Aihe: Kommentoikaa: Luokkaretki (teurastamoon)
1
oo-p
24.11.2006 18:24:36

(A)
Ihka-aidon neekerin
näkemisen jälkeen
Huulet pyöreänä, keula
Kohti etappia seuraavaa

(A)
Aavaan parkkipaikkaan
teurastamon bussi pysähtyi
Ja lapset intoa puhkuen
Ulos autosta kirmasivat

(B(ridge), ei kertosäe)
Minä pienen hetken
kesken luokkaretken
Levähdän, bussissa
putelia tyhjennän

Taas jaksaa!

(A)
Kierros itse työtiloissa
Niissä lihakiloissa
Riitti hämmästeltävää
Ja sitten tehtaanmyymälään

(A)
Kukkaroa loveamaan
Rahat hamstraamaan
Taliin ja tuliaisiin
Lihaan verrataviin jalosteisiin

(B2)
Pekalla on tuomisinaan
Äidille kaunis lihakoukku
Ja pikku-Liisa siskolleen
Ihrapallon ostaa

(B)
Minä en osta mitään
On matti kukkarossa
Ja taskussa
Jota taas käyn

tyhjentämään.

(C -kerto)
Lapset kotiinviemisiksi
Saivat sorkkia ja silavaa! (Cx4?)

A
Oppilaat onnikkaan takaisin
Ja kokka koulua kohti
Isto vatsaansa ihraiseen vielä
Hieman lisää teurasjätteitä ahtaa

(A)
Niin reput täynnä tuomisia
Mahat herkuista pullollaan
Jo paljon ennen ala-astetta
Yli puolet oksentaa

(B)
Minä en oksenna
vielä vähään aikaan
odotan iltaa,
odotan hermolomaa

(C)

(D slowdown)
Vasta koulun pihalla sen huomaan
On yksi räkänokista matkalle jäänyt
Niin Timo-Pekka selittää hellään
Teurastamon huomaan on Aslak juuttunut
Hihastaan jauhelihamasiinaan

Oppilaiden nähden nyt
Otan takin povesta taskumatin
Tyhjennän kurkusta alas.
Pian teurastamosta saa
Joku murekkeestaan
Aslakia maistaa.

(C x2)
Terve, ja kiitos kaloista!
gösplstorm
02.12.2006 12:27:24
Mä en nyt ensinkään lainkaan tajunnu miten tää "neekeri" liittyi asiaan. Mutta siis ilmeisesti kertoja on ryyppäävä luokanopettaja joka menee luokkansa kanssa teurastamoon retkelle, ja lapset syövät teurasjätteitä. Sitten kertoja ei känniltään huomaa että Aslak ei ollutkaan mukana palatessa, ja lapsi kertoo että aslakista on tullut jauhelihaa.

Mikä oli tekstin pointti?
Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö.
oo-p
02.12.2006 14:17:19 (muokattu 02.12.2006 14:20:56)

Mä en nyt ensinkään lainkaan tajunnu miten tää "neekeri" liittyi asiaan. Mutta siis ilmeisesti kertoja on ryyppäävä luokanopettaja joka menee luokkansa kanssa teurastamoon retkelle, ja lapset syövät teurasjätteitä. Sitten kertoja ei känniltään huomaa että Aslak ei ollutkaan mukana palatessa, ja lapsi kertoo että aslakista on tullut jauhelihaa.

Mikä oli tekstin pointti?

..Opetusta ei ole (kai?), ainakaan en ole sitä vielä löytänyt :P ..Biisit kun tulee kirjoitettua sillä tavalla että vasta puolessa välissä (tai myöhemmin, kuten ehkä tässä kohtapuoliin) kirjoitusta huomaan itse mistä on kyse.
..Joo, sen "neekerin" ois tarkoitus kuvata vähän tätä ajankuvaa, liikutaan jossakin menneissä ajoissa (n. -60-70 lukua), kun tällaisetkin asiat olivat vielä eksoottisia ja hämmästyttäviä.
Perustuu muuten tositapahtumiin; yksi iäkkäämpi tuttuni on ala-asteen luokkaretkellä päässyt luokkansa kanssa katsomaan Kuhmoon oikeaa tummaihoista, ja käsittääkseni se on ollut hyvin kiehtova tapaus.
Rasismistahan tässä ei ole missään nimessä kyse.
En tiedä mistä tämä sai alkunsa mutta teurastamo luokkaretken kohteena vaikutti niin ankealta, että sen "neekerin" saattoi lisätä tuohon alkuun, kuten sanoista käy ilmi, jo tämä tumma tyyppi saa lasten huulet pyöreiksi, niin eikös sitten esim. juuri teurastamo riitä riemastuttamaan penskoja ikiajoiksi.
Opettaja taas ei ole yhtä innokas kuin lapset, kohteet eivät hänestä ole kiinnostavia joka johtaa alkoholinkatkuisiin seuraamuksiin.

Joku pointti tässä on, se vain täytyy etsiä rivien välistä.. Käsitteleekö se koko kansaa vai kenties vain yhtä sen osaa..

Kyseessähän on loppujen lopuksi vain raadollinen ja synkkä tarina menneiltä ajoilta, joka on vain puettu muka huvittavaan asuun.

E: ai niin, biisin tökerö nimi ei tule olemaan lopullinen.
Terve, ja kiitos kaloista!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)