LNA 22.12.2004 09:32:38 | |
---|
Käytätkö kirjoittaessasi yleensä riimejä? Jos: millaiseen musiikkiin mielestäsi riimit sopivat ja mihin eivät? Itse olen ehdoton riimien ja tasaisen "lorumuodon" puoltaja - ja kaikeksi kurjuudeksi kielen kauneuden ja virheettömyyden lempilapsi. Joskus tulee mahdottoman ikäviä tilanteita, kun ei vaan löydy kiertoilmaisutietä, eikä ehdottomuus antaisi löysää kompromissien tekemiseenkään.. Kokemuksia? You have 13 hours in which to solve this Labyrinth.. |
MaKo71 22.12.2004 14:04:44 | |
---|
Suurin unelmani on saada sanat toimimaan ilman riimejä ja runomittaa, tietysti kuulostaen edelleen lauluta eikä räpiltä. Mutta käytännössä käytän riimejä ja usein yritän saada riimejä rivienkin sisään: Älä ota naista, liian kaunista (Mun "Naisenvalintablues" -biisistä) http://reaaliaika.net/ |
varjostus 22.12.2004 14:22:10 | |
---|
Eh... Kun joskus lyriikoita ala kirjoittamaan pahemmin ikinä ajattelen, että rimmaaks tää kirveenvarsi nyt niinku tosi kuulisti tuon pesukoneen kanssa. Itseasiassa minun sanoittaminen on lähinnä sellaista sanoja sanojen perään, niin että joku (useimmiten vain sanoittajalle aukeava) ajatus niissä on. Tai sitten kirjoitan tarinaa, jolloin nyt viimeksi ajattelen mitä hienouksia tuohon pitäisi laittaa. Joskus olen yrittänyt kirjoittaa ihan ajatellen kaikkia taiteen sääntöjä, mutta se ei oikein toiminut... Todella noloa tekstiä vain sain aikaan... Jokainen tosin rämeltäköön tyylillään. |
numb000 26.12.2004 18:29:58 | |
---|
mie koitan aatella,että miten ne lauseet sointuu keskenään,miten tavujen määrät menee jne. riimitkin on tietty tärkeitä, mutta ehkä se sanojen ´laulavuus´ on tärkeempi ettei se kuulosta asiatekstiltä joka rimmaa... tai jotain... bad artists always admire each other´s work (Oscar Wilde) |
Order 28.12.2004 00:20:35 | |
---|
Älä ota naista, liian kaunista (Mun "Naisenvalintablues" -biisistä) Ne jakaa muille auliisti, sä lohtuu haet baarista tai alat treenaa hauista, ja naamaan vedät naurista We oil the jaws of the war machine and feed it with our babies.
Pastilli? |
MaKo71 28.12.2004 02:27:43 | |
---|
Order, aika lähelle ;-D Mun versio jatkuu: "Sillä valkattuna on monta muuta miestä." http://reaaliaika.net/ |
Order 28.12.2004 11:38:31 | |
---|
Hoh. Taisin taas vähän innostua iltasella ;) We oil the jaws of the war machine and feed it with our babies.
Pastilli? |
jarssi 30.12.2004 11:07:47 | |
---|
Riimeistä härkää, entäs tanka tai haiku? Kyllä kai ne molemmat passaa, paitsi ettei se riimitön näytä hyvältä kirjoitettuna... Olen turhamainen, siis siksi näin... Dylan on varmaan yksi niitä harvoja, jotka saa rimmaamaan vaikka tuolinjalan laulamalla. 'I don't stink 'cos I suck, I don't sink 'cos I'm stuck, in the quicksand of lies with a bigband of flies, waiting to taste my flesh, mating inside while I'm fresh, until all that's left are my rights, you'll be sorry you put out my light.' |
MaKo71 30.12.2004 12:11:25 (muokattu 30.12.2004 12:11:37) | |
---|
jarssi: "...entäs tanka tai haiku?" Nyt kun muistutit, niin itse sovellan väljästi haikua koko biisin rakenteeseen. Eli suurin osa omista sanoituksistani pohjaa kolmeen säkeeseen ja pyrin siihen (tosin en erityisen jäykästi), että kaksi ensimmäistä säettä eivät näytä liittyvän toisiinsa ollenkaan, kunnes kuulee kolmannen :-) Samaa sääntöä sitten luovasti soveltaen myös kertosäkeen ja säkeiden sanoitukseen eli kertosäkeen merkitys muuttuu sitä mukaa, kun biisi edistyy... Tanka on liian vaikea mun sovellettavaksi. |