Aihe: Laulunsanat: Bongorummut (23.6.2011) 1 | |
---|---|
![]() 23.06.2011 18:22:10 | |
Taustalla soi kun kirjoittelin sanaset ihana kipale (Elbow - Starlings ) Laulunsanat: Bongorummut (23.6.2011) Lähelläni laulaa seireenit julmat jumalattaret, ne tietää mun harharetket ne aavistaa mun hyvät hetket piru vieköön, ne tuntee mut liian hyvin tovin mä tuota pohdin mut mitäs tuosta, antaa kynän juosta mut mitäs tuosta, antaa ajan juosta luotan omaan sydämeen kuin bongorumpuun, luotan intuitioon mä ikuinen etsijä oon luotan omaan sydämeen kuin bongorumpuun luotan omaan tuntoon mut ikuinen etsijä oon takanani laulaa seireenit julmat jumalattaret, ne sietää mun harharetket net tietää mun hyvät hetket piru vieköön, ne tuntee mut liian hyvin tovin mä tuota pohdin, mut mitäs tuosta, antaa kynän juosta mut mitäs tuosta, antaa ajan juosta luotan omaan sydämeen kuin bongorumpuun luotan omaan sydämeen kuin bongorumpuun kunnes risti nousee kumpuun niin kauan luotan omaan sydämeen kuin bongorumpuun luotan omaan sydämeen kuin bongorumpuun -merja ritala- Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
näin oletin kun se ei laulanut. -MR- | |
![]() 25.06.2011 19:28:14 | |
Mukava kertosäe. Millaista musiikkia ajattelit? Tulisi itsellä mieleen joku reggae- tai Santana-henkinen musiikki. | |
![]() 25.06.2011 20:15:14 | |
Mainitsemasi musiikkilaji vois käydä hyvinkin, esim. reggae, jotain letkeää välillä, joo vois tulla hyvä kipale? Kirjoitin tekstin tosi nopeasti, mutta luin sen moneen kertaan ääneen, ja mielestäni sana bongorumpuun soi kauniisti. Vaikeita kohtia vois laulullisesti olla ehkä juuri eka säkeistön alku: Lähelläni laulaa seireenit/julmat jumalattaret, mutta hyvällä sävelellä ja sovituksella sais varmaan nekin säkeet soimaan. Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
![]() 25.06.2011 23:28:04 | |
Kivasti polveilevaa tekstiä. Kyllä toimii. Tämän kohdalla on huomattava, että musiikilla saa täydennettyä tunnelmaa, joka sanoilla luodaan. | |
![]() 26.06.2011 12:08:45 | |
Old Joe: "Tämän kohdalla on huomattava, että musiikilla saa täydennettyä tunnelmaa, joka sanoilla luodaan." Noihan se menee, ja lauluhan tämä on vasta sitten kun siinä on sävel, jos siinä on joskus sävel- toivottavasti... Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
![]() 16.07.2011 09:31:51 | |
Korjailin pikkuisen vanhoja sanojani, jotka olen kirjoittanut kolme vuotta vuotta sitten ihan improvisoiden, nämä vois käydä teemaaltaan tämän ketjun alle? en tiedä käviskö tähän reggae musiikki? Naapurini Burkina Faso Me majaillaan Malin perukoilla mun kaveri maalaa taivaan rantaa ja mä oon se toinen, joka rakentaa rumpuja rykäisen kuppiin ja myhäilen: hei naapurini Burkina Faso laulunsanoihin ei vois laittaa paikan nimii mut me ei asuta missään me vaan maijaillaan ja lauletaan kertosäe: rummutan rummun kanteen naisen ja hulavanteen kom..seer zantee kom..seer zantee kom..seer zantee kom..seer zantee simpukoita nukkuu rannalla olkoon ne siinä rauhassa kun sä maalaat taivaan rantaa mä laulan kaislamajoille laulunsanoihin ei vois laittaa nimii mut mehän ollaan vaan kaks kaverii me vain majaillaan ja lauletaan kertosäe: rummutan rummun kanteen naisen ja hulavanteen kom..seer zantee kom..seer zantee kom..seer zantee kom..seer zantee kom..seer zantee kom..seer zantee kom..seer zantee kom..seer zantee rummutan rummun kanteen naisen ja hulavanteen . -merja ritala- Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
![]() 16.07.2011 10:30:30 (muokattu 16.07.2011 10:31:23) | |
Nylonkielisellä 12-kielisellä kitaralla voisi säestää. Jos tekisi jonkun erikoisvirityksen, niin voisi soittaa avoimilla kielillä sointuja arpeggioina. Sopisi biisiin, kun tulee mieleen, että jossain siellä Malissa päin on harpun ja kitaran välimuodolta vaikuttava soitin. (Joskus näkynyt televisiossa.) Kalimba ja bongo/djemberummut sopisivat myös tähän. Mitä tuo kom zer zantee tarkoittaa muuten? | |
![]() 16.07.2011 19:08:01 | |
kiitos ideoistasi musiikin suhteen " Mitä tuo kom zer zantee tarkoittaa muuten?" Minun on tunnustettava, että tuo ylläoleva ei tarkoita mitään, tai oikeastaan se voi tarkoittaa mitä vain, mitä kenenkin mielikuvitus sitten tuottaa. Se vaan sointui minusta hyvin, ja kun en osaa säveltää, ja musiikin suhteen olen vain kuuntelija, toteutin tuon osuuden näin. Mutta se kohta kuuluu oleellisesti sanoitukseen. Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
![]() 16.07.2011 19:10:18 | |
Poimin edelleen vanhoja sanotuksiani, jotka tunnelmaltaan vois liittyä tähän ketjuun. Nämä on lausuttu joskus H:linnan verkatehtaalla yhdessä runotapahtumassa, taisi olla 2008? Sain innostuksen näihin sanoihin ja toisiinkin, kun kuuntelin silloin Boubacar Traorèn musiikkia. Se musiikki sai todella kirjoittamaan. Olen edelleen myyty sille musiikille! EI NIMEÄ oi, joi joi taidan hullaantua, taidan nostaa loput rahat, niin teen pyydän naista, unohdin miten se tehdään kuinka pyydetään mukaan siveä nainen pyydetään, miten se tehdään Malissa voi sulaa käsiin, menen Kuubaan takaisin ostan kukkia, sen osaan jos enää muistan miten siveä nainen pyydetään mukaan kirjoitan runon, sen osaan jos enää muistan miten siveä nainen pyydetään mukaan soitan bongoa, sen osaan sen muistan miten villit naiset pyydetään mukaan pyydetään, miten se tehdään Malissa voi sulaa käsiin, menen Kuubaan takaisin nainen (kuin) vihreä lehti jääköön kiinni puuhun, niin jääköön miten siveä nainen pyydetään mukaan pyydetään, miten se tehdään Malissa voi suli käsiin, menin Kuubaan takaisin merja ritala Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
![]() 16.07.2011 19:17:13 | |
Tässä vielä tämmöinen sanojen sarja, jotka liikkuvat ulkomaan tunnelmissa. Näitä kirjoittaessa olen muistaakseni kuunnellut Violeta Parraa. Jos jotain joskus innostaa säveltää näitä, niin ottakaa minuun yhteyttä. Tai jääköön sitten ajelehtimaan miun liinavaatekaappiin, jossa näitä riittää toisilla on liinavaatekaapissa on lakanoita, miulla runoja ja sanoituksia, näin se menee.. NOVIA MUERTA (28.8.2009) (kuollut morsian) uin sinut maailmaan meriin uin sinut meriin verillä sinä olit, jälkeen väkivallan, pyysin armoa puolestasi perillä sinä olit, enennen kuin ehdin, pyyhkiä väkivallan jäljen kasvoistasi uin sinut maailmaan meriin uin sinut meriin pyssyjen varret hakkasivat syvät arvet aurinko laski maahan nukuit väkijoukkoon, ennen kuin ehdin, huutaa armoa sinun nimeesi: novia muerta rakkaani näin, miten kuolema sinua sylittelee rakkaani näin, miten kuolema sylittelee näitkö meren yli lentävän linnun kiiman tunsitko viiman jolla sinua rakastelin näitkö pilvien huulien kaaren muistako suudelman ja kuumat tuulet. Tuonen kaavut ottivat sinut omakseen kuolema jo vingutti porttiaan: novia muerta rakkaani näin, miten kuolema sinua sylittelee rakkaani näin, miten kuolema sylittelee merja ritala ***** Laulu yössä Kylän taloissa yön tähtien valossa rannan hiekassa neljä kättä ne häpeilemättä, hyväilivät puiden lehtien kujat niiden läpi pujahdamme vanhus tervehtii meitä hymyillen maa on punainen lemmestä minä kuristan kuun suppuun niin täysin pimeässä voi etsiä hänet jota oikeasti kaipaa minun naiseni lanteet pyöreät ja käynti ylpeän pehmeä hänet minä haluan omistaa rakas isänmaa anna mun pitää hänet jota oikeasti kaipaan vanhus tervehtii meitä tulkaa, tulkaa ennen kuin talon kukko laulaa tulkaa, tulkaa ennen kuin sotilaat ryöstää neidon kylän taloissa yön tähtien valossa rannan hiekassa neljä kättä ne häpeilemättä, hyväilivät puiden lehtien kujat niiden läpi pujahdamme vanhus tervehtii meitä tulkaa, tulkaa ennen kuin talon kukko laulaa tulkaa, tulkaa ennen kuin sotilaat ryöstää neidon -merja ritala- ***** Kun Juhlamme Päättyvät (3.9.2009) Katuni nimi lausutaan, kaatuneiden mukaan auringon lähettilääksi Isäni nimi lausutaan sataman lintujen mukaan vapauden lähettilääksi Kun juhlamme päättyvät halataan toisiamme kuin sisko ja veli Maria ja Josè halataan toisiamme Äitini nimi lausutaan sataman majakoiden mukaan kirkkauden jumalattareksi Naiseni nimi lausutaan sataman tähtien mukaan yksinäisten lohduttajaksi Kun juhlamme päättyvät halataan toisiamme kuin sisko ja veli Maria ja Josè halataan toisiamme halataan toisiamme - merja Ritala Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
![]() 17.07.2011 02:17:46 | |
Kiitos Soihtu hienoista sanoituksista. Noihin on vaikea löytää hyvä tulkitsija, äänessä pitäisi olla henkeä ja syvyyttä, jota nuorten solistien äänestä ei hevin löydy. Toisaalta, enhän minä mitään tiedä. Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä. | |
![]() 17.07.2011 10:33:36 | |
Kiitos Old Joe, olet oikeassa tulkinta näissä sanoissa on tärkeässä osassa. Olen miettinyt, että näihin sanoihin sävelet voisivat olla hyvin perinteiset, tai sitten tietty ristiriita sanojen ja sävelen kanssa voisi myös toimia, tehdä hyvinkin modernia. Näin tein esim. sanat Venetsian Neitsyt, kuunnellen Patti Smithiä, joka on myös yksi suosikeistani. Hän tuskin on mikään hempeilyn mestari, mutta juuri tuon kappaleen (hieno kappale) Poet Warrior tunnelmissa tein nämä sanat. Sanat josta itse olen pitänyt paljon. Mutta olen yrittänyt muistaa sen neuvon, jonka jossain koulutuksessa leipomoyrittäjä sanoi, että älkää aina luottako siihen pullaan/leivokseen, mikä maistuu itsestä hyvältä. Näin olen huomannut usein tässä lyriikan teossa tapahtuvan, ja aika usein minulle vielä näin käy. Leivos maistuu omassa suussa, mutta ei muiden. Sitten olen yrittänyt poimia tänne eri ketjuja. Rakastan myös kirjoittaa rock/punk sanoituksia, ja siihen ketjuun olen kerännyt (Laulu-punk-rock-naisen toivekirjasta) niitä sitten. olkoon tämä Venetsian Neitsyt vielä tätä ketjua, näin sunnuntaipäivän kunniaksi. Venetsian Neitsyt (28.11.2010) mihin kulkee hän tuo viesti, niin ymmärrän hän liikkuu päällä maan, ja veteenkin hänen jalkansa koskettaa Venetsian neitsyt on eksynyt herään voimaan runosoturin kaikki, mikä mahdotonta ollut on suo nyt mulle nautinnon koska hän on löytynyt Venetsian neitsyt on löytynyt raskaan ajan jälkeen laulukaskaan siritys raskaan ajan jälkeen Venetsian neitsyt on löytynyt miten liikkuu hän nyt ymmärrän enemmän kun näen meren, ehkä se on hän kun näen linnun liitävän, ehkä se on hän miten kestää hän nyt ymmärrän enemmän kun näen vuoren, ehkä se on hän kun näen meren, tai mitä vain sain viestin, ja tajuan hän liikkuu päällä maan, ja veteenkin hänen jalkansa koskettaa Venetsian neitsyt on löytynyt Venetsian neitsyt on löytynyt raskaan ajan jälkeen laulukaskaan siritys raskaan ajan jälkeen Venetsian neitsyt on löytynyt hän on - löytynyt -merja ritala- Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)