Aihe: Laiska-Jaakon laulu
1
Iso-Jaakko
10.05.2003 13:15:32 (muokattu 10.05.2003 13:18:22)

Ajattelin pistää omankin tekeleen tänne riepoteltavaksi ja ruodittavaksi kun olen muidenkin sanoituksia täällä arvioinut ja arvostellut.

Tein tämän kun yksi ilta tutkin mikseri.netin antimia ja siellä oli joku artisti tehnyt Laiska-Jaakko-nimisen kappaleen jossa haukuttiin ja soimattiin meitä saamattomia ihmisiä. Otin sen henkilökohtaisena loukkauksena ja hauduttelin asiaa päässäni vähän aikaa ja valmistin seuraavanlaisen puolustuspuheenvuoron:

Laiska-Jaakon laulu soi komeammin muita
teidän nukkuessa yöt mourusin mä kuita
itse vielä uneksin kun toiset kävi työhön
kun päälle pistit pyjamaa niin minä luikin yöhön

- Nojaan tyhjään
- ja tyhjästä nyhjään
- siksi kai Laiska-Jaakon nimen sain

- Villin valssin
- mä nuoralla tanssin
- nuorani olkoot mun elämäni vain

Kaunista on kuolla mut hauskempi on elää
erityisen hyvä jos laulut vielä helää
laulu joskus tumman tien muuttaa valoisaksi
velat vaihtuu saataviksi kalja samppanjaksi

- Nojaan tyhjään..

Osan kaikkein kehnoimman sekä osan parhaan
sain mä elämältä tänne ihmiseläintarhaan
vahva täällä menestyy, sortuu täällä heikot
mutta siihen asti kippis! laulakaamme veikot!

- Nojaan tyhjään..

EDIT: Viime hetken fiilailua.
Ronskisti ranttaliks vaan!
kaljaah
10.05.2003 14:36:11
Tuohan oli tosi hyvä. Taisi tavutuksetkin mennä kohdalleen... ja kerrankin (:P) laulussa oli todentuntuista sanomaa.
Renki
10.05.2003 20:41:21 (muokattu 10.05.2003 20:41:51)

Oikein sujavaltahan tämä näyttää. Pientä tavumäärän viilausta tämä vielä kaipaisi mutta hyvältä tämä näyttää jo nyt. Enpä ole nähnyt pitkään aikaan täällä näin sisällöllisesti/teknisesti onnistunutta viritystä. Joku saattaisi sanoa että sanoituksen riimit ovat kuluneita mutta ei ne ainakaan minua haitanneet.
ruusu on kaunis/ otan kyllä risutkin/ ne palavat paremmin/
Himpi
12.05.2003 11:44:15
Vaikka riimit ovatkin kuluneita, on kokonaisuus tuore.
Jarkko.
12.05.2003 14:41:11
Tein tämän kun yksi ilta tutkin mikseri.netin antimia ja siellä oli joku artisti tehnyt Laiska-Jaakko-nimisen kappaleen jossa haukuttiin ja soimattiin meitä saamattomia ihmisiä.

Olinko se kenties minä? Tosin tuo biisini ei taida olla Mikserissä vaan Mp3.com:issa: http://www.mp3.com/JarkkoKuoppamaki/ . Sanat alla (saa kommentoida myös lyriikan puolesta):

Laiska-Jaakko

Laiska-Jii ei saanut taaskaan mitään aikaan
se ei tainnut tosissaan ees yrittää.
Tasan sama piste, johon pyrki eilen
yhä eessä häämöttää

Se, ettei osais, ei edes ois häpeä.
Mutta Laiska-Jaakko, se ei ees yritä.

Jos kysyn suunnitelmista Laiskan-Jiin
Se vastaa elävänsä päivän kerrallaan
Ja jos mä katson, mitä oikeesti se tekee,
Niin saman päivän elää aina uudestaan.

Mutta Laiska-Jaakko, se ei ees yritä.

(Kertsi: ) Hei, Laiska-Jaakko, millä saan
Sinut, toimettoman, toimimaan?
Kaikki on muuten ihan jees,
mut oisko korjattava vihdoin sun asentees.

Sen motto on, ettei tee sitä tänään
Minkä tekemättä huomennakin jättää voi
Kun toiset asettaa tavoitteita itselleen,
niin tää ei suunnittele, eikä unelmoi

Mutta Laiska-Jaakko, ei stressaa eikä jännitä.

(Kertsi: ) Hei, Laiska-Jaakko, millä saan
Sinut, toimettoman, toimimaan?
Kaikki on muuten ihan jees,
mut oisko korjattava vihdoin sun asentees.

Hei, Laiska-Jaakko, millä saan
Sinut peilistäni jo poistumaan
En kai oo vielä kasvanut suhun kii
Mä en tahdo enää olla... Laiska-Jii

Otin sen henkilökohtaisena loukkauksena

Älä suotta.

ja hauduttelin asiaa päässäni vähän aikaa ja valmistin seuraavanlaisen puolustuspuheenvuoron:

Mainio teksti. Tavuja ei tarvitse laskea, sillä jo lukemalla selviää, että sujuvaa on. Uskon, että tuo istuu hyvinkin luontevasti moneenkin eri melodiaan. Sisällössä oli sopivasti hauskuutta ja nokkeliakin riimejä. Lisäksi miellytti nuora-sanan kaksoismerkitys - en tiedä, tarkoititko niin, mutta minulle se kuulosti nuoralla tanssimisen lisäksi jonkinlaista elämän ohjenuoraa. Tasapainoilu, putoaminen... aika syviä merkityksiäkin löytyy kun etsii.

Olisi erittäin mielenkiintoista kuulla tuo laulettuna...
http://kuoppamaki.cjb.net/
Iso-Jaakko
12.05.2003 16:19:08

Hehee! Maailma on pieni!
Ensiksi kiitän Jarkkoa alkuperäisestä kipinästä joka johti sanoituksen syntyyn. Nuo näyttävät hauskoilta mielestäni nuo kaksi erilaista Laiska-Jaakko-tutkielmaa näin kun niitä voi vierekkän katsella ja vertailla.
Kaksi näkökulmaa kenties samaan asiaan.

Ja kiitoksia muillekin palautteesta. Riimit ovat ehkä kuluneita ja jopa vanhahtavia mutta se on yksi tapa tehdä.

Tuo nuora on mainio sana kun viittaa nuorallatanssiin, ohjenuoraan ja vaikka hirttonuoraankin jos haluaa! Tiedä sitten mitä olen milläkin alunperin tarkoittanut. Tekeleitään ei pitäisi selitellä liikaa ja rajata tai ohjata tulkintoja varsinkaan jos ihmiset luulevat niitä fiksummiksi kuin mitä ne ehkä alunperin olivat.

Laulettua versiota tuskin tullaan lähiaikoina kuulemaan, säestäjää vailla kun yhä ollaan.
Ronskisti ranttaliks vaan!
Himpi
12.05.2003 22:25:11
Jos vanhoja ja kuluneita - tai edes kertaalleen käytettyjä - riimejä ei saisi enää käyttää, niin laulut loppuisivat lyhyeen. Eli ei mun mielestäni sanoittamista voi rajoittaa vain alati tuoreisiin riimeihin.

Mutta miten päästä tuon Laiska-Jaakko kakkosen tyyliin eli riimittömyyteen? Mä olen jotenkin jumahtanut riimeihin niin ettei sanoitus tahdo sujua ilman niitä. Vaikka riimit toisaalta rakentavat tarinaa eteenpäin, ne toisaalta rajoittavat ilmaisua niin paljon, että haluaisin pärjätä ilman niitäkin. Mutta kun ei tahdo onnistua, ei sitten millään. Onko kellään vinkkejä riimittömyyteen?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)