Aihe: Kotimaiset suosikkilyriikkanne?
1
Laurila
28.09.2004 19:49:48
Olisi kiinnostava siis kuulla suosikkitekstejänne lähinnä kotimaisten lyriikoiden joukosta. Olen listaillut tähän alle joitain omiani, ne eivät ole varsinaisessa paremmuusjärjestyksessä. Olen myös rajoittanut biisit korkeintaan kahteen per artisti, esim. Juicelta löytyisi vaikka miten monta

Juice Leskinen: Odysseus, Juuret

Loistava kuvaus nuoren taiteilijan maailmantuskasta sekä kekseliäs arkifilosofia kuolemasta

Hector: Linnut Linnut, Lumi teki enkelin eteiseen

Ensimmäinen on todella tarkka maalaus hajoavasta ja yhteiskuntaan pettyneestä ihmisestä, toinen taas mahdollisimman synkkä mutta omaan aikakauteensa täysin osuva kuvaus.

Reino Helismaa: Päivänsäde ja Menninkäinen, Synkkä yksinpuhelu

Ensimmäinen, vaikka onkin saanut paljon vaikutteita Reino Terhon Käki ja pöllö -runosta, on kaunein suomalainen rakkauslaulu. Synkkä yksinpuhelu taas on yksi ensimmäisiä suomalaisia yhteiskuntasatiireita, eikä ole vertaistaan vielä tainnut kohdatakaan

Dave Lindholm: Puhtaat laivat

Äärimmilleen karsittu, mutta naivistisuudessaan todella oivaltava

Juha Vainio: Vanha salakuljettaja Laitinen

Junnumaisella huumorilla piirretty kuva työuran loppumisesta

Edu Kettunen: Retki Merenrantaan

Edu sortuu usein ylisentimentaalisuuteen, mutta tähän biisiin se sopii täsmälleen. Nyyhkyjen aatelia

Martti Syrjä: Murheellisten laulujen maa

Topeliuksen Maamme-kirja kolmessa minuutissa

Jarkko Martikainen: Joutilas

Purevan tarkkanäköinen.

Monta hyvää jäi puuttumaan, mutta olihan sitä siinäkin
solesurvivor
29.09.2004 12:31:38
Itse en hirveästi kotimaisella kielellä tehtyjä kuuntele,mut CMX:ää ylistettävä tässäkin ja biisiä Hautalinnut.
If you shake my hand, better count your fingers..
hoja
29.09.2004 12:34:20

Zarmon "Tapoin kuusi miestä Mattilassa" on paras!
K100 #8 Oleminen on havaituksi tulemista - esse est percipi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)