Aihe: Sanoitukset joita en ymmärrä
1
Juhani
19.09.2003 13:15:16

Radiosta olen kuullut Sadetanssin biisin jonka kertosäkeessä lauletaan: 'Tunnet ylpeänä häpeää kun katsot minua kasvoihin!'

En ymmärrä. Miten tunnetaan ylpeänä häpeää?

Tuleeko mieleen vastaavia tapauksia ettei mene sanoitukset jakeluun?
Deep Shadow
19.09.2003 13:36:11
Radiosta olen kuullut Sadetanssin biisin jonka kertosäkeessä lauletaan: 'Tunnet ylpeänä häpeää kun katsot minua kasvoihin!'

Silloin tällöin tulee vastaan lyriikoita joita joutuu tosissaan miettimään, mutta toisaalta kyllä arvostan juuri sellaisia lyriikoita... Eipä nyt vain tule yhtään esimerkkiä mieleen...

Mutta tuosta sadetanssin kipaleesta. Voi kai periaatteessa häpeää tuntea ylpeänäkin. Menee nyt aika psykologiseksi ajatteluksi, mutta esimerkiksi ihminen, joka ei aiemmin ole osannut tuntea häpeää, niin sitten kun sen oppii, niin saattaahan sitä tuntea ylpeänä. Kuten vihaa tai rakkauttakin... No tuossa kappaleessa ei kyllä varmaan aivan tätä haeta..

tunnet ylpeänä häpeää kun katsot minua kasvoihin
olen kuvasi kaltainen

Avainsanat ovat varmaan tuossa lopussa.. Olen kuvasi kaltainen.. Tai oikeastaan kappaleen loppu saattaa avata kuvaa vielä paremmin.

tein kaikki virheet joista sinä haaveilit
olen kuvasi kaltainen

Itseasiassa aika mielenkiintoiset lyriikat... Täytyy varmaa paremmalla ajalla oikein miettiä tarkemmin.
Polkupyörää on ohjattava niin että on kumpikin jalka polkimilla ja ainakin toinen käsi
Jarkko.
19.09.2003 15:07:06

Koko biisin sanat löytyvät osoitteesta http://www.sadetanssi.com/lh_sanat.html enkä minäkään ymmärrä kyllä, mistä biisi kertoo. Tuo kertsi ja etenkin biisin loppu toi mieleen, että kertojaminä puhuu itselleen sinä-muodossa, siis peilikuvalleen tai jotakin. Säkeistöissä puhutaan pienestä pojasta, ehkä siinä liikutaan aika-akselilla eli se liittyisi kertojaminän lapsuuteen, en tiedä.

Joka tapauksessa maailmanpyörän polkemiset ja "jos jossain pidetään hauskaa ilman sinun lupaasi" menevät multa tosi kaukaa ohi.

Anyone?

Ei ku nyt analysoidaan tää biisi ensin pois tieltä.
http://kuoppamaki.cjb.net/
Definhel
19.09.2003 17:20:30 (muokattu 19.09.2003 17:23:15)
olen kuvasi kaltainen

Jos vaikka joku poju ymmärtäisi isänsä tuntevan ylpeyttä siitä että poju on kitarasankari ja häpeää siitä että on oikein kunnolla rockki hemmo ja vetää sieniä.

Menipäs sekavaksi.
Pessimisti on realisti. Optimisti on kitaristi. Basisti on rasisti.
Definhel
19.09.2003 17:21:40
-Kuvasi kaltainen-

sinä sanoit pieni poika maailmanpyörää kannattaa
polkea niin hiljaa ettei kukaan huomaakaan
ja varo sitä päivää jolloin näet taaksepäin
eikä vauhti enää huimaa kun on kaasu pohjassa

sinä sanoit sitä poikaa älkää irti päästäkö
se ei tiedä mihin suuntaan pitää heti lähteä
jos jostain kuuluu ääni rikkoutuneen käytöksen
jos jossain pidetään hauskaa ilman sinun lupaasi

olen kuvasi kaltainen

olet keskinkertainen mielummin kuin keskenkasvuinen
ja hyvätapainen ennen kuin ristiriitainen
kun aamuisin avaat kaapin luurangot nauravat
vaikka et tunne niistä yhtään ne sinua pilkkaavat

olen kuvasi kaltainen

kun iltaisin katsot peiliin ja näet kasvoni
minä hymyilen sinulle hiljaa ja käännän selkäni

olen kuvasi kaltainen
Pessimisti on realisti. Optimisti on kitaristi. Basisti on rasisti.
Fortune
19.09.2003 17:22:14
No, tuo Sadetanssi taitaa olla näitä "arvotaan hienoja sanoja ja laitetaan mukahieno sävellajin muutos kertsiin, jotta rokkipoliisitkin tykkäisivät" -orkestereja. Turha bändi.
Ei o mitään asiaa. Terve kaikille!
Lennu
19.09.2003 17:35:31

No, tuo Sadetanssi taitaa olla näitä "arvotaan hienoja sanoja ja laitetaan mukahieno sävellajin muutos kertsiin, jotta rokkipoliisitkin tykkäisivät" -orkestereja. Turha bändi.

Voisinpa komppaa kommenttia, hyvin sanottu.
Primus inter pares!
Fortune
19.09.2003 17:38:29
Voisinpa komppaa kommenttia, hyvin sanottu.

Tosin tuolle termillehän tulee aivan uusi määritelmä, kunhan teemme keväällä promon.

Tämä ei ole vitsi.
Ei o mitään asiaa. Terve kaikille!
Artu Pupunuss
20.09.2003 14:32:50

Jees. Vaikuttaa tosiaan taas sellaiselta tapaukselta, että kun ei osata kirjoittaa mitään niin kirjoitetaan sitten ei-mitään ja tunnetaan ylpeänä häpeää kun jotkut saavat keksittyä sinne jonkin merkityksen. Ei tuossa vaikuttaisi olevan yhtään sen enempää substanssia kuin jonkun Saran liirumlaarum-teksteissä. Ei siinä mitään, jos sen osaa tehdä hyvin, mutta...
Hhmm... Uuoohh! Yeah! Mmmnwaaaiichhrrr!
Xebeche
20.09.2003 14:51:47 (muokattu 20.09.2003 15:14:14)
Minusta tuntuu siltä, että tätä tekstiä haukutaan vähän liiankin kanssa. Eihän tuo mikään mestariteos ole, mutta itselleni syntyi selkeä mielikuva siitä, mitä yritetään ilmaista. Biisiä en ole kuullut, siitä en sano yhtikäs mitään. Mutta jos nyt pikkaasen analyseeraes tuota lyriikkaa.

-Kuvasi kaltainen-

sinä sanoit pieni poika maailmanpyörää kannattaa
polkea niin hiljaa ettei kukaan huomaakaan
ja varo sitä päivää jolloin näet taaksepäin
eikä vauhti enää huimaa kun on kaasu pohjassa

Kaasu pohjassa voi vauhtisokeus iskeä. Kaikki tässä kiertyy tuon maailmanpyörää kannattelevan pikkupojan ympärille, joka on vaarassa yltyä hillittömään polkemiseen ja näin ollen voi kaataa maailmanpyörän, so. oman elämänpiirinsä; tuhota itsensä ja vahingoittaa lähimmäisiään.

sinä sanoit sitä poikaa älkää irti päästäkö
se ei tiedä mihin suuntaan pitää heti lähteä
jos jostain kuuluu ääni rikkoutuneen käytöksen
jos jossain pidetään hauskaa ilman sinun lupaasi

Samalla kun pojalle asetetaan rajoja, joita tämän ei tulisi pidäkkeettömällä innollaan ja vimmallaan ylittää - niin itsensä kuin muidenkin hyväksi - myös huomautetaan hallitsijan yliautoritäärisestä kuristusotteesta. Ilman hänen lupaansa ei saa pitää hauskaa - eihän se niin saa mennä. Antaa lasten olla lapsia.

olen kuvasi kaltainen

Monet ihmiset salaa ylpistelevät sillä, että he kykenevät tuntemaan myötähäpeää toisia, huonompia ihmisiä kohtaan. Heidän empatiansa ja häpeänsä on tekopyhää hurkastelua, jolla syyllistetään toisia ja ylennetään itseä. 'Olen kuvasi kaltainen' - kuva, oli se valokuva tai maalaus, on dokumentti jostain hetkestä. Säkeistön 'sinä' katsoo valokuvaa menneestä itsestään ja on ylpeä siitä, ettei enää ole hävettävä yksilö. Toisin kuin se, jota kohtaan hän osoittaa ylemmyydentuntoista häpeäänsä.

olet keskinkertainen mielummin kuin keskenkasvuinen
ja hyvätapainen ennen kuin ristiriitainen
kun aamuisin avaat kaapin luurangot nauravat
vaikka et tunne niistä yhtään ne sinua pilkkaavat

Yksilöllisyyden ja vapauden vastapainona on ei paitsi yksilöttömyys ja orjuus, vaan myös keskinkertaisuus: tila, jossa oman itsensä vapaa toteuttaminen on lapsellista ja häpeällistä. Olet keskinkertainen, harmaa, kun ilo katoaa elämästäsi. Ja menneisyyden haamut yrittävät puhua, jääden silti hiljaisuuteen. "Minä en ole tuo".

olen kuvasi kaltainen

kun iltaisin katsot peiliin ja näet kasvoni
minä hymyilen sinulle hiljaa ja käännän selkäni

olen kuvasi kaltainen

Peili paljastaa. Yksilö on hukannut itsensä, oman yksilöllisyytensä, hänelle tarjotun persoonan eli maskin takia, eikä tämä ole tehnyt niitä asioita, mistä on haaveillut. Todellinen minä ei ole päässyt esille, sillä ideaaliset piirteet on kaikki karsittu pois lapsenomaisen pidäkkeettömyyden tullessa kitketyksi. Jäljelle jää pystyynkuollut ihminen, jonka pakokeino musertavan totuuden alta on halveksia niitä, jotka toteuttavat itseään.
Ei hyvyys saavu huutaen; se kulkee hiljaa kuiskaten. - Eino Leino, "Hyvyys"
Lennu
21.09.2003 20:09:28

Eikä, ne on ihan kakka sanat
Primus inter pares!
Fortune
21.09.2003 20:11:14
Eikä, ne on ihan kakka sanat

Pakko olla, kun ei ymmärrä.

*menee harjoittelemaan lastenlauluja*
Jumpers for goalposts
MaKo71
05.01.2005 16:34:21 (muokattu 05.01.2005 16:39:58)

No minusta tuo kyllä kertoo siitä, että laulajan vanhemmat ovat kovin pettyneitä poikansa olemukseen ja valintoihin. Laulajan mielestä vanhemmat ovat itse syyllisiä koko tilanteeseen ts. tehneet kaverista sen, mikä se on ("Tuollainen luuserihan se on ollut koko ikänsä.").

Eli: "...Tunnet ylpeänä häpeää..." - poikaparka on just niin hävettävä kuin se on, oikein voi olla ylpeä, kuinka hienosti osasi arvata, ettei siitä mitään tullut.

"Olen kuvasi kaltainen." - Tuli just sellainen kaveri kuin mitä ajattelit siitä tehdä.

EDIT: "Olet keskinkertainen yms." - Eli laulaja raottaa vanhempiensa arvomaailmaa peilaamalla sitä omaansa.

EDIT: Myöhemmin laulussa laulaja ajattelee heidän olevan melko onnettomia tekopyhiä paskiaisia kaapeissa majailevine luurankoineen ja tuntee olevansa heitä parempi, terävämpi ja ylipäätään kadehdittavampi ihminen.

Koska sanat eivät ketään sormella osoita, niin ne voisi ajatella myös ylipäätään kuvastavan laulajan ajatuksia erilaisista tantoista seurapiireineen.

---
Mutta, just my thoughts.
seitikki
05.01.2005 17:13:24
Osaan tuntea ylpeänä häpeää, mutten osaa selittää sitä.
En voisi ikinä rakastaa itseäni.
sivupersoona
05.01.2005 17:35:18
ymmärrän kappaleet yleensä väärin. Joko vähättelen lyriikan sanomaa tai sitten paisuttelen sitä. Enkä ikinä esimerkiksi olisi tajunnut että Ismo Alangon kappale Minä ja pojat kertoo hänen uransa vaiheista.
KylSeRakkausOLuultEnempiHypeäKuOksetusta. -kaima
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)