Aihe: Huonoimmat lyriikat
1 2 3 4 59 10 11 12 13
jONi_Cacmac
13.02.2004 12:46:39
Tän on varmaan joku jo laittanut..."Mä sanon tämän sulle: kuole,kuole!",jne...Bändi oli joku vitun Junkmail.Kyllä menee aina duunipäivä pilalle kun joutuu radiosta tätä ripulia kuuntelemaan. Sais telottaa ton "biisin" tekijät.

Kertakaikkiaan kamala, ja luonnollisesti sinkkulistan kärjessä.

Mutta kuten jo niin monet muutkin, minäkin jätin osan lukematta kun oli niin pitkä thread. Mutta oma ehdotus mukaan tähän on ehdottomasti Sonata arctican "while you're sleeping/ I'll steal your earring" Hui olkoon!
Milja
13.02.2004 16:12:53
Mun oli pakko ottaa kantaa tähän tiktak-aiheeseen, kun mua biisi on jostain syystä koskettanut, vaikken olekaan sen kummemmin diggaillut ko. yhtyettä. Mun mielestä laulaja laulaa veljelleen, joka on sairastunut psykoosiin. Veli näkee kuitenkin elämän positiivisen puolen, sisko taas on huolissaan veljestään. Isälle pojan sairastuminen on ollut kova paikka ja siksi "se näyttää niin vanhalta nykyisin". "Suvun taipumus synkkyyteen" -viittaa mun mielestä siihen, että psyykkiset sairaudet tai ainakin ihmisten toimintamallit periytyvät sukupolvelta toiselle.
...Voi olla aika kaukaa haettua, mutta näin mä tän biisin kuulen.
Rokki Rumpali
13.02.2004 18:47:48 (muokattu 13.02.2004 18:48:02)
Hmmm....Pikku G =D
Koko tuotanto

Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Deep Shadow
13.02.2004 23:40:08
En osaa sanoa onko tämä Tiktakin "Tuuleksi taivaanrantaan" hyvä vai huono sanoitus, mutta ainakaan en saa tästä yhtään mitään irti. Tulkitkaa joku tämä mulle, mistä ihmeestä tässä oikein puhutaan? Taitaa olla Edu Kettusen teksti, perhana kun on sekavaa skeidaa.

Vaikka otsikko onkin "Huonoimmat lyriikat", niin keskustellaan nyt silti tästä kipaleesta. Omasta mielestäni tämä on ehdottomasti Tik Takin hienoimpia, ellei jopa hienoin lyrikka.

Ketä se ajattelee? Onko joku kuollut vai vain positiivinen, kun kertoja on pessimisti? Perhana. Hermot menee.

Eiku nyt tajusin. Se hyyppä jolle Petra laulaa, on alussa kuolinvuoteellaan ja Petra on masentunut koska hyyppä on kuolemaisillaan. Silti hyyppä jaksaa olla positiivinen. Ihana tulkinta, eikö toki.

Esitänpä nyt oman tulkintani tästä kappaleesta..

Minun tulkintani mukaan laulun "minä" laulaa kuolleelle äidilleen. Vaihtoehtoisesti läheiselle ystävälleen, joka on kuollut, mutta koska laulun minä kuitenkin puhuu avoimesti isästään ja veljestään, niin olettaisin, että hän laulaa äidilleen. Kenties puhuu äidilleen hautakiven äärellä...

Faija on väsynyt sen duuneihin
ne teki sille taas jonkun oharin
se näyttää niin vanhalta nykyisin,
mut elämä jatkuu

Broidi pyrki kouluun lontoon
se on matkalla valtaan ja maineeseen
mä kuulin kun se puhuu itsekseen
se sanoo maailma muuttuu

Eli kuten jo sanoin, tästä pätkästä olettaisin, että tässä lauletaan äidille. Hautakiven äärellä kerrotaan mitä maalliseen elämään kuuluu.. Faijalla on duunissa rankkaa ja broidi haaveilee hyvästä koulutuksesta ja hienosta urasta...

mut valtaa aina outo kaipuu
kun sua ajattelen iltaisin
sä näkyjä enkeleistä näit

jäit tuuleksi taivaanrantaan
valoisan virran rantaan
kun suruihin suurin vaivuin
sinä iloja näit, jäit tuuleksi taivaanrantaan.
valoisan virran rantaan
mä maailman tahtoon taivuin
sinä enkeleitä näit.

Tässäkin kohtaa oma tulkintani menee tupunan kanssa ristiin, koska mielestäni tämä henkilö, äiti, jolle lauletaan on heti laulun alusta lähtien kuollut, eikä makaa kuolinvuoteellaan.. Ruumis maatuu mullan alla ja sielu elää tuulena ilmassa..

Tuo kohta, jossa sanotaan "Kun suruihin suuriin vaivuin, sinä iloja näit, jäit tuuleksi taivaanrantaan". Tässähän tyttö muistelee sitä aikaa jolloin hänen äitinsä kuoli. Itse hän oli surun murtama, mutta kuolleella äidillä oli siinä vaiheessa jo asiat hyvin.. Ei painanut enää maallinen elämä sydämellä vaan sielu lensi jo vapaana taivaan tuulissa...

Mul on suvun taipumus synkkyyteen
pakotie paikkaan salaiseen
mä ikävän tyynylle kotini teen
ja elämä jatkuu
me sanotaan olevamme ihan okei
et meihin tää maailma pysty ei
aina vailla jotain mut ihan okei
ja elämä jatkuu

Tässä taas laulaja kertoo tunnoistaan, elämästä äidin kuoleman jälkeen. Koko suku on hieman synkkyyteen taipuvaista ja äiti tietää sen, tyttö vain toteaa asian äidilleen. Synkkyyden keskellä ihminen pakenee todellisuutta omaan mieleensä, siellä saa rauhassa ikävöidä äiti vainaata... Ja tuo loppuhan on ihan yleispätevää masennuksen ja synkkyyden kanssa elämistä. Vaikka kuinka olisi paha olla, niin muille pitää väittää olevansa okei, ja useinhan ihminen on niin taitava näyttelijä, että pystyy sisimmät tuntonsa hyvin peittämäänkin...

Tällainen oli minun tulkintani...
"Että häh vaan vittu itelles"
jONi_Cacmac
14.02.2004 13:14:31 (muokattu 14.02.2004 13:17:20)
Janos Valmusen Bussipysäkillä. Koko biisi on sanoituksellisesti kuin 8-vuotiaan kertomaa.

Ja sovituspuoli on ehkä tän maan paskin tai ainakin top-5:ssä

Oli pakko palata tähän aiheeseen kun huomasin viestin.
Kyseinen kappale on kaikessa traagisuudessaan ja naivistisuudessaan loistava! Olen kuitenkin ymmärtänyt että nyt jo edesmennyt Valmunen sanoitti näitä biisejä ihan tosissaan, joten kun kyse ei ole huumorimusiikistakaan, on vain annettava täydet pisteet tästä tilityksestä. Varsinkin lopussa koko mystinen tunnelma kiteytyy hienosti: "Itkit olkapäähän nojaten, sanoit ettei kannata, aa-aa-aa-aa"
Siis ei kannata mitä?

No, väliäkö hällä, Janos yksin tietää vastaukset. Biisissä on kaiken lisäksi upea sovitus ja hienoja puhallinosuuksia, sekä vanhan Hittimittari -tv-ohjelman tunnaripätkä ovelasti pöllittynä säkeistöjen väliin välisoitoksi. Mestariteos!

EDIT: Lisäksi sanottakoon vielä että oman tulkintani mukaan TikTakin laulussa lauletaan kuolleelle läheiselle, kenties tosiaan juuri äidille. Itse en kyllä ko. biisistä perusta laisinkaan.
"Kylmän kaataminen rikkoo kuuman astian" -T.Liimatta
Lord of the strings
14.02.2004 14:08:56 (muokattu 14.02.2004 14:09:47)
Jos joku kuuntelee radio Helsingin paskalistaa, niin tietää biisin.

Orava se on,
Orava se on,
Orava se on,
Vastustamaton.

JNE.

Uskomatonta paskaa, tehty just tota listaa varten.
Jos joku tarvitsee hyvän syyn vetää lärvätsalot, niin kuuntelee ton.
Mitä söpömpi eläin, sitä lujempaa se puree.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 59 10 11 12 13
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)