oo-p
02.01.2010 20:03:59 (muokattu 02.01.2010 20:08:11)

mikainen: Aika osuvasti mielestäni nähty. Unethan tuntuvat olevan Yrjänälle tärkeitä ja niissähän on tuota samaa: "vahvoja mielikuvia / tunnelmia olematta kuitenkaan (välttämättä) millään lailla järjellisiä."

Suosittelen luettavaksi Yrjänän päiväkirjaa. Siinä on paljon kiintoisia juttuja...

Mutta jos tunnette Y:n tuotantoa niin hyvin, että voitte sanoa sen olevan käsittämätöntä (ainakin paikoin), pyytäisin teitä valitsemaan väitteenne tueksi esimerkkiä miehen lyriikasta..?

E: ..tuli muuten mieleen, että Terhi Kokkosen tekstit ovat minulle paikoin sellaisia, joita en aina oikein sisäistä. Esimerkkinä Huutelen pimeään, Palatkaa Pariisiin!-levyltä:

Yksi näkee harhoja
Toisen rakkaus kuoli
Joku vetää kossun
Ja kello tulee kolme

Minä olen niin kuin ne
Eli toisenlainen
Kun väsyn nukahtamiseen
Siirryn eteiseen

Huutelen pimeään
Olis vähän asiaa

Älä ihan vielä mene lehdenjakaja
Älä vielä, olet muillekin totta
Ehkä rakastan sua, ehkä rakasta en
Tuo terveisiä Kaspianmereltä
Miehiltä joilla on lauluääntä
Tuo helminauhoja rannikoiden tyttäriltä
Vähän tähän yöhön järkeä

Olen lähtenyt hiljaa
Naulannut käteni otsaan
Kaivannut ikävää
Saanut mitä tilasin

On mennyt vuosia
Mietin niitä myöhemmin
Kirjoitan kaiken muistiin
Sinnepäin ja hauskemmin

Älä vielä, olet muillekin totta
Ehkä rakastan sua, ehkä rakasta en
Tuo terveisiä Kaspianmereltä
Miehiltä joilla on lauluääntä
Tuo helminauhoja rannikoiden tyttäriltä
Vähän tähän yöhön järkeä

Tuo terveisiä Grönlannin jäätiköiltä
Miehiltä joilla on tehtävä
Tuo kiikarit jäätiköiden tyttäriltä
Vähän tähän yöhön järkeä

.........Mitä kummaa esimerkiksi tuo loppu oikein viestii?
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
mikainen
03.01.2010 01:23:10
Tuo terveisiä Grönlannin jäätiköiltä
Miehiltä joilla on tehtävä
Tuo kiikarit jäätiköiden tyttäriltä
Vähän tähän yöhön järkeä

No ei tuosta biisistä oikein muuta heti tule mieleen kuin, että siinä pyydetään tuomaan vähän järkeä. :)
rintapek
03.01.2010 01:28:16

oo-p:
Yksi näkee harhoja
Toisen rakkaus kuoli
Joku vetää kossun
Ja kello tulee kolme

Minä olen niin kuin ne
Eli toisenlainen
Kun väsyn nukahtamiseen
Siirryn eteiseen

Huutelen pimeään
Olis vähän asiaa

Tohon asti lyriikka ny ainakin on ihan täyttä asiaa semmoiselle joka moisen on kokenu. Jatkosta en sit tiedä...
One kind of music only - the good kind
oo-p
03.01.2010 14:03:18

rintapek: Tohon asti lyriikka ny ainakin on ihan täyttä asiaa semmoiselle joka moisen on kokenu. Jatkosta en sit tiedä...

Totta. En väitä vastaan.
wil-le
08.01.2010 19:04:23

Mm. American Footballista ja Owenista tuttu Mike Kinsella on melkosen hyvä.
"What I tell you? Hot girl. Volkswagen Jetta. It's a law! Like water. Or dinosaurs."
Supreme74
13.01.2010 01:46:15
mikainen: Vähän niinkuin runoilijat pilaavat tekstinsä "runoilemalla" sen sijaa, että toteaisivat vain, että vituttaa, ahdistaa tai panettaa.

- No, ei todellakaan. Kyllä mä runoista pidän, mutta Yrjänän teksteistä en...Ei se mitään runoutta ole - se vaan naamioi sen tosiasian, että sillä ei ole biiseissä mitään sanottavaa. Samaa vikaa oli muuten Kurt Cobainissa...Hieno laulaja, hyviä riffejä, mutta sanoittajana surkea. Cobainille on tosin pakko antaa vähän anteeksi - raukka parka ei tainnut kirjoittaa lyriikoita ihan selvinpäin. Cobainin kohtalo viittaa myös siihen, että sanottavaa ei ollut, kuten ei tainnut olla elämässä sisältöäkään...

Yrjänä kirjoittaa myös paljon, mutta ei sano teksteillään mitään. Sellaisilta "mä teen niin helvetin vaikeaselkoisen tekstin, niin kukaan ei tajua ja ne luulee, että mä oon runoilija ja taiteilija, ja et osaan kirjoittaa, vaikka runkkaan vaan sanoja perätysten ja teen diipa daapa wanna be kalevala tajunnanvirtaa " Hahhahah...

Mutta tämä on vaan mun mielipiteeni, eikä suinkaan mikään tarkoitus loukata...
Sen verran osuit kuitenkin oikeaan, että olen joskus miettinyt, että Yrjänää varmaan panettaa ihan hirveesti ja raukka-parka on tosi puutteessa - kun se näkee noinkin paljon vaivaa tehdä yliopiston tytöille tommoista metafora - sontaa. Hahah heh heh..
oo-p
13.01.2010 16:34:07 (muokattu 13.01.2010 16:34:29)

Supreme74: - No, ei todellakaan. Kyllä mä runoista pidän, mutta Yrjänän teksteistä en...Ei se mitään runoutta ole - se vaan naamioi sen tosiasian, että sillä ei ole biiseissä mitään sanottavaa. Samaa vikaa oli muuten Kurt Cobainissa...Hieno laulaja, hyviä riffejä, mutta sanoittajana surkea. Cobainille on tosin pakko antaa vähän anteeksi - raukka parka ei tainnut kirjoittaa lyriikoita ihan selvinpäin. Cobainin kohtalo viittaa myös siihen, että sanottavaa ei ollut, kuten ei tainnut olla elämässä sisältöäkään...

Yrjänä kirjoittaa myös paljon, mutta ei sano teksteillään mitään. Sellaisilta "mä teen niin helvetin vaikeaselkoisen tekstin, niin kukaan ei tajua ja ne luulee, että mä oon runoilija ja taiteilija, ja et osaan kirjoittaa, vaikka runkkaan vaan sanoja perätysten ja teen diipa daapa wanna be kalevala tajunnanvirtaa " Hahhahah...

Mutta tämä on vaan mun mielipiteeni, eikä suinkaan mikään tarkoitus loukata...
Sen verran osuit kuitenkin oikeaan, että olen joskus miettinyt, että Yrjänää varmaan panettaa ihan hirveesti ja raukka-parka on tosi puutteessa - kun se näkee noinkin paljon vaivaa tehdä yliopiston tytöille tommoista metafora - sontaa. Hahah heh heh..

Nonih. Taas joku joka on vissiin tutustunu mieheen tekstien takana, teksteistä puhumattakaan. :D Asiantuntija-ainesta.

E: tai sitte tuo on trolli
Landola59
14.01.2010 01:12:42 (muokattu 14.01.2010 01:12:58)
hitto.

jos eppu normaalin alkutuotanto ei ole punkkia niin mä en tiiä musiikista mitään.

suomipopiksihan tuo on menny nykyään, mutta yksi parhaimmista sanoittajistamme löytyy silti tuosta bändistä. Martti Syrjä. Ja Pantse ja myöskin Juha Torvinen.
Sikainfluenssa.fi - Sikainfluenssarokotteen valmistaja GlaxoSmithKline on testannut rokotetta eläinkokeilla. Eläinkokeissa hyväksikäytettiin yksinomaan frettejä.
tatta
14.01.2010 09:49:46

Landola59: hitto.

jos eppu normaalin alkutuotanto ei ole punkkia niin mä en tiiä musiikista mitään.

suomipopiksihan tuo on menny nykyään, mutta yksi parhaimmista sanoittajistamme löytyy silti tuosta bändistä. Martti Syrjä. Ja Pantse ja myöskin Juha Torvinen.

Jep! Ja eiköhän Syrjän veljekset ole itsekin sanoneet, musiikin (ei tuotannon, vihaan sitä sanaa ) hakiessaan uomaa hieman rauhallisempaan, mutta yhä sanomalliseen, suuntaan, että "Punk asenteella" tehdään ja mennään. Pikkusen kauempana, hyvässä mielessä siis, pop-maisemasta on Eput. Ja turhaan ei ole arvostuksensa ansainnut yhtye.

Diipadaapa popissa, köykäsessä elämänkatsomuksessa, sielukkuudessa ja sanomallisuudessa, sekä kyvyssä nähdä enemmän, ja vielä kyvyssä "maalata" sanomallinen sielun maisema ihmisten kuunneltavaksi, on siis selkeitä eroja.

Syrjää, ei noin vain "syrjäytetä" - :)
Tatta the orginal Grazy Mama! Sepä se, so not! Jos elämää seuraa kuolema... on väistämätöntä, että me molemmat olemme yhtä aikaa perillä....
velipesonen
14.01.2010 11:07:51

No minusta Mikko Saarela on se paras Eppu-sanoittaja.

Kylven ilossa - asun voikilossa
kopperossa - asunnossa jossa
voi nukkua ja kylpeä - oon siitä hyvin ylpeä
on puhtaita - molemmat neliöt
ei viihdy siellä loiseliöt.
mikainen
16.01.2010 12:05:59
Supreme74: - No, ei todellakaan. Kyllä mä runoista pidän, mutta Yrjänän teksteistä en...Ei se mitään runoutta ole - se vaan naamioi sen tosiasian, että sillä ei ole biiseissä mitään sanottavaa.

Onhan se valitettavaa ettei hänen tekstinsä sano sinulle mitään.

Itselle kolahti Aurinko-levy aikoinaan (-93) lujaa kun huomasin, että joku on tehnyt hyvänkuuloista musiikkia sanoituksilla jotka käsittelevät samoja aiheita mitä itse tuli tavattua kirjoista. Teosofiaa, arkkityyppejä, gnostisismia jne.

En väitä, että kaikki CMX:n tekstit olisivat suurta runoutta, mutta jos väität etteivät hänen tekstinsä yleisesti ottaen sano mitään niin se on vain omaa tietämättömyyttäsi. Mikä nyt ei ole kovin suuri pahe koska suurinta osaa muitakaan nuo aiheet eivät kiinnosta.
PurpleCandle
23.02.2010 12:15:54

Ehkä laajempaa näkökulmaa. Että kattoo välillä asioita ulkopuolelta.
Recpice Finem
PurpleCandle
23.02.2010 12:18:36
Yrjänää varmaan panettaa ihan hirveesti ja raukka-parka on tosi puutteessa - kun se näkee noinkin paljon vaivaa tehdä yliopiston tytöille tommoista metafora - sontaa. Hahah heh heh..

:)
Mitä oon Yrjänää kuunnellu ni iso osa teksteistähän kertoo siitä että panettaa. Kyllä niissä pointtia on.
Recpice Finem
PurpleCandle
23.02.2010 12:24:05
oo-p: Viimeaikojen kuuntelujen perusteella olen vahvistunut myös siitä, että kyllä myös Samuli Putro lukeutuu ehdottomasti maan parhaimmistoon.

Putro on yksi parhaista suomalaisista. Ei vaan tiedä miten paljon sarkasmia mukana, mutta pääasiassa siksi niin hyvä.
Recpice Finem
sp1r1tcrsh3r
23.02.2010 20:10:01
Chuck Schulinder! Joku on saattanut jo laittaa, mutta anyways^^
''People die when they are killed...''
Koivulahti
27.02.2010 18:58:29

velipesonen: No minusta Mikko Saarela on se paras Eppu-sanoittaja.

Kylven ilossa - asun voikilossa
kopperossa - asunnossa jossa
voi nukkua ja kylpeä - oon siitä hyvin ylpeä
on puhtaita - molemmat neliöt
ei viihdy siellä loiseliöt.

Yllä oleva tekstin pätkä on kyllä parhautta, mutta Saarela ei (omasta mielestäni) ole onnistunut joka kerta ihan näin hyvin. Martin tekstit sen sijaan ovat paljon tasalaatuisempia.

Tästä tuleekin mieleen kysymys siitä, kumpi loppujen lopuksi on parempi sanoittaja: Se joka onnistuu joka kerta, vai se joka onnistuu yhden kerran niin hyvin, että jälkipolvet muistavat sen ikuisesti?
velipesonen
01.03.2010 15:11:16

Koivulahti: Tästä tuleekin mieleen kysymys siitä, kumpi loppujen lopuksi on parempi sanoittaja: Se joka onnistuu joka kerta, vai se joka onnistuu yhden kerran niin hyvin, että jälkipolvet muistavat sen ikuisesti?

Jälkimmäinen on parempi, niinhän urheilussakin. Huipputulokset noteerataan yleisesti, mutta kaikkien tulosten keskiarvoa tutkii tuskin kukaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)