Aihe: vielä lisää sanoittamisesta..
1
owali
08.08.2005 21:44:19
elikkäs toi FAQ tossa alussa on kieltämättä kuumaa kamaa, mutta silti perusjunteille jää varmasti vielä kymysyksiä.

Ite olen sanoittanut joitakin biisejä ja näin, mutta vaan ehkäpä kahdesta sanotuksesta on tullu kehuskelun arvoisia.

muut bändiläiset syöttää mulle että sanotuksen pitäis olla kantaa ottava ja pakko rimmata täydellisillä riimeillä. muilta tahoilta oon kuullut että hyvät sanotukset "nostaa tunteita pintaan" ja "modernit" sanottajat jättää riimit vähempiarvoisiksi.

eli kysymyksiä löytyy:

*mistä ideat ja miten siitä rakentaa hyvät sanotukset?
*minkälaiset aiheet (kantaaottavat / narraattiset tai jotain)
*riimien todellinen arvo

eli jos joku haluu vielä tietää että millaseen musaan niin soitetaan jotain aina punkista thräshiin ja metalliin ja silleen. "raskaampaa" musiikkia :D
Deep Shadow
08.08.2005 21:52:35
*riimien todellinen arvo

Ideoitahan saa revittyä ihan mistä vaan. Tuossa kun oli tuo lyriikkapeli, jossa annettiin kappaleen nimi ja yksi lause, niin varsin kelpo tuotoksia tuntui syntyvän silläkin tavalla. Toisin sanoen, voihan sen kirjoittamisen aloittaa niinkin, että päättää vaan kappaleen nimen ja sitten alkaa miettiä mitä se tuo mieleen.

Ja ympäristöstään voi jatkuvasti bongata ideoita. Ainakin jos kirjoittaa sellaisia "arkipäiväisiä" tekstejä. Tuolla kun kaupungilla kävelee ns. tuntosarvet herkkänä, niin sopivia laulun aiheita voi tulla vastaan missä vaan.

Mikä sitten on sopiva aihe? Riippuu varmaan pitkälti bändin/artistin tyylistä. Toiset laulaa peikoista ja enkeleistä, toiset ihan vaan tavallisesta elämästä jne. Se tyyli ja linja kai sen ratkaisee mistä lauletaan. Toisaata jos vain kirjoittaa aikansa kuluksi lyriikkaa, ilman että niistä välttämättä heti ollaan edes mitään laulua tekemässä, niin silloinhan voi kirjoittaa mistä vaan. Lyriikkaa ja musiikkia on kuitenkin niin monenlaista ja hyvinkin erilaisille aiheille on kysyntää.

Riimit. Toimiessaan hyvä juttu, väkisin väännettynä voi tuhota muuten hienon lyriikan. Sorrun toisinaan jälkimmäiseen...
"Televisio on kulttuurin vappunenä" -A.W. Yrjänä
Bella Italia #15
Suhteettomat Toverit #2
JCM
08.08.2005 21:59:01

Sanoittamista voi pureskella melkoisen monelta kantilta, lähdetään siitä mitä haluat tehdä? Tahdotko tehdä humppabiisejä, rokettirollia, poppista vai blackista?

ja sitten kun tuo on tiedossa niin siitä se vasta alkaa. Sanoittamista on niin monen tyylistä että hankala on aihe, tosi hankala.

Tee vaan niinku ittestä tuntuu ja jos ei onnaa, ota sitten neuvoja ja ahmi kirjallisuutta ja tee paljon tekstejä, jos tuntuu ettei vieläkään natsaa niin jätä se homma paremmille:) Niin minä tein, tai no, tuleehan sitä kirjoiteltua koko ajan ja paljonkin, mutta ne jää pitkälti pöytälaatikkoon.
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
Sistis
09.08.2005 10:55:24
muut bändiläiset syöttää mulle että sanotuksen pitäis olla kantaa ottava ja pakko rimmata täydellisillä riimeillä. muilta tahoilta oon kuullut että hyvät sanotukset "nostaa tunteita pintaan" ja "modernit" sanottajat jättää riimit vähempiarvoisiksi.

Makuasioita. Riippuu oikeastaan täysin musiikkityylistä. Kantaaottavuus vain kantaaottavuuden vuoksi on mielestäni Huono idea. Jos on joku asia, johon oikeasti tahtoo ottaa kantaa, idea saattaa toimia. Muuten tulee niin väkisin väännetyn, ja pahimmassa tapauksessa erittäin nolon kuuloinen teksti.

Riimitys on periaatteessa hyvä idea, mutta jos riimittelytaito ei ole hyvä, kannattaa ehkä jopa unohtaa riimitys. Mikään ei ole hirveämpää, kuin väkisin väännetyt riimit. Toisaalta vapaamittainen tekstin kirjoittaminenkin on oma taiteenlajinsa.

Nämä ovat niin makuasioita. Itse olen tehnyt tekstejä sekä riimittelemällä, että vapaamittaisesti. Samaten olen tehnyt joitain yhdistelmiä. Niissäkin toki säännöllisyyttä käyttäen, eli samat osiot biisissä pysyvät riimillisinä ja samat osiot vapaamittaisina. Ei mitään epämääräistä hakuammuntaa sen suhteen.

Ideat tulevat itsestään. On erittäin hankalaa ryhtyä tekemään tekstiä ilman mitään ideaa. Itse usein pohdiskelen pitkään, jopa kuukausia jotain ideaa. Sitten kun idea on tarpeeksi jalostunut, teksti yleensä syntyy nopeasti.

Tähän jo vastasinkin aiemmin... riippuu tyylistä. Mutta kantaaottavuutta ei kannata tosiaan yrittää pelkän kantaaottavuuden vuoksi.

*riimien todellinen arvo

Rippuu tyylistä. Ei mitenkään välttämätön.

eli jos joku haluu vielä tietää että millaseen musaan niin soitetaan jotain aina punkista thräshiin ja metalliin ja silleen. "raskaampaa" musiikkia :D

Punkissa on usein humoristista kantaaottavuutta mukana. Träsh ja metalli ovat aika vieraita meikäläiselle lyriikkansa puolesta. Epäilisin, että tuollainen modernimpikin lyriikka saattaisi sopia niihin.
www.pirukange.net www.mikseri.net/pirukange Progeilevaa suomalaista taide-rockia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)