Aihe: Millä kielellä?
1
SSilver
28.07.2004 21:06:36
1. Eli millä minun kannattaisi sanoittaa. Musiikkityyli on aika laajalti hevi/rock. Olen aloittanut sanoittamisen englannin kielellä, koska se kuuluu paremmin "tyyliini". Kannattaisiko aloittaa kirjoittaminen suomen kielellä?

2. Millä kielellä itse sanoitat?
Kaikki menee päin vittua paitsi mulkku.
unorthodoxxx
28.07.2004 22:15:12
1. Kaikki on ihan itsestäsi kiinni. Jos luonnistuu paremmin englanniksi, niin tee englanniksi. Simple as that. Suurin osa hevistä toimii minusta paremmin englanniksi - tosin esimerkiksi Moonsorrow on aivan mahtavaa suomeksi.

2. På svenska. No ei vaan, pääosin englanniksi, koska puhun sitä kaikista kielistä parhaiten, mutta toisinaan myös suomeksi.
Danny s
29.07.2004 09:24:18
1 Tavallaan olen sitä mieltä, että suomalaisilta tulisi lailla kieltää englanniksi sanoittaminen..

2. Englanniksi tietysti! lol
solesurvivor
29.07.2004 12:54:09
1. Tietenkin kannattaa sillä kielellä mikä tyyliin sopii, kuten itse sanotkin.
2. Englanniksi. Joskus olis kiva tosin tehdä joku suomenkielinenkin juttu. Esim. Junnun Tuhmien poikien laulut kopio, tyyliin tuhmien tyttöjen laulut;)
If you shake my hand, better count your fingers..
SSilver
29.07.2004 13:15:27
Juu, siltä kantilta ite asiaa mietin, että olis hauska tehdä suomeksi joku teksti, kun oon ite puuhastellut vaan noita englanniksi (lyhyessä ajassa) aika paljon. Kun mulla on englanniksikin niissä aika suuri itseironia (kts. tossa alapuolella on muutama), niin niitä olisi hauska miettiä suomeksi...
Kaikki menee päin vittua paitsi mulkku.
Todenpuhuja
29.07.2004 18:05:52
Tässä juuri yksi nykyinen sudenkuoppa aloittelevilla bändeillä. Mikä helvetin järki on lähteä tekemään biisejä vieraalla kielellä Suomessa? Yksi perustelee, että nehän myyvät paremmin ja niillä pääsee paremmin ulkomaille. Hah, sanon minä. Voi kuinka moni tusina-artisti laukoo musiikkiaan englanniksi, kun taas yhä useampi suomenkielinen joukkio nousee pinnalle (musiikkityylissänne vaikkapa Kotiteollisuus, Mokoma jne.) Eli suomenkieliselle heavyrockille olisi nyt pirun paljon enemmän tilausta, kun se nyt vain sattuu olemaan kuuntelijaystävällisempää meille suomalaisille.

Mitä taas tulee tuohon ulkomailla menestymiseen, niin tuskin kovin moni artisti alkutaipaleilla kehtaa edes puolitosissaan puhua joistakin ulkomaankeikoista ja levytyssopimuksista. Järki käteen!

Toisaalta yhdyn kyllä myös siihen, että joillekin bändeille sopii kieleksi vaikkapa englanti, joten sekin kannattaa pitää mielessä. Mutta suosittelisin kyllä mielummin tätä tuttua kotimaista...
leka
30.07.2004 03:01:52
Jos ei osaa sanoittaa omalla äidinkielellään, niin tuskinpa osaa myöskään vieraalla kielellä.

Englanniksi on helppo tehdä kliseistä höpöhöpölyriikkaa, mutta kieli ei välttämättä ole kovin sujuvaa tai kekseliästä...

Itse teen suomeksi lyriikkani, tosin joskus piruuttaan teen jotain englanniksi. Tällöin ei kuitenkaan sanoitukset ole kovinkaan "syvällisiä"
I want to be your sledgehammer, why don't you call my name
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)